Vasárnap zár a Szépművészeti Toulouse-Lautrec kiállítása

Vasárnapig látogatható a Toulouse-Lautrec világa című kiállítás a Szépművészeti Múzeumban; a francia festő születésének 150. évfordulója alkalmából, április végén nyílt tárlatot eddig több mint 90 ezren látták.

A kiállítás különlegessége, hogy a budapesti Lautrec-gyűjtemény ilyen nagyságú szegmense – mintegy százhetven mű – eddig egyetlen alkalommal, 1964-ben volt látható a Szépművészetiben – tájékoztatta az MTI-t csütörtökön a múzeum.

A tárlaton Toulouse-Lautrec művein és korabeli fotókon túl a korszak Párizsát olyan kuriózumok keltik életre, mint azok az 1900 körül született mozgófilmek és hangfelvételek, amelyeken Lautrec műveinek szereplői tűnnek fel. A francia alkotó életének utolsó tíz évében készített litográfiákat a múzeum birtokában lévő olajfestménye, az Ezek a hölgyek az ebédlőben című kép egészíti ki.

A Szépművészeti Múzeum Grafikai Gyűjteménye több mint százezer alkotást őriz, köztük számos művész szinte teljes grafikai életművébe betekintést enged, így Lautrecébe is. A francia művész itt található műveinek mintegy kétharmada kivételesen rövid idő alatt, nem sokkal a művész halála után, az 1910-es évek első felében vásárlások és adományozások révén került az intézménybe.

Lautrectől közel 240 művet őriz a múzeum – ehhez foghatóan gazdag állománnyal a világon csak igen kevés gyűjtemény rendelkezik. A Szépművészeti Grafikai Gyűjteményének kollekciója lehetővé teszi Toulouse-Lautrec grafikai munkásságának átfogó áttekintését, mind a funkció (plakátok, könyv-és folyóirat-illusztrációk, borítótervek, színházi műsorok- és szereposztások, kottacímlapok), mind a tematika vonatkozásában.

A kiállításon nyolc fontosabb téma köré csoportosítva láthatók a művek. Elsőként a párizsi éjszakák jellegzetes alakjai láthatók: megjelennek a 19. század végi szórakoztatóipar legfontosabb helyei, a zenés kávéházak, táncos mulatók, kabarék és a legnépszerűbb sztárok. Külön részt alkotnak a színházzal összefüggő művek: plakátok és szereposztások, valamint a színpadi és nézőtéri jelentek. Önálló egységet kaptak a nyilvános házak, középpontban a múzeum egyetlen Lautrec-olajképével.

Külön csoportba kerültek a kottacímlapok, illetve a lóverseny témáját bemutató lapok; a baráti megrendelésre született vagy személyesebb vonatkozású munkák a Barátok között egységben kapnak helyet. A kiállítás utolsó része a Szépművészeti Lautrec-kollekciójának születését illusztrálja dokumentumokkal, illetve a gyűjteménybe került különlegesen kis példányszámú lapok kiemelésével.

MTI