Tiszatájonline | 2013. október 16.

Csak a Dómnak fordítanak hátat

A SZABADTÉRI JÁTÉKOK 2014-ES PROGRAMJA
Jövőre megfordítják a Szabadtéri Játékok nézőterét. A színpad a Dóm tér több mint 80 éves históriájában először a zenélő óra alatt fog fölépülni. Ezt az teszi szükségessé, hogy a püspökség jövőre újítja föl a Fogadalmi templomot, annak előterét és a lépcsősort. A Játékok vezetői azonban azt ígérik, csak a templomnak fordítanak hátat, a hagyománynak nem […]

A SZABADTÉRI JÁTÉKOK 2014-ES PROGRAMJA

Jövőre megfordítják a Szabadtéri Játékok nézőterét. A színpad a Dóm tér több mint 80 éves históriájában először a zenélő óra alatt fog fölépülni. Ezt az teszi szükségessé, hogy a püspökség jövőre újítja föl a Fogadalmi templomot, annak előterét és a lépcsősort. A Játékok vezetői azonban azt ígérik, csak a templomnak fordítanak hátat, a hagyománynak nem.

 A mai vezetők szerint olyan dolog valósul meg, amit már az 1931-es alapításkor is fontolgattak.

– Ez egy különleges alkalom és nagy lehetőség, hiszen egy új színpadtechnikai beruházásra is sor kerül, a játékok történetének legnagyobb színpadi beruházása lesz mondja Herczeg Tamás ügyvezető igazgató. – Egy mobil színpadot vásárolunk, ami ezt lehetővé teszi, és kipróbáljuk úgy, ahogy ezt az elmúlt 80 évben még soha nem próbálták ki.

Ami azt illeti, a II. világháború előtt voltak még ennél is merészebb tervek. Például az, hogy Az ember tragédiájának színeit körben, az árkádok előtt építik föl, s a darab során a nézőtér körbefordul. Ez azonban nem valósult meg, talán a költségek, talán a technikai nehézségek miatt.

Az öltözők és a kiszolgáló helyiségeket a Rerrich Béla téren építik föl. Az 1994-ben vásárolt nézőtér többféle formában is felépíthető, de eddig még nem próbálták ki a variációkat. A színpad mérete, a nézőtértől való távolsága nem változik. A mobil színpadon kettős, úgynevezett gyűrűs körforgó is lesz, amely a jelenleginél jobb színpadtechnikai lehetőségeket teremt, és lesznek úgynevezett tomcat-hidak is, amelyek a világítási lehetőségeket teremtenek. A finanszírozási tárgyalások még nem zárultak le.

– Két oldalról várunk segítséget – véli Herczeg Tamás. – Egyfelől a miniszterelnöki kerethez fordultunk, és kaptunk ígéretet, másfelől a fönntartó és tulajdonosunk Szeged város önkormányzatára számítunk.

A költségekről a vezetők nem nyilatkoztak, de azok többtízmillós nagyságrendűek lehetnek. A Játékok vezetői új logót is terveztettek, mellükön már ez feszült; ahogy a Reök Palota, most a Szabadtéri Játékok dizájnja újult meg. A művészeti vezető szerint csak a templomnak fordítanak hátat, a hagyományoknak nem

Az áthelyezés érdekes kísérlet is. A Játékok eredeti koncepciója, hogy a templom előtti szakrális téren vallásos, vagy szakrális darabokat mutassanak be. Olyanokat (például a Faustot vagy a Parasztbecsületet), amelyben kifejezetten szerepel templom, de legalábbis olyant, amelyik hangulatilag jól kapcsolható a Dómhoz (például a Hunyadi Lászlót, a Bánk bánt, az István, a királyt, vagy a Jézus Krisztus Szupersztárt.) Az utóbbi évadok operettjei és musicaljei esetében a templomi háttér sokszor inkább zavaró elem volt, megpróbálták letakarni. A legfurcsább a két évvel ezelőtti Parasztbecsület volt. Ez kifejezetten egy templom előtti téren játszódik. Ennek ellenére a Dómot letakarták, és a színpadon fölépítettek egy kis műkápolnát. A jövő évadban nem kell számolni ezzel a megkötéssel.

A Dóm téren öt bemutatót tartanak. Visszatér a tavalyi nagy siker, az Elfújta a szél. A Budapesti Operettszínház hozza el a Csárdáskirálynőt, az operát Kodály Háry Jánosa próbálja képviselni. A rendezőkről és a szereplőkről későbbre ígértek tájékoztatást. A művészeti igazgató koreográfusként különleges darabbal mutatkozik be Zorba, a görög történetére készít táncjátékot, melyben a Győri Balett és a Szeged Táncegyüttes lép föl.

– Dimitrij Szimkinnel látványtervével egy hihetetlen nagy, több mint 20 méter széles hegyoldalt varázsolunk a szegedi szabadtéri színpadára – meséli Harangozó Gyula csillogó szemmel. – Ez 3 dimenziós komputeres vetítéssel valósul meg, amely bejárható, tehát nem csak mint látvány van a háttérben, hanem funkcionális része is a darabnak. Evvel bizonyára sikerül ámulatba ejteni a közönséget. Biztos vagyok benne, hogy ilyet még nem láttak színpadon.

Az utolsó premier az Ének az esőben című musical lesz a Madách Színházzal közösen. Az esőről azonban maguk az alkotók szeretnének gondoskodni, az igazi csapadék zavarná a produkciót.

A fesztivál vezetői azt ma még nem döntötték el, hogy 2015-től megmarad-e a fordított nézőtér, vagy visszatérnek a Dóm elé. A püspökség mindenesetre mindegyik megoldásra nyitott. A lépcsősor alatt látogatóközpontot alakítanak ki, de lesznek mosdók is, és részükről semmi akadálya, hogy ismét itt legyenek az öltözők. Merthogy a turistákat ők is várják. És az igazán sok látogatót mégiscsak a Fesztivál előadásai vonzzák Szegedre.

Márok Tamás