10.11.
| Pinceszínház – Ágens Társulat – Tragédia: Az ember >>>
09.27.
| Pinceszínház – Maggi és Lillemor >>>
09.26.
| PesText – Vigyázat, ez Bob Dylan! >>>
09.26.
| Pinceszínház – Ágens Társulat: Kurtizánképző >>>
09.22.
| Egy ragyogó tehetség a tűzhányók és gleccserek országából – Víkingur Ólafsson végre ismét a Müpában >>>
09.20.
| Roma Hősök – Európai drámák kötetbemutató >>>
09.19.
| A Pinceszínházban tartja Ady-estje ősbemutatóját Jordán Tamás >>>
09.18.
| A Szentendrei Teátrum produkcióival folytatódik a MASZK őszi kollekciója >>>
09.17.
| Nemzetközi sztárírók és a hazai kulturális élet legjava a 2021-es PesText fesztiválon >>>

09.16.
| Kardos Sándor kapja a ZSIFF idei életműdíját >>>
05.17.
| Középiskolások irodalomról – szóval, képpel >>>
06.03.
| Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!) >>>
06.03.
| Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei) >>>
06.02.
| Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája) >>>
06.04.
| Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017) >>>
04.28.
| Előkerültek Pilinszky álmai >>>
04.27.
| PesText 2021 – Négyszázezer forint összdíjazású irodalmi pályázat >>>
04.26.
| A nomádok földje kapta a legjobb film Oscarját >>>

DANTE KÖREI
700 éve halt meg a költő

Tandori Dezső verse, Petrarca, Pier Paolo Pasolini művei

Kerber Balázs válogatása,a kortárs olasz költészetből

Vígh Éva, Máté Ágnes, Szörényi László, Kabdebó Lóránt, Nádasdy Ádám, Kocziszky Éva, Yilmaz-Mészáros Enikő, Pál József írása Dante művészetéről

>>>

VERSENY A SZEGEDI EGYETEM FENNÁLLÁSÁNAK
100. ÉVFORDULÓJÁRA
Az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola magyar nyelv és irodalom munkaközössége áprilisban irodalmi vetélkedővel ünnepelte a Szegedi Tudományegyetem kettős – a szegedi egyetem létrejöttének 100 éves, illetve a szegedi „összegyetem” megalakulásának 20 éves – évfordulóját. Az eseményhez kapcsolódóan a gimnázium az elmúlt év őszén 3 fordulós irodalmi pályázatot hirdetett középiskolás diákok számára […]

>>>

És benned hány könyv van?
2014.07.26 - tiszatáj

A HARMADIK NAP

A táborban napról-napra tovább tart az éjszaka csendje, csak a természet ébredt továbbra is ugyanolyan korán, a táborozók fél kilenckor még javában aludtak július 25-én, a tábor harmadik napján. Egy fakopáncs szemlézte a tábor fatörzseit, oda-odavágott egynek, majd továbbrepült. Az apró énekesmadarakat sem zavarták meg a három napja tartó koncentrálásban, alkotásban és éjszakázásban elcsigázott irodalmárok.  Azonban nem tartott sokáig a csendes idill, a tábori szigor hamar életbe lépett, Kollár Árpád megafonján meghirdette a proszeminárium fél órával módosított időpontját. A proszeminárium témája ezúttal a műfordítás volt, ennek praktikáiról és buktatóiról beszélgettek a résztvevők. A nap folyamán néhányan hazamentek, helyettük mások érkeztek, felfrissítve a tábor vérkeringését.

Ebéd után egy kis csoport irodalmi gombászásra indulta a visegrádi erdőségbe. A gombászni indulókat Király Farkas és Győrffy Ákos vezette, és épségben hozta vissza a délutáni programokra. Ötkor kezdődött a Holokauszt vizuális reprezentációja című kerekasztal beszélgetés a tábor szélén lévő, Makovecz Imre által tervezett közösségi házikóban.  A beszélgetés résztvevői Murai András, Turai Hedvig és Pécsi Katalin voltak. Antal Nikolett moderálta a beszélgetést, melynek középpontjában Artur Zmijewski 80067 című rövidfilmje állt. A filmről folytatott diskurzus során meglehetősen összetett képet kaphattunk arról, hogy mennyire sok problémát vet fel a holokausztról való beszéd majdhogynem lehetetlensége. Probléma egyrészt az, hogy a túlélők később rekonstruált emlékeit sem lehet hiteles forrásként tekinteni azt illetően, hogy „mi történt ott”, mert a visszaemlékezések csak az emlékező jelenét mutatják meg. Ugyanis a túlélő el tudja mondani, hogy mi történt, időrendbe tudja tenni az eseményeket, holott a táborban nem volt képes ilyen rendszerezésre, csak a túlélésre koncentrált. Tovább nehezíti a holokausztról való hiteles beszédet az is, hogy nehéz meghatározni, hogy mi számít hitelesnek, hiszen a konkrét események, szörnyűségek bemutatása már a Sorstalanság filmváltozatában is parttalan kísérletnek bizonyult. A fiatalabb generációk is egyre távolabb kerülnek az eseményektől. Magyarországon a traumakezelés hatékonysága kisebb, mint a lengyeleknél, ahol sokkal szigorúbban, tapintatlanabbul, kíméletlenebbül nyúlnak a témához mint nálunk. Ennek előnyeiről és hátrányairól is szó volt a film kapcsán. A gondolatébresztő, és sok tekintetben felkavaró beszélgetés a vacsoránál még folytatódott immár kisebb csoportokban.

Ezt követően Tompa Andrea és Szilágyi Zsófia beszélgetését hallgathatta a közönség, Szilágyi Zsófia kérdezte az írónőt pályája indulásáról, kitérőiről, módszereiről. A szerzőnő elmondása szerint A hóhér háza című regényét már tíz évvel ezelőtt elkezdte írni, de az első változat a fiók mélyén maradt. „lila” szöveg volt, mosolygott a szerzőnő. Mindig is ezt a regényt szerette volna megírni. szemléletében az hozott változást, mikor megütötte a fülét egy kiadói mondat, mikor azzal utasítottak el egy kéziratot, hogy a „szerzőjében nincsen több könyv.” Tompa Andrea ezután mesélt a kiadás lélektani folyamatairól, a további veszélyes és mérgező kiadói mondatoktól, mint: „a második könyv után derül ki valakiről, hogy író-e valóban” illetve: „a második könyvet nem szokták észrevenni, majd a harmadikat” ami nem árt, ha kétszázötven oldalas, mert azt szeretik az olvasók”. Munkamódszeréről elárulta, hogy egyszerre nem dolgozik sokat, legfeljebb két-három órát, mikor még azzal az iszonyatos vággyal kel fel az írástól, hogy minél hamarabb visszaülhessen hozzá.

A beszélgetés közben a „pálya” széléről, irodalmon kívüli hírként megtudhattuk, hogy a magyar kézilabdacsapat továbbjutott, amit a közönség tapssal fogadott. A jó hangulatú beszélgetés után két, az Erdélyi Helikon Kiadónál megjelent kötet bemutatójára került sor. Varga László Edgárt Cseréptavasz és Serestély Zalánt Feltételes átkelés című kötetéről Pataki Viktor kérdezte. A beszélgetés után DJ Rozsda zenéjére perdült táncra a tábor. A gombászok jóvoltából a tábortűzön krumplis-babos gomba bográcsos készült különös kreativitással, hiszen a bográcsnak nem volt állványa. Azonban a FISZ- táborban ilyen apró probléma nem állhatja útját semminek. Félálomban még sokáig hallottam a zenét és a közeli házak elől felszűrődő nevetést.

 Káldy Sára

 

[nggallery id=411]


Címke: , , ,
2021.09.21 - tiszatáj

RED ROCKET
Jó ideje nyilvánvaló: Sean Baker a kortárs amerikai független szcéna koronázatlan királya. Cannes-ban debütált tragikomédiája privát és nemzeti szinten boncolgatja az Egyesült Államok hátsóudvarában döglődők sehová nem tartó hétköznapjait… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.09.21 - tiszatáj

Nagy úr a véletlen, talán Isten akarata a sajátunkkal szemben. (Hogy létezik-e Isten vagy saját akarat, azt hagyjuk, egyelőre.) Nem terveztem, hogy három hét alatt háromszor is színházba menjek, ráadásul minden alkalommal magyar színdarabot nézzek, mégis így alakult… – HORVÁTH PÉTER KRITIKÁI

Tovább olvasom >>>
2021.09.21 - tiszatáj

BAKONYI ISTVÁN: PETŐCZ ANDRÁS ÚJABB KORSZAKA
„Petőcz András ugyanis olyan költő, aki egyszerre hisz a nemzeti és az európai értékekben. […] Költőnk nagyon is magyar és nagyon is európai gondolkodó” – olvashatjuk Bakonyi István Petőcz András újabb korszaka című kismonográfiájában. Egyetérthetünk a szerző megállapításával, mert Petőcz András életműve nem csupán a magyar költői-prózai hagyományt, hanem az európai, sőt világirodalmi (elsősorban amerikai) szerzők újításait egyaránt kamatoztatja művészetében… – SEBŐK MELINDA KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.09.21 - tiszatáj

CSEHOV SIRÁLYA BARNÁK LÁSZLÓ RENDEZÉSÉBEN A SZEGEDI KISSZÍNHÁZBAN
Barnák László szegedi Sirály-rendezése sokszínű tragikomédiaként tálalja a Csehov-darabot. A kisszínház színpadán szinte naturalista módon jelenik meg a 19. század végi orosz világ, ahol a vágyak beteljesületlenek maradnak és mindenki mást szeret… – HOLLÓSI ZSOLT KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.09.19 - tiszatáj

ZŰRÖS KETTYINTÉS, AVAGY PORNÓ A DILIHÁZBAN
Provokatív, egyúttal rendkívül intelligens, önmagunk és társadalmunk elé görbe tükröt illesztő remekművet alkotott a román újhullám egyik leginkább jegyzett direktora: Radu Jude előző munkája nyomvonalán haladva vágta zsebre az Arany Medvét és alkotta meg pályája eddigi talán legjobbját… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.09.16 - tiszatáj

ARANYI SÁNDOR ÉS TANÍTVÁNYAI
Ezek a melók itt most azért érdekesek, mert nem egy téma vagy szemléletmód, hanem Aranyi mentén kerültek a falra. Az ő egykori, mára szakmailag elismert tanítványai állítanak itt ki, és ezt leszámítva semmi közös, vagy semmiféle kapcsolódási pont nincs a falra kerülő munkákban… – VÁRALJAI ANNA MEGNYITÓJA

Tovább olvasom >>>
2021.09.16 - tiszatáj

SZABÓ IMOLA JULIANNA: LAKÁSA VAN BENNEM
Szabó Imola Julianna kötete olyan, mint egy tüdő. Páros, lebernyeges szerv, szükséges a légzéshez, egyszerre gyakorolja a megtartást és az elengedést. Nem szól olyanról, amiről az élet ne szólna: kórházi látogatások, nagyszülők halála, terhesség, bántalmazás, válás, költözés, szülés, gyermeknevelés, betegségek, elöregedés. Mindezek egy képileg is burjánzó nyelven, a megértés vágyának orgánumán… – SZUTORISZ SZABOLCS KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.09.16 - tiszatáj

SZALAI ALEXA RITA TÁNCMŰVÉSZ, AZ 1984 KOREOGRÁFUS-ASSZISZTENSE
Táncol, tanít, az 1984 című sikerprodukció koreográfus-asszisztenseként is dolgozik Szalai Alexa Rita táncművész, a Szegedi Nemzeti Színház tánckarának tagja, aki Győrből került a Tisza partjára… – HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Tandori Dezső: Felplusztulás, leplusztulás (Előzetességek és utólagosságok [2018–2019])Demény Péter: Az élet gesztenyéi (Slágerek, sanzonok, slamasztikák)H. Balogh Gyula: Alsóvárosi hitregékBakos András: Isteni testekSzathmári István: Spanyol reggeliSántha József: BörtönkarnagyNormal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattTandori Dezső: Nincs beszédülésPetőcz András: A visszaforgatott időLengyel András: Tömörkény-tanulmányokKálnay Adél: Szivárványország (Utazz velem!)Virág Zoltán (szerk.): Színkép, hangkép, összkép (Írások elméletről és gyakorlatról)Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Fried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházTandori Dezső: A szomszéd banánhalSeregi Tamás: Művészet és esztétikaÉszlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Zalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)„Ragyogó pusztulás” – kortárs osztrák irodalmi antológia (szerk.: Bombitz Attila)Lengyel András: Ellenkultúra, peremhelyzetben (Marginalitástörténeti vázlatok)Bíró-Balogh Tamás: Az irodalom személyességekabai lóránt: semmi színSzlováknak lenni csodás…Petőcz András: A megvénhedt IstenDemény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólTandori Dezső: Szellem és félálomKálnay Adél: Hamvadó időSzepesi Attila: IstenporPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Sághy Miklós: A fény retorikájaTandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézCsiki László: A kaptárBaka István: Műfordítások III.Jász Attila: Fürdőkádból a tengerTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaBíró-Balogh Tamás: TollvonásokFried István: Magyar irodalom(történet)