07.31.
| Szabó T. Anna és Bősze Ádám lesz a Képmás-estek vendége a festői Halász-kastélyban >>>
08.23.
| Költözik a budapesti Fülesbagoly Tehetségkutató >>>
08.21.
| Lesz 32. Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja >>>
08.20.
| Három új kiállítással készül a nyitásra a Ludwig Múzeum >>>
08.15.
| Beethoven-esttel készül a Szegedi Szimfonikus Zenekar a Szabadtérire >>>
08.05.
| Törzsasztal Műhely – Irodalmi minisorozat a Grand Caféban >>>
08.01.
| Duda Éva Társulat SUMMER INTENSIVE 2020 >>>
08.01.
| Főszerepben a kortárs fotográfia az idei Garten programjában >>>
07.30.
| Szemtestvér – Filmpremier és beszélgetés a Capa Központban >>>
07.29.
| Grand Café – Harag Anita Évszakhoz képest hűvösebb c. noválláskötetének bemutatója >>>
NAPI TANDORI

07.20.
| Díjakat nyert Bollywood-ban Goztola Kristina új filmje >>>
07.15.
| PesText RESET – az irodalom most is összeköt – Csillagharcos érkezett! >>>
07.14.
| MOME Kreatív Pakk gyerekeknek a nyári szünetre >>>
07.09.
| Art is Business Díj 2020 – Ismét keresik a művészeti és üzleti szféra kiemelkedő együttműködőit >>>
07.03.
| Ők lettek az idei Táblaképfestészeti Biennálé legjobbjai >>>
07.01.
| MÓRA RENGETEG – A zöld Móra >>>
06.29.
| HOVA TOVÁBB? – 20. ARC közérzeti pályázat >>>
06.24.
| Fellendíti Szeged turizmusát a járvány után a Szabadtéri >>>
06.20.
| Megújult a magyar irodalom fordításának pályázati rendszere >>>
06.18.
| PesText – Tarol a Reset! >>>

Drubina Orsolya, Eszteró István, Fellinger Károly, Jász Attila, Kovács Dávid, Alice Oswald, Tőzsér Árpád, Vida Gergely, Zalán Tibor versei

Boldog Zoltán, Mátyás Győző, Jesús Moncada prózája

Kulcsár-Szabó Zoltán, Móser Zoltán, Zsadányi Edit, Zsellér Anna tanulmánya

>>>

Ez ma az én napom lesz! – gondolta magában Karika Marika, az örökmozgó rokkantnyugdíjas, miközben foltos harisnyáját tyúkszemes lábára igyekezett felhúzni. A ragyogó tavaszi napfényben szinte csillámlott bibircsókos orcája, ahogy szépítkezett a borotválkozó tükrével a kezében. Arcára a fiatalság illúzióját próbálta kozmetikumok segítségével felkenni. Marcsi, hát te milyen ragyogóan festesz motyogta magában kedvenc nagydarab kisnyugdíjasunk. A rádióban éppen az aznapi híreket sorolták. […]

>>>

Szabó Imola Julianna: Liszka hintája
2014.05.14 - tiszatáj
imola_profilSzabó Imola Julianna 1984-ben született Budapesten. Író, táncelméleti szakíró, intermediális alkotó. Versprózákat, verses meséket és táncinterpretációkat ír. Képverseket és versvideókat készít.

Főbb publikációi: Élet és Irodalom, Holmi, Kalligram, Helikon, Bárka, Új Forrás, Ex Symposion, Műút, Ellenfény, Hamu és Gyémánt, Csillagszálló, Palócföld, Spanyolnátha, Irodalmi Jelen, The Fluid Raven, All the Things Are Lost on Earth stb.

Kötetetek: Sáska-tánc (2001), VARRATOK (2014), és szeptemberre várható A Diós-tekerék című verses mesekönyve.

A JAK, a FISZ és az Író Cimborák tagja.

 

(RÉSZLET)

egy piros

1.

Hullámzik. Liszka aládugja az arcát. Puha. Anyajában a víz, Anyajában a csend. A test lemérhetetlen lázterei. Közelebb bújni az emlékhez, vagy megfulladni. Döglött halként feküdni a felszín felett. Hátha a könnyű anyag megtartja a szálkás alakzatot, a testet. Akár a korhadt gallyakat a folyam. A vállához illeszti, és viszi, a holtágon túlra. Ki a földút mellé, amerre már nem jár más csak az ismeretlen.

De Nagyanya beront. Kapkodja a levegőt, cérnavékony szája foszlik. Vaskos arcán pöffedtre dagadnak a ráncok. Üvölt. Hogy minek verte meg őt az a taknyos és szaros ég ezzel a gyerekkel. Liszka csak fekszik. Zománcszagú a kád, tucsakoshaja hozzátapad a fehérhez. A mellkasa, mint egy eldőlt kalitka. Erős rácsokkal szorítja a ziháló vöröset.

2.

Nagyapa feje egyre nehezebb. A Hold kalapja nőtt rá. Vaskos és kemény. Futnak alóla a mondatok és az emlékek, mint a rajzó bogarak a fénynél. Megtelt, mondogatja Nagyanya. Pont, mint az esővizes hordó. De Nagyapa nem válaszol, nem locsol. A virágok szottyadnak, pang bennük a halovány ér. Nagyapa csak ül. Liszka odakuporodik a lábához. Visszerek hímzése, langy gödröcskék lüktetése. Liszka szereti nézni a hajszálvékony patakok kergetőzését. Mintha beszélgetnének ilyenkor. Ebben a csendben is hallja, ahogy Nagyapa fut, ahogy Nagyapa ássa a vakondos udvart, ahogy felemeli Anyaját. Fényképek a bőr alól. És a hallgatás.

Nagyapa a kerítést nézi. Kétméternyi árok a föld felett, mozdulatlanra épített távolság.

Liszka odafut, majd vissza. Hátha elkapja Nagyapa tekintetét. Hátha megszidja vagy kineveti. De Nagyapa meredten nézi a cseresznyefát. Rajta a hinta horzsolása, friss virágok és selyemszélű árnyak. Liszka közel megy a törzséhez. Felnéz. Mint egy hatalmas tenyér. Rózsaszín körmein rothadó pillék. Savanyú szirmok a haldokló gallyvégeken. Liszka hirtelen nekirugaszkodik és körbefonja karjaival. Hátha Anyaja vele együtt lopja tovább. Vele húzza fel az égnek. Mert Anyaja érintésétől büdös a víz, poshad a falevél.

Nagyapa szeme kék lesz, kvarc és gyöngyfény. Mosolyog. Mint aki észre sem veszi, hogy megüti a szél.

3.

Körössy Tutujka néni vadhús. Két hurkás mell. A szomszédban lakik, ahol nincs függöny az ablakokon. Látni, ahogy mossa a két döcögőst, ahogy szagolja a bugyiját, és ahogy vágja a lábkörmét. Egyedül él, de sosincs egyedül. Körössy bácsi két éve a telekre költözött, csak néha jár át vendégeskedni.

Liszka feláll a hokedlira és lesi, ahogy a Körössy Tutujka néni szappannal dörzsöli le a zsírt a melleiről. A  kezek  tacsakos nyomát. Vakarja Körössy bácsi fognyomait és ujjlenyomatát. De a liba capadós zsírja még a törülközőhöz is odatapad. Nagyanya szerint Körörssy Tutujka néni légypapír. Hímnemű egyedeket vonzó sárgaruhás. Ilyenkor Nagyanya fél szemmel Nagyapára néz, aki persze a szekrény felé fordítja a fejét. Hallgatnak.

Csak Liszka nem. Őt minden érdekli. Körössy Tutujka néni húsa és szőre, lyukas foga és még a büdös szája is. Mert hiába a rúzs. A tulipánpiros drága kence. Sötét-pasztell marad a foga felett. Csak a fekete. Mély és erős. Tartja a szavakat. Mint az erdei kisház pokróca a langyos testek foltját. Ahol talán Nagyapával. Ahol biztos, hogy nem Körössy bácsival. Mint minden titok ez is naftalinos és karcos, megdönti a tengelyt a szív körül. És egyszer Nagyanya majd kitalálja. Most csak körbejárja, mint a lottó ötöst. Liszka serényen írja a számokat a zacc-bőrkés csíkosba. Már huszonöt megvan. Mind prím. Nagyanya csak azokat szereti. Csak önmagával osztható, akár Körössy Tutujka néni, aki amúgy Ida. De senki sem hívja így. A „zsivanzsit” és a “sánelt”. Így mondja, a fogai közül tuszkolva, súgja Liszka fülébe, hogy “mádmázer”. Liszka meg kacagva nézi az ajkakat. Akár a buszajtók, nyílnak és záródnak. Szellőzik a bél, a szájüreg. A sokezer elnyelt szó dunsztja. Belülre nőtt virág a csalfa szerelem. Nincs, aki kidobja. Senki sem öntözi.

4.

És a körömlakk. A szétvert felhők a ház mögött. Ahogy a kutya belevonyít az árnyba, ami újra és újra körvonalat húz az ablak elé. Sebes a nap, lomhán hordja a vaskos sugarakat. Liszka kolduló arccal nyúl egy kis melegért. Hátha éppen Anyaja az, aki ráncos kézzel szórja a fényt. De a felhők megmerevednek. Megáll a kép, mint a körhinta az utolsó pörgésnél. És kiesik a félhomály a szájából. Csupa nyál, zuhogni kezd, töpörödni, és nőni. Esni. Mint a kő. Liszka ül. Az ablak üvege, mint egy koporsó. Tenyerével itatja a bánatos és legyőzött tájat. Ami pont olyan gyáva és árva, mint a remény. 

 

MÓRICZ 2014 rovatunkban az idei Móricz Zsigmond irodalmi ösztöndíjasokat mutatjuk be. 

 


Címke: , , ,
2020.08.03 - tiszatáj

BERNÁTH DÁNIEL ÉS CSIZIK BALÁZS GEOTAXIS C. KIÁLLÍTÁSA
Bernáth Dániel és Csizik Balázs képzőművészete bizonyos tekintetben a kibernetikusan vezérelt társadalom elképzeléseire is reflektál, azzal párhuzamosan, hogy képalkotási elképzeléseik az absztrakció mentén épülnek fel. Mindemellett pedig azon is dolgoznak, hogy bizonyos képzőművészeti attitűdöket és tradíciókat újragondoljanak és egy olyan alkotói praxist alakítsanak ki, mely képes a mai kor „képiségét” sajátos módon, akár hitelesen is megjeleníteni… – IGOR SPLIT KRITIKÁJA

>>>
2020.07.28 - tiszatáj

INTERJÚ HERCZEG TAMÁSSAL
Közel 20 éve vagyok munkakapcsolatban a Szabadtéri Játékokkal. Ha meg kellene nevezni, hogy melyik a legfontosabb előadásunk, akkor most egyértelműen azt tudnám mondani, hogy az Akárki. Témáját tekintve elképesztően pontosan reagál a művészet erejével mindennapi életünkre. A vírus közepette az emberi létezésről, az elmúlásról beszél, amiből próbálunk kilábalni, és amiből időnként vissza-visszarángatnak minket a mindennapok […]

>>>
2020.07.27 - tiszatáj

ÁCS MARGIT: PÁRBAJ
„Görcsösen óvtam az önálló személyiségem fikcióját – ugyan, kinek van mindenkitől független személyisége?” Az idézet Ács Margit Párbaj című regényéből származik – ebben az eset­ben megfelelő műfaji jelölő a levélregény terminus –, s an­nak ellenére, hogy ez csak egyike a könyvben elhangzó temérdek elgondolkodtató kijelentésnek, mégis egy igen komoly dilemmát helyez a fókuszba… – JANCSOVICS KLAUDIA KRITIKÁJA

>>>
2020.07.26 - tiszatáj

A K-ARTS ACÉLSZOBRÁSZATI KIÁLLÍTÁSA A REÖK-BEN
A REÖK-ben látható válogatás természetesen a térbeli korlátok miatt a monumentális, köztéri plasztikákból csak korlátozottan vonultathat fel, de a szemle így is érzékelteti, hogy az indusztriális plasztika milyen sokszínű, változatos, kreatív megoldásokra képes. Ahogyan a plasztikai ábrázolások tárgykörében is a tradicionális eszközöket, a vésőt és kalapácsot számos esetben felváltották a plazma és lézer vágók, a CNC megmunkáló eszközök, úgy bizonyos ódivatú fogalmainkat érdemes sutba vágnunk… – NÁTYI RÓBERT ÍRÁSA

>>>
2020.07.23 - tiszatáj

MEDVEVILÁG SZICÍLIÁBAN
Olasz–francia koprodukcióban hozta tető alá Dino Buzzati 1945-ös gyerekkönyvét Lorenzo Mattotti képregényíró és illusztrátor. A tavalyi cannes-i szemle Un Certain Regard-szekciójában bemutatkozott Medvevilág Szicíliában noha bizonyos pontokon eltér a forrásanyagtól, zömmel ahhoz hű adaptáció, mely gyermekek, fiatalok és idősek megszólításában egyaránt jeleskedik… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.07.23 - tiszatáj

AKÁRKI
A Szegedi Szabadtéri Játékokat annak idején a salzburgi fesztivál mintájára találták ki. Az ottani Dóm előtt minden évben visszatérő darab az Akárki című misztériumjáték. Ez még soha nem ment Szegeden. Idén viszont a koronavírus miatt csonka évadban ebből tartanak előadást. Bemutató pénteken, de csütörtökön már közönség előtt tartottak nyilvános főpróbát… – MÁROK TAMÁS AJÁNLÓJA

>>>
2020.07.23 - tiszatáj

AGRIPPINA
A jó opera nem olyan bonyolult dolog. Végy egy kitűnő karmestert, néhány nagyszerű és melléjük pár megfelelő énekest! A rendező gondolja végig pontosan miről szól a darab, és miért szól ma, hozzánk! Aztán rendeljetek alá mindent a célnak! Lehet bátran húzni, a szövegen alakítani, újrafordítani! Koncentráljatok a játékra, újrahasznosított díszlet is megteszi, a jelmezeknek fontosabb a karaktere, mint a méregdrága gazdagsága! Ja, és mindebben hinni, kell, hosszan, ámde nyitott szívvel próbálni! A nagy Händel eredeti szándéka másodlagos… – MÁROK TAMÁS KRITIKÁJA

>>>
2020.07.22 - tiszatáj

GARACZI LÁSZLÓ: HASÍTÁS
Garaczi ötödik lemur-kötete mintha a klasszikus fejlődési regények szerkezetét imitálná – a fejezetek hét életkori csomópontot jelölnek ki, kronológiai sorrendet tartva kisgyerekkortól az emberélet útjának – századunkban (ha nem is a kelet/közép-európai társadalmakban) legalábbis remélt feléig, az elbeszélő/főszereplő körülbelül 45 éves koráig. A téma is a tradicionális, XIX. századi Bildungsroman sémába illeszthető: hogyan talál hivatására egy ifjú ember, hogy válik íróvá, milyen buktatókon keresztül lesz a fecniből – ha legépelik – mű… – MOLNÁR ZSUZSA KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő