A nagy amerikai mítosz
5. RÉSZ: EMBERI ISTEN
Superman felbukkanása és sikere egy csapásra, örökre megváltoztatta az amerikai képregényes szcénát. Ami addig egy főleg másodlagos csatornákon folyó és főleg komikus (a „comic book” elnevezés nem véletlen) szórakoztatási forma volt, az Jerry Siegel és Joe Shuster figurájának hála kinőtte magát a szórakoztatóipar egy egészen új és nagy ágává. De mik voltak ennek a sikernek a fő okai? […]
5. RÉSZ: EMBERI ISTEN
Superman felbukkanása és sikere egy csapásra, örökre megváltoztatta az amerikai képregényes szcénát. Ami addig egy főleg másodlagos csatornákon folyó és főleg komikus (a „comic book” elnevezés nem véletlen) szórakoztatási forma volt, az Jerry Siegel és Joe Shuster figurájának hála kinőtte magát a szórakoztatóipar egy egészen új és nagy ágává. De mik voltak ennek a sikernek a fő okai? Úgy is feltehetnénk a kérdést: mi újat tudott hozni Superman azokhoz a maszkos/jelmezes/öntörvényű igazságosztókhoz, avagy „supermanekhez” képest, akikkel a ponyvairodalom már egyébként is csurig volt akkoriban?
Kezdjük a külsőségekkel, hisz elég csak ránézni az Acélemberre: a kék-piros színek élénkségével és kontrasztjával Shuster és Siegel hőse valóságos villódzó neonreklám a korszak sötétbe burkolózó önbíráskodói között. És ez nem pusztán esztétikai differencia. Az Árnyék, a Spider és a többiek jellemzően fekete jelmezt viseltek, ami identitásuk elrejtésére, félelemkeltésre, illetve az árnyékokba, az éjszakába való beleolvadásra szolgált. Superman jelmeze ellenben határozottan, senki máséval össze nem téveszthetően világgá kürtöli az identitását, és egy szempillantás alatt felismerhető ikont farag belőle. Az ő szerelése nem pusztán praktikus célokat szolgál, hanem – különösen a mellkasán virító „S” jellel – egyértelműen szimbolizálja karakterét. A szuperhős-identitásnak ez az ikonikus kivetülése a zsáner egyik fontos alappillére (ld. majd Batman denevér- és Pókember pókjelmezét, Amerika Kapitány csillagos-sávos ruháját – mindnek megvan a maga mellkason/homlokon virító „aláírása”, emblémája is).
Még fontosabbak azonban a belső jellegzetességek. A sorozat második részében végigtekintettünk a ponyvahősökön, és láttuk, hogy általában a társadalmon kívül, esetenként a társadalmi rendnek ellenszegülve tevékenykednek, és jellemzően nincs helyük az átlagemberek világában – nem egyszer pedig gondolkodás nélkül végeznek ellenségeikkel. Superman alakja megváltoztatta ezt a felfogást. Annak ellenére, hogy – idegen bolygó szülötteként – ő a totális kívülálló, sokkal jobban beilleszkedik a mindenkori társadalmi rendbe, mint maszkos, bosszúálló, vagy akár isteni, mitikus elődei. Ő Nietzsche übermenschének idealisztikus változata, olyan emberfeletti ember, aki nem gondolja magát többnek az egyszerű embereknél, nem helyezi magát az emberi világ törvényei és szokásai fölé, hanem azoknak megfelelően él, sőt, azokat védelmezi. Az a moralitásérzék, és az az emberekbe vetett hit, amit földi nevelőszüleitől, Jonathan és Martha Kenttől kapott, éppúgy eltávolítják az Árnyékhoz hasonló figuráktól, mint élénk ruhadarabjai. Ő lett az isten, aki emberként viselkedik.
Superman, bár eleinte igen agresszív módszerekkel üldözte a rosszfiúkat, fokozatosan egyre barátságosabbá vált, míg Whitney Ellsworth szerkesztő 1940-ben kikötötte, hogy erőszakosságán finomítani kell (ő volt a felelős azért is, hogy Batman többé nem használhatott lőfegyvert, amit pedig korai történeteiben még megtett). Innentől Superman egy joviális, kedves hőssé vált, a jóság, a bátorság, az igazságosság, az erényesség, a szabadság megtestesítőjévé és bajnokává, nemzeti ikonná, az igazi amerikai, illetve, általában véve, az igazi emberi értékek poszterfigurájává. Az élet – még leggonoszabb, legszörnyűbb ellenségeié is – mindennél fontosabb, szent dolog lett számára, elképzelhetetlen volt, hogy öljön (persze, akadnak híres-hírhedt kivételek immár 76 éves történetében, amikor mégis rákényszerült, hogy életeket oltson ki). Így a „felsőbbrendű” moralitás a szuperhősök egy másik rendkívül fontos, csaknem egyetemes jellemvonása lett, olyan erkölcsi plusz, amivel ponyvaregényes és mitikus elődeik általában nem rendelkeztek. Ez már annak a „nagy erővel nagy felelősség jár” elvnek a megjelenése, ami majd Pókember jelmondata lesz 24 évvel később.
Kanyarodjunk kicsit vissza a sorozat első részéhez: az amerikaiaknak, eredetileg igen vegyes származású európai telepesek lévén, nem volt saját, új hazájukhoz köthető mitológiájuk, útmutatásért jellemzően gyerekkorú országuk igazi hősei, az alapító atyák eszméihez fordultak. 1938-ban aztán felbukkant Superman, ez a földönkívüli, mégis tetőtől-talpig amerikai hős, aki az egyszerű emberek bajnokaként szállt síkra az igazságért, és azokért az értékekért, amik minden jóérzésű polgárnak fontosak voltak. Nem árnyékokba burkolózó, maszkos bosszúálló volt, hanem bátran a fénybe lépő, inspiráló ikon, maga a reménység. Márpedig a reményre mindenkinek szüksége volt, és nem csak azért, mert Amerika épphogy csak kezdett kikászálódni a gazdasági világválságból.
Amerikát bevándorlók alkották, és maga Superman is bevándorló volt: történetei arról szóltak, hogy az ország éppolyan meleg otthonul szolgálhat mindenkinek, mint neki, arról, hogy van igazság, van remény, érdemes, sőt, szükséges kiállni a jó ügy érdekében, és arról, hogy igenis van értelme ennek a kaotikus világnak. Az Acélember alakja és küldetése tökéletesen rezonált a ’30-as évekbeli Amerikával, ráadásul mindannak, amit jelképezett, és amit azóta is jelképez, nincs szavatossági ideje. Kívülálló mivolta is éppúgy inspiráló mind a mai napig, mint egyéb jellemvonásai: nemcsak a bevándorlók, és nem is csak az elsőszámú célközönséget jelentő tinédzserek érzik úgy, hogy nehéz beilleszkedni a társadalomba – olykor még mi, felnőttek is elveszettnek érezzük magunkat.
Siegel és Shuster fogták a ponyvaregények igazságosztóit és a mítoszok isteneit, aztán képességeiket, céljaikat beolvasztották a XX. századi Amerika szellemiségébe. Megszületett a szuperhős, vele együtt pedig egy új műfaj, és főleg: megszületett a nagy amerikai mítosz.
Rusznyák Csaba
(A következő részben: Batman)
[nggallery id=322]