12.29.
| Nézőművészeti Kft. – EztRád >>>
12.22.
| Müpa – Perzsa szerelmes dalokkal repít a „Rózsák kertjébe” Alireza Ghorbani >>>
12.13.
| Cintányéros cudar világ jön a Szegedi Nemzetiben >>>
12.13.
| Vigyorgós pofád! – Szépírás kurzus felolvasó est >>>
12.10.
| Robotok – japán mesék – gördeszkák >>>
12.10.
| Homo Ludens – Adománygyűjtő koncert >>>
12.08.
| Ismert művészek is közreműködnek a JaMese zenekar új adventi lemezén és koncertjén >>>
12.04.
| Rosa Montero és Szécsi Noémi irodalmi találkozása >>>
12.03.
| Pannon Filharmonikusok – Felebarát zenebarát >>>
12.01.
| ArteKino – decemberben ismét az európai filmeké a főszerep! >>>
11.30.
| Téli mesevilág és végtelen szórakozás vár minden korosztályt a Müpa Kultúr Kültéren >>>
11.28.
| Pazar szereposztással érkezik Szegedre a Jézus Krisztus Szupersztár >>>
11.26.
| Álló ováció fogadta Montreux-ben Szentpáli Roland új darabját >>>
11.26.
| Pitchfórum a 2020-as Friss Hús Rövidfilmfesztiválon – várják a pályázatokat >>>
11.25.
| Erősen indítja az évet a MASZK Egyesület >>>
11.22.
| Nyilvános a Szegedi Szabadtéri jövő évi rendezőinek névsora >>>
11.21.
| Megjelent a JCDecaux „Álljon meg egy novellára!” című novelláskötete >>>
11.19.
| László Noémi és Vahram Martiroszjan kapja 2020-ban a Balassi Bálint-emlékkardot >>>
11.18.
| Radnóti Zsuzsa kapja az első Art is Business – Fidelio „Művészek a művészekért” különdíjat >>>
11.16.
| Átadták a 16. Verzió Filmfesztivál díjait! >>>
11.15.
| Átadták az ARTtransfer-díjat – A Ludwig Múzeum a kortárs művészet közvetítésének elismerésére alapított új díját >>>
11.14.
| Fergeteges Molière-komédia az Újszegedi Szabadtéri Színpadon >>>

Áfra János, Bíró József, Tim Holland, Istók Anna, Nemes Z. Márió, Maud Vanhauwaert, Visky András, Vörös István versei

Jenei László, Kovács Eleonóra, Sántha József, prózája

Péter László emlékére (Apró Ferenc, Csapody Miklós, Gyuris György írásai)

66. Vásárhelyi Őszi Tárlat (Abafáy-Deák Csillag és Kölüs Lajos írásai)

>>>

INTERJÚ FRIED ISTVÁNNAL
Fried István, az SZTE BTK oktatója, az Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszék professor emeritusa az augusztus 20-ai állami kitüntetések keretében Magyar Érdemrend Tisztikereszt polgári tagozat kitüntetést vehetett át… – FRITZ GERGELY INTERJÚJA

>>>

Varázslat a Rongy kocsmában
2012.10.12 - tiszatáj

FISZ KLUB SZEGEDEN

Október 10-én este hét órakor három fiatal költő várakozik izgatottan, hogy a közönség elfoglalja a helyét a szegedi Rongy kocsma oszlopai közé varázsolt szobabelsőben. A Fiatal Írók Szövetségének tagjai ők: Tóth Kinga, Korpa Tamás és Molnár Illés.

A szervező, Káldy-Kovács Sára bekonferálja a felolvasóest moderátorát, Csepregi Jánost, aki beballag – a három költővel az oldalán – a mennyezetre függesztett ajtó mellett. Elhelyezkednek, minden szerzőnek saját asztalkája van, egy-egy asztali lámpával és fotellel. Csepregi János bemutatkozik, ismerősként üdvözli a költőket, hiszen a FISZ koordinátora és elnökségi tagja ő, és hat évig segédkezett sorozatszerkesztőként, hogy az ifjú, még nem kanonizált költők is kötettel jelenjenek meg a kortárs irodalmi palettán. S noha a jelenlévőket már nem ő fogja igazgatni, de elmondhatom, hogy az est végére sikerül egy olyan bizalmas hangulatot kialakítania, melyet, azt hiszem, nem csak a szerzők, hanem mi, az ott ülő hallgatóság is egyértelműen érzékelünk.

Az estet János azzal kezdi, hogy mond néhány szót a költőkről. Tóth Kingáról megtudjuk: amellett, hogy ír, képzőművészettel is foglalkozik (sőt, ez a két dolog nála egybemosódik), és folk zenekarban is énekel. A moderátor egy szociálisan érzékeny hölgyről beszél, mely számunkra is hamarosan kiderül a felolvasott művekből. Korpa Tamást egy „struktúrákban gondolkodó teokrataként” jellemzi János, aki komoly elméleti munkássággal rendelkezik, nem mellesleg 25 évesen elmondhatja magáról, hogy egy város díszpolgára, toldja hozzá János somolyogva. Molnár Illés magyar-kommunikáció szakpáron végzett, szövegeiben erős teológiai vonal húzódik, pendíti meg János. Mindezen túl pedig csipkelődve megemlíti, hogy Illés polgári foglalkozása az, hogy tőlünk, szegény tévénézők elől olykor elorozza tíz percre az esti film élményeit, hiszen ő felelős a reklámblokkokért az RTL Klubnál.

A bemutatkozó beszélgetés után elkezdődik a versfelolvasó blokk, mely nem sokban különül el a beszélgetőstől, mivel Jánosnak majdnem minden vershez van egy-két kérdése. Amint Kinga felolvassa az est első versét, a Tojásembert, János felhívja a figyelmet a költészetében ívelő gyerekvonalra. Kinga elmondja, tanított általános iskolában, most pedig óvodás gyermekekkel foglalkozik. Ebben a közegben az ember sok mindent lát és hall, s kialakul benne egy felelősségtudat, például a gyerekmondókák milyensége kapcsán. Ez számára egyrészről személyes tenni akarás, de igyekszik ezt közösségivé tenni, s versekké fogalmazni. Korpa Tamás a Come back című szerzeményével indít, a feltett kérdésre válaszolva, hogyan is lehet összeegyeztetni az elmélettel foglalkozó irodalmárt és a költőt, kifejti: költőként is a nyelvvel operál, hiszen a nyelv játékot kínál. Molnár Illés Vaktérkép című művét olvassa fel, mely az első variáció szerint címadója is lett volna alakuló kötetének, de végül a Hüllők és izzók címet viseli majd, mely Illés szerint ugyanúgy körülhatárolja a verseket, csak épp egy más megközelítésből.

Egyébként nem csak ő, mindannyian beszélnek arról, hogy kerülnek ki és be a versek a koncepcióba. Ahogyan írják újabb és újabb verseiket, úgy próbálják „belesuvasztani” a már meglévőek közé, tágítani az éppen fennálló keretet, melynek az lesz a vége, hogy a régi versek kukába kerülnek. Vagy éppen egy egész kötet. Folyamatosan írnak, újraírnak, finomítanak, elégedetlenkednek. Tamás bevallja, szorongva várja a kötetét, hiszen egészen tizenhat éves kora óta (nyolc éve!) publikál, s ebből a rengetegből fog összeállni most egy darab kötet. Illés pedig pont azt meséli el, hogyan „szakított” a korábbi munkásságával: a magyar szak elvégzése után kortárs kritikákkal párhuzamosan verseket is írt, így beleesett abba a csapdába, hogy elkezdte a korszellemet követni, annak nyelvét használva. Rá kellett jönnie, hogy ez nem a saját hangja, az állandó újrajátszás, visszacsatolás, idézgetés unalmassá vált számára. Nyilvánvaló, hogy voltak/vannak „apafigurái”, mint például Marno János, Szijj Ferenc, vagy örök példakép marad Pilinszky János, de nem lehet csak az általuk kitaposott ösvényen lépdelni kényelmesen. Hoz is egy verset, melyet megtartott ebből az időből, felolvassa nekünk. Határeset a címe.

Kinga versképzési technikája kicsit másképp működik, mint a fiúké. Ő is sokat szanál, de ez a tevékenység legfőképp bizonytalanságából fakad. Kinga vizuális alkat, s elsőként egy képet lát, majd ebből képez szöveget. Így gyakran képverseket kreál végül. Elmondja, hogy ez nehézséget jelent, kötetkiadás szempontjából, ugyanis a kiadók nem szívlelik ezeket a képverseket, „túl durvák” – mondják. Kinga bizonytalansága abból is ered, hogy fél, az írásából póz lesz. Másképp van ez a zene világában, amikor őszintén, mindenféle szorongás nélkül ki tudja adni magából érzéseit. Szerinte a művészet lényege a hitelesség.

Félénken mondja el mindezt, és hamar alátámasztja alapelvét: olvasni halljuk, s meghatódni látjuk, ahogy lassan, elhalóan befejezi a verset. Nem ő az egyetlen jó előadó az est alatt, a fiúk máshogyan ugyan, de hasonlóan elbűvölőek. Illés finoman humorizál, Tamás elkapja művei lüktetését, és érdekes módon hangjával kicsit elidegenít témáitól.

Egyre többet olvasnak most a szerzők, mindannyian megnyugodtak már, és kezdik nagyon élvezni az estet, talán most kapja el őket az a bensőséges hangulat, amely a térből, a retro stílusú bútorokból, a meleg színekkel elárasztott falakból, a rengeteg növényből és a mennyezetről lecsüngő helyes kis lugasból árad.

Oly könnyed légkör lengedez, hogy János szóvá is teszi ezt, az intimitás eztán csak fokozódik. Egészen az est végéig, amikor sűrűn röpködnek a köszönetnyilvánítások, s a szervezők további beszélgetésre sarkallnak minket, hallgatókat is. Többen ott is maradunk, körülülünk egy nagy asztalt, a bátrabbak saját írásokat mutatnak a szerzőknek, akik nagy lelkesedéssel javasolnak utakat arra, miképp is lehet a publikálás felé továbbindulni. Egészen sokáig ott ragadunk. Ekkor fordul oda hozzám Illés, hogy írok-e az estről majd valamit, mert látta, hogy buzgón jegyzeteltem. Mondom, hogy a Tiszatáj online-nak szeretnék egy tudósítást összehozni, de még nem tudom, mennyire lehetek szubjektív. Legyél az, mondja ő, ezt mostanában szeretik az emberek. Hátradőlök, és azt hiszem, megfogadom a tanácsát. S közben már a következő alkalmon töröm a fejem, olyan nincs, hogy egy ilyet én kihagyjak. November 7-én a Rongy kocsmában, a következő FISZ Klubon, én, ott leszek…

Salamon Teodóra

[nggallery id=86]

Fotó: Szemendrey István


Címke: , , , , , ,
2019.12.05 - tiszatáj

45 ALKOTÓ TÖBB MINT HETVEN FELVÉTELE LÁTHATÓ A SZEGEDI TÁRLATON
Eifert János fotóművész válogatásában 45 kortárs magyar fotográfus táncművészeti képeiből nyílik kiállítás december 6-án, pénteken 17 órakor Szegeden, a REÖK-ben. A több mint hetven képből álló tárlat január 19-ig látható a Reök-palota második emeletén… – HOLLÓSI ZSOLT AJÁNLÓJA

>>>
2019.12.04 - tiszatáj

AZ ARANY KESZTYŰ
Fritz Honka hamburgi sorozatgyilkos 1970 és 1975 között négy, a város piroslámpás negyedének ivójában, Az Arany Kesztyűben részegedő prostituálttal és hajléktalan nővel végzett, feldarabolt tetemüket a lakásában rejtette el és mivel áldozatai többnyire magányosak voltak, senki nem kereste őket, a lakosságban fel sem merült, hogy pszichopata tizedeli a soraikat… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.12.04 - tiszatáj

IN MEMORIAM RADNÓTI MIKLÓS
Az Asztali beszélgetések sorozat 16. évadának november 28-án megrendezett alkalmán Ferencz Győző irodalomtörténész, költő, az ELTE egyetemi tanára, a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia ügyvezető elnökének gondolatai segítségével emlékeztek Radnóti Miklósra a Petőfi Irodalmi Múzeumban… – GALAMBOS ÁDÁM BESZÁMOLÓJA

>>>
2019.12.03 - tiszatáj

SZŐCS PETRA FILMJE
Szőcs Petra Déva című filmje az összes dokumentarista játékfilmes megoldást előveszi, teszi mindezt elképesztő frissességgel és alkotói érzékenységgel. Ha a végeredményt tekintjük, úgy tűnik, hogy Szőcs Petra és a munkatársai a terepen képesek a Cséplő Gyuri rendezőjének könnyedségével és megfigyelőképességével mozogni, azaz Schiffer Pál nyomdokaiba léptek – ismétlem, ehhez különleges adottságokra van szükség, beleérzőképességre, a szereplők iránti különleges figyelemre… – SZÍJÁRTÓ IMRE KRITIKÁJA

>>>
2019.12.01 - tiszatáj

Áfra János, Bíró József, Tim Holland, Istók Anna, Nemes Z. Márió, Maud Vanhauwaert, Visky András, Vörös István versei

Jenei László, Kovács Eleonóra, Sántha József, prózája

Péter László emlékére (Apró Ferenc, Csapody Miklós, Gyuris György írásai)

66. Vásárhelyi Őszi Tárlat (Abafáy-Deák Csillag és Kölüs Lajos írásai)

>>>
2019.11.30 - tiszatáj

HOTEL MUMBAI
2008. november 26-án szélsőséges iszlám terroristák rohamozták meg a Mumbai-ban lévő Taj Hotelt – ugyan az agresszorok más célpontokat is kiszemeltek, az ausztrál Anthony Maras tavalyi túszdrámája a luxusszálloda ostromát helyezi fókuszba. Jellemezőek rá az igaz történetek manírjai, hibái jól láthatóak, a Hotel Mumbai mégsem gyászos kudarcba fulladt próbálkozás… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.11.29 - tiszatáj

MEGJELENT A TANULMÁNYOK 2019/1-ES SZÁMA ÉS MELLÉKLETE
Kézbe vehető az újvidéki Magyar Tanszék Tanulmányok című folyóiratának 2019/1-es száma. A hagyományoknak megfelelően a folyóirat első számával látott napvilágot A tanszék életéből című melléklet is, amely az elmúlt év során lezajlott események menetébe, a munkaközösség és a hallgatók munkájába és eredményeibe nyújt betekintést (képes) beszámolók, bibliográfiai adatok révén… – KIRÁLY TÍMEA AJÁNLÓJA

>>>
2019.11.28 - tiszatáj

KELEMEN-KÁLMÁNDY-PÁL-VERDI A BUDAPEST MUSIC CENTERBEN
Az operaszínpadon gyakori a párbaj, de azonos hangfajú énekesek ritkán csapnak össze. Baritonpárbajról nem tudok, bariton-bariton duett az alaprepertoárban is csak egy van: Falstaff és Ford kettőse Verdi operájában. A Budapest Music Center sorozatában most Verdi hőseit vették sorra. Először a nőket, azaz a szopránokat, most pedig a férfiakat, a baritonokat… – MÁROK TAMÁS KRITIKÁJA

>>>
2019.11.27 - tiszatáj

PUSKÁS DÁNIEL: A VAKOK ZSOLTÁRA 
Már a kötet paratextusai is figyelemre méltók: érdemes szót ejteni a Remsey Dávid által tervezett, minimalizmusában is esztétikus borítóról; a rajta szereplő festmény (Kopasz Tamás: Zuhanás) címével, hangulatával a könyvtárgyként való megpillantáskor is előlegezi a versek alaphangvételét. A festmény címe korrelál azzal, hogy a versek egy létbe vetett, megkapaszkodni nem tudó, folyamatosan helyét kereső, de azt legfeljebb ideiglenesen megtaláló szubjektum kiáltásaként értelmezhetőek… – SZÁNTAI MÁRK KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő