11.30.
| Téli mesevilág és végtelen szórakozás vár minden korosztályt a Müpa Kultúr Kültéren >>>
11.29.
| Vándorutak a Müpában >>>
11.28.
| Függetlenségi nyilatkozat – Juhász Kata különös műfaji kísérlete >>>
11.28.
| ZUG – Kerekasztal Színház: Vitaszínház a környezettudatosságról >>>
11.28.
| Asztali beszélgetések… – In memoriam Radnóti Miklós >>>
11.28.
| Kerekasztal Színház – Vitaszínház a környezettudatosságról >>>
11.21.
| ZUG művészeti tetthely – Homo Ludens Projekt: Humánia >>>
11.21.
| A 16. Verzió Filmfesztivál szegedi programjai >>>
11.20.
| Grand Café – Próza Nostra Irodalmi Estek: Moskát Anita és Brandon Hackett >>>
11.19.
| Novemberi Sikersztorik a JATE Klub színpadán >>>
11.16.
| Átadták a 16. Verzió Filmfesztivál díjait! >>>
11.15.
| Átadták az ARTtransfer-díjat – A Ludwig Múzeum a kortárs művészet közvetítésének elismerésére alapított új díját >>>
11.14.
| Fergeteges Molière-komédia az Újszegedi Szabadtéri Színpadon >>>
11.07.
| Már elérhetők az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál 2020 jegyei >>>
11.05.
| Budapest Debut Film Forum a Friss Hús filmfesztiválon – várják a filmterveket >>>
10.29.
| Karácsony a Szegedi Szabadtérivel: már kaphatók a kedvezményes bérletek >>>
10.27.
| Felavatták a felújított kökösi unitárius templomot >>>
10.25.
| Alföldi Róbert rendezi a szegedi West Side Story-t >>>
10.24.
| Művészettörténeti szenzáció a kárpátaljai Visken >>>
10.17.
| New Flash >>>

Benesóczky László, Boda Magdolna, Csontos Márta, Kurdy Fehér János, Mohai V. Lajos, Nagy Márta Júlia, Nagy Zopán, Schneider Éva, Simon Bettina, Szegedi Eszter versei
Ferdinánd Zoltán, Szakács Réka, Tóbiás Krisztián prózája
Interjú Danyi Zoltánnal
Franciák, figurák, fordítások (Kovács Eszter, Kovács Ilona, Penke Olga tanulmányai)
Perovics Zoltán Artopédlandia című kiállítása

>>>

INTERJÚ FRIED ISTVÁNNAL
Fried István, az SZTE BTK oktatója, az Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszék professor emeritusa az augusztus 20-ai állami kitüntetések keretében Magyar Érdemrend Tisztikereszt polgári tagozat kitüntetést vehetett át… – FRITZ GERGELY INTERJÚJA

>>>

A londoni merényletek margójára
2014.01.14 - tiszatáj

HADI HAJAIG: ÖNGYILKOS BEVETÉS

Nyúzott arcú titkosügynök strázsál az utcán, épp terroristákra vadászik: csak a szokásos ügymenet lenne, ha épp a hollywoodi B-közepet figyelnénk. A személyes tragédiától fűtött, leszerelt katona a nagyok játszmájába keveredik, de közben megbízható terminátorként likvidálja a rábízott célpontokat, ha kell, szemet szúr és vesét is ver. Megkeseredett antihős-prototípus, akit Hadi Hajaig ijesztően életszagú környezetbe helyez. A filmet a turkálókba száműzött VHS-akciófilmekkel rokonító címadás ellenére az Öngyilkos bevetés komoly és komor mű: eredeti elnevezése (Cleanskin) azokra a terroristákra utal, akik korábbi bűntevékenység híján nem kerültek a titkosszolgálat megfigyeléseinek kereszttüzébe, ezért könnyen végre tudták hajtani a 2007-es londoni robbantásokat. Hajaig az átlagosnál merészebb akcióthrillerében a londoni merényletek és a terrorizmus témakörét járja körül: a Sean Bean által lestrapált arccal játszott ügynök mellett még egy központi alakot mozgat, akinek karaktere bevallottan hasonlít a metróbeli robbantásokat koordináló Mohammad Sidique Khanéra. Csendes, kedves, Nagy-Britanniában született muszlim srác, akit egy radikális vallási vezető, Nabil vonz a terrorizmus bűvkörébe.

cleanskin sean bean 2Hajaigot nem is annyira a suspense-zel írt thrillernarratíva, hanem az ellentétes oldalon álló, de egymáshoz mégis hasonuló Ewan és Ash motivációi, elvei és gondolatai érdeklik. Ezért is ékel folyamatosan visszaemlékezéseket a pergős és naturalisztikus akciójelenetek közé, még annak árán is, hogy megakasztják az adrenalin áramlását az Ash egyetemi éveiről, formálódó világképéről és egy brit lánnyal folytatott kapcsolatáról szóló flashbackek. Ami azt illeti, Hajaig sokkal mélyebbre váj a terroristává váló Ash lelkületébe, mint az érzéseit parancsba adott gyilkolással elnyomó Ewanéba. Az éles eszű joghallgató képében a másodgenerációs közel-keleti bevándorlók identitásproblémáját ragadja meg: a hazájuk kulturális gyökereitől eltávolódó, a nyugati kultúrába belesimuló, de onnan kinézett és kiközösített fiatalokét, akik a biztos azonosulási pontot keresik az életükben. Ash azonban nem csak azért sodródik egy radikális vallási vezető karjaiba, mert minden kultúrában kivüálló. Neki meggyőződése, hogy változásokat csak erőszakkal lehet elérni. Nem azért, mert azzal legyőzi ellenfelét, hanem mert kivívja a figyelmét és a tiszteletét. A nagy államok csak az erős ellenfeleket ismerik el, vallja, amire az IRA-t, illetve a britek ellen fellázadó Egyesült Államokat citálja példának.

sbean_cleanskin_gq_16mar12_pr_bAshé az erőszak intellektuális igazolása, Ewan legitimációja viszont az ösztönéből fakad: az afganisztáni háborút is megjárt egykori katona azért öl olyan könnyedén a hazájáért, mert az a vérében van. Közben mindkettejük önigazolása kézenfekvő: az ellenfél kegyetlenkedéseit hozzák fel indokként arra, hogy miért is kell a végsőkig folytatni a küzdelmet. Hajaig két szálon futtatott, párhuzamos portrékat közlő filmjében az erőszak ördögi körét rajzolja fel, ahogy az ártatlanok megölése felett érzett gyásztól Ewan és Ash is eljut odáig, hogy a szimbolikus retorzióért ártatlanokat öljenek. „Megtehetek bármit, amit akarok” – köpi Ewan egy terroristának vélt muszlim arcába, akinek meggyilkolása egyértelmű párhuzamot mutat a brit titkosszolgálat által tévesen és brutálisan megölt Jean Charles de Menezes esetével. Habár Hajaig precízen leköveti, hogyan alakul ki valakiben a bosszú jogosságának téveszméje, közben a terroristák által hangoztatott indokokat – a nyugati társadalmak nemtörődömségét, a népirtáshoz való passzív asszisztálásukat, a magukat demokratikusnak valló kormányok háborús bűneit – is megvizsgálja. Sajnos itt csúszik át az összeesküvéselméletek ingoványos talajára a film, de ha a finálé nem is, maga a szándék díjazandó: a Cleanskin végeredményben az elvakult patriotizmusuk miatt manipulálható kisemberek véres tragédiájáról mesél.

A londoni robbantásokra metaforikusan rímelő, de a jelenben játszódó történet (egy ponton Obama doktrínáját emlegetik) a végére túlzott vehemenciával sulykolja saját mondanivalóját is, de még ez sem veheti el a film élvezeti értékét, amit az egymásra tükröztetett karakterek megismerése és a pőre, realisztikus akciójelenetek nyújtanak. Ewan főnöke „régimódi bevetést” akar high-tech kütyük nélkül, hiszen illegálisan vadásszák le a robbantásokért felelős terroristákat, így a filmet brutális közeltusák és határozottan levezényelt utcai üldözésjelenetek lendítik előre, mikor már túl sok időt töltött Ashék jellemfogyásával. A Fehér éjszaka érdességét a Mennyország most gondolatiságával vegyítő Cleanskin így minden aránytalansága és direktsége ellenére is kimagaslik a tétnélküli tucatthrillerek közül, hogy valóságközeli történetével merészebb alternatívát nyújtson a hollywoodi terroristathriller embrióközeli állapotban megrekedt zsánerének.

Soós Tamás

 


Címke: , , , , ,
2019.11.19 - tiszatáj

A SZAVAK EREJE
Carl Hunter első nagyjátékfilmes rendezése semmilyen meglepetést nem tartogat azok számára, akik bizonyos elvárásokkal ülnek le elé: A szavak ereje a száraz angol humort és a helyzetekből fakadó finom melankóliát hibátlanul ötvözi, igaz, ezen felül semmi különlegeset nem nyújt. Frank Cottrell Boyce szkriptje és a fineszes színészgárda azonban élővé varázsolja a kiszámítható cselekményt… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.11.19 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS SÜVEGES RITÁVAL ÉS ZILAHI ANNÁVAL
Október 28-án két, klímaváltozást tematizáló alkotás bemutatójának adott otthont a Nyugi. Az esemény után az extrodæsia szerkesztőivel, az xtro realm művészcsoport tagjaival, Süveges Ritával és Zilahi Annával készítettünk interjút a kötet létrejöttéről, intermedialitásáról és a nemzetközi diskurzushoz való viszonyáról… – BORBÍRÓ ALETTA INTERJÚJA

>>>
2019.11.18 - tiszatáj

ARANYI SÁNDOR ÉS SINKÓ JÁNOS FESTŐMŰVÉSZEK KÖZÖS TÁRLATA
Hetvenkedők címmel nyílt kiállítás nemrég a szegedi Fischer Galériában, ahol két festőművész alkotásait szemlézhetik meg az érdeklődők. A vagány címadásból sejthetjük, hogy az alkotók e jubileumi kiállítást nem szánták afféle ünnepélyes összegzésnek, inkább egy állomásnak, ahol kicsit megpihennek, hogy aztán erőt gyűjtve tovább folytassák a nagy kalandot… – PACSIKA EMÍLIA BESZÁMOLÓJA

>>>
2019.11.17 - tiszatáj

MADELINE A MÉLYBEN
Lerágott csont őrület és művészet egybefonódása, ám szerencsére – mint rengeteg egyéb témában – itt is akad új a nap alatt. Josephine Decker tavalyi Sundance-szenzációja hipnotikus és zsigeri élménnyel kecsegtető független diadal, a Madeline a mélyben unalomig ismert coming-of-age story-dramaturgiát bont részelemeire, hogy saját kötőanyagából valami teljesen újszerűt, meglepőt alkosson… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.11.16 - tiszatáj

OLGA TOKARCZUK ÉS PETER HANDKE VILÁGAI A GRAND CAFÉBAN
A szegedi Grand Café 2019. november 12-én irodalmi beszélgetéssel köszöntötte a friss Nobel-díjasokat, Olga Tokarczukot és Peter Handkét. A beszélgetést Erdélyi Ágnes, a Kép-Szín-Ház Művészmozi Alapítvány vezetője moderálta. A két, magyarul csak részben olvasható életművet a szerzők szakértő rajongói, Bombitz Attila és Keserű Gizella mutatták be a közönségnek… – KOVÁCS KRISZTINA BESZÁMOLÓJA

>>>
2019.11.15 - tiszatáj

SZÍVEK KIRÁLYNŐJE
Zöldbe és szürkébe bugyolált erdei részlet – első körben rögtön a harmóniára asszociálnánk, csakhogy a dán-egyiptomi May el-Toukhy erotikus melodrámájának nyitánya fejtetőre állítja az elvárásainkat. Pörögni kezd a felvevőgép, szimbolikusan érezzük, beköszöntött a káosz, valami rossz készülődik,,, SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.11.15 - tiszatáj

ABAFÁY-DEÁK CSILLAG
ÉS KÖLÜS LAJOS
aatoth franyo tárgyaival, képeivel provokálja és sokkolja a nézőt, gondolatban cselekvésre ösztönzi, amit lát, az most valami előtt vagy után, vagy valami helyett létezik? Nem egy színpadi előadás díszletét tárja elénk a művész, hanem mást, egyfajta mágiát, érzékenységet a természet szépsége iránt […]

>>>
2019.11.13 - tiszatáj

KRASZNAHORKAI LÁSZLÓ: APRÓMUNKA EGY PALOTÁÉRT
Úgy tűnik, a Krasznahorkai-univerzum súlyosan és rendíthetetlenül, csupán a maga törvényeinek engedelmeskedve gravitál az irodalmi térben, és e kikezdhetetlen alkotói szuverenitás a független gondolkodás és létezés etikáját írja bele az életmű egészébe. A periféria, a margó határvidékén történő berendezkedés nem csak a szerzői autonómia, hanem az aktuális irodalmi divatokat következetesen figyelmen kívül hagyó szövegek tekintetében is a szabadság megőrzésének egyik lehetséges biztosítéka… – SZABÓ GÁBOR KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő