10.11.
| Pinceszínház – Ágens Társulat – Tragédia: Az ember >>>
09.27.
| Pinceszínház – Maggi és Lillemor >>>
09.26.
| PesText – Vigyázat, ez Bob Dylan! >>>
09.26.
| Pinceszínház – Ágens Társulat: Kurtizánképző >>>
09.22.
| Egy ragyogó tehetség a tűzhányók és gleccserek országából – Víkingur Ólafsson végre ismét a Müpában >>>
09.20.
| Roma Hősök – Európai drámák kötetbemutató >>>
09.19.
| A Pinceszínházban tartja Ady-estje ősbemutatóját Jordán Tamás >>>
09.18.
| A Szentendrei Teátrum produkcióival folytatódik a MASZK őszi kollekciója >>>
09.17.
| Nemzetközi sztárírók és a hazai kulturális élet legjava a 2021-es PesText fesztiválon >>>

09.16.
| Kardos Sándor kapja a ZSIFF idei életműdíját >>>
05.17.
| Középiskolások irodalomról – szóval, képpel >>>
06.03.
| Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!) >>>
06.03.
| Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei) >>>
06.02.
| Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája) >>>
06.04.
| Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017) >>>
04.28.
| Előkerültek Pilinszky álmai >>>
04.27.
| PesText 2021 – Négyszázezer forint összdíjazású irodalmi pályázat >>>
04.26.
| A nomádok földje kapta a legjobb film Oscarját >>>

DANTE KÖREI
700 éve halt meg a költő

Tandori Dezső verse, Petrarca, Pier Paolo Pasolini művei

Kerber Balázs válogatása,a kortárs olasz költészetből

Vígh Éva, Máté Ágnes, Szörényi László, Kabdebó Lóránt, Nádasdy Ádám, Kocziszky Éva, Yilmaz-Mészáros Enikő, Pál József írása Dante művészetéről

>>>

VERSENY A SZEGEDI EGYETEM FENNÁLLÁSÁNAK
100. ÉVFORDULÓJÁRA
Az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola magyar nyelv és irodalom munkaközössége áprilisban irodalmi vetélkedővel ünnepelte a Szegedi Tudományegyetem kettős – a szegedi egyetem létrejöttének 100 éves, illetve a szegedi „összegyetem” megalakulásának 20 éves – évfordulóját. Az eseményhez kapcsolódóan a gimnázium az elmúlt év őszén 3 fordulós irodalmi pályázatot hirdetett középiskolás diákok számára […]

>>>

A komptól az éjszakáig
2014.07.24 - tiszatáj

AZ ELSŐ NAP

Július 23-án megnyitotta kapuit a Fiatal Írók Szövetségének irodalmi tábora. A tábornak helyet adó Mogyoróhegyi kemping felé kocsikázva „fuharosunktól” megtudhattuk, hogy az idén is teltház lesz, akárcsak tavaly, 120-150 fő jelentkezett a táborba. A legtöbben egész héten maradnak, de van, aki csak néhány napra látogat el.

Az érkezés most is a szokásos forgatókönyv szerint történt, (az ember leszáll a vonatról, elballag a komphoz, a túloldalon pedig várják őt a tábor „fuharosai”, akik egész nap hegyre föl, hegyről le, szállítják az érkezőket.) A tábor felé haladva egyre jobb volt a hangulat, ahogy a mindennapokat és a várost magunk mögött hagytuk. Táskák a csomagtartóban, az ölemben három kiló őszibarack, amit fillérekért vettem a vasútállomás melletti zöldségesnél. Vacsorára érkeztünk. Mindenütt emberek beszélgettek kis csoportokban, ismerősök üdvözölték egymást. Sokan csak itt találkoznak az évben, hiszen érkeznek ide Magyarország egész területéről, de a határon túlról is leendő és befutott írók, költők, kritikusok és fordítók is. Idén négy műhelyen és egy proszemináriumon tanulhatnak a jövő szerzői a szakmáról. A meghirdetett program szerint a kritika műhely vezetője Szilágyi Zsófia, a prózáé Hermann Zoltán, a líráé Sirokai Mátyás, Bajtai András és Csehy Zoltán, míg az idén először jelentkező műfordító műhelyé Izsó Zita és Lesi Zoltán. Az irodalmi proszemináriumokat Kollár Árpád és Mészáros Márton vezeti.

A délutáni műhelymegbeszélések után a Mobilséta és SZIFON című programon lehetett részt venni, ahol Kollár Árpád és Pápay György mutatta be a Szépirodalmi Figyelő és a FISZ induló, közös online portálját.

Fél nyolctól Szvoren Edinával Visy Beatrix beszélgetett. A sok fiatal pályakezdő kedvéért a szerző az indulásáról is mesélt. Az írás olvasással kezdődött, és ez alakult át írássá lassan. Ezen kívül a szerzőnő családjában jellemző verbális intelligencia is oka volt annak, hogy elkezdett írni. Abban a környezetben ahol a nyelv gyakran vált a megszégyenítés eszközévé, a szerző úgy érezte, mintha nem tudna beszélni. Így lett amolyan lépcsőházi gondolkodó, és így kezdett inkább írni. A kezdeti időkben ez inkább primér nyelvgyakorlás volt, csak annyit jelentett, hogy mondatokat tud egészben elmondani, de az, hogy mindez hogyan áll össze művé, az nem volt világos. A fordulatot ezen a téren a magyar szerzők olvasása hozta el, azonban kimondott mestere nincsen, sokszor akik később felnőttek a fejében, olvasás közben nem is tetszettek neki. Tapogatózó stílusáról annyit mondott el, hogy ez egyfajta keresése, tapogatása annak, hogy mit is akar mondani. Versszerűen ír, novellát úgy, ahogyan más verset. Keveset tud arról, amit mondani akar. Mostanában a tárcák és tárcanovellák foglalkoztatják, melyek bizonyos gyanús változásokat hoznak a beszédmódjában. Ez a változás pedig a történetszerű beszédmód jellemzője, mégpedig, hogy addig beszél az elbeszélő, ameddig a történet tart. Miközben a szerzőnő ideálja, hogy egy rövid prózában is meg lehet csinálni azt, amit egy hosszabb regényben, ahol a történeten kívül még sok minden más is van, a regényszerű teljesség sem teljes. Az aprólékos megfigyelés a mindennapokban is jelen van, olyannyira, hogy az ismerősei mondogatják neki olykor, hogy nem látja át egységében a dolgokat, ami igaz is, annyira el tud gyönyörködni a részletekben. Azonban az, hogy ezt a fajta szemlélődést beemeli az írói világába, tudatos döntés eredménye. Olvasóként ő maga is az olyan leírásokat szereti a legjobban, ahol a test részletei aprólékosságukban látszanak, és igyekszik olyan szövegeket írni, mint amilyeneket olvasóként szeret. Nem tud az olvasónak írni, főképp az ismeretlen olvasónak nem. „Úgyis csak azt tudom megírni, amit meg tudok írni.” Foglalja össze mosolyogva.

Rövidnek meghirdetett, azonban hosszúra nyúlt szünet után folytatódott a programsor a Könyvpromó című eseménnyel, amit már reflektorok fényében ülve hallgathatott a közönség. Szalai Zsolt beszélt röviden a kötetekről: Izsó Zita a Prae-nél megjelenés alatt álló, második, Színről színre című, Novák Zsüliet az Ambrook Kiadónál nemrég megjelent Disznó vallomások című és Timkó Máté a FISZ elsőkönyves FISZ könyvek sorozatában megjelenő Amíg a dolgok rendeződnek című kötetéről. Az este záróprogramja belecsúszik az éjszakába, Magolcsay Nagy Gábor logo-mandaláit láthatjuk, hallhatunk az avantgárdról, amely ma is él a tévhittel ellentétben. A megfáradt táborozók ekkor már a büfé felé szivárogtak, s lassan elkezdődött az éjszakai felvonás.

Káldy Sára

 

[nggallery id=405]


Címke: , , ,
2021.09.21 - tiszatáj

RED ROCKET
Jó ideje nyilvánvaló: Sean Baker a kortárs amerikai független szcéna koronázatlan királya. Cannes-ban debütált tragikomédiája privát és nemzeti szinten boncolgatja az Egyesült Államok hátsóudvarában döglődők sehová nem tartó hétköznapjait… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.09.21 - tiszatáj

Nagy úr a véletlen, talán Isten akarata a sajátunkkal szemben. (Hogy létezik-e Isten vagy saját akarat, azt hagyjuk, egyelőre.) Nem terveztem, hogy három hét alatt háromszor is színházba menjek, ráadásul minden alkalommal magyar színdarabot nézzek, mégis így alakult… – HORVÁTH PÉTER KRITIKÁI

Tovább olvasom >>>
2021.09.21 - tiszatáj

BAKONYI ISTVÁN: PETŐCZ ANDRÁS ÚJABB KORSZAKA
„Petőcz András ugyanis olyan költő, aki egyszerre hisz a nemzeti és az európai értékekben. […] Költőnk nagyon is magyar és nagyon is európai gondolkodó” – olvashatjuk Bakonyi István Petőcz András újabb korszaka című kismonográfiájában. Egyetérthetünk a szerző megállapításával, mert Petőcz András életműve nem csupán a magyar költői-prózai hagyományt, hanem az európai, sőt világirodalmi (elsősorban amerikai) szerzők újításait egyaránt kamatoztatja művészetében… – SEBŐK MELINDA KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.09.21 - tiszatáj

CSEHOV SIRÁLYA BARNÁK LÁSZLÓ RENDEZÉSÉBEN A SZEGEDI KISSZÍNHÁZBAN
Barnák László szegedi Sirály-rendezése sokszínű tragikomédiaként tálalja a Csehov-darabot. A kisszínház színpadán szinte naturalista módon jelenik meg a 19. század végi orosz világ, ahol a vágyak beteljesületlenek maradnak és mindenki mást szeret… – HOLLÓSI ZSOLT KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.09.19 - tiszatáj

ZŰRÖS KETTYINTÉS, AVAGY PORNÓ A DILIHÁZBAN
Provokatív, egyúttal rendkívül intelligens, önmagunk és társadalmunk elé görbe tükröt illesztő remekművet alkotott a román újhullám egyik leginkább jegyzett direktora: Radu Jude előző munkája nyomvonalán haladva vágta zsebre az Arany Medvét és alkotta meg pályája eddigi talán legjobbját… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.09.16 - tiszatáj

ARANYI SÁNDOR ÉS TANÍTVÁNYAI
Ezek a melók itt most azért érdekesek, mert nem egy téma vagy szemléletmód, hanem Aranyi mentén kerültek a falra. Az ő egykori, mára szakmailag elismert tanítványai állítanak itt ki, és ezt leszámítva semmi közös, vagy semmiféle kapcsolódási pont nincs a falra kerülő munkákban… – VÁRALJAI ANNA MEGNYITÓJA

Tovább olvasom >>>
2021.09.16 - tiszatáj

SZABÓ IMOLA JULIANNA: LAKÁSA VAN BENNEM
Szabó Imola Julianna kötete olyan, mint egy tüdő. Páros, lebernyeges szerv, szükséges a légzéshez, egyszerre gyakorolja a megtartást és az elengedést. Nem szól olyanról, amiről az élet ne szólna: kórházi látogatások, nagyszülők halála, terhesség, bántalmazás, válás, költözés, szülés, gyermeknevelés, betegségek, elöregedés. Mindezek egy képileg is burjánzó nyelven, a megértés vágyának orgánumán… – SZUTORISZ SZABOLCS KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.09.16 - tiszatáj

SZALAI ALEXA RITA TÁNCMŰVÉSZ, AZ 1984 KOREOGRÁFUS-ASSZISZTENSE
Táncol, tanít, az 1984 című sikerprodukció koreográfus-asszisztenseként is dolgozik Szalai Alexa Rita táncművész, a Szegedi Nemzeti Színház tánckarának tagja, aki Győrből került a Tisza partjára… – HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Tandori Dezső: Felplusztulás, leplusztulás (Előzetességek és utólagosságok [2018–2019])Demény Péter: Az élet gesztenyéi (Slágerek, sanzonok, slamasztikák)H. Balogh Gyula: Alsóvárosi hitregékBakos András: Isteni testekSzathmári István: Spanyol reggeliSántha József: BörtönkarnagyNormal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattTandori Dezső: Nincs beszédülésPetőcz András: A visszaforgatott időLengyel András: Tömörkény-tanulmányokKálnay Adél: Szivárványország (Utazz velem!)Virág Zoltán (szerk.): Színkép, hangkép, összkép (Írások elméletről és gyakorlatról)Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Fried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházTandori Dezső: A szomszéd banánhalSeregi Tamás: Művészet és esztétikaÉszlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Zalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)„Ragyogó pusztulás” – kortárs osztrák irodalmi antológia (szerk.: Bombitz Attila)Lengyel András: Ellenkultúra, peremhelyzetben (Marginalitástörténeti vázlatok)Bíró-Balogh Tamás: Az irodalom személyességekabai lóránt: semmi színSzlováknak lenni csodás…Petőcz András: A megvénhedt IstenDemény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólTandori Dezső: Szellem és félálomKálnay Adél: Hamvadó időSzepesi Attila: IstenporPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Sághy Miklós: A fény retorikájaTandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézCsiki László: A kaptárBaka István: Műfordítások III.Jász Attila: Fürdőkádból a tengerTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaBíró-Balogh Tamás: TollvonásokFried István: Magyar irodalom(történet)