02.20.
| Kortárs szlovák irodalom a Tiszatáj és a Kalligram című folyóiratokban >>>
02.29.
| Übü, a király a REÖK Stúdiószínpadán >>>
02.27.
| Asztali beszélgetések… – Beszélgetés a művészetről >>>
02.18.
| Borsos Miklós emlékkiállítás az Országos Széchényi Könyvtárban >>>
02.13.
| Két díva, ha találkozik: Ute Lemper és a legendás Marlene Dietrich „randevúja” a Müpában >>>
02.12.
| A Homo Ludens Project és a ZUG Színház februári programjai >>>
02.11.
| Jazz Kocsma – Simon Bettina Strand című kötetének bemutatója >>>
02.08.
| A vád tanúja című produkciót mutatja be a Játékszín >>>
02.05.
| Kilencedszer érkezik a Finn Filmnapok >>>
02.03.
| MADOKE – 5+1 ingyen nézhető doku vasárnapig! >>>
02.01.
| „Lét-közeli” művészet a Reök-palotában >>>
01.31.
| Müpa – Négy az egyben >>>
01.30.
| Asztali beszélgetések… – Mesék a csodakertről – Az egyetlen Földért >>>
NAPI TANDORI

02.14.
| Vitray Tamás Händel operában lép színpadra >>>
02.14.
| Kézzelfogható múlt, megújuló tájházak és szakralitás: a népi építészetről tartottak konferenciát >>>
02.11.
| Müpa – A jazz nagyágyúi Budapesten >>>
02.11.
| Az olvasáskultúra védelmében >>>
02.10.
| Történelmet írt az Élősködők című dél-koreai film >>>
02.01.
| Elhunyt Tornai József író, költő, a nemzet művésze >>>
01.31.
| A FOMO rendezője, Hartung Attila az Ivan & The Parazol dalához készített klipet >>>
01.18.
| Különleges Kakaókoncerttel készült a Miskolci Nemzeti Színház >>>
01.17.
| Világsztár érkezik Budapestre! – Az Animus elhozza olvasóinak Jo Nesbøt >>>
01.17.
| Megalakult a Magyar Dokumentumfilmesek Egyesülete >>>
01.16.
| JCDecaux – Jöjjön velünk egy kortárs művészeti utazásra! >>>
01.14.
| Öt hiányszakma képzését támogatja a Nemzeti Filmintézet >>>
01.14.
| Plusz előadást hirdet a Szabadtéri az Apáca show-ból >>>

Böndör Pál, Lövétei Lázár László, Máhr Gábor, Meliorisz Béla, Szöllősi Mátyás, Tandori Dezső, Werner Nikolett versei

Abafáy-Deák Csillag, Ferdinand von Schirach, Vincze Ferenc prózája

VOLTAM, SZÓLTAN – Tandori Dezső emlékére
(Debreczeni György, Dukay Barnabás, Fried István, Györe Balázs, Jász Attila, Szabó Marcell)

>>>

Első gong. Még el kell mennem pisilni. Lehúzom a cappuccinot, a mignont szép gyorsan belapátolom a számba. Második gong. Elindulok a mosdó felé, nincs sor. Kézmosás után próbálom helyreállítani arcom evés és ivás előtti állapotát. Harmadik gong. Előhalászom retikülömből a már félig gyűrött jegyet, megpróbálok javítani a helyzeten. Hét óra múlt két perccel. Nem baj, sose kezdik időben […]

>>>

Könyvek szombatra
2013.06.09 - tiszatáj

KÖNYVHETI NAPLÓ, SZEGED, JÚNIUS 8., SZOMBAT

Míg a közösségi portálokat elárasztották a pesti árvíz képei, addig Szegeden rendíthetetlenül sütött a nap. Így semmi sem hiúsította meg a szombati Dugonics téri programokat sem. Negyed tizenegykor a régi hagyományokkal rendelkező Szegedi Írók Napja programra látogathattunk el, ahol kiderült, hogy Szeged még mindig el van látva tehetségekkel. A már befutott, nagy generáció mellé felsorakoztak a jövő tehetségei is. A vendégekkel: Busch Péterrel, Czilczer Olgával, Hász Róberttel, Pilcz Rolanddal és Zelena Andrással Veszelka Attila szegedi író, költő, a Szegedi Írók Társaságának elnöke beszélgetett fejenként bő 20-25 percet. Hász Róbertet a szerző ötödik regényéről, a Vénusz vonulásáról kérdezte. A történelmi tényeken alapuló, lineáris szövésű mű a Nap és a Vénusz 1768-as együttállásának eseménye köré épül.  A szerzőt különösen érdekelte, hogyan hatottak a kor eszmetörténeti áramlásai a kor emberére, ezért a regény fordulatossága, cselekményessége mellett a szerző hangsúlyt fektetett a fejlődéslélektani szálra is. Czilczer Olga Mehetünk, kedves című regényéről elmondta, hogy sokkal nagyobb hangsúlyt fektetett a lélektani történések pontos ábrázolására, mint a cselekmény, a szó szoros értelmében vett történet létrehozására. A csendes szerző megjelenésével is arra buzdított, hogy a felszín mögé lássunk. Regényében az emberi lélek finom rezdüléseinek pontos leírása pótolja a cselekményhiányt, ami másképpen, mint Hász Róbert esetében, de mindenképp szellemi utazásra hívja az olvasót. Busch Péterrel a Megakrimi pályázat nyertes kötetéről, a Boszorkánypörölyről, a szerző további terveiről, stílusáról beszélgetett a moderátor. A nagyreményű szerzőről megtudhattuk, hogy már régóta ír, innen az a kiforrott stílus, amivel elsőkönyvesként a szakma elismerését kiváltva lépett az irodalmi életbe. Elmondta, hogy már készül a következő kisregénye, ami teljesen más lesz, mint a Boszorkánypöröly. Pilcz Roland képregényeket ír és rajzol. A forgatókönyvtől a kivitelezésig mindent ő csinál. A Könyvhéten a Kalyber Joe című képregényét mutatták be. Az alkotó beszélt a képregény magyarországi történetéről, fogadtatásáról. A szocializmusban a képregény a nyugatról beszivárgó rákos kapitalizmus termékének számított, s még sokáig csak bizonyos témákból lehetett képregényt készíteni, például Jókai művekből. A szerző terveiben a folyamatos munka szerepel. Zelena András a Szegedtől Szegedig antológiában megjelent tanulmányáról beszélt, mely a Szeged szerepe József Attila életében címet viseli. Megtudhattuk róla, hogy József Attila specialista, évek óta foglalkozik a költő műveinek újszerű elemzésével. Ebben a tanulmányban traumaelméleti elemzéssel él, József Attila életének új megközelítését kínálva.

Délután kettőkor a Somogyi-könyvtár Hangoskönyvtárában rendezték meg a szintén többéves hagyománnyal bíró Add a hangod! című önkéntes felolvasónapot. Az eseményt a Csongrád megyei Önkéntes Centrum, és a Somogyi-könyvtár Hangoskönyvtára rendezte az Ünnepi Könyvhét, és az Önkéntesek Napja alkalmából. A közönség főleg középkorúakból, nyugdíjasokból állt, de volt néhány fiatal érdeklődő is. A felolvasást Dobos Katalin színművésznő nyitotta meg. Ezt követően a főleg hölgyekből álló közönség tagjai avanzsáltak felolvasókká, s jó színvonalon bizonyították: a művészet gyógyítja a lelket. Mert az önkéntesség szellemében javarészt gyógyító, szép szövegeket olvastak. Ötkor az SZTE kiadói sátrában bemutatkozott a Geolitera Könyvkiadó Műhely, valamint a Belvedere Meridionale Kiadó.

Este háromnegyed hét után kezdődött az új Tandori-kötet a Szellem és félálom bemutatója. A könyv a Tiszatáj Kiadónál jelent meg. A kötetről a szerkesztővel, Tóth Ákossal Orcsik Roland beszélgetett. Az első néhány kérdés a szerkesztés folyamatára, a szerzővel való együttműködésre vonatkozott. Megtudhattuk, hogy a kötet kéziratos formában, teljes könyvként érkezett a szerkesztőségbe egy másik kiadótól, de össze volt keveredve. Tóth Ákos úgy gondolja, hogy Tandori esetében akkor jár igazán jól az ember, ha „Tandori ír egy könyvet”. És abba azután nagyon nem kell belepiszkálni. Persze azért fontos a közös munka a szerkesztővel, mert a véletlen következetlenségnek tűnő szöveghiányok esetében, amikor az adott szövegre pedig korábban utalt Tandori, olykor tényleg véletlen következetlenségnek bizonyultak. Ennek orvoslását, és néhány ’80-as évekbeli szöveg beemelését javasolta Ákos a szerzőnek, aki ebbe készségesen belement.

A következő egységben a kötet címét vették elő, s Ákos elmondta, hogy ő éppen a címet tartja a szövegben a legenigmatikusabbnak, mert a kötet maga jól olvasható, érthető. Az elalvás jelensége vissza-visszatér a Tandori életműben, – mert nincs ember, aki másnap vissza tudná idézni az elalvás nehézségeit – véli Tandori. Ezt a gondolatot folytatta Ákos, hogy az elalvás az átbillenés állapota, az alábukás területe. A szellem pedig ezzel szemben a tökéletes tudatosságé.

Roland következő kérdése arra a vádra vonatkozott, hogy Tandori ismétli önmagát, ugyanazt írja, (Petri György meghatározását használva, mely szerint a lángelmének szüksége van sablonokra), sablonokkal él. Ákos rögtön pontosította a sablon fogalmát, s helyette a raszter meghatározást javasolta. Szerinte Tandori folyamatosan világot teremt, testesít, ezt a világottölti fel aztán. Egy olyan világot, ami mondja magát. Tandori maga úgy gondolja, hogy ő lehet, hogy ugyanarról ír, de mindig másképp. És az azt jelenti, hogy mást. Ebben a világban nem kell mindig csúcsteljesítményt nyújtani. Tandori szerint baj van a tökéletesről alkotott fogalmakkal. Őszintének kell lenni, szólni kell. Roland rögtön rákérdezett az őszinteségre, Ákos pedig gondolkodás nélkül rávágta, hogy Tandorinál az őszinteség az, hogy őszintén hazudik.  Egy kevés gondolkodás után rájött, hogy a saját zsákutcájába farolt ezzel a kijelentéssel, s finomította azzal, hogy Tandori őszintesége, ő úgy látja, valójában valamiféle esztétikai következetesség.

A beszélgetés lezárása előtt még szó esett a kötetben helyet kapó rajzokról, naplószerű bejegyzésekről, jegyzetekről. Ákostól megtudhattuk, hogy harmincéves rajzokat, és majdhogynem újnak mondhatókat is a kötetbe válogattak. Van egy, a köteten végigvonuló nagy sorozat. Ezek városrajzok, de nem létező városokat ábrázolnak, s a címük nem a városok-, hanem Tandori kedvenc versenylovainak nevei. Ezek az álomvárosok (és általában a Tandori rajzok) cetlikre, rossz minőségű papírra filccel hanyagul felskiccelt képek. Nem szempont a szépség, de mögötte ugyanaz a szellemi tartalom van, mint ami a szövegeiben is. Ahogy a szövegeknél, úgy a képeknél sincsen semmi sem véletlenül, Tandori ugyanúgy ismétel, körüljár.  Ákos úgy foglalta össze Tandori rajzolási gyakorlatát, hogy ő ott tart, ahol Picasso, aki megtanult rajzolni, hogy aztán elfelejtsen, azzal a különbséggel, hogy Tandori nem tanult meg rajzolni, hanem úgy kezdte, hogy elfelejtett.

S, hogy miért érdemes elolvasni ezt a kötetet?

Mert bárhol el lehet kezdeni, udvarias, az olvasóval szemben mértékletes kötet. S ki tudja, talán ez lesz egy megtéréstörténet első állomása. Mert van olyan, hogy valaki felcsap egy Tandorit és utána rajongóvá válik – mosolyog Ákos, aki egyébként Tandoriból írja a doktoriját.

Káldy Sára

[nggallery id=164]

Add a hangod! (Somogyi-könyvtár Hangoskönyvtára)

 

[nggallery id=165]

Tandori Dezső Szellem és félálom című kötetének bemutatója


Címke: , , ,
2020.02.17 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS SZABÓ ISTVÁNNAL ÉS SÁNDOR PÁLLAL
Egy orvosprofesszor visszatér a szülőfalujába és körzeti orvosként próbál dolgozni. Szabó István Zárójelentés című filmjének a történetét a valóságból vette. Az Oscar-díjas rendező új filmének érdekessége, hogy a produceri feladatokat, pályatársa, Sándor Pál vállalta. A szegedi bemutató idején a Szeged Televízió vendégei voltak, ez a páros interjú annak a beszélgetésnek az írott változata.

>>>
2020.02.16 - tiszatáj

HORVÁTH VERONIKA:
MINDEN ÁTJÁRHATÓ
A grillázspoézis olvadós-ragadós, édes-keserű és törhető. A grillázspoézisnek is van költői énje, aki ragadós-olvadós, keserű-édes és törékeny. Leélni, felélni, megélni, elélni, átélni próbál. A próbaköveken végigmenni. Grillázstestbe szorult létezését leírni, kiírni, felírni, megírni, átírni, szétírni. Egy elsőkötetes szerző munkájáról kritikát írni grillázs-súlyos feladvány, ugyanakkor édes teher. Horváth Veronika Minden átjárható grillázskötete igazi magával ragadó(s) életcukrászdai csemege… – LAJTOS NÓRA KRITIKÁJA

>>>
2020.02.14 - tiszatáj

ÜNNEPELTÉK A NÉZŐK SZABÓ ISTVÁN ÚJ FILMJÉT SZEGEDEN
Tapsviharral köszöntötték a nézők az alkotókat csütörtök este Szabó István új filmje, a Zárójelentés közönségtalálkozóján a Belvárosi moziban. Az Oscar-díjas rendező az országos premier előtti telt házas vetítésen megköszönte a szegediek hozzájárulását, segítségét a mai társadalmunkról is látleletet adó filmjéhez… – HOLLÓSI ZSOLT BESZÁMOLÓJA

>>>
2020.02.13 - tiszatáj

Vállalkozásunk, mely Tandori Dezső „kezdetlen és végetlen” jelenlétének felidézését tűzte ki célul, nem keres kezdő- és végpontokat, a viszonyítás mindig mesterséges menedékeit, melyekhez tartva magát felméri a nehezen felmérhetőt, Tandori hozzájárulását az elmúlt évtizedek magyar- és világkultúrájához… – TÓTH ÁKOS

>>>
2020.02.13 - tiszatáj

PETRI GYÖRGY UTOLSÓ TANDORI-VERSE
A Búcsúsorok Dezsőnek című vers nemrégiben került elő Petri György hagyatékából, alighanem a költő utolsó alkotásainak egyike. Írásom címéül pedig a költő egy másik – a pálya első szakaszában íródott, a Körülírt zuhanásban napvilágot látott – versének címét választottam, mégpedig két okból is.

>>>
2020.02.11 - tiszatáj

A SZEGEDI MESTERTANÁR TANKÖNYVSOROZATÁT TALÁLTÁK
A LEGJOBBNAK A VILÁGON
Óriási sikert ért el Gárdián Gábor gordonkaművész, a szegedi Király-König Péter Zeneiskola mestertanára: a világ egyik legnagyobb zeneműkiadója, a Shanghai Music Publishing House megállapodást kötött vele a Gárdián Gordonkaiskola című tankönyvsorozatának kínai kiadásáról, és tervezik az angol–magyar verziót is a nyugati piac meghódítására… – HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA

>>>
2020.02.11 - tiszatáj

A BÚCSÚ
Önéletrajzi ihletésű dramedy-vel robbant be tavaly a köztudatba Lulu Wang. Sundance-en debütált családregénye, A búcsú csírájában először 2016-ban a This American Life című rádióműsor részeként hallható What You Don’t Know-ban jelent meg. 100 percessé duzzasztott vallomása azonban – leszámítva a nyitó „valódi hazugság alapján” felütést – kevéssé méltó egy igazán érzékeny mementóhoz… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.02.10 - tiszatáj

Meglepetésre az Élősködők című dél-koreai alkotás kapta a legjobb filmnek járó díjat a 92. Oscar-gálán vasárnap Los Angelesben. Bong Dzsun Ho műve az első az amerikai filmakadémia rangos elismerésének történetében, amely nem angol nyelvű filmként diadalmaskodott a legjelentősebb kategóriában.

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő