Apertúra – „Az újraértelmezett csehszlovák újhullám” – lapbemutató

Megjelent a szegedi Apertúra filmelméleti és filmtörténeti folyóirat 2014-es téli száma, amely az 1960-as évek egyik legjelentősebb közép-európai filmes mozgalmával, a csehszlovák újhullámmal foglalkozik. A szerkesztők célja az volt, hogy olyan eredeti tanulmányokat és külföldi szerzők szövegeit jelentessenek meg, melyek a mozgalom sokszínűségét demonstrálják. Az összeállítást részletes filmográfia és bibliográfia egészíti ki. A lapszám az alábbi linken érhető el: http://uj.apertura.hu/

A folyóirat-szám bemutató estjét 2014. február 21-én (pénteken) 18:00 órától a szegedi Grand Caféban (Deák Ferenc utca 18) tartják, amelyet Karel Kachyňa A fül című politikai thrillerének vetítése követ. A rendezvény és a vetítés ingyenes!

Az est résztvevői:

Gelencsér Gábor (ELTE)

Zalán Vince (Zsigmond Király Főiskola)

Füzi Izabella (SZTE, az Apertúra főszerkesztője)

Gerencsér Péter (SZTE, vendégszerkesztő)

Karel Kachyňa A fül (Ucho) című, 94 perces filmdrámáját 1970-ben fejezték be, de betiltása miatt bemutatására csak 1989-ben kerülhetett sor. Az 1990-es Cannes-i Filmfesztiválon Arany Pálmára jelölték.

A film cselekményének középpontjában egy középkorú cseh házaspár áll. A miniszterhelyettes Ludvík és felesége, Anna, miután hazaérkeznek egy hivatalos fogadásról, észreveszik, hogy lakásukba betörtek. Számos apró jelből arra következtetnek, hogy a kormány állandó megfigyelés alatt tartja őket, beszélgetéseiket lehallgatják (erre utal a film címe is). Ahogy az éjszaka órái telnek, lassacskán fény derül házasságuk buktatóira és saját emberi hibáikra is. A kölcsönös megvetés és egymásra utaltság mélységeit és magasságait megjárva, ráébrednek, hogy a lehallgatással a hatalom örökre magához láncolta Ludvíkot. A hajnalban megszólaló telefon egy meglepő fordulatról ad hírt…

Az est folyamán lesz az Apertúra Magazin Szeged – más szemmel című pályázatának díjátadója is.

Apertúra_logo

Az Apertúra 2014. téli számának tartalomjegyzéke:

Előbeszédek

Gerencsér Péter: Tyúkok a Škodán. Bevezetés a csehszlovák újhullámba

Zalán Vince: Másképpen beszélők. A csehszlovák újhullám előtörténetéhez

Szürrealizmus, szexualitás, ellenfilm

Alison Frank: A cseh szürrealizmus és a cseh újhullámos realizmus. A tárgyak jelentősége

Katarina Soukup: Szentségtörők lakomája. Evés és szubverzió Věra Chytilová Százszorszépek című filmjében

Jonathan Owen: Szlovák bohémek. Forradalom, ellenkultúra és az 1960-as évek vége Juraj Jakubisko filmjeiben

A totalitarizmustól a paternalizmusig

Gerencsér Péter: Emberarcú holokauszt? Az identifikáció apóriái Ján Kadár és Elmar Klos Üzlet a korzón (Obchod na korze) című filmjében

Gelencsér Gábor: Gondoskodom, tehát vagyok. A paternalizmus motívuma a cseh újhullám filmjeiben

Julia Zelman: A lelkiismeret és a szubjektív kamera. Karel Kachyňa: A fül (Ucho, 1970)

„Normalizált” őrültség

Petra Hanáková: „Filmek, melyeket szégyellünk”. A cseh őrült vígjáték az 1970-es és 1980-as években

A csehszlovák újhullám válogatott filmográfiája

A csehszlovák újhullám válogatott bibliográfiája

Recenzió

Milián Orsolya: Keletről Nyugatnak (is). Imre Anikó (ed.): A Companion to Eastern European Cinemas. 2012.