07.26.
| Te csak hallgatod Bob Dylan-t, vagy nézed is? >>>
07.05.
| MAMŰ Galéria – Könnyezet-Környezet / Weeping-Environment >>>
07.05.
| Nyári szabadtéri Képmás-estek a Halász-kastélyban >>>
06.27.
| Weöres Sándor Napokkal indít a Gyulai Várszínház >>>
06.27.
| Jazz Kocsma – Kele Fodor Ákos A szív vége című könyvének bemutatója >>>
06.14.
| Könyvhét / Tiszatáj Könyvek – Lengyel András Tömörkény-tanulmányok című kötetének bemutatója >>>
06.13.
| Könyvhét / Tiszatáj Könyvek – Színkép, hangkép, összkép című kötet bemutatója >>>
06.12.
| Könyvhét / Tiszatáj Könyvek – Petőcz András A visszaforgatott idő című könyvének bemutatója >>>
06.06.
| Tiszavirág Fesztivál >>>
06.06.
| A koreográfus >>>
06.05.
| Debreczeny György ezen a szép napon című kötetének bemutatója >>>
07.26.
| Szombattól lehet jegyet venni a THEALTER előadásaira >>>
07.25.
| Magyar képregényben éled újjá Zorro >>>
07.24.
| Alkotói rezidencia Szegeden és Újvidéken >>>
07.05.
| Legéndy Jácint verseskötetét ajánlja a Fekete Zajra érkező Ash Code >>>
07.02.
| Ivo Dimcsev tartja az idei THEALTER workshopját >>>
06.20.
| Új, állandó kiállítás emlékezik Szmoljanban Nagy László költőre >>>
06.19.
| Átadták az Év Gyerekkönyve Díjakat >>>
06.19.
| PesText − új nemzetközi irodalmi fesztivál Budapesten >>>
06.03.
| Meghalt Térey János költő, író, drámaíró >>>
05.29.
| Villámgyorsan épül fel az ország legnagyobb színháza >>>
05.25.
| Több cannes-i filmet a Mozinet mutat be a hazai mozikban >>>

Battai Detre István, Peter Brezňan, Németh Gábor Dávid, Normal Gergely, Petőcz András, Ivan Štrpka, Jan Těsnohlídek, Jiří Žáček versei
Bene Zoltán, Jódal Rózsa, Peter Šulej prózája
Gion Nándor hangjátéka
Petőcz András hatvanéves
Írások a magyar századforduló irodalmáról
Az 58. Velencei Képzőművészeti Biennáléról

>>>

BESZÉLGETÉS SZECSŐDI FERENC HEGEDŰMŰVÉSSZEL
Júniusban ünnepelte 65. születésnapját Szecsődi Ferenc hegedűművész. Ez egy muzsikus életében nem számít feltétlen fordulópontnak, ám Szecsődi egyetemi tanárként a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karának Vonós Tanszékét vezette. 23 éves korától tanított az akkori Zeneművészeti Főiskolán, majd jogutódján az egyetemi karán. A tanszékvezetést most át kell adnia, de a tanítást tovább folytatja… – MÁROK TAMÁS INTERJÚJA

>>>

Könyvek szombatra
2013.06.09 - tiszatáj

KÖNYVHETI NAPLÓ, SZEGED, JÚNIUS 8., SZOMBAT

Míg a közösségi portálokat elárasztották a pesti árvíz képei, addig Szegeden rendíthetetlenül sütött a nap. Így semmi sem hiúsította meg a szombati Dugonics téri programokat sem. Negyed tizenegykor a régi hagyományokkal rendelkező Szegedi Írók Napja programra látogathattunk el, ahol kiderült, hogy Szeged még mindig el van látva tehetségekkel. A már befutott, nagy generáció mellé felsorakoztak a jövő tehetségei is. A vendégekkel: Busch Péterrel, Czilczer Olgával, Hász Róberttel, Pilcz Rolanddal és Zelena Andrással Veszelka Attila szegedi író, költő, a Szegedi Írók Társaságának elnöke beszélgetett fejenként bő 20-25 percet. Hász Róbertet a szerző ötödik regényéről, a Vénusz vonulásáról kérdezte. A történelmi tényeken alapuló, lineáris szövésű mű a Nap és a Vénusz 1768-as együttállásának eseménye köré épül.  A szerzőt különösen érdekelte, hogyan hatottak a kor eszmetörténeti áramlásai a kor emberére, ezért a regény fordulatossága, cselekményessége mellett a szerző hangsúlyt fektetett a fejlődéslélektani szálra is. Czilczer Olga Mehetünk, kedves című regényéről elmondta, hogy sokkal nagyobb hangsúlyt fektetett a lélektani történések pontos ábrázolására, mint a cselekmény, a szó szoros értelmében vett történet létrehozására. A csendes szerző megjelenésével is arra buzdított, hogy a felszín mögé lássunk. Regényében az emberi lélek finom rezdüléseinek pontos leírása pótolja a cselekményhiányt, ami másképpen, mint Hász Róbert esetében, de mindenképp szellemi utazásra hívja az olvasót. Busch Péterrel a Megakrimi pályázat nyertes kötetéről, a Boszorkánypörölyről, a szerző további terveiről, stílusáról beszélgetett a moderátor. A nagyreményű szerzőről megtudhattuk, hogy már régóta ír, innen az a kiforrott stílus, amivel elsőkönyvesként a szakma elismerését kiváltva lépett az irodalmi életbe. Elmondta, hogy már készül a következő kisregénye, ami teljesen más lesz, mint a Boszorkánypöröly. Pilcz Roland képregényeket ír és rajzol. A forgatókönyvtől a kivitelezésig mindent ő csinál. A Könyvhéten a Kalyber Joe című képregényét mutatták be. Az alkotó beszélt a képregény magyarországi történetéről, fogadtatásáról. A szocializmusban a képregény a nyugatról beszivárgó rákos kapitalizmus termékének számított, s még sokáig csak bizonyos témákból lehetett képregényt készíteni, például Jókai művekből. A szerző terveiben a folyamatos munka szerepel. Zelena András a Szegedtől Szegedig antológiában megjelent tanulmányáról beszélt, mely a Szeged szerepe József Attila életében címet viseli. Megtudhattuk róla, hogy József Attila specialista, évek óta foglalkozik a költő műveinek újszerű elemzésével. Ebben a tanulmányban traumaelméleti elemzéssel él, József Attila életének új megközelítését kínálva.

Délután kettőkor a Somogyi-könyvtár Hangoskönyvtárában rendezték meg a szintén többéves hagyománnyal bíró Add a hangod! című önkéntes felolvasónapot. Az eseményt a Csongrád megyei Önkéntes Centrum, és a Somogyi-könyvtár Hangoskönyvtára rendezte az Ünnepi Könyvhét, és az Önkéntesek Napja alkalmából. A közönség főleg középkorúakból, nyugdíjasokból állt, de volt néhány fiatal érdeklődő is. A felolvasást Dobos Katalin színművésznő nyitotta meg. Ezt követően a főleg hölgyekből álló közönség tagjai avanzsáltak felolvasókká, s jó színvonalon bizonyították: a művészet gyógyítja a lelket. Mert az önkéntesség szellemében javarészt gyógyító, szép szövegeket olvastak. Ötkor az SZTE kiadói sátrában bemutatkozott a Geolitera Könyvkiadó Műhely, valamint a Belvedere Meridionale Kiadó.

Este háromnegyed hét után kezdődött az új Tandori-kötet a Szellem és félálom bemutatója. A könyv a Tiszatáj Kiadónál jelent meg. A kötetről a szerkesztővel, Tóth Ákossal Orcsik Roland beszélgetett. Az első néhány kérdés a szerkesztés folyamatára, a szerzővel való együttműködésre vonatkozott. Megtudhattuk, hogy a kötet kéziratos formában, teljes könyvként érkezett a szerkesztőségbe egy másik kiadótól, de össze volt keveredve. Tóth Ákos úgy gondolja, hogy Tandori esetében akkor jár igazán jól az ember, ha „Tandori ír egy könyvet”. És abba azután nagyon nem kell belepiszkálni. Persze azért fontos a közös munka a szerkesztővel, mert a véletlen következetlenségnek tűnő szöveghiányok esetében, amikor az adott szövegre pedig korábban utalt Tandori, olykor tényleg véletlen következetlenségnek bizonyultak. Ennek orvoslását, és néhány ’80-as évekbeli szöveg beemelését javasolta Ákos a szerzőnek, aki ebbe készségesen belement.

A következő egységben a kötet címét vették elő, s Ákos elmondta, hogy ő éppen a címet tartja a szövegben a legenigmatikusabbnak, mert a kötet maga jól olvasható, érthető. Az elalvás jelensége vissza-visszatér a Tandori életműben, – mert nincs ember, aki másnap vissza tudná idézni az elalvás nehézségeit – véli Tandori. Ezt a gondolatot folytatta Ákos, hogy az elalvás az átbillenés állapota, az alábukás területe. A szellem pedig ezzel szemben a tökéletes tudatosságé.

Roland következő kérdése arra a vádra vonatkozott, hogy Tandori ismétli önmagát, ugyanazt írja, (Petri György meghatározását használva, mely szerint a lángelmének szüksége van sablonokra), sablonokkal él. Ákos rögtön pontosította a sablon fogalmát, s helyette a raszter meghatározást javasolta. Szerinte Tandori folyamatosan világot teremt, testesít, ezt a világottölti fel aztán. Egy olyan világot, ami mondja magát. Tandori maga úgy gondolja, hogy ő lehet, hogy ugyanarról ír, de mindig másképp. És az azt jelenti, hogy mást. Ebben a világban nem kell mindig csúcsteljesítményt nyújtani. Tandori szerint baj van a tökéletesről alkotott fogalmakkal. Őszintének kell lenni, szólni kell. Roland rögtön rákérdezett az őszinteségre, Ákos pedig gondolkodás nélkül rávágta, hogy Tandorinál az őszinteség az, hogy őszintén hazudik.  Egy kevés gondolkodás után rájött, hogy a saját zsákutcájába farolt ezzel a kijelentéssel, s finomította azzal, hogy Tandori őszintesége, ő úgy látja, valójában valamiféle esztétikai következetesség.

A beszélgetés lezárása előtt még szó esett a kötetben helyet kapó rajzokról, naplószerű bejegyzésekről, jegyzetekről. Ákostól megtudhattuk, hogy harmincéves rajzokat, és majdhogynem újnak mondhatókat is a kötetbe válogattak. Van egy, a köteten végigvonuló nagy sorozat. Ezek városrajzok, de nem létező városokat ábrázolnak, s a címük nem a városok-, hanem Tandori kedvenc versenylovainak nevei. Ezek az álomvárosok (és általában a Tandori rajzok) cetlikre, rossz minőségű papírra filccel hanyagul felskiccelt képek. Nem szempont a szépség, de mögötte ugyanaz a szellemi tartalom van, mint ami a szövegeiben is. Ahogy a szövegeknél, úgy a képeknél sincsen semmi sem véletlenül, Tandori ugyanúgy ismétel, körüljár.  Ákos úgy foglalta össze Tandori rajzolási gyakorlatát, hogy ő ott tart, ahol Picasso, aki megtanult rajzolni, hogy aztán elfelejtsen, azzal a különbséggel, hogy Tandori nem tanult meg rajzolni, hanem úgy kezdte, hogy elfelejtett.

S, hogy miért érdemes elolvasni ezt a kötetet?

Mert bárhol el lehet kezdeni, udvarias, az olvasóval szemben mértékletes kötet. S ki tudja, talán ez lesz egy megtéréstörténet első állomása. Mert van olyan, hogy valaki felcsap egy Tandorit és utána rajongóvá válik – mosolyog Ákos, aki egyébként Tandoriból írja a doktoriját.

Káldy Sára

[nggallery id=164]

Add a hangod! (Somogyi-könyvtár Hangoskönyvtára)

 

[nggallery id=165]

Tandori Dezső Szellem és félálom című kötetének bemutatója


Címke: , , ,
2019.08.19 - tiszatáj

KONTRA FERENC: AZ ÁLOM HÍDJA
Valahol Közép-Európában, a Duna mentén van egy város, amit alig két évtizeddel ezelőtt hetvennyolc napon át bombáztak. Atomtöltetű rakétákkal. Azért, hogy lerombolják a hidat, amely a folyó két partját, és így a város lakosságát összekötötte. A hídrombolás előzményeiről, apokaliptikus emlékéről és annak napjainkig tartó következményeiről szól Kontra Ferenc legújabb regénye… – MUDRICZKI JUDIT KRITIKÁJA

>>>
2019.08.14 - tiszatáj

MEGMENTETT MŰKINCSEK 2019
A Magyar Nemzeti Múzeum hiánypótló kiállítása, a Kő/Papír/Freskó (a Magyar Képzőművészeti Egyetem Restaurátor Tanszék Diplomakiállítása) olyan precíz restaurátor munkafolyamatokba kalauzol el bennünket, amelyeket nem láthatunk mindennap. Maga a tárlat is olyan, mint egy kulisszajárás, belépve a kellemesen és szükségszerűen hűvös terembe az oldalfalon rögtön olvashatunk képpel, rövid curriculum vitae kíséretében az alkotókról… – TÓTH EMESE BESZÁMOLÓJA

>>>
2019.08.11 - tiszatáj

REKORDOKKAL ZÁRT A 29. THEALTER FESZTIVÁL
Minden a nézőkön múlik – összegezte a rekord nézőszámot és jegybevételt hozó 29. THEALTER Fesztivál legfőbb tanulságát a szombat esti díjátadón Balog József, a  rendezvénysorozat művészeti vezetője. A közönségdíjat Szabó Veronika produkciója, a Qeendom kapta.

>>>
2019.08.09 - tiszatáj

KILENC PRODUKCIÓ SZEREPEL A SZEGEDI SZABADTÉRI 2020-AS MŰSORÁN
A Dóm téren öt, az újszegedi színpadon négy produkciót – koncertet, operát, rockoperát, musicalt és színdarabot – kínál a közönségnek 2020 nyarán a Szegedi Szabadtéri Játékok, jelentették be a fesztivál vezetői pénteken a REÖK-ben.

>>>
2019.08.08 - tiszatáj

HORVÁTH NÓRA A THEALTEREN
Felfedeztem egy szuper tehetséges táncost, illetve nem is én, hanem a Thealter szervezői, de még őket is megelőzte a táncos szakma, mert a grémium neki ítélte idén a Lábán Rudolf-díjat. Horváth Nórának hívják… – IBOS ÉVA ÍRÁSA

>>>
2019.08.07 - tiszatáj

KÖZÖS ÜGYEINK A 29. THEALTER FESZTIVÁLON
350 perc színház – ennyit, azaz majdnem hat órányi intenzív élményt és gondolatot kellett befogadnia annak, aki kedden végignézte a 29. THEALTER Fesztivál mindhárom aznapi előadását: a kolozsváriak, a színművészeti egyetem hallgatói és a két szlovén színészfenomén vendégjátékát… – HOLLÓSI ZSOLT BESZÁMOLÓJA

>>>
2019.08.06 - tiszatáj

KETTŐS ÉLETEK
Idővel a klasszikus formanyelv hanyagolása is pózzá válik. Olivier Assayasszal legalábbis ez a helyzet. Poszt-’68-as, rock and rolltól lüktető, szabadság és szerelem ideáit is karóba húzó remekműve, a Hideg víz után egyre kevésbé volt képes fenntartani a nagyformátumú szerző imágóját – noha a valóság és fikció összeütközésével játszó, zömmel hiperrealista Irma Vepet és a Sils Maria felhőit összeköti a színészek lelkivilágának, plusz a műalkotás létrejöttének vizsgálata, a francia direktor az utóbbi időben jóval enerváltabban lát munkához… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.08.06 - tiszatáj

ABAFÁY-DEÁK CSILLAG
ÉS KÖLÜS LAJOS
Az az érzésem, hogy az idei Art Capital szlogenje (Régi és új álmok) rokonságban áll az amerikai álommal mint mítosszal, mely szerint minden egyén saját erejéből kemény munkával képes saját életét jobbá tenni, leginkább folytonos és növekvő jövedelemmel. Ha vitatható is felvetésem, az talán nem, hogy saját magunkba vetett hit és álmaink nélkül nem tudjuk jobbá tenni saját és mások életét. Kelet-Európában az utópiákból kijózanodtunk, de az álmokból nem…

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő