A Bébi-boom hadművelet
VINKO BREŠAN: A PAP GYERMEKEI
Vinko Brešan legújabb filmjében egy horvát pap a születésszabályozás úgyszólván unortodox formáját találja fel: a gyermekszaporulat érdekében kilyukasztja az óvszereket. A komikus alapszituáció kétségtelenül szórakoztató, könnyed nyári vígjátékot ígér, a délszláv háború és a Tuđman-éra nacionalista politikája felől nézvést azonban a film erősen kikezdi a nemzeti ideológia tabuvá tett kérdéseit […]
VINKO BREŠAN: A PAP GYERMEKEI
Vinko Brešan legújabb filmjében egy horvát pap a születésszabályozás úgyszólván unortodox formáját találja fel: a gyermekszaporulat érdekében kilyukasztja az óvszereket. A komikus alapszituáció kétségtelenül szórakoztató, könnyed nyári vígjátékot ígér, a délszláv háború és a Tuđman-éra nacionalista politikája felől nézvést azonban a film erősen kikezdi a nemzeti ideológia tabuvá tett kérdéseit – humorral a szubverzió is könnyebben befogadható. A pap gyermekei (Svećenikova djeca) július 17-től látható a magyar mozikban.
Úgy tűnik, Vinko Brešan nem képes szabadulni a névtelen kis dalmát sziget kronotoposzától. Itt játszódik a délszláv háborún ironizáló Hogyan kezdődött el a háború (Kako je počeo rat na mom otoku. 1996) című fekete komédiája, valamint a turizmus fellendítésének speciális módját taglaló Tito marsall szelleme (Maršal. 1999) című filmje. A pap gyermekeiben, melynek tér- és időbeli koordinátáit szintén egy mediterrán sziget adja, a horvát rendező korábbi munkáihoz hasonlóan vígjátéki formában támadja meg a „szent“ témákat, ezúttal a katolikus egyház és a szexualitás kényes viszonyát.
A komédia alapszituációját az jelenti, hogy a helybeli trafikos, Petar (Nikša Butijer) gyónása során azt állítja Fabijan atyának (Krešimir Mikić), hogy megöli az embereket, amiért boltjában óvszereket árul. A pap, miután arról elmélkedik, hogy bűn-e a kotongumik eladása, úgy dönt, hogy kiszurkálja azokat, és ezzel felforgatja a csendes dalmát sziget lassan csordogáló életét. Ez a groteszk kiinduló helyzet kétségtelenül számos lehetőséget kínál fel humorforrásként, és látszólag könnyed, szórakoztató közönségfilmmé teszi Vinko Brešan munkáját. Legalábbis ezt a fesztelen nyári vígjátéki jelleget sugalmazza a magyar forgalmazó azzal, hogy a nyár közepére időzítette a film hazai premierjét. A pap gyermekeinek humoros felszíne alatt azonban súlyosabb kérdések rejtőznek, a film a nemzeti ideológia egyes kérdéseit deszakralizálja és parodizálja, és a kilencvenes évek úgynevezett „államépítő filmjeivel” (državotvorni film) szemben határozza meg magát, ami a Tuđman-éra felől nézve nyer jelentőséget.
Franjo Tuđman egykori horvát elnök nacionalista, autoriter rendszere ugyanis erősen ultrakonzervatív eszmékre, azon belül is a patriarchális ideológiára és a katolicizmusra támaszkodott. Utóbbi ebben a miliőben nagyrészt nemzeti jelleget öltött, amennyiben azt jelentette, hogy nem vagyunk ortodoxok, azaz szerbek. Ez a nacionalista ideológia kényszerítette emigrációba Dubravka Ugrešić írónőt is, miután „hazafiatlansággal” meg „idegenszívűséggel” vádolták. A kilencvenes évek államilag támogatott horvát filmjének domináns irányzata is ezt a katolicizmusra támaszkodó, gyakran idegenellenes és vaskalapos felfogást reprezentálta, leegyszerűsített konfliktusokkal, fekete-fehér karakterekkel, a horvát nép áldozatként való bemutatásával, és természetesen propagandisztikus hangszereléssel. Tuđman 1999-es halála és rendszerének emlékké válása után a horvát film tematikája színesebb, problémaérzékenysége kifinomultabb lett, és sorra kezdte döntögetni a tabukat a leszbikus párkapcsolatoktól a háborús felelősségig. Élesen elhatárolva ezt az érát és mozgalmat a korábbitól, a horvát filmtörténész és forgatókönyvíró Ivo Škrabalo a 2000-es évek heterogénebb, gyakran demitologizáló filmművészetét „új horvát filmnek” keresztelte el.
Az „új horvát filmnek” ebbe a politikai-kulturális kontextusába illeszkedik A pap gyermekei, amely szórakoztató csomagolásban a horvát nacionalizmust, annak egyházi szövetségeseit és a katolikus képmutatást támadja meg. Noha a filmben nincs nyíltan kimondva, de a kilencvenes években a domináns horvát ideológia szerint a gyermekvállalás úgyszólván et(n)ikai kérdésnek számított, szó szerinti és átvitt értelemben is a horvát újjászületést szolgálta. Azáltal, hogy a filmbeli Fabijan atya kilyukasztja az óvszereket, hogy ezzel növelje a születendő gyermeket számát, Vinko Brešan azt a gondolatot kritizálja, amely a gyermekvállalást kizárólag a népességnövekedés „hazafias cselekedetének”, egyfajta nemzetépítő hadműveletnek látja (hogy az erőszak és a szexualitás makavejevi összefüggésére ne is utaljak). Nem nehéz felfedezni a párhuzamot Ceauşescu Romániájával, ahol is az 1966-ban kiadott nevezetes 770-es rendelet (ti. az abortusz betiltása) hasonló demográfiai célokat szolgált, de szörnyű következményekhez vezetett (lásd ehhez például a román Christian Mungiu 4 hónap, 3 hét, 2 nap című újhullámos filmjét). A pap gyermekeiben a horvát rendező filmje is hasonló irányba vezeti tovább a cselekményét, amikor Fabijan atyát lelkiismeret-furdalás gyötri, és ráébred a bébi-boom nem várt következményeire, amivel a film tónusa is egyre komorabbá válik.
De nemcsak a horvát újjászületés ideológiája kapja meg a magáét, Brešan a hipokrita egyházi hozzáállást és a horvát xenofóbiát is parodizálja. Az egyház pedofília-botrányaira rímel, hogy a katolikus feljebbvalónak, amikor puccos hajóján látogatásra érkezik a szigetre, csak az számít, hogy Don Fabijan lehetőleg ne fiatalkorúakkal kerüljön szexuális kapcsolatba, de csak azért ne, mert azt nehéz eltussolni. Az idegengyűlölet elé a film Marin, a gyógyszerész (Dražen Kühn) alakjával állít görbe tükröt, aki a pap szövetségese lesz, és a patikában titokban vitaminokat kezd el árulni fogamzásgátló pirulák helyett. Marin karaktere a háborús traumából fakadó xenofóbiát, mi több fajvédő ideológiát reprezentálja, amennyiben számára a horvát repatriálás azért fontos, hogy az országot ne a muszlimok és az ortodoxok foglalják el, mintegy felújítva ezzel „a gyermekek keresztes hadjáratát”. Ebbéli disztópiáját, nevezetesen a multietnikus és multikulturális országtól való félelmét mutatja az a komikus álombetét, amelyben afroamerikaiak táncolnak horvát dalokra albán népviseletben.
Mindazonáltal Vinko Brešan filmje nem képes végig egységesen fenntartani a groteszk hangvételt, a vígjáték műfaji mintázatait sem, és műve komédiából drámává alakul át, ahelyett, hogy egyensúlyozna az ellentétek határán. A pap gyermekeinek kezdeti dinamikája lelassul, cselekménye elnehezül, humora elkomorul. Amikor a kerettörténetben az idősödő, beteg papot látjuk, melynek alapján a film címe akár Meggyónom is lehetne, az a potenciális nemzeti önvizsgálatot is allegorizálhatná. Az utolsó képkockák azonban a bevallott bűn alóli feloldozás helyett inkább a pesszimista végkicsengés felé mutatnak, mivel ebben a jelenetben egy új, fiatal papot és egy idősebb gyóntató papot hasonló szituációban látunk, mint ahogyan a film elején láttuk Fabijant és Petart. Ez azt a Bibó-féle „ördögi körforgást”, a változatlanságot sugallja, miszerint Közép-Európában – és a Balkánon – többször is lehet, és szokás is, ugyanabba a folyóba lépni.
Gerencsér Péter
A pap gyermekei (Svećenikova djeca)
Rendezte: Vinko Brešan
2013, 93 perc
Horvát-szerb vígjáték
Interfilm – Zillion Film