04.19.
| REÖK – Meghosszabbítva a Táblaképfestészeti Biennálé jelentkezési határideje >>>
04.18.
| Alkotói pályázatot hirdet a Trafó >>>
04.15.
| 6 fesztiválfellépést lehet nyerni a debreceni tehetségkutatón >>>
04.02.
| Bogyó és Babóca 4. ‒ Tündérkártyák ‒ 13 + 1 új mese bemutatója >>>
03.31.
| Magyarországi kulturális javakat tesz elérhetővé a Digipédia >>>
03.31.
| A virtuális térbe költözött a Kazinczy Múzeum >>>
03.30.
| Segíts te is menteni a magyar webet! >>>
03.30.
| Csík János és a Mezzo rendhagyó karanténklipet készített >>>
03.24.
| Információs plakát pályázat a koronavírussal kapcsolatos személyes óvintézkedésekről >>>
NAPI TANDORI

04.02.
| Szolidaritásra buzdítanak a hazai zenészek >>>
04.01.
| Az interneten rendezik meg idén a Krakkói Filmfesztivált >>>
04.01.
| Elindul az színházi háttérszakmák áthidaló támogatására a FESZ Segélyalap >>>
03.31.
| Európai Örökség címet adományozott Szentendrének az Európai Bizottság >>>
03.24.
| Online fesztivált rendez a Friss Hús a korábbi évek filmjeiből >>>
03.23.
| Ingyenesen nézhető díjnyertes magyar természetfilmek >>>
03.23.
| Számos kulturális intézmény jelentkezik online tartalmakkal >>>
03.22.
| Több száz hangoskönyv lett ingyenesen hallgatható az MTVA Archívumában >>>
03.20.
| A mellékelt példa – A Tiszatáj Diákmellékletei >>>

Tisztelt Olvasóink, Szerzőink!

Tekintettel a járványügyi veszélyhelyzetre, a Tiszatáj szerkesztősége úgy döntött, hogy áprilistól a Tiszatáj folyóiratot kizárólag digitálisan teszi elérhetővé az érdeklődők számára. Bízunk benne, hogy a válság elmúltával, amennyiben a folyóirat-támogatások is beindulnak, olvasóink újra nyomtatott formájában is kezükbe vehetik a lapot.

>>>

Beszarni könnyű, de jól összecsinálni magad, na arra nem mindenki képes. Elengeded, had folyjék, aztán lesz ami lesz. Ehhez nem kell tudomány. Csurog a combon, csurog a térden, egy kicsi a bokára, egy kicsi a szőnyegre, ahogy esik, úgy tottyan. De ahhoz, hogy csupa szar legyen minden körülötted, azt már nem tudja bárki jöttment szarógalamb. Technika, rátermettség, elhivatottság és egészséges öntudat. Ezek szükségeltetnek egy tisztességes beszaráshoz. […]

>>>

Látszat és valóság
2012.04.29 - tiszatáj

SZVET TAMÁS KIÁLLÍTÁSA A KASS GALÉRIÁBAN

Szvet Tamás alkotásai a legkevésbé sem felelnek meg a beidegződött szobor-értelmezésnek, s anyaghasználatuk sem követi a tradíciókat. Ha mégis használ fémet vagy fát, azok inkább optimális technikai hordozókként, s nem a kifejezés autentikus matériájaként funkcionálnak.

Szvet Tamás 2007-ben végzett a Képzőművészeti Egyetem szobrász szakán Jovánovics György tanítványaként, s ott az első években megtanult és kipróbált mindent, hogy aztán nyugodt szívvel és kellő szakmai biztonsággal fordíthasson hátat a hagyományos eljárásoknak.

Konceptuális plasztikáit harmadéves kora óta készíti, s mivel módszere – mint mondta az egyik, vele készült interjúban – Duchamp alkotófolyamatához hasonló („kilencvenkilenc százalék intellektuális munka, egy százalék izzadás”), a mű gondolatiságához választja meg az adekvát anyagot, amely a kifejezés érdekében nyugodtan lehet nemtelen, sőt meghökkentően profán.

A 2005-ben indított sorozat darabjait gyufaszálakból, pénzérmékből és szögekből alkotta, mert ezek illettek azokhoz a morális és társadalmi érzékenységű problémákhoz, amelyek ekkortájt izgatták. Műveivel a kétséges minőségű magatartásformákra reflektált, így a személyiséget kórosan befolyásoló pénz- és pillanatorientált karriert vette témául, melyek felvetésében (ön)ironikus felhang és popos közvetlenség érvényesült. A kiinduló gondolathoz idomulva választotta tehát a fent említett köznapi és jelentéktelen, de szimbolikus tartalommal bíró tárgyakat/anyagokat, amelyek a gyors ellobbanás, a pénzre válthatóság és a fizikai törvényszerűségekkel való ellenszegülés alternatíváit tolmácsolták hűen.

Ebben a tárgykörben még 2009-ben is született műve (egy láncfüggöny 1 Ft-os érmékből), bár ekkor már évek óta a gravitációnak ellentmondó valószínűtlen megvalósítása, az anyag lebegése foglalkoztatta. A dolog nem előzmény nélküli, már Vilt Tibor is kísérletezett ezzel, s a néhai mester (megvalósulatlan) tervével való megismerkedés késztette Szvet Tamást a folyamat „befejezésére”. A vonatkozó műveket jórészt egy év alatt hozta létre a művész, s érdeklődése ekkor fordult (most úgy tűnik, ellenállhatatlanul) a technikai tudományok vívmányai felé.

A mágnesesség elvén alapuló lebegő szobrok elkészítéséhez például a japán vonatok gördülési technológiáját tanulmányozta, így született meg a „Lebegő művek” című sorozata, melynek bemutatója 2006-ban volt Budapesten a Parthenon-fríz Teremben „Hommage á Vilt Tibor” címmel.

A Kass Galériában bemutatott, „Bízva a Tudományban” című tárlat kollekcióját először az Óbudai Pincegalériában, 2009-ben tárta közönség elé, Szegeden most annak egy módosított, újabb műveket is tartalmazó együttese látható.

A kiállítótérbe lépve csupán fehér posztamenseken álló, sima fekete dobozokat érzékel a néző, s csak a közvetlen közelükbe érve tárul fel a csalóka mű. A posztamens tövében állva ugyanis a dobozra helyezett fémgolyó, szike, emberfigura, és más alakzatok képe vetül elénk csupán optikai jelenségként, mivel maga az anyagiasult – fémből formált, illetve „talált tárgy” – plasztika a doboz mélyén, tükrökkel körbevéve létezik.

Illúzió és realitás, anyag és anyagtalanság együttállása jellemzi e műveket, amelyek születését az idea megvalósítása inspirálta, megvalósulásukat pedig tudományos tézisek segítették.

A plasztikák azon kívül, hogy élményt és kíváncsiságot gerjesztenek, egyfajta élénk párbeszédet is generálnak mű és befogadója között, s ez Szvet Tamás művészetének egyik legfőbb erénye, a műalkotás iránti érdeklődés spontán felkeltése.

Ibos Éva 

[nggallery id=16]


Címke: , , ,
2020.04.05 - tiszatáj

A PLATFORM
Színdarabnak készült, Galder Gaztelu-Urrutia azonban 2 év alatt felturbózta az alapanyagot és filmmé gyúrta át. Nem váltja meg a világot a Netflixen kikötő A platform, jobbára serényen illeszkedik a kortárs spanyol zsánerfilmek sorába, horror-és suspense-elemekkel tűzdelt társadalombírálata viszont nagyrészt jól működik… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.04.03 - tiszatáj

BATYKÓ RÓBERT: RHOMBUS HEAD
Batykó konzekvensen épülő festészeti életművében nemrég új lépcsőfokot jelentettek a képein megjelenő enigmatikus képterek és rejtélyes kompozíciók. Legújabb képein – amiket a Rhombus Head sorozatban láthatunk – is továbbviszi poszt-digitális festészeti gyakorlatát: amíg eddigi sorozataiban a virtuális valóságban fellelhető képi formák festészeti újrafogalmazásán dolgozott, új művei már határozottan az ábrázolhatóság kérdéseit feszegetik… – IGOR SPLIT KRITIKÁJA

>>>
2020.04.03 - tiszatáj

KORMÁNYOS ÁKOS AJÁNLÓJA

Ligeti György: Viola Sonata
Brácsa: Daniele Colombo
A borítókép Hans Hofmann festménye

>>>
2020.04.01 - tiszatáj

RÁCZ LAJOS BESZÉLGETÉSE
KONRÁD GYÖRGGYEL 
…a merészebbek fél lábbal kívül voltak a rendszeren, de fél lábbal belül. Nekem viszont az egyik lábam sem volt benn. Úgyhogy amikor a Csoóri Sanyi először próbálkozott a Hitel megalapításával, mondtam neki, ezt soha nem fogjátok megkapni, majd adnak helyette valami kockacukrot. Legalább állítsatok össze egy számot, és azt tegyétek le a Széchenyi Könyvtárban, hogy legyen valami kézzelfogható. Mondtam Sanyinak, hogy a legjobb az volna, ha szamizdatban megcsinálnátok, de erre nem vállalkozott.

>>>
2020.04.01 - tiszatáj

Tisztelt Olvasóink, Szerzőink!

Tekintettel a járványügyi veszélyhelyzetre, a Tiszatáj szerkesztősége úgy döntött, hogy áprilistól a Tiszatáj folyóiratot kizárólag digitálisan teszi elérhetővé az érdeklődők számára. Bízunk benne, hogy a válság elmúltával, amennyiben a folyóirat-támogatások is beindulnak, olvasóink újra nyomtatott formájában is kezükbe vehetik a lapot.

>>>
2020.03.31 - tiszatáj

LAUDÁCIÓ GERGELY ÁGNES TISZATÁJ-DÍJÁHOZ
Gergely Ágnes 1989-ben közölte a Péter-Pál után című versét a Tiszatájban, vagyis 31 éve rendszeres szerzője a lapnak. Több olyan darabot is közölt a folyóiratban, amelyre a szakma is felfigyelt. Legutóbb például a szintén Tiszatáj-díjas Sándor Iván írt 12 pontból álló kommentárt Az utolsó pillanat című költeményéről, amely a folyóirat 2017/10-es számában jelent meg. A vers azért is jelentős esemény a Tiszatáj számára, mert Gergely egyrészt tanúként szólal meg, Nagy Imre nem pusztán metaforikus alak a költeményében… – ORCSIK ROLAND LAUDÁCIÓJA

>>>
2020.03.30 - tiszatáj

Hogy egy olyannyira világgal-foglalkozó költő aktualitásáról beszélünk (hirtelen?), amilyen fokig e kritérium Szabó Lőrincnek legalább három kötetére illhet, vajon az így vizsgált líra megnövéséről az időben, vagy az idők „jelleges változásáról” (globali­zá­ciós és egyéb napjainkat tekintve: romlásáról) szól-e?
Válaszunkat előrevetítve: globálisan sem-sem, beállt korunkat (kinek-kinek tetszé­sére bízzuk, az idő készülődését tekintve huszonvalahány évet, netán tizenegy, tíz stb. évet számol-e így), a már valóban tagadhatatlan, múlandónak nem remélhető jellegeket tekintvén igencsak, igen-igen […]

>>>
2020.03.29 - tiszatáj

TERÉZIA MORA: SZERELMES UFÓK
A tíz elbeszélést felsorakoztató Szerelmes ufók mérföldkőnek tekinthető a leginkább regényeivel (el)ismertté vált Terézia Mora pályáján: novellákkal kezdte pályafutását, s immáron kanonizált szépíróként visszatért alkotói origójának műfajához. Az összehasonlítás apropója így adott, sőt egyenesen kikerülhetetlen. Az eltelt tizenhét év eredménye pedig az írói kibontakozás vonatkozásában – Mora történeteivel és hőseivel ellentétben – egyértelműen optimizmusra ad okot… – HAJNAL ZSOLT KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő