10.09.
| Trafó Galéria: Mögöttes hangok zaja >>>
09.30.
| Szeptemberben indul a Családi Iránytű Klub >>>
09.30.
| Grand Café – Ráolvasás 03 – Orcsik Roland: Legalja >>>
09.28.
| Törzsasztal Műhely – I. Támogatói Bazár és kötetbemutató a Jazz Kocsmában >>>
09.17.
| Jazz Kocsma – Berta Ádám A kígyó feje című regényének bemutatója >>>
09.17.
| Grand Café – 2008–2018: Válság és hegemónia Magyarországon >>>
09.14.
| Grand Café – Ráolvasás 02 – Nemes Z. Márió: Barokk Femina >>>
09.11.
| Deák17 – Egy ecsetvonásnyi Észtország és a Grimm testvérek meséi >>>
09.10.
| Molnár T. Eszter új regényének és kollázsainak bemutatója a Grand Caféban >>>
NAPI TANDORI

09.25.
| Bemutatták az első magyarországi dinoszaurusztojást >>>
09.07.
| Kossuth Rádió – Nagyok Nátyi Róberttel >>>
09.09.
| A Ludwig Múzeum pályázati felhívása >>>
08.14.
| Ír kortárs költészeti műfordító műhely >>>
08.10.
| Meghalt Bogdán László székelyföldi író, költő, újságíró >>>
07.20.
| Díjakat nyert Bollywood-ban Goztola Kristina új filmje >>>
07.15.
| PesText RESET – az irodalom most is összeköt – Csillagharcos érkezett! >>>
07.14.
| MOME Kreatív Pakk gyerekeknek a nyári szünetre >>>
07.09.
| Art is Business Díj 2020 – Ismét keresik a művészeti és üzleti szféra kiemelkedő együttműködőit >>>

DISZKÓGLÓRIA – Keresztül-kasul David Bowie életművén

Deczki Sarolta, Fenyvesi Ottó, Horváth Csaba, Lanczkor Gábor, Lengyel Zoltán, Lenkes László, Marton László Távolodó, Marx Laura, Nagy Márta Júlia, Péterfy Bori, Poós Zoltán, Delimir Rešicki, Sopotnik Zoltán, Hannah Sullivan, Szabó Eszter Ágnes, Uhl Gabriella írásai

Havasréti József Najmányi Lászlóról

>>>

Ez ma az én napom lesz! – gondolta magában Karika Marika, az örökmozgó rokkantnyugdíjas, miközben foltos harisnyáját tyúkszemes lábára igyekezett felhúzni. […]

>>>

Könyvek szombatra
2013.06.09 - tiszatáj

KÖNYVHETI NAPLÓ, SZEGED, JÚNIUS 8., SZOMBAT

Míg a közösségi portálokat elárasztották a pesti árvíz képei, addig Szegeden rendíthetetlenül sütött a nap. Így semmi sem hiúsította meg a szombati Dugonics téri programokat sem. Negyed tizenegykor a régi hagyományokkal rendelkező Szegedi Írók Napja programra látogathattunk el, ahol kiderült, hogy Szeged még mindig el van látva tehetségekkel. A már befutott, nagy generáció mellé felsorakoztak a jövő tehetségei is. A vendégekkel: Busch Péterrel, Czilczer Olgával, Hász Róberttel, Pilcz Rolanddal és Zelena Andrással Veszelka Attila szegedi író, költő, a Szegedi Írók Társaságának elnöke beszélgetett fejenként bő 20-25 percet. Hász Róbertet a szerző ötödik regényéről, a Vénusz vonulásáról kérdezte. A történelmi tényeken alapuló, lineáris szövésű mű a Nap és a Vénusz 1768-as együttállásának eseménye köré épül.  A szerzőt különösen érdekelte, hogyan hatottak a kor eszmetörténeti áramlásai a kor emberére, ezért a regény fordulatossága, cselekményessége mellett a szerző hangsúlyt fektetett a fejlődéslélektani szálra is. Czilczer Olga Mehetünk, kedves című regényéről elmondta, hogy sokkal nagyobb hangsúlyt fektetett a lélektani történések pontos ábrázolására, mint a cselekmény, a szó szoros értelmében vett történet létrehozására. A csendes szerző megjelenésével is arra buzdított, hogy a felszín mögé lássunk. Regényében az emberi lélek finom rezdüléseinek pontos leírása pótolja a cselekményhiányt, ami másképpen, mint Hász Róbert esetében, de mindenképp szellemi utazásra hívja az olvasót. Busch Péterrel a Megakrimi pályázat nyertes kötetéről, a Boszorkánypörölyről, a szerző további terveiről, stílusáról beszélgetett a moderátor. A nagyreményű szerzőről megtudhattuk, hogy már régóta ír, innen az a kiforrott stílus, amivel elsőkönyvesként a szakma elismerését kiváltva lépett az irodalmi életbe. Elmondta, hogy már készül a következő kisregénye, ami teljesen más lesz, mint a Boszorkánypöröly. Pilcz Roland képregényeket ír és rajzol. A forgatókönyvtől a kivitelezésig mindent ő csinál. A Könyvhéten a Kalyber Joe című képregényét mutatták be. Az alkotó beszélt a képregény magyarországi történetéről, fogadtatásáról. A szocializmusban a képregény a nyugatról beszivárgó rákos kapitalizmus termékének számított, s még sokáig csak bizonyos témákból lehetett képregényt készíteni, például Jókai művekből. A szerző terveiben a folyamatos munka szerepel. Zelena András a Szegedtől Szegedig antológiában megjelent tanulmányáról beszélt, mely a Szeged szerepe József Attila életében címet viseli. Megtudhattuk róla, hogy József Attila specialista, évek óta foglalkozik a költő műveinek újszerű elemzésével. Ebben a tanulmányban traumaelméleti elemzéssel él, József Attila életének új megközelítését kínálva.

Délután kettőkor a Somogyi-könyvtár Hangoskönyvtárában rendezték meg a szintén többéves hagyománnyal bíró Add a hangod! című önkéntes felolvasónapot. Az eseményt a Csongrád megyei Önkéntes Centrum, és a Somogyi-könyvtár Hangoskönyvtára rendezte az Ünnepi Könyvhét, és az Önkéntesek Napja alkalmából. A közönség főleg középkorúakból, nyugdíjasokból állt, de volt néhány fiatal érdeklődő is. A felolvasást Dobos Katalin színművésznő nyitotta meg. Ezt követően a főleg hölgyekből álló közönség tagjai avanzsáltak felolvasókká, s jó színvonalon bizonyították: a művészet gyógyítja a lelket. Mert az önkéntesség szellemében javarészt gyógyító, szép szövegeket olvastak. Ötkor az SZTE kiadói sátrában bemutatkozott a Geolitera Könyvkiadó Műhely, valamint a Belvedere Meridionale Kiadó.

Este háromnegyed hét után kezdődött az új Tandori-kötet a Szellem és félálom bemutatója. A könyv a Tiszatáj Kiadónál jelent meg. A kötetről a szerkesztővel, Tóth Ákossal Orcsik Roland beszélgetett. Az első néhány kérdés a szerkesztés folyamatára, a szerzővel való együttműködésre vonatkozott. Megtudhattuk, hogy a kötet kéziratos formában, teljes könyvként érkezett a szerkesztőségbe egy másik kiadótól, de össze volt keveredve. Tóth Ákos úgy gondolja, hogy Tandori esetében akkor jár igazán jól az ember, ha „Tandori ír egy könyvet”. És abba azután nagyon nem kell belepiszkálni. Persze azért fontos a közös munka a szerkesztővel, mert a véletlen következetlenségnek tűnő szöveghiányok esetében, amikor az adott szövegre pedig korábban utalt Tandori, olykor tényleg véletlen következetlenségnek bizonyultak. Ennek orvoslását, és néhány ’80-as évekbeli szöveg beemelését javasolta Ákos a szerzőnek, aki ebbe készségesen belement.

A következő egységben a kötet címét vették elő, s Ákos elmondta, hogy ő éppen a címet tartja a szövegben a legenigmatikusabbnak, mert a kötet maga jól olvasható, érthető. Az elalvás jelensége vissza-visszatér a Tandori életműben, – mert nincs ember, aki másnap vissza tudná idézni az elalvás nehézségeit – véli Tandori. Ezt a gondolatot folytatta Ákos, hogy az elalvás az átbillenés állapota, az alábukás területe. A szellem pedig ezzel szemben a tökéletes tudatosságé.

Roland következő kérdése arra a vádra vonatkozott, hogy Tandori ismétli önmagát, ugyanazt írja, (Petri György meghatározását használva, mely szerint a lángelmének szüksége van sablonokra), sablonokkal él. Ákos rögtön pontosította a sablon fogalmát, s helyette a raszter meghatározást javasolta. Szerinte Tandori folyamatosan világot teremt, testesít, ezt a világottölti fel aztán. Egy olyan világot, ami mondja magát. Tandori maga úgy gondolja, hogy ő lehet, hogy ugyanarról ír, de mindig másképp. És az azt jelenti, hogy mást. Ebben a világban nem kell mindig csúcsteljesítményt nyújtani. Tandori szerint baj van a tökéletesről alkotott fogalmakkal. Őszintének kell lenni, szólni kell. Roland rögtön rákérdezett az őszinteségre, Ákos pedig gondolkodás nélkül rávágta, hogy Tandorinál az őszinteség az, hogy őszintén hazudik.  Egy kevés gondolkodás után rájött, hogy a saját zsákutcájába farolt ezzel a kijelentéssel, s finomította azzal, hogy Tandori őszintesége, ő úgy látja, valójában valamiféle esztétikai következetesség.

A beszélgetés lezárása előtt még szó esett a kötetben helyet kapó rajzokról, naplószerű bejegyzésekről, jegyzetekről. Ákostól megtudhattuk, hogy harmincéves rajzokat, és majdhogynem újnak mondhatókat is a kötetbe válogattak. Van egy, a köteten végigvonuló nagy sorozat. Ezek városrajzok, de nem létező városokat ábrázolnak, s a címük nem a városok-, hanem Tandori kedvenc versenylovainak nevei. Ezek az álomvárosok (és általában a Tandori rajzok) cetlikre, rossz minőségű papírra filccel hanyagul felskiccelt képek. Nem szempont a szépség, de mögötte ugyanaz a szellemi tartalom van, mint ami a szövegeiben is. Ahogy a szövegeknél, úgy a képeknél sincsen semmi sem véletlenül, Tandori ugyanúgy ismétel, körüljár.  Ákos úgy foglalta össze Tandori rajzolási gyakorlatát, hogy ő ott tart, ahol Picasso, aki megtanult rajzolni, hogy aztán elfelejtsen, azzal a különbséggel, hogy Tandori nem tanult meg rajzolni, hanem úgy kezdte, hogy elfelejtett.

S, hogy miért érdemes elolvasni ezt a kötetet?

Mert bárhol el lehet kezdeni, udvarias, az olvasóval szemben mértékletes kötet. S ki tudja, talán ez lesz egy megtéréstörténet első állomása. Mert van olyan, hogy valaki felcsap egy Tandorit és utána rajongóvá válik – mosolyog Ákos, aki egyébként Tandoriból írja a doktoriját.

Káldy Sára

[nggallery id=164]

Add a hangod! (Somogyi-könyvtár Hangoskönyvtára)

 

[nggallery id=165]

Tandori Dezső Szellem és félálom című kötetének bemutatója


Címke: , , ,
2020.09.28 - tiszatáj

ALBERT CAMUS: A BOLDOG HALÁL ÉS AZ IDEGEN 
1936-ot írunk. Camus huszonhárom éves, és befejezte filozófiai tanulmányait Algírban. Követhetné Sartre példáját filozófiatanárként, ám tüdőbaja ebben megakadályozza. Szenvedélyesen veti bele magát a színházi életbe. Közben ír, az 1937-ben megjelenő Színe és visszáján dolgozik. Ugyanakkor egyre inkább foglalkoztatja egy regény megírásának gondolata, aminek nyomait a Carnets I lapjain láthatjuk […]

>>>
2020.09.23 - tiszatáj

FELKÉSZÜLÉS MEGHATÁROZATLAN IDEIG TARTÓ EGYÜTTLÉTRE 
Leheletfinom, csaknem éteri dimenziókban járó romantikus történetet készített Horvát Lili. A szociodrámai felhangokkal élő Szerdai gyerek után az idei Venice Days-szekcióban landolt Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre zömmel parányi rezdülésekre, definiálhatatlan érzésekre összpontosító, olykor az európai modernizmus vagy posztmodern éra leleményeiből kölcsönző, alig észrevehető hibákkal rendelkező mestermű… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.09.23 - tiszatáj

INTERJÚ MOLNÁR T. ESZTERREL
Pár héttel ezelőtt, a Grand Caféban mutatták be Szegeden Molnár T. Eszter Teréz, vagy a test emlékezete című regényét. Három elbeszélő, három Teréz, akik mind három nyelven próbálnak kitörni a hallgatásból és beilleszkedni egy-egy új közegbe. Egy összefont regény, amely szótár is egyben. Kézikönyv a kitörölhetetlen múlt és az üldözött jelen összeegyeztetéséhez… – SZUTORISZ SZABOLCS INTERJÚJA

>>>
2020.09.21 - tiszatáj

Szokatlanul keresztezett, részben helyszíni, részben online kötetbemutatóval zárta a nyarat a Törzsasztal Műhely a Jazz Kocsmában. A szlovákiai Peredről online bejelentkező Mucha Dorkát Bencsik Krisztina kérdezte a közönség előtt Puncs című kötetéről, a felolvasás hangulatát pedig Török Dénes alapozta meg zenéjével. A hibrid, inter- és multimediális bemutató után a szerzőt a Puncsról, új ifjúsági és jelenleg készülő regényéről kérdeztük… – BORBÍRÓ ALETTA INTERJÚJA

>>>
2020.09.20 - tiszatáj

Baka István (Szekszárd, 1948. július 25 – Szeged, 1995. szeptember 20.) költő, műfordító.

>>>
2020.09.18 - tiszatáj

RADU ȚUCULESCU: SZTÁLIN, ÁSÓVAL ELŐRE!
A Sztálin, ásóval előre! cselekménye két szálon fut. Az első főszereplője egy falun élő fiú, Adrian, aki az öt- és tizennégy éves kora között megélt élményeiről számol be. Ezek közül az első Sztálin halálhíréhez kötődik, az utolsó pedig a Ceauşescu hatalomra kerülése előtti évekhez. A naiv gyermeki nézőpont már a bevezető történetekben sem érvényesül maradéktalanul, a beszámolókat időről időre olyan utalások szakítják meg, amelyek az elbeszélteknek retrospektív jelleget kölcsönöznek… – HLAVACSKA ANDRÁS KRITIKÁJA

>>>
2020.09.17 - tiszatáj

RELIC (2020)
Bűntudat és személyes élmények szülték Natalie Erika James nagyjátékfilmes debütjét: japán származású, tradicionális ázsiai házban élő nagymamájának demenciája sarkallta alkotásra, miután hosszú ideig kapcsolatba sem lépett a rokonával és 2013-as találkozásuk idején az idős hölgy már fel sem ismerte őt. A Sundance-en, később VOD-on bemutatott Relic-ben a fájdalom és a tehetetlenség összes árnyalata kíméletlenül ott bujkál, ránk törve akkor is, amikor legkevésbé szeretnénk… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.09.14 - tiszatáj

BOJÁR IVÁN ANDRÁS BESZÉLGETÉSE TÉREY JÁNOSSAL
Most is azt gondolom, hogy ameddig nekem így nem lesz Trianonhoz közöm, addig nem tudom azt a bizonyos Trianon-színművet megírni, még akkor sem, hogyha Vidnyánszky Attila telefonálna személyesen, és milliókat kínálna föl ‒ erre persze nem fog sor kerülni. Szóval ez az én válaszom arra, hogy a kísérletező művészszínház foglalkozik-e nemzeti sorsproblémákkal. Szerintem igen, ki-ki a maga módján. Valamiért mégis szeretik odaírni, hogy ez akkor most konkrétan ez. Lehet, hogy tényleg az, és ez nekik valószínűleg hasznavehetetlen, ha egy konzervatív játszóhelyre gondolsz. Adja Isten, hogy ne így legyen…

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő