Ordinary Victories
Minden leleményessége, kreativitása és éleslátása ellenére a művészet ritkán tudja igazán jól megfogni magát az egyszerű, hétköznapi életet. Leggyakrabban persze meg sem próbálja, vagy eleve „valóságnál nagyobb” karaktereken keresztül, grandiózus szempontból, mindent felnagyítva, stilizálva, lekerekítve, karikírozva közelít hozzá… – Rusznyák Csaba írása
Minden leleményessége, kreativitása és éleslátása ellenére a művészet ritkán tudja igazán jól megfogni magát az egyszerű, hétköznapi életet. Leggyakrabban persze meg sem próbálja, vagy eleve „valóságnál nagyobb” karaktereken keresztül, grandiózus szempontból, mindent felnagyítva, stilizálva, lekerekítve, karikírozva közelít hozzá. A konfliktusok gondosan strukturált dramaturgiai keretek közt robbannak ki, katartikus nagyjelenetekben oldódnak, a szereplők átlagemberekként is közel heroikus tetteket visznek véghez, és lenyűgöző jellemfejlődéseken mennek keresztül, jól meghatározott motívumok mentén.
A francia Manu Larcenet, akit a frankofón képregényes szcéna a ’90-es évek közepe óta jegyez, az Ordinary Victories című művével a kivételek nem túl hosszú sorát gyarapítja. És ezt már a cím is jól példázza: „közönséges győzelmekről” van szó, amiket a hétköznapi ember arat hétköznapi szituációkban – a sok-sok vereség közepette. A szerelmi életében, a munkájában, a családi körében, a szomszédjával, az apja volt munkatársaival vagy éppen a postással kapcsolatban.
A főszereplő Marc, egy professzionális fotós, aki pánikrohamaival küszködve keresi magában és munkájában az igazi művészetet, miközben macskájával az oldalán mindennapi problémák és lehetőségek egész sorával szembesül. Megismerjük szüleivel való komplex, szereteten igen, de kölcsönös megértésen nem alapuló viszonyát, amit egy újonnan diagnosztizált betegség súlyosbít; felszabadult, a gyerekkori csipkelődéseket máig őrző kapcsolatát testvérével; új barátnőjét, és annak igényét a felnőttkor egy érettebb fázisába lépésre, amire Marc még nem képes; összebarátkozását egy szomszéddal, akinek háborús múltja komoly morális fertőt rejt; és küszködését, hogy művészként valami igazán fontosat és tartalmasat alkosson. (A cikk alapja a négyrészes képregény első felét egy kötetbe gyűjtő amerikai kiadás.)
Larcenet olyan elnagyolt vonásokkal, olyan karikatúraszerű figurákkal dolgozik (kerek fejek, apró szemek, nagy orrok), amik első látásra inkább illenének szatirikus vagy szimplán vígjátéki babérokra törő comic stripekbe – ráadásul ezeket fokozzák a szereplők aktuális érzéseinek rajzfilmes kivetülései („dühfelhő” a szereplő feje fölött, egyetlen nagy könnytócsává váló szem). Ám ezek látványos kontrasztot alkotnak a Marc időnkénti, életről való elmélkedéseit aláfestő fotorealisztikus inzertekkel és a pánikrohamokat, illetve a szélsőséges érzelmeket ábrázoló, már-már rémálomszerű, vörös-fekete képekkel.
Nem is beszélve magáról a sztoriról, ami ugyan bőven tartalmaz humort is (hol gyermeteget, hol szárazat, hol ironikust, hol érettet), alapvetően mégis egy átlagember átlagéletének drámai hangvételű krónikája – konfliktusokkal, veszteségekkel, kihívásokkal, nehézségekkel, tragédiákkal, és azzal a néhány közönséges győzelemmel. Larcenet rajzstílusa nagyszerűen ragadja meg mindazt, ami ezzel együtt jár: az élet banalitását, vagyis azt a banalitást, amit nem harsány komédiákból ismerünk, hanem mindennapi szituációkból, saját viselkedéseinkből, döntéseinkből és gondolatainkból.
Ugyan akad az Ordinary Victoriesnek néhány érezhetően kiszámított, így az alapvető spontaneitásából kissé kilógó történeteleme (mint a kapcsolat Marc szomszédja és apja között), de Larcenet összességében mesterien szövi főszereplője életének fonalát. A képregényben végig érződik az élet véletlenszerűsége, a szituációk esetlegessége, és bár hangsúlyos Marc érésének, változásának, „felnövésének” folyamata, ez bravúros módon inkább tűnik az egymás után lazán szőtt események természetes következményének, mint a cselekményt vaskézzel, tudatosan formáló alkotói szándéknak.
Larcenet belesző a történetébe társadalmi és politikai témákat is (a tisztességes kétkezi munkások ellehetetlenülése, és a szélsőjobb előretörése Franciaországban), felfestve a személyes problémák mögé az élet néhány olyan aspektusát, amire az átlagembernek nincs befolyása, de ami befolyással van rá, mélyítve a mű realista stílusát és szomorú hangvételét. Bizonyos üzeneteket ugyan kicsit túlságosan szájba rág (mint pl. hogy az általános elégedetlenség a radikális nézetek terjedéséhez vezet), de az így kialakult komplex képből még szebben nő ki az egyszerű, fiatal férfi megkapó, őszinte és mélyen személyes útkeresése. Nagy szavak, de nehéz jobban megfogalmazni: Larcenet magát a jó és rossz értelemben is vett átlagéletet vetette rendkívül hitelesen papírra.