A hallgatás alakzatai
KÖNNYŰZENE – KÖNNYŰ ZENE?
Örülök annak, ami történt és eszem ágában sincs lekicsinyelni, fitymáló hangon beszélni róla. Mégis azokat a töréspontokat keresem, ahol a narratíva elakad, ahol elhallgat a beszélő. De nem azért, hogy kifogást találjak benne: ahogy a könnyűzene felnőtté válása is azzal kezdődött, hogy összegyűltek a repedések, én most azokat a pontokat keresem, ahol új szakadás várható a jövőben […]
KÖNNYŰZENE – KÖNNYŰ ZENE?
Nem gondoltam volna, hogy ilyen nehéz lesz hidegen beszélni valamiről, amely felöleli ifjúságomat és kora felnőttkoromat, amelyet először rajongással, majd apadatlan érdeklődéssel követtem – hogy felnőtté cseperedett a beat:
…ha valaki csak a „művelődési otthonok” plakátjait figyeli is, láthatja, hogyan borítják el a beat-rendezvények – napról napra teljesebben – az egyéb programokat. Itt-ott még egy-egy Csárdáskirálynő (elvétve talán egy-egy ismeretterjesztő előadás), de ez is tünedezik. A beat a zenei népművelés alapjelenségévé vált.
Különös, hogy a történetírás megakad egy bizonyos ponton, a történelemkönyvek 40-50 évvel a jelen előtt végződnek: itt válik személyessé a történet, ahol már nehézkessé válik kibogozni a szálakat. Ezért van az, hogy legalább a huszadik mondatba kezdek, ám mire az első szót leírnám, már eszembe villan, hogy mégsem olyan egyszerű a dolog, és számtalan ellenpélda kavarog a fejemben.
Örülök annak, ami történt (Könnyűzene – könnyű zene? Zenetudományi konferencia) és eszem ágában sincs lekicsinyelni, fitymáló hangon beszélni róla. Mégis azokat a töréspontokat keresem, ahol a narratíva elakad, ahol elhallgat a beszélő. De nem azért, hogy kifogást találjak benne: ahogy a könnyűzene felnőtté válása is azzal kezdődött, hogy összegyűltek a repedések, én most azokat a pontokat keresem, ahol új szakadás várható a jövőben (mert felnőttsorba vágyik a – ma még – gyermek).
A (némiképp Althusser nyomán elképzelt) szimbolikus épület, amelyet most zenetudománynak nevezek, számtalan zsákutcát és neuralgikus pontot takar. Ezek egy része most megnyílt: felfedezték és kodifikálták a tényt, hogy nem létezik komolyzene könnyűzene nélkül. Bekerült a magyar zenetudomány kelléktárába az a múlt század eleji, orosz formalista elképzelés, hogy a művek kölcsönhatásban élnek, párbeszédet folytatnak egymással és e szóbeszédet nem korlátozzák olyan oppozíciók, mint komoly, szórakoztató és könnyed.
Nem is tudom, pontosan mikor bukkant fel a kifejezés, hogy könnyűzene (pedig a kérdést egy újabb konferencia tárgyára érdemesnek vélem). Én az ipari forradalom azon pillanatára becsülöm ezt, amikor lehetővé vált a hangrögzítés, mikor a műalkotás szerzőtől és előadótól független árucikként jelent meg (és így Beethoven lehetett az első proto-komolyzenész a kottanyomtatásnak köszönhetően).
Van egy jelenség, amelyet Clarke nyomán a kifejezés és struktúra dialektikájának nevezek: a megszilárduló struktúra a kifejezés elburjánzásához vezet, melyet ellenreakcióként a struktúra változása követ.
Néhány üzemben (Ganz-MÁVAG, újpesti üzemek) végzett szociológiai kutatások […] azt derítették ki, hogy a „tömegek” valójában torkig vannak azzal a fajta tánczenével, amelyet pedig egyes kulturális intézmények (Rádió, ORI) oly alkalmasnak véltek a tömegigény alázatos szolgálatára. A szociológiai prognózis bevált: szinte néhány hónap kellett csak, és amatőr dzsessz- és tánczenei együttesek borították el az országot. A „tömegigényt szolgáló” profi szórakoztató ipar megrettent: az amatőr hullám a létét (jövedelmeit) kezdte veszélyeztetni. Próbálták szigorúbban venni a működési engedélyeket. Nem használt.
Maga a beat is ennek az „ellenzéki” amatőr hullámnak a részeként tört föl hazánkban. Az Illés-zenekar félig „illegálisan” játszott a Bercsényi utcai diákszállóban. Tanácstalan tanácsi előadók tördelték a kezüket, hogy mit tegyenek vele.
A könnyűzene e „forradalma” végül mégsem söpörte el a hagyományos könnyűzenei „establishmentet”, hanem – frigyre lépett vele. A beat-ritmusok nem tiporták maguk alá a Németh Lehel típusú édeskés-enervált melódiákat, csupán szerény kíséretéüI szegődtek. Így már készen is állt a táncdalfesztiválok stiláris eszköztára. A beates „srácok” egy része félig rebellis maradt ugyan, de a közben kivívott hivatalos elismerésből rájuk is fröccsent. Rebellisként is részeivé váltak a szórakoztatóiparnak. Így most profi elődeikkel együtt zenghetik a lelkifurdalás gyötörte Borisz Godunov énekét („A hatalom csúcsára értem…”), szorongással várva a tömegzene történetének újabb Kromi melletti jelenetét, ahol most majd őket ültetik a megcsúfolt bojár gúnytrónjára.
Maróthy János ezt a jelenséget a nép (emberek) és a zeneipar (bár ő nem Horkheimer és Adorno kifejezését használta) eltérő törekvéseiből eredezteti:
…a polgári szórakoztatóipar létrejötte óta (tehát valójában évszázadok óta: a ponyvaárus már Shakespeare Téli regéjében megjelenik!) a kétütemű motor működéséhez hasonló formában mozog előre. Egyrészt a feltörő népi (mindinkább proletár) elem „lentről”, másrészt ennek manipulálása, polgárivá való visszaminősítése „fentről”.
Van egy sokkal egyszerűbb magyarázat is, ez pedig a nemzedéki ellentét. A kommunista szórakoztatózene a polgári szórakoztató zenével szemben formálódott, az Illés-zenekar Németh Lehel zenéjével ment szembe, a P. Mobil, Dinamit, Edda, Karthágó, Hobo Blues Band és társai pedig az addigra establishmentté avanzsálódó, Illés-utód Fonográf együttes, a Generál és Neoton, Soltész Rezső és az Írtam a bátyámnak egy dalt (Ullmann Mónika), valamint a többi hivatalos szórakoztató zenésszel szemben alakultak meg. Ahogy a Fekete Lyuk jelenség is a Hobo Blues Band és hasonló establismentté váló zenekarokkal szemben jött létre.
Azt hiszem sikerült annyi ellentmondást felhalmoznom, hogy ideje a tárgyra térnem: a Könnyűzene – könnyű zene? zenetudományi konferencia első előadása nem csak szórakoztató volt, hanem számos tanulsággal is szolgált. Loch Gergely egy kuplé történetéhez gyűjtött adalékokat. Minthogy pedig zongorakíséretes zenei részleteket is hallottunk, valóban élvezetes előadásban volt részünk.
Van azonban egy sajátos (nemzeti) beszédmód, amely leginkább a következő, német anyanyelvű előadó tört magyar kontrasztjában vált nyilvánvalóvá: szeretünk egymásra nézni és hallgatni. A tárgyalt kuplé címe A szeretőm egy szerecsen. Izgalmas volt megismerni a szövegváltozatok történetét, ahogy az ír, zsidó és kolonialista humor végül a szerecsen szeretőben ölt testet. Az már kevésbé ért meglepetésként, hogy a világháború közeledtével a zsidó zenészeknek egyre kevesebb munkájuk adódott, így sokan közülük külföldre költöztek.
Szerencsére az előadás utáni kérdések felvetették a kellő társadalomkritikai kérdéseket. Fasizmusról, fasizálódó Németországról viszont csak a következő előadó szájából esett szó, és számomra furcsa volt egy német állampolgár szájából hallani azt, hogy NSZK. Rainer Künzler a század eleji német-magyar kapcsolatokról beszélt a tánc- és operettslágerek összefüggésében. Loch Gergely és Rainer Künzler is hangfelvételeken, kottán és írásos dokumentumokon alapuló kutatást végzett.
Riskó Katalin a városi cigányzenekarok előadási stílusáról beszélt, forrásai pedig Sárosi Bálint 1961-es gyűjtése valamint a korabeli hangfelvételek voltak. Riskó Katalin volt az első előadó, aki papírról olvasta az előadását. A szekcióban elhangzott beszédek nem zenei elemzésekre épültek, ám az előadók esetenként stílus- és formatani elemzésekbe is bonyolódtak.
A délutáni ülés témája a jazz volt. Nyitó előadásként Zipernovszky Kornél (és Halkovics Dorottya) előadása hangzott el Molnár Antal jazzfogalmáról. Eredményeként megismertük a századelő (intézményes) zenei elképzeléseit a jazzről, valamint először említődtek a konferencia során olyan szavak, mint new musicology és new jazz. Az előadó megközelítése egyébként világosan recepció-elméleti volt. Egy picit hiányoltam a kolonializmus kritikáját belőle, ám Lacan és a Másik fogalma is előkerült, szóval a társadalomkritika megjelent gondolkodásában. Különös, hogy az előadást követő heves vita főként Bartók (és a komoly zeneszerzők jazzel összekapcsolása) körül összpontosult.
Simon Géza Gábor Bacsik Elek pályájának korai szakaszáról tartott előadást. Kifejezetten örültem, hogy Zoller Attila és Szabó Gábor mellé harmadik világhíres jazz zenészünk is felkerült a palettára. Az előadó megközelítése egyébként historikus életrajzkutatás volt, a szegénység, a korrajz és a cigány etnikum miatt pedig a társadalomkritika is megjelent benne (és kár, hogy a később kialakult beszélgetés során senkinek sem jutott eszébe Zoller Gipsy Cry című, 1969-es lemezét idézni, amikor azon tanakodtak, hogy a cigány zenészek mikor kezdtek el reflektálni saját etnikumukra).
A szekció utolsó előadója, Retkes Attila azzal a jelenséggel foglalkozott, hogy 1945 után több cigányzenész, nagy roma zenészdinasztiák tagja fordult a jazz felé. Az előadás összetett korképet nyújtott hallgatóságának s ahogy az előzőben is, néhol megjelentek benne zenei fogalmak, ám elsősorban az életrajzra és a korleírásra fókuszált. Az érvényes párthatározatok említésével megjelent némi társadalomkritikai él is az elhangzottakban.
A nap utolsó szekciója az operettre összpontosított. Ez volt az első alkalom, hogy „hivatalosan” is szóvá tették a hangzó anyagok gyatra megszólalási minőségét, a „technikai nehézségeket”. Szabó Ferenc János az operettstílusról tartott előadást század eleji hang- és képfelvételekkel illusztrálta. A tárgyalás ének- és játéktechnikai volt, társadalmi kérdéseket kevéssé feszegetve.
Imre Zoltán a Csárdáskirálynő különböző előadásait vette górcső alá. Rendkívül szellemesnek éreztem, ahogy az összehasonlító irodalomtudományon (és kultúratudományon) nevelődött elme az operett különböző szövegváltozataiban megjelenő főszereplő, Sylva alakjának változásán töpreng a darab bécsi, budapesti, moszkvai, new yorki és londoni előadása során. A női alakon keresztül közeledhettünk a feminista állásponthoz (gender study), a különböző társadalmi struktúrák révén pedig a társadalomkritikához (a Másik reprezentációja). Kifejezetten zenei szempontok azonban alig hangzottak el.
Bozó Péter egy kommunista operett sorsába engedett betekintést (írott) kordokumentumok alapján. Ezzel megelőlegezte Heltai Gyöngyi előadását az aczéli kultúrpolitika zenészszínházi preferenciáiról. Irattári kutatás volt mindkettő.
Másnap a hatvanas-hetvenes évek popzenéjére koncentráltak az első szekció előadásai. Ugyanakkor az előző nap záró előadásainak tematikáját is továbblendítették, ugyanis Csatári Bence az állampárt tevékenységéről beszélt a könnyűzenei élet terén. Mindazonáltal metodológiai eltolódást figyelhettünk meg az előző naphoz képest, ugyanis forrásanyagai között megjelent a személyes interjú. Elérkeztünk a korba, amikor személyes történelmet írhatunk.
Ez volt az a pont azt hiszem, amikor hozzászólóként a hallgatóság körében megjelenő Szörényi Levente is szóhoz jutott: Álmodtam ugyan róla, de nem gondoltam, hogy kutatni fognak minket. Egy egész délután tudnék erről beszélni…
Dalos Anna egy feminista olvasattal örvendeztetett meg bennünket. Zalatnay Sarolta valóban adja magát a feminista értelmezésekhez, bár első táncdalfesztiválos megjelenésének feminista értelmezését nem éreztem különösebben revelatívnak. Problémát csak akkor kezdtem érezni vele, amikor egy hozzászóló kortárs megemlítette, hogy a haját azért nem simogathatta Zalatnay, mert az lakkozva volt és beleragadt volna a keze, illetve néhány más ponton is különböző véleményen volt, mint az előadó. Utóbbi azonban hevesen elsöpörte az érveket, így módszere a vulgárfeminizmus eljárásaira emlékeztetett. Az előadásban egyébként énektechnikáról is szó esett, ám forrásaként korabeli filmfelvételek szolgáltak.
Ring Orsolya az 1971-ben megalakult Orfeo csoport története révén a politikai dalok különös esetét tárgyalta. Megközelítése, szakmájához híven történeti volt, (írásos) kordokumentumokat használt fel. Ez volt az egyetlen pont, ahol elhangzott a konferencia során Maróthy János neve.
A záró előadást Ignácz Ádám tartotta a hatvanas-hetvenes évek magyar beat- és rockzenéjébe szűrődő komolyzenei hatásokról. Voltaképpen ez volt az új zeneesztétika nyitánya. Az előadáson érződött az alapos gyűjtőmunka és a rendszerező akarat, ugyanakkor a bőséges zenei példa aránytalanul sok időt vett el a megszabott keretből, így a referátumot követő számos hozzászólással folytatódott a beszélgetés. Számomra – koncepciózusan – leghangsúlyosabb Ignácz azon kijelentése volt, hogy a 80-as évektől állami beavatkozással a szórakozást elválasztották a neveléstől.
A szombat délutáni előadások a nyolcvanas-kilencvenes évek popzenéjére koncentráltak. Tóth Eszter Zsófia az 1980-as évek szubkultúráiról beszélt, pontosabban a Fekete Lyuk jelenségről. Az előadó írásos dokumentumokat és személyes interjút használt az elemzéshez, ám – a történelemkönyvekből kimaradó utolsó lapok mintájára – nem vált világossá a mondanivalója.
A szekció utolsó előadásaként Hajnóczy Csaba Víg Mihály filmzeneszerzői munkásságáról beszélt. A filmes, filmesztétikai megközelítések mellett zenei szempontokat (illetve leírásokat) is érvényesített, igazi interdiszciplináris megközelítés volt, mely természetesen vetette fel a technika szerepét a zenében.
A szünet utáni szekció képviselte az esszenciát, amire vágytam, és főként ekörül csoportosulnak a töréspontok, ahol a narrátor elhallgat és vár, hogy miféle lény bukkan elő a tört tojáshéjjak mögül: Könnyűzene a 21. században.
Tófalvy Tamás előadása megfelelő elméleti alapokra helyezte a jelenséget, amikor zene, technológia és kultúra társadalmi konstrukciójaként elemezte a 21. század populáris zenéjét. Feischmindt Margit ezzel szemben a nemzetélményt vizsgálta a szélsőjobboldali ideológia zenei megnyilvánulásaiban. Barna Emília az alternatív zenekarok legitimációs diskurzusait taglalta ezután. Az utolsó előadásban Kusz Veronika az X-faktorbeli zsűri megnyilvánulásait elemezte. A források tekintetében nyilvánvaló eltolódás mutatkozott a szekcióban a szociális média, az adatmegosztó rendszerek, mint a youtube és hasonló adatforrások irányába.
Rettenetesen örülök annak, hogy a Zenetudományi Intézet úgy döntött, hogy a populárisabb zenéket is kutatja (és ezzel kodifikálja). Az pedig kifejezetten boldogsággal tölt el, hogy módszertani eszköztára is kitágult annyira, hogy a new musicology (új zenetudomány) megközelítéseit is be tudja fogadni. Addig azonban, amíg a személyes történelmünket éljük, számíthat a személyes támadásra és arra is, hogy egyesek személyes sértésként élik meg bizonyos jelenségek tanulmányozását. Pedig aki szociológiai vagy akár feminista eszközökkel is vizsgálja a zenét, az nem elveszi a zenetudósok kenyerét, épp hogy kiegészíti azt saját meglátásaival.
Együtt örül ma a beat, a jazz, a kuplé, a cigányzene és az operett kedvelője, Német Lehel, Szörényi Levente és Földes László, valamint egy csomó zenész, aki az establishment részévé vált. De – úgy tűnik – még vagy tíz-húsz évig kell várnunk arra, hogy a party-kultúra és az elektronikus műfajok is eljussanak ide.
Ráadásul meggyőződésem, hogy a könnyű- és komolyzene oppozíciójára épülő diskurzus nem szerencsés választás. Hogy a konferencia előzményei közül kimaradt Maróthy János véleményét idézzem:
Mire megy a beat-kedvelő fiatal azzal a tanáccsal, hogy beat helyett hallgasson inkább Mozartot? Mire megy a Puccini-rajongó, ha Stockhausent hallgattatnak vele? Az igazi választóvonal nem ott van, hogy „könnyű vagy komoly”, „modern vagy hagyományos”, hanem e kategóriákon belül. A népi dzsessz értője eljuthat Bartókhoz; a romantikus operett kedvelője viszont még Schoenberg Erwartungjához is hamarabb jut el, mint Bartók II. Zongoraversenyéhez.
Danczi Csaba László
Könnyűzene – könnyű zene? Magyar populáris zene a 20-21. században
Zenetudományi konferencia
Zenetudományi Intézet, január 31. és február 1.
Az idézett szövegrészletek forrása:
A beat ürügyén – a művelődésről. Muzsika 1969. 12. sz. In: Zenekultúránkról, Kossuth Könyvkiadó, 1982. pp. 101-108.
http://kbalazs.periszkopradio.hu/archiv/zenekult/szoveg/marothy_beat.htm
Hivatkozás:
Clarke, E. F. (1985) Structure and expression in rhythmic performance. In: P. Howell, I. Cross és R. West (eds) Music structure and cognition. London: Academic Press, 209-236