Noralvin: világvégi közös ülés
VINNAI ANDRÁS: MÁSIKEMBER
…első hallásra nem is olyan bizalomgerjesztő egy olyan fantasztikus vígjáték, ahol a darab rendezőjének neve több, mint kétszer tűnik fel a színlapon. Ám Barnák László úgy gondolta nekirugaszkodik egy nagyívű apokaliptikus páros-polémiának, aminek eredményétől legalább egy este erejéig azt érezhetjük: nem is olyan üres Szeged fölött az ég […]
VINNAI ANDRÁS: MÁSIKEMBER, FANTASZTIKUS VÍGJÁTÉK, KORZÓ ZENEHÁZ, SZEGED
…Régen mozi volt, mára azon kívül, hogy koncertteremként működik, végre újból színházi térré avanzsált a Szegedi Korzó Zeneház. Boldogan sietünk hát a március közepére kitűzött ősbemutatóra, még ha első hallásra nem is olyan bizalomgerjesztő egy olyan fantasztikus vígjáték, ahol a darab rendezőjének neve több, mint kétszer tűnik fel a színlapon. Ám Barnák László úgy gondolta nekirugaszkodik egy nagyívű apokaliptikus páros-polémiának, aminek eredményétől legalább egy este erejéig azt érezhetjük: nem is olyan üres Szeged fölött az ég… – Drubina Orsolya beszámolója
…Mikor leülünk az inkább széles, mint mélységében markáns színházi térben, az az érzésem támad, mintha szélesvásznú filmet akarnának vetíteni elénk. Hirtelen nem is tudok mit kezdeni ezzel a térélménnyel, ugyanis a kamaraelőadások közelséget biztosító ültetés rendjei ettől lényegében mégis csak eltérnek. A színpad és a széksorok közti távolság nem jelent ebben az esetben igazi intimitást, inkább kikényszeríti a nézők teljes figyelmét. A befogadó így azonnal csapdába kerül, még mielőtt a darab szereplőivel történhetne meg ugyanez. Hiszen a Másikember Kis Alvinja (Barnák László) és Kiss Nórája (Csorba Kata) olyan albérlet lakóivá válnak, melybe tudtukon kívül egy galaktikus űringatlanos (Báhner Péter) kényszeríti bele őket, nem kisebb céllal, mint hogy az utolsó emberpárként mentsék meg a földet a kipusztulástól. Igen ám, csak hogy az említett egyedek semmi másra nem képesek, mint hogy gyűlöljék egymást, és a darab lényegi mondanivalóját közvetítsék, azaz: hogy ha nem szeretkezünk eleget, az igenis a világ végét jelenti. Vinnai András eredetileg hangjátéknak szánt művében a lakásnak másnapra eltűnik az ajtaja, így időkapszulaként bebörtönözi az emberiség utolsó reménységeit. Csorba Kata kezdőjelenetbeli üres, lihegős megszólalásai után szinte azonnal páratlan játékba kezd. Erős, határozott, dinamikus jelenség a színen. Ellentmondást nem tűrő hisztérika, kedvesen akaratos, gyűlölhetően távolságtartó Éva-típus. Vinnai nem írt számára élettörténetet, mintha pusztán azt a nőt kellene megjelenítenie, akinek egész sorsa az az egyetlen és végzetes hiba, mely szerint nem akart lefeküdni a barátjával, aki végső elkeseredettségében nem tudott mást tenni: „megbaszta a nővérét.” Az abszurd helyzetekben, ahol a néző félve nevet és nevetve fél, Csorba Kata végre megmutathatja színésznői kvalitásait különösebb vetkőzős jelenetek nélkül. Barnák László Alvinként undok szurikátafejű bunkó, valamint igen színes és lendületes játékos. Pontos hangsúlyokkal dolgozik ha dühöng, ám az egyszerű mondatoknál („– Mondd, hogy szeretsz! – Szeretsz. – Mondd hogy? – Hogy.”) kissé hiteltelenné válik. Ez talán nem is lenne annyira zavaró, hiszen az életben is könnyebb mérgesen üvöltözni, mint őszinte szeretettel beszélni, ám a színpad rituális tér, a kritikus közönségnek pedig kőből van a szíve, ha már közhelyes mondatokat kell emlegetnünk. Báhner Péter színpadi jelenlétében úgy tűnik, nem tud hibázni, rendkívüli clown-figura, a tulaj szerepében pedig élvezetes játékot nyújt. (Az egyébként az előadás ügyelőjeként is feltüntetett Báhner zsigeri színész. Végzettség ide vagy oda.) Poroszlay Kristóf a 300 évig tartó összezártság debil leszármazottjának szerepében három mondat után lesz öngyilkos, ám azt a három mondatot is olyan unott-flegmasággal képes véghez vinni, amitől az embernek valóban hajszárítóval a kezében támad kedve forró fürdőt venni. A rendezői koncepcióban az időcsúszások és különböző fantasztikumok elfogadása ellenére kissé zavaróvá válik, hogy a felvételen látható utolsó embert szintén Poroszlay alakítja. (Aki mellesleg a Tisza partján „utolsó embereskedik” a háttérben borzalmasan amatőr módon kivitelezett felrobbanó Dómmal… Szívós Lászlónak így megint csak a telefonhang jutott, a színházbajáró közönség értetlenségére.) Rákai András félelmetes, viszolyogtató, kísértő zenét komponált a darabhoz, amit mégis élvezet hallgatni élő előadásában. Barnák László, mint látványtervező, a zenészeket jobb oldalra ülteti, a színpadra pedig erősen szoc.reál nyomort kanyarint, amelyben a vörös kanapé ugyanolyan jól megfér a régi faragott bútordarabokkal, mint a lerobbant hűtő a szekrény tetején elhelyezett ócska televízióval, vagy a falból kiálló csőcsonkkal. Rendezőként dicséret illeti a jelenetátkötésekként használt kiállásokért, amelyek pontosak és elegánsak a térben. A darab végéhez közeledve egyre lanyhul a figyelmünk, hiszen hosszú lezárásként még megjelenik előttünk egy operaénekes űrlény is, akinek döbbenetes belépője után már az óránkat lessük. De a Korzó színházat látott. Igazit. Ha fantasztikus thriller képében is, ha jól mondható, szinte fuvolázható, szólamokra hajazó monológokban is, nem fontos. A dráma abszurd ugyan, de erősen közepes és didaktikus, bár ha belegondolok, nekünk ez se fontos. Ami lényeges, az megtörtént. Az emberiség elfuserált bölcsőjét megjelenítő színpad, ahogy Szeged színházi élete is, lélegzethez jutott. „Nóra és Alvin, Noralvin. Mint valami fájdalomcsillapító.” *
Drubina Orsolya
[nggallery id=331]
További képek: www.szinhaz.szeged.hu