Tiszatájonline | 2021. április 29.

Műhelymunka

„A felnőttképzésben a sokszínűség a fontos”

BESZÉLGETÉS PÉTERFY GERGELLYEL AZ IRODALMI TEHETSÉGGONDOZÁSRÓL
Az Akadémiánk online folyóirata, a Felhő Café biztosít bemutatkozási, publikálási lehetőséget a hallgatóknak és a lap Facebook-oldala élő adásokhoz, beszélgetésekhez, felolvasásokhoz nyújt több tízezer olvasót elérő felületet. Rendszeres kapcsolatban vagyunk kiadókkal, a végzett hallgatóink köteteit kiajánljuk, több végzett hallgatónk kötete jelent már meg a Librinél, az Álomgyárnál és a Kalligramnál… – PÁNCZÉL ANDRÁS INTERJÚJA

 

A Műhelyinterjú sorozatban magyar irodalmi tehetséggondozó műhelyek vezetőivel beszélget Pánczél András az általuk végzett munkáról, céljaikról, eredményeiről. A sorozat rálátást biztosít a tehetségazonosítás és a tehetséggondozás folyamatában részt vevő személyek és szervezetek munkájára. Bemutatja azt az egymástól leginkább függetlenül, jórészt civilek által működtetett tehetséggondozó rendszert, mely hozzájárul az irodalmárok pályakezdéséhez.

 
BESZÉLGETÉS PÉTERFY GERGELLYEL AZ IRODALMI TEHETSÉGGONDOZÁSRÓL

Péterfy Gergely József Attila- és Márai Sándor-díjas írót Pánczél András kérdezte a Péterfy Akadémián zajló irodalmi tehetséggondozásról.

– Mióta foglalkozik irodalmár tehetséggondozással? Melyek voltak a főbb állomások? Mi vezetett saját íróakadémiájának megvalósításához?

– A kétezres évek elejétől a Miskolci Egyetemen – ahol akkoriban tanítottam – és a József Attila kör szervezésében is voltak kreatív írás-óráim, majd egyre több magántanítványom gyűlt össze. Egy idő után a növekvő igényeket látva úgy ítéltem meg, hogy saját intézményt kell létrehoznunk a feleségemmel, Péterfy-Novák Évával, így hoztuk létre a Péterfy Akadémiát. Hosszú távú terveink között szerepel többek között a színészképzés beindítása is a húgommal, Péterfy Borival.

– Milyen strukturális hátérrel rendelkezik a Péterfy Akadémia? Oktatóként hány ember vesz részt a munkában?

– Péterfy-Novák Évával ketten vezetjük a csoportokat, de tervezzük további oktatók felkérését. Az oktatást kezdetben offline tartottuk a Jurányi Házban, a Covid kényszerítette ki az online oktatási formát. Éva vezeti a Trauma/írás csoportokat, én a kreatív írás-kurzusokat.

– Milyen formában, s milyen típusú kurzusokon vehetnek részt az érdeklődők?

– Két hónapos – kizárólag online – kurzusaink vannak, a kreatív írás-órákon kezdő, haladó és mestercsoportok, valamint úgynevezett „Mester+” és „Regénykarbantartó” csoportok, valamint levelező kurzus (ahol nincs csoportos online óra). A Trauma/Írás online csoportokban kezdő és haladó kurzust tartunk. Az órák csoportonként és hetente 90 percet jelentenek. Van egyéni online kurzusunk is, ott kötetlen az időbeosztás. Offline oktatási formában nyaranta táborokat tartunk Magyarországon és Olaszországban.

– A hallgatók kiválasztásánál milyen szempontok érvényesülnek? Milyen irodalmi előélettel, tapasztalattal rendelkeznek a résztvevők?

– Nagyon különböző a jelentkezők háttere, gimnazistáktól kezdve nyugdíjasokig vannak jelentkezőink, akiket a beküldött írások alapján veszünk fel.

– Nyomon követik-e a hallgatók pályáját, esetleg megvalósultak tartósabb együttműködések?

– Az Akadémiánk online folyóirata, a Felhő Café biztosít bemutatkozási, publikálási lehetőséget a hallgatóknak és a lap Facebook-oldala élő adásokhoz, beszélgetésekhez, felolvasásokhoz nyújt több tízezer olvasót elérő felületet. Rendszeres kapcsolatban vagyunk kiadókkal, a végzett hallgatóink köteteit kiajánljuk, több végzett hallgatónk kötete jelent már meg a Librinél, az Álomgyárnál és a Kalligramnál.

– Hogy látja, lehetséges-e, illetve szükséges-e hatékonyabb tehetséggondozási rendszer kiépítése Magyarországon? Mit gondol, ez kinek lenne a feladata?

– Azt gondolom, a felnőttképzésben a sokszínűség a fontos, különféle nézetek, ízlések, különféle mesterek, műhelyek, alkotói csoportok végzik a tehetséggondozást, ahol az állam megjelenik (lásd a KMTG vagy a PIM kezdeményezéseit), ott nincs eredmény. Az államnak maximum a támogatásban, finanszírozásban lehet szerepe.

Pánczél András