Tiszatájonline | 2014. július 17.

Dom Hemingway

Jude Law jó színész. De mivel ez nagyjából senkinek nem újdonság, felesleges volt csinálni egy filmet csak azért, hogy ezt a tényt jó alaposan beleverjék a fejünkbe. Mert a Dom Hemingway, Richard Shepard (Matador) gengszterkomédiája semmi másról nem szól, csak arról, hogy Jude Law jó színész. Egész pontosan: összehoztak egy másfél órás magánszámot, amihez a néhány mellékszereplő, Richard E. Granttől Emilia Clarke-ig éppúgy csak asszisztálni tud, mint a forgatókönyv […]

Jude Law jó színész. De mivel ez nagyjából senkinek nem újdonság, felesleges volt csinálni egy filmet csak azért, hogy ezt a tényt jó alaposan beleverjék a fejünkbe. Mert a Dom Hemingway, Richard Shepard (Matador) gengszterkomédiája semmi másról nem szól, csak arról, hogy Jude Law jó színész. Egész pontosan: összehoztak egy másfél órás magánszámot, amihez a néhány mellékszereplő, Richard E. Granttől Emilia Clarke-ig éppúgy csak asszisztálni tud, mint a forgatókönyv. Előbbieknél ez még nem lenne olyan nagy baj. Utóbbinál már az.

Dom egy piti bűnöző, aki lehúzott a börtönben tizenkét évet a főnöke, egy orosz maffiózó helyett. Szabadulásakor barátja kíséretében elutazik Franciaországba, hogy begyűjtse hűségéért a jutalmat, amit főnöke garantál is neki. Annak ellenére is, hogy Dom szemet vet a nőjére, márpedig az ilyesmi ritkán végződik jól, főleg gengszterkörökben.

Ebből a felállásból a film legalább tíz irányba indulhatna el, csakhogy: nem indul el. Sehová. Csak úgy ellavírozgat, sztorizgat, és dobálja fel a labdákat Law-nak. Ő meg szépen le is csapja őket, abban nincs hiba, a szerepe ugyanis rendkívül hálás. Mert lehet, hogy Dom piti bűnöző (bár erről nyilvánvalóan elfelejtettek szólni neki), de a személyisége kirobbanó. Arrogáns, önfejű, piás, agresszív, nárcisztikus (a film azzal kezdődik, hogy monológot intéz tökéletes hímvesszőjéhez) őstahó, ráadásul igen komoly dühkezelési problémái vannak.

3414_-_Dom_Hemingway_-_Photo_Nick_Wall

Így aztán Law-nak bőven akad lehetősége parádézni. A film olyan, konkrét történetté aligha fűzhető jelenetek sorozatából áll, amikben Dom beront valahová, és őrületes, egocentrikus harsánysággal kikel magából: üvölt, gesztikulál, káromkodik, fenyegetőzik, sajnálkozik, sír – hol veszélyesnek tűnik, hol eszementnek, hol teljesen elveszettnek, hol mindháromnak egyszerre. A forgatókönyv még arra sem teljesen képes, hogy a karakternek ezt a komplexitását következetesen végigvigye (néhol nem teljesen tiszták a motivációi, vagy éppen esetlegesek az egyes szituációkra adott reakciói), de Law olyan elsöprő energiával masírozza végig a játékidőt, hogy ez a legkisebb probléma.

Arra azonban már a remek színészi játék sem gyógyír, hogy a film jó egy óráig nem tart sehová: sőt, mintha Shepard szándékosan fojtaná el még a csíráját is minden potenciális cselekményszálnak. Amikor pedig az utolsó fél órában eldönti, hogy mit is akar mondani a sztorival, a néző zavartan kapkodja a fejét, és hirtelen azon gondolkodik, hogy elkezdje-e mégis visszasírni az előző egy óra céltalanságát.

658_-_Dom_Hemingway_-_Photo_Nick_Wall

Ekkor ugyanis Dom néhány kudarc és pár isteni sugallat után úgy dönt, hogy ideje összeszednie magát, és rendbe tennie a kapcsolatát a tőle teljesen elidegenült lányával. Tény, hogy dramaturgiailag Shepard viszonylag szépen vezeti fel ezt a fordulatot, és az ekkor kibontakozó megváltástörténet majdnem igazolja a film addigi, látszólagos céltalanságát (értsd: nem a cselekmény a fontos, hanem a karakter fejlődése), csakhogy Dom figurája olyan erőteljesen, olyan brutálisan ellentétes mindazzal, ami, és ahogy ekkor történik, hogy azt nehéz lenyelni.

Főleg, hogy az addig vagány szövegekkel teli, megzabolázhatatlan, trágár komédia hipp-hopp átcsap családi drámába. És csak hogy tovább súlyosbodjon a néző kognitív disszonanciája, ezekből a jelenetekből kerül ki a film néhány legjobbja (bár a csúcs mindenképpen a frenetikus széftörő szekvencia). Ekkor az ember már végképp nem tudja, hogy mit gondoljon a Dom Hemingwayről. Így utólag valószínűleg az alkotók sem tudják, vagy talán soha nem is tudták. Mindenestre Jude Law jó színész.

Rusznyák Csaba