02.20.
| Kortárs szlovák irodalom a Tiszatáj és a Kalligram című folyóiratokban >>>
02.29.
| Übü, a király a REÖK Stúdiószínpadán >>>
02.27.
| Asztali beszélgetések… – Beszélgetés a művészetről >>>
02.18.
| Borsos Miklós emlékkiállítás az Országos Széchényi Könyvtárban >>>
02.13.
| Két díva, ha találkozik: Ute Lemper és a legendás Marlene Dietrich „randevúja” a Müpában >>>
02.12.
| A Homo Ludens Project és a ZUG Színház februári programjai >>>
02.11.
| Jazz Kocsma – Simon Bettina Strand című kötetének bemutatója >>>
02.08.
| A vád tanúja című produkciót mutatja be a Játékszín >>>
02.05.
| Kilencedszer érkezik a Finn Filmnapok >>>
02.03.
| MADOKE – 5+1 ingyen nézhető doku vasárnapig! >>>
02.01.
| „Lét-közeli” művészet a Reök-palotában >>>
01.31.
| Müpa – Négy az egyben >>>
01.30.
| Asztali beszélgetések… – Mesék a csodakertről – Az egyetlen Földért >>>
NAPI TANDORI

02.14.
| Vitray Tamás Händel operában lép színpadra >>>
02.14.
| Kézzelfogható múlt, megújuló tájházak és szakralitás: a népi építészetről tartottak konferenciát >>>
02.11.
| Müpa – A jazz nagyágyúi Budapesten >>>
02.11.
| Az olvasáskultúra védelmében >>>
02.10.
| Történelmet írt az Élősködők című dél-koreai film >>>
02.01.
| Elhunyt Tornai József író, költő, a nemzet művésze >>>
01.31.
| A FOMO rendezője, Hartung Attila az Ivan & The Parazol dalához készített klipet >>>
01.18.
| Különleges Kakaókoncerttel készült a Miskolci Nemzeti Színház >>>
01.17.
| Világsztár érkezik Budapestre! – Az Animus elhozza olvasóinak Jo Nesbøt >>>
01.17.
| Megalakult a Magyar Dokumentumfilmesek Egyesülete >>>
01.16.
| JCDecaux – Jöjjön velünk egy kortárs művészeti utazásra! >>>
01.14.
| Öt hiányszakma képzését támogatja a Nemzeti Filmintézet >>>
01.14.
| Plusz előadást hirdet a Szabadtéri az Apáca show-ból >>>

Böndör Pál, Lövétei Lázár László, Máhr Gábor, Meliorisz Béla, Szöllősi Mátyás, Tandori Dezső, Werner Nikolett versei

Abafáy-Deák Csillag, Ferdinand von Schirach, Vincze Ferenc prózája

VOLTAM, SZÓLTAN – Tandori Dezső emlékére
(Debreczeni György, Dukay Barnabás, Fried István, Györe Balázs, Jász Attila, Szabó Marcell)

>>>

Első gong. Még el kell mennem pisilni. Lehúzom a cappuccinot, a mignont szép gyorsan belapátolom a számba. Második gong. Elindulok a mosdó felé, nincs sor. Kézmosás után próbálom helyreállítani arcom evés és ivás előtti állapotát. Harmadik gong. Előhalászom retikülömből a már félig gyűrött jegyet, megpróbálok javítani a helyzeten. Hét óra múlt két perccel. Nem baj, sose kezdik időben […]

>>>

Könyvheti péntekünnep
2013.06.08 - tiszatáj

KÖNYVHETI NAPLÓ, SZEGED, JÚNIUS 7., PÉNTEK

Ünnep volt ma Szegeden. Viháncolt az egész város, örült a napsütésnek. Közben a könyvhét helyszínei között vándoroltak azok, akiket ma a könyvek érdekeltek. A Somogyi-könyvtárban, a Városházán, a Dugonics téren, és még számos helyszínen lehetett válogatni a programok közül. Volt Könyvkirály avatás, megkoronázták a legtöbbet olvasó gyereket. A Könyvkirályos játék egyébként a Somogyi –könyvtár olvasásnépszerűsítő programjának része. A Könyvhét központjában, a Dugonics téren pedig a szökőkútban sikongató frissen diplomázottak öröme mellett zajlottak a Könyvhét pénteki programjai. Délután kettőkor kezdődött a „Miért kell a kortárs?” – című beszélgetés a kortárs gyermek- és ifjúsági irodalom szerepéről és feldolgozásáról az oktatásban. Simon Réka Zsuzsanna, a „Könyvmutatványosok” gyermekirodalmi blog szerkesztője, Nagy Veronika, az Irodalmi Lépegető Program képviselője és Czakó Réka, az „Égigérő” olvasásnépszerűsítő program vezetője beszélgettek. A színpad helyett családias körben (ami sajnos a közönség számát tekintve is családiasat jelentett), összetolt asztaloknál folyt a közönséget is be-bevonó gondolkodás a gyerekkönyvek helyzetéről a magyar könyvpiacon. Simon Réka megosztotta Spanyolországi tapasztalatait, ahol a gyerekkönyveknek sokkal nagyobb szerepe van az oktatásban, mint Magyarországon. Kint a gyerekkönyvek illusztrációi és történetei is nyitottabb szülőket és pedagógusokat feltételeznek. Hogy ez miért lehet így? Czakó Réka szerint talán azért, mert rossz a sorrend. A számítógép után kell leülnie a gyereknek például egy népmeséhez. Pedig vannak kortárs mesék, például az ismertebbek közül Darvasitól a Trappiti, vagy a Magvetőnél nemrég megjelent Dobozváros, s még bőven lehetne sorolni. Talán egy kortárs mesétől könnyebben el lehet jutni egy klasszikus, régebbi, nehezebb nyelvezetű meséig.  Nagy Veronika is egyetértett abban, hogy a kortárs szövegek nagyobb teret kínálnak a gyerekek megszólításához, ami számára különösen fontos. Az „Irodalmi Lépegető” ugyanis hátrányos helyzetű gyerekeknek segít a biblioterápia módszereivel. Sokat változott, változik a nyelv, ezért sokszor elvesznek a klasszikus mesék jelentésárnyalatai, rétegei. A kortárs szövegekben viszont a gyerekek számára ismerősek a mindennapi élet szimbólumai, jelei. Pukka és az évszakok című könyve kapcsán Simon Réka arról beszélt, hogy milyen szempontok szerint ír, és hogy szerinte mik a jó gyerekkönyv ismérvei. A lista így hangzott: korosztály, érdekes téma, tapasztalatok. Nem szabad okoskodni, kioktatni, túl bonyolultnak lenni. Valamint az utolsó, de egyik legfontosabb elem: a humor. Erre mindenki reflektált, a humor igen, szükséges, sőt elengedhetetlen a kortárs gyerekirodalomban. S mindezen felül persze az igényes, szép illusztrációk is hozzájárulnak egy gyerekkönyv sikeréhez. Amire kaptunk is kézbe vehető példát, magyar, spanyol, katalán mesekönyvek jártak kézről kézre.

Ötkor „Kánon a vulkánon…” címmel a vajdasági zEtna kiadó mutatta be könyvheti köteteit és szerzőit. Az alig húszperces, feszes beszélgetés Szilasi László író és irodalomtörténész keze alatt elkerülte a kapkodást. A lehetetlen vállalkozás: 20 perc, 7 szerző, 8 könyv végül figyelemfelkeltő, frappáns akció hatását keltette, ahol mindenki mintha csak egy hosszabb monológ legütősebb mondatait mondta volna el. Beszédes István (Magritte-sziget – versek) mint szerkesztő: „a szépirodalmi könyv nem üzlet, vagy ha igen, az gyanús.” „Nincs infrastruktúra, épület, sofőr, csak az a kevés támogatás, mi meg lassan elsorvadunk fizikailag: a szerző és a kiadó” Csík Mónika (Hattyúnyakú – versek): „Igen, ezek női hangú versek, de a háttérben ott van a férfi oldal is, így lesz egész a dolog. Ha a nő felfedezi magában a férfi oldalt is” Mikola Gyöngyi (A pillanat formái – esszék): „Megtiszteltetés, és öröm, hogy ennyi barát és szerzőtárs között ülhetek itt, egy teljesen vajdasági kötettel” Ladányi István (Eresszai észrevételek – esszék, tanulmányok): „a kötet címe? Nem rossz cím… bár sokan nem mernek rákérdezni, mert azt hiszik jelent valamit. Pedig csak egy rádióinterjú címének félreértése, és az én pozíciómat jelöli, egy félreértésekből létrehozott helyét.” Nagy Abonyi Árpád (Kolumbusz és én – elbeszélések): „7 történet, 7 város. A regény hőse egy antihős, E/1-ben. Annyi a közös bennünk, hogy én is sokat utaztam. A főszerkesztő szerint ez egy pasis könyv. Hogy ez mit jelent, nem tudom, némi erotikus szál van benne, de inkább azt mondanám, anti-erotikus.  Szegedi-Szabó Béla (Örmény ének – versek; Mire megjössz – drámák) két kötettel képviselte magát, és annyit fűzött hozzájuk, hogy: „egyik az egyik, másik a másik kiadónál jelent meg”.  (Az egyik a zEtna, a másik a Vajdasági Magyar Művelődési Intézet kiadásában.)

A beszélgetés végére arrébb fújta a szél azt az egyetlen felhőt, amelyik az égen volt, és amelyikből éppen csak a Dugonics tér közepére szemerkélt az eső.

Káldy Sára

[nggallery id=163]


Címke: , , ,
2020.02.17 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS SZABÓ ISTVÁNNAL ÉS SÁNDOR PÁLLAL
Egy orvosprofesszor visszatér a szülőfalujába és körzeti orvosként próbál dolgozni. Szabó István Zárójelentés című filmjének a történetét a valóságból vette. Az Oscar-díjas rendező új filmének érdekessége, hogy a produceri feladatokat, pályatársa, Sándor Pál vállalta. A szegedi bemutató idején a Szeged Televízió vendégei voltak, ez a páros interjú annak a beszélgetésnek az írott változata.

>>>
2020.02.16 - tiszatáj

HORVÁTH VERONIKA:
MINDEN ÁTJÁRHATÓ
A grillázspoézis olvadós-ragadós, édes-keserű és törhető. A grillázspoézisnek is van költői énje, aki ragadós-olvadós, keserű-édes és törékeny. Leélni, felélni, megélni, elélni, átélni próbál. A próbaköveken végigmenni. Grillázstestbe szorult létezését leírni, kiírni, felírni, megírni, átírni, szétírni. Egy elsőkötetes szerző munkájáról kritikát írni grillázs-súlyos feladvány, ugyanakkor édes teher. Horváth Veronika Minden átjárható grillázskötete igazi magával ragadó(s) életcukrászdai csemege… – LAJTOS NÓRA KRITIKÁJA

>>>
2020.02.14 - tiszatáj

ÜNNEPELTÉK A NÉZŐK SZABÓ ISTVÁN ÚJ FILMJÉT SZEGEDEN
Tapsviharral köszöntötték a nézők az alkotókat csütörtök este Szabó István új filmje, a Zárójelentés közönségtalálkozóján a Belvárosi moziban. Az Oscar-díjas rendező az országos premier előtti telt házas vetítésen megköszönte a szegediek hozzájárulását, segítségét a mai társadalmunkról is látleletet adó filmjéhez… – HOLLÓSI ZSOLT BESZÁMOLÓJA

>>>
2020.02.13 - tiszatáj

Vállalkozásunk, mely Tandori Dezső „kezdetlen és végetlen” jelenlétének felidézését tűzte ki célul, nem keres kezdő- és végpontokat, a viszonyítás mindig mesterséges menedékeit, melyekhez tartva magát felméri a nehezen felmérhetőt, Tandori hozzájárulását az elmúlt évtizedek magyar- és világkultúrájához… – TÓTH ÁKOS

>>>
2020.02.13 - tiszatáj

PETRI GYÖRGY UTOLSÓ TANDORI-VERSE
A Búcsúsorok Dezsőnek című vers nemrégiben került elő Petri György hagyatékából, alighanem a költő utolsó alkotásainak egyike. Írásom címéül pedig a költő egy másik – a pálya első szakaszában íródott, a Körülírt zuhanásban napvilágot látott – versének címét választottam, mégpedig két okból is.

>>>
2020.02.11 - tiszatáj

A SZEGEDI MESTERTANÁR TANKÖNYVSOROZATÁT TALÁLTÁK
A LEGJOBBNAK A VILÁGON
Óriási sikert ért el Gárdián Gábor gordonkaművész, a szegedi Király-König Péter Zeneiskola mestertanára: a világ egyik legnagyobb zeneműkiadója, a Shanghai Music Publishing House megállapodást kötött vele a Gárdián Gordonkaiskola című tankönyvsorozatának kínai kiadásáról, és tervezik az angol–magyar verziót is a nyugati piac meghódítására… – HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA

>>>
2020.02.11 - tiszatáj

A BÚCSÚ
Önéletrajzi ihletésű dramedy-vel robbant be tavaly a köztudatba Lulu Wang. Sundance-en debütált családregénye, A búcsú csírájában először 2016-ban a This American Life című rádióműsor részeként hallható What You Don’t Know-ban jelent meg. 100 percessé duzzasztott vallomása azonban – leszámítva a nyitó „valódi hazugság alapján” felütést – kevéssé méltó egy igazán érzékeny mementóhoz… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.02.10 - tiszatáj

Meglepetésre az Élősködők című dél-koreai alkotás kapta a legjobb filmnek járó díjat a 92. Oscar-gálán vasárnap Los Angelesben. Bong Dzsun Ho műve az első az amerikai filmakadémia rangos elismerésének történetében, amely nem angol nyelvű filmként diadalmaskodott a legjelentősebb kategóriában.

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő