10.09.
| Trafó Galéria: Mögöttes hangok zaja >>>
09.30.
| Szeptemberben indul a Családi Iránytű Klub >>>
09.30.
| Grand Café – Ráolvasás 03 – Orcsik Roland: Legalja >>>
09.28.
| Törzsasztal Műhely – I. Támogatói Bazár és kötetbemutató a Jazz Kocsmában >>>
09.17.
| Jazz Kocsma – Berta Ádám A kígyó feje című regényének bemutatója >>>
09.17.
| Grand Café – 2008–2018: Válság és hegemónia Magyarországon >>>
09.14.
| Grand Café – Ráolvasás 02 – Nemes Z. Márió: Barokk Femina >>>
09.11.
| Deák17 – Egy ecsetvonásnyi Észtország és a Grimm testvérek meséi >>>
09.10.
| Molnár T. Eszter új regényének és kollázsainak bemutatója a Grand Caféban >>>
NAPI TANDORI

09.25.
| Bemutatták az első magyarországi dinoszaurusztojást >>>
09.07.
| Kossuth Rádió – Nagyok Nátyi Róberttel >>>
09.09.
| A Ludwig Múzeum pályázati felhívása >>>
08.14.
| Ír kortárs költészeti műfordító műhely >>>
08.10.
| Meghalt Bogdán László székelyföldi író, költő, újságíró >>>
07.20.
| Díjakat nyert Bollywood-ban Goztola Kristina új filmje >>>
07.15.
| PesText RESET – az irodalom most is összeköt – Csillagharcos érkezett! >>>
07.14.
| MOME Kreatív Pakk gyerekeknek a nyári szünetre >>>
07.09.
| Art is Business Díj 2020 – Ismét keresik a művészeti és üzleti szféra kiemelkedő együttműködőit >>>

DISZKÓGLÓRIA – Keresztül-kasul David Bowie életművén

Deczki Sarolta, Fenyvesi Ottó, Horváth Csaba, Lanczkor Gábor, Lengyel Zoltán, Lenkes László, Marton László Távolodó, Marx Laura, Nagy Márta Júlia, Péterfy Bori, Poós Zoltán, Delimir Rešicki, Sopotnik Zoltán, Hannah Sullivan, Szabó Eszter Ágnes, Uhl Gabriella írásai

Havasréti József Najmányi Lászlóról

>>>

Ez ma az én napom lesz! – gondolta magában Karika Marika, az örökmozgó rokkantnyugdíjas, miközben foltos harisnyáját tyúkszemes lábára igyekezett felhúzni. […]

>>>

Látszat és valóság
2012.04.29 - tiszatáj

SZVET TAMÁS KIÁLLÍTÁSA A KASS GALÉRIÁBAN

Szvet Tamás alkotásai a legkevésbé sem felelnek meg a beidegződött szobor-értelmezésnek, s anyaghasználatuk sem követi a tradíciókat. Ha mégis használ fémet vagy fát, azok inkább optimális technikai hordozókként, s nem a kifejezés autentikus matériájaként funkcionálnak.

Szvet Tamás 2007-ben végzett a Képzőművészeti Egyetem szobrász szakán Jovánovics György tanítványaként, s ott az első években megtanult és kipróbált mindent, hogy aztán nyugodt szívvel és kellő szakmai biztonsággal fordíthasson hátat a hagyományos eljárásoknak.

Konceptuális plasztikáit harmadéves kora óta készíti, s mivel módszere – mint mondta az egyik, vele készült interjúban – Duchamp alkotófolyamatához hasonló („kilencvenkilenc százalék intellektuális munka, egy százalék izzadás”), a mű gondolatiságához választja meg az adekvát anyagot, amely a kifejezés érdekében nyugodtan lehet nemtelen, sőt meghökkentően profán.

A 2005-ben indított sorozat darabjait gyufaszálakból, pénzérmékből és szögekből alkotta, mert ezek illettek azokhoz a morális és társadalmi érzékenységű problémákhoz, amelyek ekkortájt izgatták. Műveivel a kétséges minőségű magatartásformákra reflektált, így a személyiséget kórosan befolyásoló pénz- és pillanatorientált karriert vette témául, melyek felvetésében (ön)ironikus felhang és popos közvetlenség érvényesült. A kiinduló gondolathoz idomulva választotta tehát a fent említett köznapi és jelentéktelen, de szimbolikus tartalommal bíró tárgyakat/anyagokat, amelyek a gyors ellobbanás, a pénzre válthatóság és a fizikai törvényszerűségekkel való ellenszegülés alternatíváit tolmácsolták hűen.

Ebben a tárgykörben még 2009-ben is született műve (egy láncfüggöny 1 Ft-os érmékből), bár ekkor már évek óta a gravitációnak ellentmondó valószínűtlen megvalósítása, az anyag lebegése foglalkoztatta. A dolog nem előzmény nélküli, már Vilt Tibor is kísérletezett ezzel, s a néhai mester (megvalósulatlan) tervével való megismerkedés késztette Szvet Tamást a folyamat „befejezésére”. A vonatkozó műveket jórészt egy év alatt hozta létre a művész, s érdeklődése ekkor fordult (most úgy tűnik, ellenállhatatlanul) a technikai tudományok vívmányai felé.

A mágnesesség elvén alapuló lebegő szobrok elkészítéséhez például a japán vonatok gördülési technológiáját tanulmányozta, így született meg a „Lebegő művek” című sorozata, melynek bemutatója 2006-ban volt Budapesten a Parthenon-fríz Teremben „Hommage á Vilt Tibor” címmel.

A Kass Galériában bemutatott, „Bízva a Tudományban” című tárlat kollekcióját először az Óbudai Pincegalériában, 2009-ben tárta közönség elé, Szegeden most annak egy módosított, újabb műveket is tartalmazó együttese látható.

A kiállítótérbe lépve csupán fehér posztamenseken álló, sima fekete dobozokat érzékel a néző, s csak a közvetlen közelükbe érve tárul fel a csalóka mű. A posztamens tövében állva ugyanis a dobozra helyezett fémgolyó, szike, emberfigura, és más alakzatok képe vetül elénk csupán optikai jelenségként, mivel maga az anyagiasult – fémből formált, illetve „talált tárgy” – plasztika a doboz mélyén, tükrökkel körbevéve létezik.

Illúzió és realitás, anyag és anyagtalanság együttállása jellemzi e műveket, amelyek születését az idea megvalósítása inspirálta, megvalósulásukat pedig tudományos tézisek segítették.

A plasztikák azon kívül, hogy élményt és kíváncsiságot gerjesztenek, egyfajta élénk párbeszédet is generálnak mű és befogadója között, s ez Szvet Tamás művészetének egyik legfőbb erénye, a műalkotás iránti érdeklődés spontán felkeltése.

Ibos Éva 

[nggallery id=16]


Címke: , , ,
2020.09.28 - tiszatáj

ALBERT CAMUS: A BOLDOG HALÁL ÉS AZ IDEGEN 
1936-ot írunk. Camus huszonhárom éves, és befejezte filozófiai tanulmányait Algírban. Követhetné Sartre példáját filozófiatanárként, ám tüdőbaja ebben megakadályozza. Szenvedélyesen veti bele magát a színházi életbe. Közben ír, az 1937-ben megjelenő Színe és visszáján dolgozik. Ugyanakkor egyre inkább foglalkoztatja egy regény megírásának gondolata, aminek nyomait a Carnets I lapjain láthatjuk […]

>>>
2020.09.23 - tiszatáj

FELKÉSZÜLÉS MEGHATÁROZATLAN IDEIG TARTÓ EGYÜTTLÉTRE 
Leheletfinom, csaknem éteri dimenziókban járó romantikus történetet készített Horvát Lili. A szociodrámai felhangokkal élő Szerdai gyerek után az idei Venice Days-szekcióban landolt Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre zömmel parányi rezdülésekre, definiálhatatlan érzésekre összpontosító, olykor az európai modernizmus vagy posztmodern éra leleményeiből kölcsönző, alig észrevehető hibákkal rendelkező mestermű… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.09.23 - tiszatáj

INTERJÚ MOLNÁR T. ESZTERREL
Pár héttel ezelőtt, a Grand Caféban mutatták be Szegeden Molnár T. Eszter Teréz, vagy a test emlékezete című regényét. Három elbeszélő, három Teréz, akik mind három nyelven próbálnak kitörni a hallgatásból és beilleszkedni egy-egy új közegbe. Egy összefont regény, amely szótár is egyben. Kézikönyv a kitörölhetetlen múlt és az üldözött jelen összeegyeztetéséhez… – SZUTORISZ SZABOLCS INTERJÚJA

>>>
2020.09.21 - tiszatáj

Szokatlanul keresztezett, részben helyszíni, részben online kötetbemutatóval zárta a nyarat a Törzsasztal Műhely a Jazz Kocsmában. A szlovákiai Peredről online bejelentkező Mucha Dorkát Bencsik Krisztina kérdezte a közönség előtt Puncs című kötetéről, a felolvasás hangulatát pedig Török Dénes alapozta meg zenéjével. A hibrid, inter- és multimediális bemutató után a szerzőt a Puncsról, új ifjúsági és jelenleg készülő regényéről kérdeztük… – BORBÍRÓ ALETTA INTERJÚJA

>>>
2020.09.20 - tiszatáj

Baka István (Szekszárd, 1948. július 25 – Szeged, 1995. szeptember 20.) költő, műfordító.

>>>
2020.09.18 - tiszatáj

RADU ȚUCULESCU: SZTÁLIN, ÁSÓVAL ELŐRE!
A Sztálin, ásóval előre! cselekménye két szálon fut. Az első főszereplője egy falun élő fiú, Adrian, aki az öt- és tizennégy éves kora között megélt élményeiről számol be. Ezek közül az első Sztálin halálhíréhez kötődik, az utolsó pedig a Ceauşescu hatalomra kerülése előtti évekhez. A naiv gyermeki nézőpont már a bevezető történetekben sem érvényesül maradéktalanul, a beszámolókat időről időre olyan utalások szakítják meg, amelyek az elbeszélteknek retrospektív jelleget kölcsönöznek… – HLAVACSKA ANDRÁS KRITIKÁJA

>>>
2020.09.17 - tiszatáj

RELIC (2020)
Bűntudat és személyes élmények szülték Natalie Erika James nagyjátékfilmes debütjét: japán származású, tradicionális ázsiai házban élő nagymamájának demenciája sarkallta alkotásra, miután hosszú ideig kapcsolatba sem lépett a rokonával és 2013-as találkozásuk idején az idős hölgy már fel sem ismerte őt. A Sundance-en, később VOD-on bemutatott Relic-ben a fájdalom és a tehetetlenség összes árnyalata kíméletlenül ott bujkál, ránk törve akkor is, amikor legkevésbé szeretnénk… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.09.14 - tiszatáj

BOJÁR IVÁN ANDRÁS BESZÉLGETÉSE TÉREY JÁNOSSAL
Most is azt gondolom, hogy ameddig nekem így nem lesz Trianonhoz közöm, addig nem tudom azt a bizonyos Trianon-színművet megírni, még akkor sem, hogyha Vidnyánszky Attila telefonálna személyesen, és milliókat kínálna föl ‒ erre persze nem fog sor kerülni. Szóval ez az én válaszom arra, hogy a kísérletező művészszínház foglalkozik-e nemzeti sorsproblémákkal. Szerintem igen, ki-ki a maga módján. Valamiért mégis szeretik odaírni, hogy ez akkor most konkrétan ez. Lehet, hogy tényleg az, és ez nekik valószínűleg hasznavehetetlen, ha egy konzervatív játszóhelyre gondolsz. Adja Isten, hogy ne így legyen…

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő