11.30.
| Téli mesevilág és végtelen szórakozás vár minden korosztályt a Müpa Kultúr Kültéren >>>
11.29.
| Vándorutak a Müpában >>>
11.28.
| Függetlenségi nyilatkozat – Juhász Kata különös műfaji kísérlete >>>
11.28.
| ZUG – Kerekasztal Színház: Vitaszínház a környezettudatosságról >>>
11.28.
| Asztali beszélgetések… – In memoriam Radnóti Miklós >>>
11.28.
| Kerekasztal Színház – Vitaszínház a környezettudatosságról >>>
11.21.
| ZUG művészeti tetthely – Homo Ludens Projekt: Humánia >>>
11.21.
| A 16. Verzió Filmfesztivál szegedi programjai >>>
11.20.
| Grand Café – Próza Nostra Irodalmi Estek: Moskát Anita és Brandon Hackett >>>
11.19.
| Novemberi Sikersztorik a JATE Klub színpadán >>>
11.16.
| Átadták a 16. Verzió Filmfesztivál díjait! >>>
11.15.
| Átadták az ARTtransfer-díjat – A Ludwig Múzeum a kortárs művészet közvetítésének elismerésére alapított új díját >>>
11.14.
| Fergeteges Molière-komédia az Újszegedi Szabadtéri Színpadon >>>
11.07.
| Már elérhetők az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál 2020 jegyei >>>
11.05.
| Budapest Debut Film Forum a Friss Hús filmfesztiválon – várják a filmterveket >>>
10.29.
| Karácsony a Szegedi Szabadtérivel: már kaphatók a kedvezményes bérletek >>>
10.27.
| Felavatták a felújított kökösi unitárius templomot >>>
10.25.
| Alföldi Róbert rendezi a szegedi West Side Story-t >>>
10.24.
| Művészettörténeti szenzáció a kárpátaljai Visken >>>
10.17.
| New Flash >>>

Benesóczky László, Boda Magdolna, Csontos Márta, Kurdy Fehér János, Mohai V. Lajos, Nagy Márta Júlia, Nagy Zopán, Schneider Éva, Simon Bettina, Szegedi Eszter versei
Ferdinánd Zoltán, Szakács Réka, Tóbiás Krisztián prózája
Interjú Danyi Zoltánnal
Franciák, figurák, fordítások (Kovács Eszter, Kovács Ilona, Penke Olga tanulmányai)
Perovics Zoltán Artopédlandia című kiállítása

>>>

INTERJÚ FRIED ISTVÁNNAL
Fried István, az SZTE BTK oktatója, az Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszék professor emeritusa az augusztus 20-ai állami kitüntetések keretében Magyar Érdemrend Tisztikereszt polgári tagozat kitüntetést vehetett át… – FRITZ GERGELY INTERJÚJA

>>>

A mogyoró-meló
2014.01.27 - tiszatáj

Nem ez a mese fogja visszahozni az animációs filmek bő évtizeddel ezelőtti aranykorát – ahhoz túl sok benne a sablon meg az övön alulról felreppenő poén. A kisiskolások ízléséhez igazított humorhoz képest azonban meglepően komoly témákat is megpendít A mogyoró-meló.

Láttuk már ezt a filmet. Előbb Túl a sövényen címen futott, és egy dörzsölt mosómedve, bizonyos Stikli segített téli élelmet gyűjteni benne a nagyvárosi lakópark teknőceinek és oposszumainak, hogy útközben a barátság és a közösségbe tartozás előnyeit is megtanulja. Wes Anderson is leforgatta a maga verzióját, szigorúan a rendezői életművet egységbe fonó konfliktusokra felhúzva. A Robert Dahl meséjéből adaptált A fantasztikus Róka úrban a vadászösztöneit a családalapítás miatt elnyomó, de még egy utolsó csirkelopást levezénylő ravaszdi tanulta meg a családba tartozás örömeit. 2014-ben folytatódik az állatos gyerekheistfilmek sora: ezúttal mókusok terveznek körmönfont zsákmányszerzést. Grimbusz ugyanolyan magányos vadász, mint Stikli, neki viszont társa is akad a cukiságban a Pixar-karaktereket verő Haver, a néma egér személyében. Mikor egyik mogyorószerző akciójuk balul sül el, és leég az élelemraktárnak használt fa a parkban, Grimbuszt tárgyalás nélkül küldi száműzetésbe a lakóparközösség. Az állatok vezetője, Csutak által kiutált Grimbusz és Haver azonban mogyoró­mennyországra bukkan a nagyvárosban, mikor a börtönből szabadult gengszter és lúzer kompániája egy mogyiboltot használ álcának a bankrablásukhoz.

A-mogyoro-meloA mogyoró-meló jól példázza, ahogy a kortárs animációs filmek egyre szövevényesebb utakon vezetik a cselekményüket. Habár a mesét 6 évesekre szabták, a film több szálon futtatja történetét, és folyamatosan tükrözteti egymásra az ember- és a mókusrablás eseményeit, akár a főnök által elkövetett árulásról, akár a kétbalkezes segéderők bénázásából fakasztott viccekről van szó. A folyamatos agytornát igénylő, komplikált meseszövés akadályozza meg, hogy unalomba fulladjon a film. A mogyoró-meló készítői egyértelműen belőtték a célközönséget: nem törnek a Shrek babérjaira, nem akarják a felnőtteket is megnevettetni, csupán az alsósokat, akik bármikor vevők a jó öreg burleszkhumorra. Sajnálatos persze, hogy hiába bonyolítják és gyorsítják a történetet, ha közben a lurkók humorérzékét nem kapacitálják magasabbra a fingós vicceknél. A kalandos sztorivázakat rendre tömérdek geggel díszítő kortárs animációs filmben merész húzás ez a készítők részéről, de a sajtóvetítésen a kicsik végig lelkes nevetéssel jutalmazták az orra bucskázás művészetének keretein belül maradó poénokat.

Meg azt az egy szem utalást is, amit most nem nevezhetünk kulturálisnak. Az 50-es évek díszleteibe helyezett filmben valamiért elhelyeztek egy „mai” geget: a mogyoróbolt felfedezésekor a koreai popsztár, Psy Gangnam Style című slágere dübörög, közben Grimbuszék a lovaglós táncot lejtik. A környezetidegen geget leszámítva viszont korrekt, bár nem kimagaslóan jó mese A mogyoró-meló, ami alacsony korhatáros humora ellenére néhol meglepően felnőtt témákat is feszeget. A film ugyanis akarva-akaratlanul, de a (nyerészkedő) vezetők iránti bizalmatlanságot plántálja el a nézőkben, hiszen a közösségeket irányító alakok mind korruptnak bizonyulnak. A rájuk hallgató állat- és embercsoportokat kényükre-kedvükre manipulálják, a naiv „alattvalók” pedig mindent elhisznek nekik. A tömeget viszont nem csak Csutak és a gengszterfőnök, de a piperkőc szürkemókus, Grayson is átvágja, aki a Hős szerepében tetszeleg, de valójában mindig csak szerencsével keveredik ki a rázósabb szituációkból – a köztiszteletben álló hérosz bundájában csak egy nárcisztikus nyuszi lapul.

A-mogyoro-melo_3

Vele szemben persze a kívülálló, a jellemfejlődés útját túl nagy léptekkel bejáró Grimbusz áll, akinek történetíve valójában a klasszikus westernek sémáját követi. Az outsidert a közösség megbízza egy feladattal, a kaland során összemelegedik egy nővel, végül ráébredve a közösség megtartó erejére, csatlakozik ahhoz – és letelepszik vélhetően a mókuslány oldalán. A filmnek erőssége, hogy nem játssza túl a szerelmi szálat, és csak utal a kibontakozó, mélyebb érzelmekre. A mogyoró-melóból viszont hiányzik az újszerűség: képi világa precízen kidolgozott, de karakterei nem bírnak akkora egyéniséggel, mint a Pixar vagy a DreamWorks rajzfilmfigurái. Maradandó emléket leginkább a néma, cukiszemeket meresztő Haver és a Grimbusz arcának megnyalásáért bármire vállalkozó kutya ad. Na meg az a tény, hogy Kanadában elkészítették a filmtörténet első mogyorówesternjét.

Soós Tamás

 


Címke: , , ,
2019.11.19 - tiszatáj

A SZAVAK EREJE
Carl Hunter első nagyjátékfilmes rendezése semmilyen meglepetést nem tartogat azok számára, akik bizonyos elvárásokkal ülnek le elé: A szavak ereje a száraz angol humort és a helyzetekből fakadó finom melankóliát hibátlanul ötvözi, igaz, ezen felül semmi különlegeset nem nyújt. Frank Cottrell Boyce szkriptje és a fineszes színészgárda azonban élővé varázsolja a kiszámítható cselekményt… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.11.19 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS SÜVEGES RITÁVAL ÉS ZILAHI ANNÁVAL
Október 28-án két, klímaváltozást tematizáló alkotás bemutatójának adott otthont a Nyugi. Az esemény után az extrodæsia szerkesztőivel, az xtro realm művészcsoport tagjaival, Süveges Ritával és Zilahi Annával készítettünk interjút a kötet létrejöttéről, intermedialitásáról és a nemzetközi diskurzushoz való viszonyáról… – BORBÍRÓ ALETTA INTERJÚJA

>>>
2019.11.18 - tiszatáj

ARANYI SÁNDOR ÉS SINKÓ JÁNOS FESTŐMŰVÉSZEK KÖZÖS TÁRLATA
Hetvenkedők címmel nyílt kiállítás nemrég a szegedi Fischer Galériában, ahol két festőművész alkotásait szemlézhetik meg az érdeklődők. A vagány címadásból sejthetjük, hogy az alkotók e jubileumi kiállítást nem szánták afféle ünnepélyes összegzésnek, inkább egy állomásnak, ahol kicsit megpihennek, hogy aztán erőt gyűjtve tovább folytassák a nagy kalandot… – PACSIKA EMÍLIA BESZÁMOLÓJA

>>>
2019.11.17 - tiszatáj

MADELINE A MÉLYBEN
Lerágott csont őrület és művészet egybefonódása, ám szerencsére – mint rengeteg egyéb témában – itt is akad új a nap alatt. Josephine Decker tavalyi Sundance-szenzációja hipnotikus és zsigeri élménnyel kecsegtető független diadal, a Madeline a mélyben unalomig ismert coming-of-age story-dramaturgiát bont részelemeire, hogy saját kötőanyagából valami teljesen újszerűt, meglepőt alkosson… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.11.16 - tiszatáj

OLGA TOKARCZUK ÉS PETER HANDKE VILÁGAI A GRAND CAFÉBAN
A szegedi Grand Café 2019. november 12-én irodalmi beszélgetéssel köszöntötte a friss Nobel-díjasokat, Olga Tokarczukot és Peter Handkét. A beszélgetést Erdélyi Ágnes, a Kép-Szín-Ház Művészmozi Alapítvány vezetője moderálta. A két, magyarul csak részben olvasható életművet a szerzők szakértő rajongói, Bombitz Attila és Keserű Gizella mutatták be a közönségnek… – KOVÁCS KRISZTINA BESZÁMOLÓJA

>>>
2019.11.15 - tiszatáj

SZÍVEK KIRÁLYNŐJE
Zöldbe és szürkébe bugyolált erdei részlet – első körben rögtön a harmóniára asszociálnánk, csakhogy a dán-egyiptomi May el-Toukhy erotikus melodrámájának nyitánya fejtetőre állítja az elvárásainkat. Pörögni kezd a felvevőgép, szimbolikusan érezzük, beköszöntött a káosz, valami rossz készülődik,,, SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.11.15 - tiszatáj

ABAFÁY-DEÁK CSILLAG
ÉS KÖLÜS LAJOS
aatoth franyo tárgyaival, képeivel provokálja és sokkolja a nézőt, gondolatban cselekvésre ösztönzi, amit lát, az most valami előtt vagy után, vagy valami helyett létezik? Nem egy színpadi előadás díszletét tárja elénk a művész, hanem mást, egyfajta mágiát, érzékenységet a természet szépsége iránt […]

>>>
2019.11.13 - tiszatáj

KRASZNAHORKAI LÁSZLÓ: APRÓMUNKA EGY PALOTÁÉRT
Úgy tűnik, a Krasznahorkai-univerzum súlyosan és rendíthetetlenül, csupán a maga törvényeinek engedelmeskedve gravitál az irodalmi térben, és e kikezdhetetlen alkotói szuverenitás a független gondolkodás és létezés etikáját írja bele az életmű egészébe. A periféria, a margó határvidékén történő berendezkedés nem csak a szerzői autonómia, hanem az aktuális irodalmi divatokat következetesen figyelmen kívül hagyó szövegek tekintetében is a szabadság megőrzésének egyik lehetséges biztosítéka… – SZABÓ GÁBOR KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő