Tiszatájonline | 2012. május 9.

A dolgok néha épp azok, amiknek látszanak

PETRÁNYI ZSOLT A LENGYEL MŰVÉSZETRŐL
Ha bármely közép-európai ország művészetéről kell véleményt formálnunk, hasonló kérdéseket teszünk föl magunknak. Az első a különbözőségről, a többi rendszerint az összehasonlíthatóságról szól […]

NÉHÁNY GONDOLAT A LENGYEL MŰVÉSZET SIKEREIRŐL

Ha bármely közép-európai ország művészetéről kell véleményt formálnunk, hasonló kérdéseket teszünk föl magunknak. Az első a különbözőségről, a többi rendszerint az összehasonlíthatóságról szól: akár hazánkról van szó, akár nem, először azt boncolgatjuk és vitatjuk, hogy egyedi-e egy náció művészete, független-e az identitása, és hatással van-e a kultúra egészére. A kérdezést követő dilemmák rendszerint arról a felismerésről szólnak, hogy a történelem és a régió sajátosságai csak részben egyediek és hasonlóak a környező országokban. Végső soron mindenki globális megértésre vágyik, ezért sokan vitatják, hogy bármi értelme volna egy nemzet művészetének karakterisztikumait keresni. Sokkal fontosabb kérdés ugyanis, hogy egy műtárgy bármilyen nemzetközi kontextusban megállja-e a helyét.

Az egyediség kérdése Kelet-Európában összefonódik a történelemmel, amelynek utolsó, 1945–90-ig terjedő szakasza összeköti a posztszocialista országokat. Ez azonban az elemzők számára nem minden esetben a kiindulási alap. Minthogy e cikk alapvetően a lengyel kortárs művészet leírására vállalkozik, az ezzel kapcsolatos állásfoglalásokra koncentrálok. Anna Rothenberg például a lengyel művészet karakterének okát a lengyel nép szabadságvágyával azonosítja, ami talán helytálló, de a szabadságvágy semmiképpen nem megkülönböztető jegye a lengyel népnek[1]. A régióban voltunk néhányan, akik az elmúlt évszázadokban hasonlóan a szabadságot neveztük az egyik legfontosabb értéknek. A tragikusan korán elhunyt Igor Zabel a közép-európai identitást sokkal inkább a gazdasági környezet átformálódásában látta,[2] amit több elemző is részletesen kifejtett az utóbbi években. Annyi bizonyos, hogy a KGST országok mindegyike számára a kapitalizmusra való átállás társadalomszerkezeti kérdéseket vetett fel a kilencvenes évek elején, amelyek kihatottak a művészeti életre is. Végül Piotr Piotrowski könyve, az „In the Shadow of Yalta”[3] a posztszocialista országok megközelítését a művészeti fogalmak oldaláról vizsgálta, és azt a tézist boncolgatta, hogy a Kelet-Európában a művészet azért más, mert a nyugatról átvett elméleteket itt másként értelmezték, vagy, ahogy ő fogalmaz, más volt a „szellemi tér”.

A politikai, gazdasági és társadalmi átalakulás művészeti hatásai között a piac megjelenése és lassú kiépülése is bizonyosan egy azok között a tényezők között, ami meghatározza a művészetet. A rendszerváltás óta folyamatos a kérdés, hogy milyen műtárgy válhat értékelhetővé a piacon –, mint ahogy folyamatos az a várakozás is, hogy kialakuljon egy művelt gyűjtőkör, aki a képzőművészetben reprezentációs értéket lát. Ez nemcsak az alkotás műfajára, megjelenésére, de tartalmára is vonatkozik, különösen azokban az időszakokban, amikor valamilyen válság vagy politikai esemény hatására a régió a figyelem középpontjába kerül. A kérdés konkrétan úgy vetül fel, hogy ahhoz, hogy a nemzetközi művészeti kontextus tudomást vegyen egy alkotóról, kell-e, hogy az hangsúlyozza azokat az egyedi jegyeket, amelyek országához kötik, vagy sem?

Néhány hónappal ezelőtt japán művészekkel beszélgettem ugyanerről a kérdésről. Az ő nemzetközi megítélésükről úgy érveltem, hogy milyen szerencsések, hiszen a japán tradicionális művészet olyan biztos alapot ad, amire mindig lehet hivatkozni, ha az egyediségről van szó. A beszélgetésben azonban gyorsan helyreigazítottak, hogy ez mennyire nem kívánatos, hiszen én sem akarnám, ha a magyar puszta létével magyarázná valaki, hogy miért olyan a magyar művészet, amilyen. Ezt az anekdotát azért említettem bevezetőm lezárásaként, hogy érzékeltessem a kulturális centrum és periféria viszony összetettségét és feloldhatatlanságát a nemzeti reprezentáció összefüggésében.

A fent említett kérdések hálója mindannyiunk gondolkodásmódját meghatározza, így a lengyelekét is. Sokszor előfordul, hogy összehasonlítjuk egymás eredményeit, és ennek alapján ítéljük meg a másik művészeti pozícióját is, amiben a lengyelek Magyarországról nézve túl jól állnak. Irigykedésre több ok is akad, melyek tulajdonképpen cikkünk közelebbi témáit szolgáltatják. Az egyik a nemzetközi színtéren is értékelt művészek nagy száma és elmúlt évtizedekben való folyamatos intézményi és piaci jelenléte, a másik az ország méretéből adódó decentralizáltság előnye, művészeti központjainak egyensúlya, a harmadik pedig talán illuzórikus, a lengyelek összetartásáról, egymást támogató szemléletéről szól.

A második világháború utáni művészet alakulása, bár hasonló volt a környező országokban, a haladó nyugati művészeti tendenciák és a politikailag támogatott alkotói metódusok párhuzamosságáról szólt Lengyelországban. Ebben a kettősségben a lengyel szellemi élet mindig is vonzó volt flexibilitása miatt, így a hatvanas évektől a képzőművészet háttérbe szorítottsága ellenére az alkalmazott műfajokban, grafikában, plakáttervezésben, valamint zenei téren a jazzben igen jelentős előrelépést mutatott. Nem véletlen, hogy a magyar értelmiség számára is Varsó a kor egyik vonzó célpontja volt, ahová az utazás ráadásul kereskedelmi tranzakciókkal rentábilissá volt tehető.[4]

A lengyel modernizmus jelenléte a szocialista időkben, mint a szocreál nemzeti útja vált elfogadottá. A pártpolitika kiállása a lokális művészet mellett meghatározó volt a későbbi évtizedek szellemi életében.[5] A hatvanas évek pop és koncept generációja számára a nyugati irányzatok helyi értelmezése vált irányadóvá, aminek egyik kulcsfigurája Tadeus Kantor volt. A két irányzat hatása közép Európában igen széleskörű, jelentősége azonban másban ragadható meg.

A pop a nyugati fogyasztói társadalom – mint negatív utópia – szocialista megvalósíthatatlansága miatt kritizálta a gazdasági viszonyokat. A mindennapi tárgyak művészeti témává emelése ennek ellenére a mindennapi élethez való közelsége miatt vált közkedveltté a régióban.

A konceptművészet technikai igénytelensége, szellemisége és nyelvhasználata miatt vált egyrészt a nemzetközi kapcsolatok fontos kiterjesztőjévé, másrészt a nemzeti nyelv használatának megerősítőjévé. Filozofikus karaktere inspiratív forrása későbbi generációknak és a művészet mibenlétét folyamatosan kutatóknak egyaránt. Bár a lengyel konceptualizmus igen sok alkotót vonultat fel, ezek között mégis Jozef Robakowskit vagy Stanislaw Drózdzot lehetne kiemelni.

stanislaw-drozdz-konyv-2003

De hogy ne essünk a művésznevek felsorolásának hibájába, fontos megjegyeznünk, hogy amikor a kortárs lengyel művészet mibenlétét igyekszünk meghatározni, akkor művészettörténeti formálódása mellett – melyben az a lényeg, hogy a nemzetközi figyelmet a lengyel művészeknek folyamatosan sikerült fenntartaniuk az elmúlt évtizedekben – szót kell ejtenünk az intézményi struktúráról is. Az említett hatvanas években ugyanis a szocreál alternatívájaként dolgozó neoavantgárd művészeket egy intézményi struktúra is támogatta országszerte. 1966-tól működik a mai napig a varsói Foksal Galéria, ebben az időszakban nyit a Bunkier Sztuki és a Galeria Krysztofory Krakkóban, vagy az odNOWA Poznanban, a Mona Lisa Wroclawban,[6] azaz országszerte több fórum adott megjelenési lehetőséget a haladó művészetnek.

A hatvanas–hetvenes éveket azért érdemes a lengyel művészet jelenének leírásakor elemezni, mert látható, hogy azok az alapvető karakterjegyek, amelyek a jelen irigylésre méltó eredményei, több évtizede megalapozottak. Az intézményi decentralizáltság több jelentős kortárs művészettel foglalkozó múzeum, kiállítóhely létrejöttéhez és folyamatos építéséhez vezetett, ami az egészséges versengést biztosítja intézmények, gyűjteményeik és programjaik között. Ilyen a Galeria Arsenal Bialystokban, a Zamek Ujazdowski és a Zacheta mellett most épül Varsóban a kortárs művészeti múzeum, a Łodz Muzeum Sztuki, a Galeria Arsenal, Poznan. E mellett több magánalapítvány és galéria is támogatja a művészeti projekteket, így a Foksal vagy a Raster galéria, az Art Stations Foundation vagy a Dominik Art Projects,[7] végül több kiemelkedő, nemzetközi hírnevű művészettörténészt, kurátort is említhetünk, akik munkájának eredménye több angol nyelvű kötetben is megismerhető. Ezek között a kifejezetten a lengyel művészet megismertetését szolgálja az Art from Poland 1945–1996 a Za­cheta kiadásában, vagy a most megjelent Polish! Contemporary Art from Poland a Hatje Cantz gondozásában.[8]

A jelenkori művészet sikerében a fordulat a rendszerváltás utáni évekre esik. Egy új generáció fellépése, a piaci rendszer lehetőségei, a nagyszámú lengyel emigráció támogatása és a művészek nagyszerűsége hozta meg az elmúlt években a lengyelek sikerét. Véleményem szerint ez a siker nem a semmiből érkezett, mert a korábbiakban beláttuk, hogy ennek egyik legfontosabb segítője a folyamatosság, a művészek nemzetközi jelenléte játszott szerepet.[9] A különböző generációk munkája, bár nem rokonítható, mégis a figyelem fenntartásának egyik módját jelentette. Pawel Althamer, Miroslaw Balka, Rafal Bujnowski, Joanna Raj­kowska, Katar­zyna Kozira, Monika Sosnowska, Wilhelm Sasnal, Zbigniew Libera, Piotr Uklanski, Robert Kusmirowski, Zbigniew Rogalski és Artur Zmijewski csak néhány azok a különböző korosztályú művészek közül, akiknek munkái a világ vezető gyűjteményeiben szerepelnek. Alábbiakban azokat emelném ki a fentiek közül, akik nevét nemzetközi sikereik miatt fontos, hogy megjegyezzük, még ha tevékenységük hazánkban kevésbé is ismert.[10]

Piotr Uklanski (1968–) egymástól eltérő projektjeinek kritikus jellegével vált ismertté. A „Nácik”-széria például különböző hollywoodi és európai háborús filmek német tisztjeiről készített nagyméretű portrétabló, amit többször installált egy korábbi művével egy térben, ami nem volt más, mint egy, a hetvenes éveket idéző, nagyméretű világító táncparkett. A kettő együtt a fasizmussal kapcsolatos ítéletünkre, emlékezetünk mélységére és kommercializáló-dott világunkra kérdez rá. 2007-es Solidarnosc című fotópárjához hajógyári munkásokat terelt össze vörös és fehér egyenruhában, hogy a Solidaritás emblémájának formájában álljanak a kikötői gyárterületen. Az első képen a tökéletesre sikerült beállás látható, a másodikon viszont az a pillanat, amikor a munkások több irányba szétszélednek és természetes magatartásukkal illusztrálják, ahogy a nyolcvanas évek után, a rendszerváltással megváltoztak azok a viszonyok, amelyek az 1981 körüli időkel jellemezték.

piotr-uklanski

Robert Kusmirowski (1973–) projektjeinek méretében ennél sokkal tovább lép: egy az egyes maketteket állít ki, amelyek különböző, második világháborús vagy későbbi, jelentéssel bíró helyszínek pontos hasonmásai. Munkái vagont, bunkert, temetőt, egy üzemet vagy egy hadikórházat mintáznak, zavarba ejtve a nézőt, hogy mit is lát tulajdonképpen. Művei e helyek atmoszféráinak, szorongással teli légkörének újrateremtői, amelyek lehetőséget adnak arra, hogy „visszaéljük” magunkat olyan szituációkba, amelyeket csak különböző források közvetítésével ismerünk. Kusmirowski nemcsak az ehhez szükséges tárgyakat gyűjti össze, de sok elemet maga reprodukál, teljesen valósághű képét adva egy régi bankjegynek, fotográfiának vagy cigarettásdoboznak.

robert-kusmirowski-inside

Monika Sosnovska (1972–) installációi szintén az illúzióra építenek, csak teljesen más módon. Térillúziókat kelt, szűkülő folyosókból, ajtókból, ferde falakból, padlózatból labirintusokat hoz létre, amelyek nemcsak elbizonytalanítanak, de a látás megbízhatóságát is megkérdőjelezik. Nem minden művében járkálhatunk, de egyik, vagy ötven méter hosszúnak látszó folyosóját kívülről is megtekinthettük, és a nézők mind meglepődtek a kb. 5 m hosszú tölcsér formájú szerkezet egyszerűségén.

Építészetet, a geometrikus absztrakció hagyományát és az érzékelés kérdéseit feszegető munkái között az 1:1 című, Velencei Biennále Lengyel Pavilonjában 2007-ben bemutatott műve egy épület betonvas szerkezetét tette a kiállítótérben láthatóvá. A súlyuk alatt meghajlott, a térbe éppen beférő szerkezet készítési módja, összeszerelése rejtély maradt a látogatók számára.

monika_sosnowska_2

De hogy ne csak installációról beszéljünk, a festők közül is néhányat kiemelnék. Rafal Buj­nowski (1985–) például nemcsak festészetének modernista hagyománya, orosz avantgárdhoz kötődő technikája miatt érdekes, hanem szeriális olajfestményeket húszas, harmincas példányszámban való előállítása miatt is. E projektje – hisz festményei sokszorosítottak – a piaci stratégiákra kérdez rá: miközben a népszerű festő kelendőségén ironizál, közben magát olcsó kelet-európai festőként definiálja. Angliában például 19.95 fontért árusította e festményeit azzal a felirattal, hogy „Cheap art from Poland”. Szemlélete azért hiteles, mert e képeit még a sikerek előtt, a kilencvenes évek végén, pályájának legelején az akkor induló Raster Galériában is ugyanennyiért árulta, kevés eladással. Festészetének értéke a referenciákban, az egyszerű témaválasztásban és a könnyed, látványos festésmódban nevezhető meg.

rafal-bujnowski_how-to-draw-the-pope-2001

Az olajhoz és vászonhoz ragaszkodók között Wilhelm Sasnal (1972–) lett a legsikeresebb.[11] Munkáinak stílusa legjobban a mai belga festészet világát idézi. Míg Sasnal is a festészet mibenlétét, kortárs meghatározhatóságát kutatja, mindezt könnyed és magabiztos technikával adja elő. Változatos képi világa, egyszerű témái a műfaj megújítójává avatták. Fiatalsága ellenére érett szemlélete és látványos munkái mögött tudatos, sokszor lokális témaválasztást találunk, például egy lengyel általános iskola kubisztikus képét, egy lengyel folyót, vagy a kopernikuszi világkép szimbólumát.

sasnal-ba2cb11aaba74b6892366b1e21b68200

Ha e kiragadott sikertörténetek után visszatérünk a miértekhez,[12] elmondható, hogy a lengyel művészet igen hatásosan jelenít meg lokális tartalmat a globális művészet nyelvén. Bár ez közhely, de mégis érdemes mögé néznünk: minthogy mindannyian, kelet-közép európaiak ennek gyakorlására vágyunk, nem mindegy, hogy ez hogyan történik meg. Bár véleményem szerint közös bennünk az egy-két politikai rendszer átmenetében élettapasztalatot szerző generáció világnézete, a lakótelepek és az újgazdag reprezentáció szimbólumai között ennek ismételt emlegetése mégsem elég a sikerhez.[13] A lengyelek, amit hozzátettek ehhez, az épp az önirónia, a humor, aminek segítségével hamar átléptek a vizuális sztereotípiákon, és olyan irányba indultak el, amiben a könnyedség mögött akarva akaratlanul is felsejlik a történelmi fordulatok és vágyak messze vezető sora.

Petrányi Zsolt

Megjelent a Tiszatáj 2012/4. számában

[nggallery id=26]


[1]   In Art In Poland, Ed.: Anna Rothenberg, Galeria Sztuki Wspólczesnej Zacheta, Varsó, 1997.

[2]   Igor Zabel: We and the Others, konferenciaszöveg, Moskow International Art Fair, 1997, http:// monu­menttotransformation.org/atlas-of-transformation/html/w/we/we-and-the-others-igor-zabel. html

[3]   Piotr Piotrowski: Int he Shadow of Yalta: Art and the Avant-garde in Eastern Europe, 1945–1989, Reaktion Books, London, 2009, lásd még Forgács Éva recenzióját a könyvről a www.artmargins.com-on: http://www.artmargins.com/index.php/books/505-piotr-piotrowski-qin-the-shadow-of-yaltaq-book-review

[4]   Értelmiségiek szóbeli beszámolójára támaszkodom: a nyolcvanas évek elején Budapestről Len­gyel­országba helyben kötött pulóvereket vittek magukkal, azokat a Varsói pályaudvaron eladták, ott Prak­tika fényképezőgépet, fúrógépet vagy más elektronikus eszközt vásároltak és hoztak haza el­adásra, jelentős profittal.

[5]   Piotr Piotrowski: Art Verus History, History Versus Art című tanulmányában utal a szocialista or­szágok 1958-as moszkvai kiállítására, ahol a lengyel részvétel különösen nagy visszhangot keltett mo­­­dernizmusa miatt. A politikai védelem is ehhez kapcsolódott, Julian Starzynski cikkben is meg­jelentetett állásfoglalásában. In Art In Poland, Ed.: Anna Rothenberg, Galeria Sztuki Wspólczesnej Zacheta, Varsó, 1997, 216–217.

[6]   a Teljes felsorolást lásd Piotrowski idézett tanulmányában, 222.

[7]   Mindkét alapítvány egy-egy gyűjtő vállalkozó tevékenységéhez kötődik, az Art Station Foundation Gra­zyna Kulczykhoz, a Dominik Art Projekt Adam Dominikhez.

[8]   Art from Poland 1945–1996, Szerk.: Anda Rottenberg, Zacheta, Warsaw, 1997, Polish! Con­tem­po­rary Art from Poland, Szerk.: Zak Branicka Foundation, Berlin, Monika Branicka, Asia Zak, Hatje Cantz Verlag, Ostfildern, 2011

[9]   A Polish! katalógus bevezetőjében Zak és Branicka szintén felveti az alapkérdést, hogy a nemzeti iden­titás kliséje árt vagy használ a művészeknek. A szerzők véleménye egyébként az, hogy több haté­kony stratégia együttese vezetett a kilencvenes évek végén a lengyel művészet felemel­kedéséhez.

[10]   Althamer, Zmijewski, Kozira és Libera az utóbbi években több csoportos kiállításon is szerepelt Ma­gyar­országon.

[11]   A siker a lengyelek esetében nem relatív. Uklanski és Sasnal munkái megtalálhatók a világ vezető gyűjteményeiben, így a velencei Pinault Gyűjteményben. A fent felsorolt művészekkel a legnevesebb nyugati galériák foglalkoznak.

[12]   E cikkben több lehetséges okra csak utaltam: az egyik a lengyel emigráció segítő ereje a lengyel értelmiségiek külföldi pozícióhoz jutásában, a másik a nemzetközi for-profit galériarendszerek szerepe, amik munkájukkal sokat tettek hozzá a művészek érvényesüléséhez.

[13]   Andrej Szczerski: Objects are Closer than They Appear – or not yet the end of History című tanulmá-nyában úgy vélekedik, hogy 1989-cel a történelem újrakezdődött, Fukuyamának ellentmondva ezzel. Ennek egyik fontos jellegzetessége, hogy a látható és láthatatlan emlékek, a környezet és a szokások továbbélnek társadalmainkban. In.: Rearview Mirror-New Art from Central & Eastern Europe, ki­állítás katalógus, Art Gallery of Alberta and Power Plant, Toront, Canada, 2011. Slavoj Zizek ezt a mentális átalakulást egy 2007-ben vele készült interjúban ironikusan prezentálja: http://www.monumenttotransformation.org/en/activities/texts/slavoj-zizek#more