Tiszatájonline | 2021. május 15.

A családom nélkül soha

QUO VADIS, AIDA? 
Könnyen belesétálhatna a presztízsfilmek csapdájába, ám óriási meglepetésre a 2021-re csúszott tavalyi darabok eddigi legjelesebbje sül ki a korábban méltatott Jasmila Zbanic depresszív, szívfacsaróan háborúellenes szerzői munkájából… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

QUO VADIS, AIDA?

Könnyen belesétálhatna a presztízsfilmek csapdájába, ám óriási meglepetésre a 2021-re csúszott tavalyi darabok eddigi legjelesebbje sül ki a korábban méltatott Jasmila Zbanic depresszív, szívfacsaróan háborúellenes szerzői munkájából.

Emberként helytállni az embertelenségben: így is körülírható a Quo Vadis, Aida? legfontosabb vezértétele, de a bosnyák rendező új munkája jóval összetettebb perspektívákat kínál egyszerűsített szentenciák helyett. Zbanic szinte monomániásan tér vissza ugyanazon felvetésekhez: a délszláv háború nemcsak a fronton küzdők életét zilálta szét, hanem túlélők, sőt, átlagemberek is cipelik az atrocitás terheit, így a 2006-ban Arany Medvével jutalmazott Szerelmem, Szarajevó után a rendező újfent lelki, hovatovább, erkölcsi mélyfúrásokat végezve tárja fel nemzete sérült kollektív pszichéjét.

Igaz, Zbanic-nál jóval relevánsabbak a szubjektív benyomások: korábbi dolgozata egy anya-lány kapcsolattal szemrevételezte a múlt jelenben is friss sebeit, plusz az igazság és hazugság dilemmaköreivel újabb kényelmetlen problémafelvetéssel élt. Ugyanez a családmotívum vonul végig legutóbbi művén – címszereplője ugyanis férjét és két nagykorú fiát igyekszik kimenteni a végül 8000 bosnyák muszlin halálával zárult, küszöbön álló srebernicai mészárlásból 1995 júliusában, vagyis a rendező nemcsak az emberi tartáson morfondírozik. Legalább ennyire foglalkoztatja a társadalom legkisebb egységének fennmaradása, sőt, a Quo Vadis, Aida? pláne nem a háborúellenes lózungok direkt kiszólásaiban érdekelt: rendkívül humanista karakterdrámaként az összes pillanatát a gyengédség, a szeretet kutatásának szenteli, de persze fel is teszi a retorikai kérdést, miszerint ott, ahol vágóhídra terelnek bennünket, puszta hatalmi érdekek dominálnak, és különböző inkompetenciák ütik fel a fejüket, vajon mennyire esélyes a szív diadala.

Leltározhatnánk ugyan diktatúrát bíráló drámaként is Zbanic filmjét, ám ezzel továbbra sem mozdulnánk el a leegyszerűsítő formuláktól. Jóllehet, a Quo Vadis, Aida? nyíltan kritizálja a genocídiumot kezdeményező, önmagát videofelvételekkel hősi dicsfénybe burkoló, mára emberiségellenes bűnökért felelő szerb Mladic tábornokot, eszében sincs nyílt politikai állásfoglalást tenni. Kaotikus perceiben jobban lázba hozza az esendő, megoldást kereső Ember: Christine A. Maier operatőr csaknem végig a címkarakter rendíthetetlen igyekezetére fókuszálva – csaknem a Saul fia modorában – követi őt az ENSZ-bázis emberzuhatagában helységről utcafrontra, irodából nyílt terekbe. Bábeli zűrzavar támad a vágóképeken – nemcsak a bosnyák, a szerb és a közvetítőnyelvként használt angol szavak kakofóniája bántja a fülünket, a Qui Vadis, Aida? a katonai, diplomáciai, közemberi párbeszédek, vagyis a dűlőre jutás lehetetlenségét is nyomatékosítja és ezzel párban a csetnikek géppuskatüze elől menekülni próbálók rengetegében feloldódnak az arc, illetve testkontúrok, artikulátlan, kétségbeesett jajveszékeléssé redukálódnak a megfelelően formált szavak, a kommunikáció végromlása a nemzeti identitás és személyiségünk romba dőlésével jár. Zbanic újabb réteggel gazdagítja szilánkos pillanatfelvételekből összetevődő moralitásdrámáját. Bürokráciaellenes hangot üt meg a rendező, vagyis a Quo Vadis, Aida?-ban pont a segítségnyújtóként tetszelgő ENSZ felelősségét firtatja Zbanic, élükön a holland Karremans ezredessel (napjainkig is perelik az államot a népirtásban tanúsított felelőtlensége miatt). Groteszkbe hajlik a légicsapással fenyegetőző, de már a srebernicai kapukat döngető szerbek előtt mégis tehetetlenül álló nyugat-európaiak alkalmatlansága vagy a feletteseinek telefonáló, majd a teljes vezérkar szabadságolásáról értesülő tiszt kifakadása, hogy aztán ugyanez a karakter regulákba kapaszkodva, totális részvétlenséggel, pici kompromisszumokkal az ellenség kezére játssza a menedékkérőket. Ilyenkor még nyilvánvalóbbak az etikai kérdésfelvetések, Zbanic olvasatában rengeteg múlik a háború során tapasztalt felelősségtudaton: a döntésképtelenség, a problémák eltussolása, a mentegetőzés, a nyilvánvaló vérengzés kozmetikázása ugyanolyan halálosak, mint egy fejbe küldött töltény.

Érzéketlenség ellen síkra szálló darabjában Zbanic rendre Aida hiábavalónak tűnő Canossájára összpontosít. Drámai stádiumokból álló folyamatábrát készítő a direktor: reménytelinek ismerjük meg Aidát és hozzátartozóit, majd egyre súlyosabb gondok merülnek fel, amelyek pusztán részben orvosolhatók, hogy aztán a címalak és szerettei kezéből végképp kicsússzon az irányítás és orientációs pontok nélkül bandukolva, döbbenten könyörögve, rettegve csapjon le rájuk a pusztítás visszafordíthatatlansága. Cselekvő hősként indul Aida, majd kétkedővé válik, az utolsó mozzanatokra pedig teljesen passzivizálódik – a Meryl Streep játékát és a témaválasztás révén a Sophie választása csúcsait ostromló Jasna Duricic tekintetén végig ott lappang e leszállóág összes érzelmi lenyomata. Részben a szerb színésznő is demonstrálja, milyen utat jár be a film: nemcsak a főszereplők zuhannak csöbörből vödörbe és egyik sokkból a másikba, de a Quo Vadis, Aida? is kérlelhetetlen precizitással fordul akadémikus történelmi, illetve családi melodrámából impressziókat, fájdalmakat intenzív testközelségbe hozó tour-de-force-ba. Arcra, mozgásra, hangra ügyelő pszichodrámájában Zbanic ráadásul a női tekintet (female gaze) kritikai pozícióját is felülírja – győzedelmeskedő nőalakból ugyanis mentális, etikai pofonokat viselő kisemberré desztillálja Aidát, vagyis a rendező oldaláról a feminizmus árnyalt jellemábrázolást, háromdimenziós karakterrajzot takar ezek összes örömével, bánatával, kikerülhetetlen buktatókkal és erkölcsi tántoríthatatlansággal. Noha a mozi a srebernicai népirtást túlélő, a főkarakterhez hasonlóan szintén tolmácsként dolgozó Hasan Nuhanovic tényregényén (Under the UN Flag) nyugszik, a bázis közelében várakozó, majd hordágyra fektetett, ismeretlen úticélok felé küldött, buszba ültetett, feleségeiktől, férjeiktől, gyermekeiktől elválasztott ostromlottak a 2015-ös menekültkrízis húsba vágó szimbólumaiként is értelmezhetők, de a Szerelmem, Szarajevó áthallásai sem hevernek parlagon. Aidát ugyanis, akárcsak a 2006-os áttörés Esmáját, gyakran a férfiszemszög gátolja célja elérésében, a 15 évvel korábbi dráma maffiózói immár dokumentumokat szorongató, parancsokat ugató, intézményesített terrort gyakorló nímandokként merítik ki a toxikus maszkulinitást.

A Quo Vadis, Aida? a zárlatra tartogatja legkeményebb gyomrosát: Zbanic újfent átlagembereket kísér, napjaink szerbjei és bosnyákjai elé helyez tükröt, vagyis gyakorlatilag a Szerelmem, Szarajevó kortárs miliőjébe csöppen az epilógussal, ahol az egykori bűnösök és áldozataik (akik a délszláv konfliktus előtt barátokként, oktatókként, nebulókként ismerték egymást, sőt, vettek részt pompás szépségversenyen) lézengenek tovább a havas, ingerszegénységbe fulladt Srebernicában. Ugyan a befejező képsorok első blikkre reménnyel, a jövő nemzedékébe vetett optimizmussal kecsegtetnek, a háború, a halál vélhetően sosem múlnak el. Kivégzőtisztek és sorsukra hagyott páriák nevelik egymás mellett a gyermekeiket vagy futnak össze az utcán, esetleg a lépcsőfordulóban, miközben bizonytalan, hogy a puskaporos hordó jelenben is gyújtott kanóca mikor idéz elő robbanást, például újabb gyilkosság, ütlegelés, veszekedés formájában – a Quo Vadis, Aida? érzékeny, kétértelmű lecsengése végleg elemeli az alapanyagot a negédes történelmi számvetésektől és amennyire besorol a Jöjj és lásd!, a Hotel Ruanda vagy a Felperzselt föld tematikailag, stilárisan is különböző háborús drámai gyűjtőhalmazába, legalább annyira el is tér attól, hogy autonóm, nehezen felejthető remekműként késztessen gondolkodásra és dialógusra.

Szabó G. Ádám

 

Quo Vadis, Aida? (2020)

Rendező: Jasmila Zbanic

Szereplők: Jasna Duricic, Izudin Bajrovic, Boris Isakovic, Johan Heldenbergh, Boris Ler