Hang által megformálva
ROST ANDREA A PILLANGÓBAN SZEGEDEN
Visszatérő vendége Rost Andrea Szegednek. A színházban és a Szabadtéri Játékokon Lammermoori Luciát, a Bohémélet Mimijét és a Turandot Liúját énekelte, és több koncerten is föllépett a Zsinagógában, a Dóm téren, legutóbb pedig a TIK-ben. Budapesten is volt alkalmuk találkozni vele, sokszor hallgattuk felvételeit, azt hittük, jól ismerjük […]
ROST ANDREA A PILLANGÓBAN SZEGEDEN
Visszatérő vendége Rost Andrea Szegednek. A színházban és a Szabadtéri Játékokon Lammermoori Luciát, a Bohémélet Mimijét és a Turandot Liúját énekelte, és több koncerten is föllépett a Zsinagógában, a Dóm téren, legutóbb pedig a TIK-ben. Budapesten is volt alkalmuk találkozni vele, sokszor hallgattuk felvételeit, azt hittük, jól ismerjük.
Kiderült, mégse. Viszonylag új szerepében, Puccini Pillangókisasszonyában világossá vált, hogy jelentős művészi tartalékai vannak. No, éppen nem a kisasszony-szerepben! Őt hallgatva különösen fájdalmas a cím félrefordítása: Madama Butterfly éppenhogy asszonyt jelent, nem kisasszonyt. Az első felvonásban Rost nagyon lassan mozog, az ifjú lány figurájában kissé idegenül érzi magát, vagy inkább még nem talált hozzá megfelelő művészi eszközöket. Persze ritkán hallani a belépőben ilyen könnyed és szépséges magas deszt, és a szerelmi kettőst záró C is imponálóan szól, ám ezt egy Violettától, Luciától kár természetesnek is vehetnénk. Ám már itt is föltűntek megerősödött, vagy inkább megerősített középhangjai. Rostnak mindig is vivőerős, tartalmas hangja volt, de ez a tartomány sokkal töményebben, teltebben szól, mint amikor Donizettit vagy Mozartot énekel(t).
A 2. felvonástól, az elhagyott, vágyódó, majd megalázott asszony szerepében Rost az operaénekesi ábrázolás kivételesen magas színvonalát mutatta be. Régi szerepköréből megmaradt hangjának hajlékonysága és édes színe, ugyanakkor bármikor képes sötétebb tónusban, drámai erővel, sőt néha mer egyenesen torzítva, nyersen, szinte verista modorban megszólalni. Ám ez kettős jelleg nemhogy problémát okozna, hanem a legsajátabb figurateremtő erővé válik. Először talán a Nagyáriában döbbenünk rá, hogy kislányos-donizettis, sima hang festi a boldog múltat, s amint a nyomasztó jelen kerül szóba, Rost szopránja nyomban elsötétül, felhangdússá válik, s pusztán a hangból földereng: erre a nőre nagy baj vár. A két tónus tökéletesen lefesti Cso-cso-szán egyéniségének kettősségét: még gyermekien tiszta, hiszen a mostani, kissé megöregített változatban is mindössze 21 éves itt – ugyanakkor az élet rákényszerítette, hogy felnőttként viselje gondját fiának és próbálja meg fönntartani háztartását. S közben már a készülő tragédia árnya is meg-megérinti. Akár aprólékosan díszített japán miniatúra, olyan színes Rost Pillangója. Ő ma az egyik legjobb technikájú, és a technikát legtudatosabban használó operaénekes. Mindent gondosan eltervez, a számára túlzott nehézségeket példamutató kompromisszumokkal hidalja át, s ez a tartás, fegyelem és szervezettség átsugárzik a figurára is. Rost Pillangója egyszerre nyűgöz le és rendít meg.
Mellette szegedi partnerei is legjobb formájukat futottak. Vagy talán még annál is jobbat: László Boldizsártól eddigi pályája legkoncentráltabb produkcióját hallottuk. Tenorja rendíthetetlen biztonsággal, ám fölvillanyzó rezonanciával szólt. A szerelmi kettőst ő is hatalmas, izzó C-vel koronázta meg, magas B-i érzékien hatottak. Rosttal élvezettel adták-vették a labdákat, kitűnően alkalmazkodtak egymás megoldásaihoz. A mostani felújításban László kiteljesítette szerepfelfogását, hogy ugyanis Pinkerton nem elvetemült gazember, csak felelőtlen. S ahogy a való életben: a nagy tragédiát sokszor nem súlyos bűn idézi elő, csak egy aránytévesztés, apróbb félreértés. Ez indítja be a végzetet. Érdemes idézni, mit mondott egy korábbi szegedi portrébeszélgetésben éppen Rost: „Butterfly mindenáron szabadulni akar japán közegéből, bármilyen amerikai katonához hozzámenne, ezt előre eldöntötte. Tiszta véletlen, hogy ez a sorhajóhadnagy jóképű, kedves, s ezért bele is szeret.” A hasonló házasság valószínűleg bevett gyakorlat volt, s ha az illető tisztet elvezényelték, japán felesége visszatért a családjához vagy a gésaházba. Pinkerton pechje (vagy szerencséje?), hogy az ő felesége mélyen beleszeret, és a többi japán lánnyal szemben halálosan komolyan gondolja a dolgot. László Pinkertonját a 3. felvonásban iszonyú önvád gyötri, s ettől kiérdemel tőlünk némi együttérzést.
A bemutató idején Kónya Krisztina terhesen, nagy pocakkal lépett színre Kate Pinkertonként. Bombasztikus rendezői ötlet volt ez – magától az élettől. Hisz mindennél erősebben mutatta a helyzet bornírtságát és visszafordíthatatlanságát. Ha Kónya akkor nem vár babát, Cso-cso-szán szerepe várt volna őrá. Ilyen véletlen időzítéseken múlik, hogy az életben valakinek a győztes, vagy az abszolút vesztes szerepe jut. Laczák Boglárka most nem kapott póthasat, s ettől az előadás szegényebb lett. Bár a magas termetű, magassarkú cipős, szőke amcsi hölgy az apró barna japán nővel így is nagyon hatásos.
Kitűnő volt Goró karakterszerepében Szerekován János, Vajda Julia hangszíne éppen illeszkedik Rostéhoz, így a Cseresznyevirág-kettős az este egyik legpoétikusabb száma lett. Pál Tamás atyai gonddal irányította az előadást. Valószínűleg a vendégművész kívánságára némileg lassúbb tempókat vett, s ettől a muzsika új rétegei tárultak föl. Soha nem éreztem még ilyen erősnek elsősorban az Intermezzóban a filmzenés jelleget. A zenekar kitűnően teljesített, különösen tetszett néhány hegedűszóló Behán Lászlótól.
Kelemen Zoltán dicső Boccanegrák, gyötrődő Rigolettók és titokzatos Dappertuttók után tért vissza a civil jellegű Sharpless konzulhoz. Láthatóan otthonosan érzi magát benne. Rosttal énekelt kettősében időnként Toscát és Scapriát hallottuk visszhangzani. A színház jövőre Puccini másik remekét mutatja be, Rostot szeretnék a címszerepre, természetesen Lászlóval, Kelemennel és Pállal. A fantasztikus Pillangó után a publikum (amely a produkciót és különösen a címszereplőt hosszú vastapssal ünnepelte) erős vágyat érez, hogy megismerhesse, hogyan is formálná meg ez a nagy művész annak a másik nagy művésznek, Floria Toscának az alakját.
Márok Tamás
[nggallery id=355]
Fotó: Karnok Csaba (további képek: délmagyar.hu)