08.23.
| Költözik a budapesti Fülesbagoly Tehetségkutató >>>
08.21.
| Lesz 32. Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja >>>
08.20.
| Három új kiállítással készül a nyitásra a Ludwig Múzeum >>>
08.17.
| Kiállítás nyílik a 27. Pozsonyi Illusztrációs Biennálé magyar munkáiból a Pesti Vigadóban >>>
08.15.
| Beethoven-esttel készül a Szegedi Szimfonikus Zenekar a Szabadtérire >>>
08.15.
| A közelség és a találkozás iránti vágy inspirálja a Homo Ludens Project új évadát >>>
08.14.
| MAMŰ – Alibi >>>
08.14.
| Babits Piknik >>>
08.05.
| Törzsasztal Műhely – Irodalmi minisorozat a Grand Caféban >>>
08.01.
| Duda Éva Társulat SUMMER INTENSIVE 2020 >>>
NAPI TANDORI

Ma 52 éves Bozsik Yvette
BÍRÓ JÓZSEF : TÁNC
( visual poem )

08.10.
| Meghalt Bogdán László székelyföldi író, költő, újságíró >>>
07.20.
| Díjakat nyert Bollywood-ban Goztola Kristina új filmje >>>
07.15.
| PesText RESET – az irodalom most is összeköt – Csillagharcos érkezett! >>>
07.14.
| MOME Kreatív Pakk gyerekeknek a nyári szünetre >>>
07.09.
| Art is Business Díj 2020 – Ismét keresik a művészeti és üzleti szféra kiemelkedő együttműködőit >>>
07.03.
| Ők lettek az idei Táblaképfestészeti Biennálé legjobbjai >>>
07.01.
| MÓRA RENGETEG – A zöld Móra >>>
06.29.
| HOVA TOVÁBB? – 20. ARC közérzeti pályázat >>>
06.24.
| Fellendíti Szeged turizmusát a járvány után a Szabadtéri >>>
06.20.
| Megújult a magyar irodalom fordításának pályázati rendszere >>>

Drubina Orsolya, Eszteró István, Fellinger Károly, Jász Attila, Kovács Dávid, Alice Oswald, Tőzsér Árpád, Vida Gergely, Zalán Tibor versei

Boldog Zoltán, Mátyás Győző, Jesús Moncada prózája

Kulcsár-Szabó Zoltán, Móser Zoltán, Zsadányi Edit, Zsellér Anna tanulmánya

>>>

Ez ma az én napom lesz! – gondolta magában Karika Marika, az örökmozgó rokkantnyugdíjas, miközben foltos harisnyáját tyúkszemes lábára igyekezett felhúzni. A ragyogó tavaszi napfényben szinte csillámlott bibircsókos orcája, ahogy szépítkezett a borotválkozó tükrével a kezében. Arcára a fiatalság illúzióját próbálta kozmetikumok segítségével felkenni. Marcsi, hát te milyen ragyogóan festesz motyogta magában kedvenc nagydarab kisnyugdíjasunk. A rádióban éppen az aznapi híreket sorolták. […]

>>>

„Visszatalálni a színház eredeti céljához…”
2013.09.30 - tiszatáj

INTERJÚ RÁCKEVEI ANNÁVAL

A debreceni teátrum első női igazgatója, Ráckevei Anna fogadott a Csokonai Nemzeti Színház büféjében, ahol – megjegyzem – nagyon finom a tejes kávé. Beszélgettünk szakmáról, az új kihívásokról, családról, valamint arról, hogy melyik hazai és határon túli helyszín a szíve csücske.

A nyolcadik évadot kezdte el idén Debrecenben, nyártól pedig új feladatkört kapott. Mit jelent ez a hatalmas változás a szakmai életében?

Nyilván az igazgatói feladatokra tolódott át a hangsúly, még tanulom, mit is jelent ez azon kívül, hogy titulus. Másfajta lelki hozzáállás szükséges ahhoz, hogy másokat helyzetbe hozzak, mások érdekeit képviseljem. Ez most nyilván erősebben jelen van az életemben, mint a saját pályám és a saját szakmai előrehaladásom. Ezzel együtt azt érzem, nagyon sok tapasztalatra tehetek szert, amely segíti a színészi létemet is. Az érzékenységem az új helyzetekben, az emberekkel való kapcsolatokban biztosan fejlődni, erősödni fog. Ez nem kevés, ha a szakmámra gondolok.

Nemzeti minősítést kapott a Csokonai. Ez milyen plusz feladatokat, elvárásokat és előnyöket jelent a debreceni teátrum számára?

Felelősséget és kötelező feladatokat jelent az új minősítés. Meghatározott számú előadásokat és meghatározott nézőszámot kell teljesítenünk, a különböző tagozatok közül kettőt, a prózait és az operát vállaltuk. Ezekért cserébe egy viszonylag biztonságos anyagi hátteret kapunk.

Növekszik a feladattal együtt a forrás is? Erről van szó?

Több részből áll össze a színház anyagi bázisa. Nem csak a központi költségvetésből finanszírozzuk a színház működését, vannak városi és pályázati támogatásaink, valamint egyéb bevételeink, így például a jegybevétel. Bízunk benne, hogy a változástól függetlenül hasonló támogatást kapunk a debreceni önkormányzattól, és növekedés tapasztalható a bevételek kapcsán. Ezért dolgozunk, ezért hoztunk újításokat.

Szorosabb lesz a kapcsolat a Vidnyánszky Attila vezette Nemzeti Színházzal?

Egyrészt igen, másrészt megnőtt a vidéki nemzeti színházak köre, közös cél, hogy szorosabb legyen a kapcsolat nemcsak a fővárosi, hanem a többi vidéki társulattal is. Ezért gyakorlati lépéseket is teszünk. Azonosak az érdekeink, a feladataink, és azonosak a gondjaink is.

Ráckevei Anna 

Iskolái:

  • Nemzeti Színház stúdió, 1981
  • Színház- és Filmművészeti Főiskola, 1985

Színházak:

  • 1985-1989: Madách Színház
  • 1989-1991: Nemzeti Színház
  • 1993-1996: Művész Színház (Thália Színház)
  • 1996-1998: Kelemen László Színkör
  • 1998-2002: Új Színház
  • 2002-2003 Nemzeti Színház
  • 2006- : Csokonai Színház, Debrecen (2013- : igazgató)

Díjak, elismerések

  • 1990 – Rajz János-díj
  • 1991 – Jászai Mari-díj, Farkas-Ratkó-díj
  • 1992 – Magyar Művészetért Díj
  • 1995 – Mensáros-díj
  • 2004 – Kazinczy-díj
  • 2011 – Érdemes művész

Idén, szeptember közepén a Vidéki Színházak Fesztiválján a legjobb női alakítás díját vehette át a Jászai című előadásának címszerepéért.

Nyitottabbá válik a színház, ha kívülre is tekint?

Fontos célunk, hogy a színház falain kívülre menjünk. Új kapcsolódási pontokat keresünk a különböző városi intézményekkel, így a Déri Múzeummal, ahol elindult egy irodalmi est-sorozat, de közös dolgokat tervezünk a Kölcsey Központtal, a zsinagógával, vagy például a Modemmel. Hasonlóan kapcsolódási pontot keresünk az egyetemistákkal.

Velük azért nehezebb megtalálni a közös hangot…

Olt Tamás egyfelvonásosa, a Hét randi pontosan róluk, nekik is szól. Remélem, szeretni fogják. Októberben többször is lesz alkalom arra, hogy megnézhessék.

Ez a sokrétűség, sokszínűség mennyire tükrözi a saját célkitűzését?

Egy olyan mozgalmas közösségi térré szeretnénk alakítani a színházat, ahol mindenki megtalálja a számára fontos üzenetet, szellemi táplálékot, érdekességet. Nagyon elégedett lennék, ha sikerülne visszatalálni a színház eredeti céljához, feladatához, amiért létrejött Európában: az adott közösséget foglalkoztató közös gondok és dolgok megvitatásának színterévé váljon a színház, az együttgondolkodás és feldolgozás helye legyen.

Egy példa. Megnézi a fiatal a Hét randit, és lehetősége lesz megbeszélni a darabot a szereplőkkel, közelebb kerül önökhöz, ezáltal a problémához, annak megoldásához?

Igen, így is elképzelhető. Megtalálni azokat a hívó szavakat, amelyekre a legtöbb ember kíváncsi. Ha ez megvalósul, akkor érezhetem azt, hogy jó irányba haladunk. Találkozik az elvárás, az igény a kínálattal. Megszólítjuk a fiatalokat, így az egyetemistákat is.

Működhet látszólag jól, komfortosan egy társulat, amely látszólag kielégíti az igényeket, de a felszínen marad, nem a valós problémákra koncentrál. Akkor működik jól egy színház, ha kinyitja a szemeket. Ez a mi célkitűzésünk is.

Ismét színre kerül a Légy jó mindhalálig, bemutatják a Régimódi történetet Kubik Annával. Igazán helyi, debreceni ízek, hangulatok…

A Légy jó mindhalálig Várhalmi Ilona rendezése lesz, ő generációk sorát nevelte fel az Ady Gimnáziumban, a dráma tagozaton. A különlegessége még az lesz a darabnak, hogy feltűnnek szereplők az ősbemutatóból, többek között Dánielfy Zsolt és Mercs János. A Régimódi történetet Csikos Sándor rendezi, októberben mutatjuk be.

Félretéve a színházat. Mi az, ami igazán kikapcsolja, ami feltölti?

Az, amikor a családommal lehetek, gondolok itt a szűkebbre, a férjemre és a két gyermekemre, a nagylányra és a kisfiamra, valamint a tágabb családra. Szép nagy családunk van, a velük eltöltött idő mindig jól esik, és szó szerint feltölt.

A kirándulásokat nagyon szeretem, de az utóbbi időben nem sok alkalom volt erre, rohanós volt a tavasz és a nyár. A kedvenc helyünk itthon az Őrség és a Balaton, határon túl pedig Erdély, ahol a rokonság él. Ezekre a helyekre mindig visszavágyunk.

Tozzi

 

Október a CsokonaibanAz idei évad a Víg özveggyel indult, Horváth Patrícia rendezését a hónap elején láthatja a közönség a nagyszínpadon. A szintén szeptemberben bemutatott Hét randi többször is látható majd a stúdióban.

Október 18-án lesz Szabó Magda Régimódi történetének a bemutatója, amelyet Csikos Sándor, az írónő legkedvesebb debreceni színész-rendezője állít színpadra.

Bors néni, Bors! Ez a címe Nemes Nagy Ágnes klasszikus színpadi változatának, amelyet Nagy Katalin rendez, és Oláh Zsuzsa alakítja a címszerepet.

Az újjáformálódó Nemzeti Színház első bemutatóját, Tamás Áron Vitéz lélek című darabját először Debrecenbe hozzák vendégségbe, az itteni bemutatója október 25-én lesz.

Filmvetítések is lesznek: megnézhetjük a Globe Színház legjobb Shakespeare-előadásit.

 

Fotó: Heti Válasz 


Címke: , , ,

2020.08.11 - tiszatáj

TISZT ÉS KÉM: A DREYFUS-ÜGY
Kisebb botrányt váltott ki az új Polanski-film francia premierje. Feminista csoportosulások állták el néhány mozi bejáratát, ami miatt az adott helyen műsorra sem kerülhetett a Tiszt és kém, Valentine Monnier színésznő sokadikként vádolta nemi erőszakkal a direktort, plusz az idei Césaron legjobb rendezői díjjal kitüntetett Polanski ellen kirohanással, ironikus tapssal és „Éljen a pedofília!”-kirohanással reagált Adéle Haenel és Céline Sciamma, a Portré a lángoló fiatal lányról sztárja és rendezője… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.08.10 - tiszatáj

Meghalt hétfőn Bogdán László székelyföldi író, költő, újságíró, a Magyar Művészeti Akadémia tagja – adta hírül internetes oldalán a Háromszék napilap.

>>>
2020.08.08 - tiszatáj

INTERJÚ HARAG ANITÁVAL
Július 29-én, a Grand Café új, Ráolvasás című zenés irodalmi sorozatának keretében mutatták be Harag Anita Évszakhoz képest hűvösebb novelláskötetét Szegeden. Az est apropóján a szerzővel hiányról, a nyelv elnyomó és teremtő szerepéről, párkapcsolatok és parkolóhelyek egymásra olvashatóságáról beszélgettünk… – SZUTORISZ SZABOLCS INTERJÚJA

>>>
2020.08.07 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS A LB27 ZENEKAR TAGJAIVAL
A Ladánybene 27 zenekartól származik az első reggae, dub és riddim lemez Magyarországon. A zenekar 35 éve folyamatosan aktív, a nevéhez kötődik az LB27 Reggae Camp is, a hazai reggae élet legfontosabb eseménye. 2020-ban egy új nagylemezt terveznek kiadni és amint lehetséges, már pörgetnék is a reggae beatet a színpadokon… – BRESTYÁNSZKI BERNADETT INTERJÚJA

>>>
2020.08.06 - tiszatáj

DÓM TÉR PÓTÉVAD
Csaknem teljesen áldozatul esett a koronavírus-járványnak az idei szabadtéri szezon. Végül nyár végére tudtak annyit lazítani a korlátozásokon, hogy pár előadást meg lehetett tartani. A Szegedi Szabadtéri Játékok 4000 fős Dóm téri nézőterét, a hozzá tartozó színpaddal és fémvázas világítóállványzattal azonban nem építették föl. Túl nagy lett volna a költség és a kockázat… – MÁROK TAMÁS BESZÁMOLÓJA

>>>
2020.08.05 - tiszatáj

FEHÉR RENÁTÓ: HOLTIDÉNY
Fehér Renátó másodikként megjelent Holtidény és első, Garázsmenet, című kötetének az összevetésekor például hamar kiderül, hogy a két könyv közti különbség kevésbé tematikus, mint inkább nyelvi jellegű. Ebből a szempontból számomra elsősorban az a legfontosabb, hogy míg szerzőnk nemzedékének egyes hangadói az úgynevezett poszthumán létezés poétikáját az én-eltűnés, a helytől, időtől elszakadó örök útonlevés pszeudo-személyes identitáskonstrukcióival, a testfétis vagy a másik stb. idiomatizmusaival írják, addig költészetével Fehér Renátó azok köréhez kötődik, akik munkáikkal az itt és most világához kapcsolódóan, annak teljességigényű esztétikai bemutatását kívánják színre vinni… – BERETI GÁBOR KRITIKÁJA

>>>
2020.08.03 - tiszatáj

BERNÁTH DÁNIEL ÉS CSIZIK BALÁZS GEOTAXIS C. KIÁLLÍTÁSA
Bernáth Dániel és Csizik Balázs képzőművészete bizonyos tekintetben a kibernetikusan vezérelt társadalom elképzeléseire is reflektál, azzal párhuzamosan, hogy képalkotási elképzeléseik az absztrakció mentén épülnek fel. Mindemellett pedig azon is dolgoznak, hogy bizonyos képzőművészeti attitűdöket és tradíciókat újragondoljanak és egy olyan alkotói praxist alakítsanak ki, mely képes a mai kor „képiségét” sajátos módon, akár hitelesen is megjeleníteni… – IGOR SPLIT KRITIKÁJA

>>>
2020.07.28 - tiszatáj

INTERJÚ HERCZEG TAMÁSSAL
Közel 20 éve vagyok munkakapcsolatban a Szabadtéri Játékokkal. Ha meg kellene nevezni, hogy melyik a legfontosabb előadásunk, akkor most egyértelműen azt tudnám mondani, hogy az Akárki. Témáját tekintve elképesztően pontosan reagál a művészet erejével mindennapi életünkre. A vírus közepette az emberi létezésről, az elmúlásról beszél, amiből próbálunk kilábalni, és amiből időnként vissza-visszarángatnak minket a mindennapok […]

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő