Tiszatájonline | 2021. szeptember 25.

Gaál Kata: Kibillent harmónia és Orr Máté: Schrödinger jaguárja című egyéni kiállítása

ABAFÁY-DEÁK CSILLAG
ÉS KÖLÜS LAJOS
Két különböző világ talál egymásra. Két külön világ, mindkettő harsány, élet- és csendéletet, animalisztikát és növényábrázolást tovább gondoló formákat ölt. A formaöltés médiumot hordoz, a külsőség médiumát. Gaál Katánál a divatot, Orrnál a hideg, érzéki színeket. Mindkét művész a látszatok világát, a világ látszatát éri tetten […]

ABAFÁY-DEÁK CSILLAG
ÉS KÖLÜS LAJOS

Gaál Kata: Kibillent harmónia és Orr Máté: Schrödinger jaguárja című egyéni kiállítása

2021. 09. 16 – 2021. 11. 06.

Várfok Galéria

1012 Budapest, Várfok u. 1.

 

Abafáy-Deák Csillag: A dombormű újjászületése, ill. fészekrakás másként

A múlt a mi jövőnk
(Kazimir Malevics)

Gaál Kata: Lonely Boys, 2021Gaál Kata műveit nézve, úgy tűnik, hogy nem állt meg az idő, csak lejárt a régi hősök ideje, helyettük a celebek, a divatok világát tapasztaljuk. Az épületek kopottsága, romlása felidézi bennem a régen írt szavakat: Romlásnak indult hajdan erős magyar!/ Nem látod, Árpád vére miként fajúl?/ (Berzsenyi Dániel: A magyarokhoz).

Gaál Kata színes, divatos figurái ellenpontozzák a szürkeséget, romosságot, és akár intő példák is lehetnének, de nem azok. Nincs romlás, csak változás. Iránya kétséges. Gaál Kata képi háttere egyetemes háttér és tapasztalat, az urbánus lét olykor szürke és üres világa, amely folytonosan szembesül a klímaváltozással, a tömeg vibráló mozgásával, miként is lehet ebből a világból kiemelkedni, az egyéni élet vágyával. Táblaképeibe kollázs- és montázstechnikájával a legkülönbözőbb anyagokat építi be, ezzel már a domborművek világába lép. Nem vászonra fest, alkot, hanem elhasznált fatáblákra, kompozícióinak ezzel olyan alapot ad, mint a régi oltárképeknek volt, ill. ezzel is hangsúlyozza a kép egyszerűségét, közérthetőségét, figurái így lesznek ideálisnak és tökéletesnek képzelt társas lényekké. A hétköznapi jelenetekkel (csúzdázás, mobilozás, öltözet, párkapcsolatok) szentségtelenít is, az égi világot a föld felé hajlítja.

Apokrif festményei utalnak a bibliai történetekre, miközben jelenné varázsolja művészettörténeti és a mai világról szerzett tapasztalatait. Épít a hagyományra és azt az új jelenségekkel köti össze. Figuráit városi, egyben olyan virtuális térbe helyezi, amely az okostelefonok, tabletek világát közvetíti.

Instabil, 2017 című alkotása a főfalon, triptichon, de annál több, térbeli hatása olyan, mintha színpadi díszlet lenne, háromdimenziós, mint a kihajtogatható mesekönyvekben a képek, egyik részén a felnőttek hátulról láthatók, és csak a beléjük kapaszkodó kisgyerekek néznek felénk. Hiábavaló a kapaszkodás. Az Azonos célok 2021 című alkotáson együtt haladnak a személyek, de ki is lépnek a képből, Lonely boys, 2021, a magányos fiúk egymás mellett is csak a telefonjukat böngészik, és a Happy (Honest) Smile II. 2021 című kép se annyira megmosolyogtató, a mesefigurák ellenére sem. Álmot látnak, a kezeslábas figura öltözete lehetne űrhajós ruha is, a boldogság máshol van. Sedative App. II 2021 képen a vásárlás és a számítógépes applikációk szédületében élnek a felnőtt figurák, a gyerekeik magányosan játszanak, már tableten, és hiába sírnak, a gép nem nyújt vigaszt és az anyjuk se. Lego Heroes I-II 2021 képen csak álarcban hősök a figurák, míg Role Model 4-6, 2020, képen a faráma mögé zártak, ami akár létra is lehetne, de ez sehova se vezet. Csillagharcosok lennének? Ez csak vágyálom, be vannak deszkázva.

A gombostűk Gaál Kata védjegyei, felidézik a lepkegyűjteményt, a feltűzött rovarokat, ez egy bizonyos konzerválása is egy állapotnak. A gombostű azonban az ideiglenesség is, pl. a szabászatban feltűznek vele egy anyagot, mielőtt rákerül véglegesen a varrás, stabilizál egy helyzetet, de csak átmenetileg.

Orr Máté groteszket is hordozó alkotásaiban a létezés sejtelmes sokszínűsége, meghökkentő módja mutatkozik meg, hogy ilyenek is lehetnénk, ilyeneknek látszhatunk. Ha más lenne a látásmódunk, más alakokká válnánk? Orr Máté művei pszichológiai esetek is, tanulmányok, mit látunk, és mit akarunk látni, milyen előítélettel nézünk egy jelenségre. A képek láttán nem esünk pánikba, nem is válunk apatikussá, de talán még apatípussá sem. A képek gyermeki lelket sugallnak, ártatlanságot, védtelenséget. Néha azonban mutáns, bizarr lényeknek is helyük van a világban. Még akkor is, ha ezek csak a képzelet szüleményei. A szürreális világ is világ, igaz, hogy nem a tündérmesék világa.

Az eltaposástól való félelem 2021, beszédes cím, a törékeny madár fölé magasodik a hatalmas testű unikornis, egyenlőtlen harc. A Tacskó ló, 2021, mintha pöttyös dalmata kutya és ló keverékéből született volna, megtorpan és visszanéz, mintha keresné őseit.

Orr Máté csendéletei, padlizsán, kötözött tök, banán, mind erotikus tartalmat villantanak fel. A művész játszik az arányokkal is, Vagy a citromok nagyok vagy az asztal kicsi, 2021. Az Erdei kirándulás 2021 című kép szürrealisztikus gomba együttesében van valami fenyegető, pedig nem mérges légyölő galócát látunk. A fények kísértetiesek. Nature morte? Visszaköszön a más nyelvben halott természet kifejezés? Nem, itt feléled, mozgásban van és nagyon emberi is. Ez a Harc, ami nem igazán egy harc 2021 és a Három kutyára is érvényes, míg az Ok és okozat elkerülhetetlensége 2021, megmutatja, hogy közvetett módon a saját farkába harapással zárul a kör. A Váratlan támadás, 2021 is kettős értelmű, a csigák többen vannak és akár a lassúság is legyőzheti a nagy állatot?

Orr Máté az állatok, növények egzotikumát ragadja meg és teszi hangsúlyossá. Sima, tükrös, csiszolt színvilága a jelentéktelen, rút lényt, növényt is szerethetővé varázsolja. Művei mögül eltűnik a társadalmi háttér, csak a mű válik fontossá. Madarai, szárnyasai emberi vonásokkal is bírnak.

A bejáratnál elhelyezett mű Orr Máté jelképe, mondhatnánk, hogy a tárlaton bemutatott alkotásai között a fő mű, Olyan gyorsan felnőnek, 2021. A macska, Schrödinger macskája kiszabadult a zárt dobozból és jaguárrá nőtt. Gyorsan felnőtt. Piroska és az emberré, vagy talán vadásszá változott farkas jelenetét látjuk. Az ember-farkas ágyéka fészekké vált, a meztelen férfi eltakarja szemét, semmit sem lát a világból, passzívan van jelen, él, felvágott hassal, széttett lábakkal, mintha szülne. A jaguár alakjában nincs agresszió, nem akarja felfalni a kapucnis, ártatlan, apácaként is felfogható Piroskát, aki madarat röptetne, egy kakadut. Piroska is felnőtt, titkolja identitását, csuklyás alakja mögé nem láthatunk be, dominál a piros szín, felhívja magára a figyelmet. A fészekrakás hulladékokból történik, a nagymama madárrá változva a lehetetlent is megkíséreli, a fészekrakást. Helyválasztása, azonban, mint oly sok esetben, az életben is, nem megfelelő hely.

A Várfok Galéria tágas termei nagyon is megfelelő helyet biztosítanak a két művész izgalmas, rendhagyó művészeti törekvéseinek.

Kölüs Lajos: Hideg gombostű és a ló kirepül

Folyópart, amely nem folyópart./ Emlék, mely sose volt napkelte./ Aztán valami vizesárok,/ s egy tüzes gombostű a fejben.
(Pilinszky János: Gérard Nerval)

Orr Máté: Ok és okozat elkerülhetetlensége (Az agresszív kacsa), 2021Két különböző világ talál egymásra. Két külön világ, mindkettő harsány, élet- és csendéletet, animalisztikát és növényábrázolást tovább gondoló formákat ölt. A formaöltés médiumot hordoz, a külsőség médiumát. Gaál Katánál a divatot, Orrnál a hideg, érzéki színeket. Mindkét művész a látszatok világát, a világ látszatát éri tetten, Gaál az emberi figuratívitáson, Orr az állatok, a növények képzeletgazdag formáin keresztül alkotja meg külön világát (Kötözött tök, 2021, Három kutya, 2021, Banánok a szabad ég alatt, 2021, Tigris kakas, 2021, Párduc tyúk, 2021, Tacskó ló, 2021).

Gaál Kata művei leplezetlenül hordoznak társadalomkritikai jelentéseket (Role Model 4-6., 2020, Azonos célok, 2021), triptichonja (Instabil, 2017) is a modern városi élet mozgalmasságát, zártságát, a slumosodást tárja elénk. Orr Máté ugyan elrejti a világról alkotott véleményét, mint régen Ezópus tette, nyúlfarknyi (ötperces) állatmeséiben, de szimbolikus alakjaival, tárgyaival és növényeivel összetett, eredeti és fantáziadús ikonográfiát teremt, amelynek értelme a mítoszok, kalandok, mesék poéziséhez, elbeszéléséhez kötődik.

Gaál túllép a klasszikus táblaképeken, kilóg a figura lába a képből, jellegzetes alkotói technikája a gombostű, ezzel teremti meg annak látszatát, hogy a műben szereplő motívum rögzítve van. Épp ellenkezőleg, romolhatatlan, mozdíthatatlan, kemény képfelület jön létre. Gaál díszít, követi a divatot, ez a gesztusa egyben a divat lefokozását is jelenti, irónia, így nézel ki, ilyennek látszol. Ruha teszi az embert (Lonly Boys, 2021, Happy (Honest) Smile I-II., 2021).

Orr is követi a divatot, a művészettörténeti múltat, törekvéseket. A halas, fácános csendéletből padlizsán, banán, tök csendélet lett. Kötözi a tököt, ahogy kötözik a sonkát, mielőtt füstölik, kifőzik. Orr az eszményi szépséget keresi, legyen bármilyen rút az állati figurája, olyan szemeket varázsol számára, amelyben emberi értelem csillan. Nehéz eldönteni, hogy ezekben a lényekben mennyi az emberi és mennyi az állati vonás.

Gaál kedveli a többfigurás életképet, egymás mellé állítva a figurákat (többnyire nőket) karakterük válik láthatóvá, egymással összehasonlíthatóvá. Szélsőséges formákat látunk, egyfajta játék ez, milyen arcot, álarcot öltünk magunkra. Minek nevezzelek, kérdezte egykor Vörösmarty, a kérdés ma is aktuális. Minek nevezzük az új hősöket (Lego Heroes I-II., 2021), a szépreményű lányokat, asszonyokat, akik egyik szerepből a másik szerepbe fordulnak, talán egyikben sem érzik igazán önmagukat, folytonos változás jellemzi életüket (Sedative App I-II., 2021).

Orr Máté állat- és növény figurái is változnak, romlanak, kibomlanak, de mindvégig őrzik ártatlanságukat. A felugró orrszarvú esetlensége tragédiához is vezetne, de ugrás közben megáll, megáll a levegőben, csak képzeletünkben folytatódik a zuhanás. A váratlan támadás című képen a meztelen  és házas csigák támadnak. Új világ van, bárhonnan jöhet a váratlan támadás, a váratlan fordulat, senki sem érezheti magát biztonságban. Állatfigurái mintha éreznék a jövőt, feszültek, mint a vulkánkitörés előtt menedéket kereső állatok. Ahogy a madarak is elvesztik igazodási pontjukat, a megváltozott mágneses mezők miatt.

Mindkét alkotóban közös a „hedonizmus” iránti vágy, az élet imádata. Orrnál az állati forma egyrészt elidegenítő hatással is bír, míg Gaálnál a boncasztalt a kitűzés, feltűzés, a márka (jel) hordozza, pop martosan. Mindkét művész a valóság vizsgálatából, megfigyeléséből indul ki, a végeredményt tekintve nagyon is különböző eredményre jutnak. Orr Máté elrejti a láthatatlan világot, míg Gaál Kata folytonosan rést, folyosót nyit a láthatót a láthatatlantól elválasztó térben, és szélesre tárja a lehetőségek határait, miközben figurái, öltözetük provokatív jellegűek, érzéki-konkrét voltukkal magukra vonják a figyelmet. Orr Máté lényeiben jelen van az Isten mindent látó szeme, Gaál Kata tornyos házai is a felettünk álló égi hatalmat szimbolizálják, de a házak romos kinézete mégis a valóság felé tereli képzeletünket, a múlandóságra, a kiszolgáltatottságra és a szegénységre.

A két művész alkotói attitűdje releváns attitűd, önmozgásukat, egyediségüket teremti meg. Orr Máté ábrázolásaiban csak részben követi a természet rendjét, amelyet rendre átír, megkérdőjelez erős kontrasztjaival. Műveinek részletgazdagsága rokon Bosch világával, a részletgazdagság tanulmányozása időt igényel, szemünk egyik részletről a másikra siklik, míg agyunkban összeáll a kép, a kompozíciós rend. Ebben a holdidőben (holttérben) olyan megfigyelővé válunk, mint a vadonban járó természetbúvár. Orr állatai hasonlítanak a lexikonokban szereplő állatokhoz. Hasonlítanak, de aztán mégsem azok.

Gaál Kata elkötelezett alkotó, műveiben megtaláljuk a szociális érzékenységet, az alternatív — vagy antiglobalista, női emancipációt felvállaló — tudatosságot, illetve egyfajta, az anonim és kollektív jelleggel együtt járó művészet- és társadalomkritikát. Művei az elhallgatott jelen sokrétegű realitását tárják elénk.

A tárlat a kortárs művészet határait feszegeti, ezzel is teret nyit a kortárs tendenciák sokszínűségének.

Gaál Kata: Azonos célok, 2021 Gaál Kata: Sedative App I-II, 2021 Gaál Kata: Lonely Boys, 2021 Gaál Kata: Lego Heroes I-II., 2021 Gaál Kata: Instabil, 2017 Gaál Kata: Happy (Honest) Smile II., 2021

Orr Máté: Az eltaposástól való félelem, 2021 Orr Máté: Olyan gyorsan felnőnek, 2021 Orr Máté: Ok és okozat elkerülhetetlensége (Az agresszív kacsa), 2021 Orr Máté: Harc, ami nem igazán egy harc, 2021 Orr Máté: Banánok a szabad ég alatt, 2021