A nagy amerikai mítosz
6. RÉSZ: ISTENI EMBER
Superman óriási sikere után a DC természetesen azonnal vérszemet kapott: minél előbb meg kellett lovagolni az új divathullámot. A kérdés az volt, hogy milyen legyen a következő szuperhős? Nem akartak egy újabb Acélembert, egy másolatot, ezért a lehető legegyszerűbb megoldást választották, és előálltak Superman ellentétével – azaz Batmannel […]
6. RÉSZ: ISTENI EMBER
Superman óriási sikere után a DC természetesen azonnal vérszemet kapott: minél előbb meg kellett lovagolni az új divathullámot. A kérdés az volt, hogy milyen legyen a következő szuperhős? Nem akartak egy újabb Acélembert, egy másolatot, ezért a lehető legegyszerűbb megoldást választották, és előálltak Superman ellentétével – azaz Batmannel, aki „isten” helyett ember, a nappal helyett az éjszaka ura, inkább introvertált, mint extrovertált, semmilyen különleges képességgel nem rendelkezik, és gyors, látványos akciók helyett sötét detektívtörténetekben szerepel.
A 18 éves Bob Kane a szerkesztők unszolására egyetlen éjszaka alatt rajzolta meg a karakter első vázlatát: egy vörös-fekete ruhát, szem körüli dominó-maszkot és denevérszárnyakat viselő hőst, akinek a Bat-Man nevet adta. Bill Finger, Kane barátja finomította a képet: a vörös szín odalett, az arcra nagyobb (hegyes fülű) maszk, a denevérszárnyak helyére pedig köpeny került. A figura eredete a klasszikus irodalmi és ponyvahősök armadáján kívül (Árnyék, Zorro, Sherlock Holmes, Doc Savage, D’Artagnan) visszavezethető az 1930-as, The Bat Whispers című némafilm főszereplőjére, sőt, Leonardo Da Vinci ornithopter nevű repülő szerkezetének vázlataira is.
Batman első története a Detective Comics című antológiasorozat 27. számában jelent meg, 1939-ben. A nyitójelenetben a milliomos Bruce Wayne és Gordon rendőrfelügyelő (az egyetlen, aki már itt jelent volt a később állandó mellékszereplők közül) a nemrég felbukkant, titokzatos Bat-Manről beszélnek, mikor utóbbit elhívják egy brutális gyilkosság helyszínére. A jelmezes főhős a harmadik oldalon bukkan fel, rövidúton megoldja az esetet, és elbánik a bűnözőkkel. A sztori (The Case of the Chemical Syndicate) egy sötét alakokkal, durva vonásokkal teli, az utca mocskában dagonyázó ponyvakrimi, minden karakterisztikájában gyökeresen eltérő Superman kalandjaitól. Az első Zorro-történethez, az 1919-es The Curse of Capistranóhoz hasonlóan – és a Batman „mystery”-jellegének megfelelően – csak az utolsó oldalon, végső fordulatként derül ki, hogy Batman és Wayne ugyanaz a személy.
Supermanhez hasonlóan Batman eleinte közönséges gazemberekkel vette fel a harcot, de már pár hónap után kezdtek elszaporodni a képregényben az olyan természetfeletti elemek is, mint a vámpírok és a farkasemberek. A krimi és a horror közt gyakran ingadozó történeteket alig valami választotta el a ponyvaregények és a rádióműsorok tipikus igazságosztóitól: a sötét lovag rögtön debütálásakor beöklözött egy gengsztert egy ipari savtartályba (száraz kommentárja: megérdemelte), és később sem válogatott az eszközökben, gond nélkül lelövöldözte a törvényszegőket. Ráadásul a nagy szuperhősök közül ő az egyetlen, aki a jelmezét kifejezetten úgy tervezte meg, hogy látványa félelemmel töltse el ellenségeit (ennek a ’30-as években még csak-csak releváns alapja – „a bűnözők babonás banda” – persze azóta kissé megkopott).
Alakja az első évben fokozatosan finomodott: hetedik történetében (Detective Comics# 33) mesélték el először Batman „születését”, vagyis a szülők meggyilkolását, és a Wayne-kúria ablaküvegén áttörő denevért, ami a kosztüm ötletéhez vezetett. A sötét lovag ezzel tragikus hőssé vált, akit saját múltja kísért, és megszállottságtól hajtva ostorozza az alvilágot. Markáns eredettörténete, hangsúlyos küldetése és ikonikus jelmeze mellett végül az távolítatta el az Árnyék és társai brancsából, és lökte Supermannel végérvényesen egy csoportba, hogy saját sorozata, a Batman elindulása után a szerkesztő megtiltotta az íróknak, hogy a karakter gyilkoljon, sőt, azt is, hogy egyáltalán lőfegyvert hordjon magával. Ekkor kapott maga mellé sidekicket Robin személyében, illetve ekkor bukkant fel legnagyobb ellensége, Joker is, és a már egyébként is igen szép eladási mutatók megugrottak.
Bár az említett karakterisztikák kiragadták Batmant a ponyvahősök sorából, kezdettől fogva sötétebb, realisztikusabb, problémásabb figura volt, mint elődje, a „mindenható” Superman. Az Acélember a totális eszképizmus mintapéldája, egy isteni, nem evilági megmentő, egyfajta messiás, aki utat mutat, és reményt ad az emberiségnek. Ő testesíti meg mindazt, ami az ember, az emberiség, a civilizáció lenni akar. Batman ezzel szemben egy földhözragadtabb koncepció, az ő alakja azt mutatja meg, milyen az emberi társadalom valójában.
A sötét lovag komorabb, pragmatikusabb és öntörvényűbb figura, akire sokkal inkább illenek Nietzsche Übermensch-ének jellemzői, mint Supermanre. Míg az Acélembert egyszerűen csak arra nevelték a szülei, hogy segítsen embertársain, az árnyékok közt, titokban dolgozó Batman küldetése egy gyermekkori traumában gyökeredzik, így mélyen személyes, és bizonyos szempontból önző is. Ő az, aki az Übermensch-hez méltón a társadalom fölé helyezi magát, hogy kielégítse saját megszállottságát, amelynek mozgatórúgóit a tömegek nem értik.
Az Action Comics #1 és a Detective Comics #27 közti csaknem egy évben megjelent ugyan három másik karakter is, akik magukon viselték a szuperhősök bizonyos jellegzetességeit (Arrow, a Green Hornethez sokban hasonló Crimson Avenger, az eredeti Sandman), ők azonban még túl sok szállal kötődtek a Superman előtti hagyományos ponyvairodalomhoz, így sosem váltak az „amerikai mítosz” meghatározó, ikonikus részeivé. Ezért aztán Superman és Batman lettek ennek a mítosznak az abszolút alapjai. Egyikük a nagyhatalmú isteni lény, aki a földi civilizáció legtisztább, legnemesebb értékekeit teszi magáévá, így lényegében emberként él és harcol, a másik pedig maga „az” ember, aki istenként viselkedve, mint egy bosszúálló angyal emelkedik a társadalom fölé, hogy lecsapjon annak deviáns elemeire. Különbözőségeik ellenére, amikor találkoznak, barátok lesznek, de a ’80-as évek „érettebb” képregényes korszakától kezdve majd írók egész sora teszi próbára kapcsolatukat a fenti különbözőségek mentén.
Mindenesetre ők ketten lettek a minták szinte az összes utánuk teremtett szuperhőshöz.
Rusznyák Csaba
[nggallery id=329]
(A következő részben: szupergonoszok)