02.20.
| Kurtág 95: élőben közvetíti a zeneszerző születésnapi koncertjét a Müpa >>>
02.25.
| Duda Éva Társulat: Prizma >>>
02.18.
| Az Erdélyi Magyar Írók Ligája rendezvényei a Magyar Széppróza Napja alkalmából >>>
02.16.
| Homo Ludens Project – Beszélgetés Dr. Beck Zoltánnal, Dr. Kelemen Zoltánnal, Orsós Jánossal >>>
02.15.
| Plakátkiállítás a Visegrádi csoport 30. évfordulója alkalmából >>>
02.15.
| A Magyar Művészeti Akadémia Elfolyó idő c. tárlata a Pesti Vigadóban >>>
02.13.
| Csáth és démonai bemutató a Vígstreamházban >>>
02.11.
| Egy nő filmvetítés ingyenes · Online esemény >>>
02.06.
| Februári új kiállítások, programok, események a Deák17 Galériában >>>
02.06.
| Otthonába költözik a színház! – indulnak a Miskolci Nemzeti Színház online közvetítései >>>
 TiszaLINE Szalon

02.04.
| A Szépírók Társaságának felhívása >>>
12.15.
| Humorban gazdag Ájvonne érkezik a REÖK-be >>>
12.13.
| Trafó – Mi a te ügyed? >>>
12.11.
| Izgalmas kortárs krimi Podmaniczky Szilárd új könyve? >>>
11.18.
| Ezer újkori metszetet tesz digitális közkinccsé az Országos Széchényi Könyvtár >>>
11.13.
| Kürti László és Ross Gillett kapja a Balassi Bálint-emlékkardot >>>
10.30.
| Lemezen adták ki Keith Jarrett legendás müpabeli koncertjét >>>
10.30.
| Hogyan mutatja be egy bevásárlóközpont értékvilágát egy logó? >>>
10.30.
| A művészet, az együttműködés és a kihívásokon felülkerekedő kreativitás ünnepe volt a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál >>>
10.29.
| Asztali beszélgetések… – Sztehlo Gábor, az embermentő >>>

Quan Barry, Báthori Csaba, Becsy András, Csehy Zoltán, Alan Dugan, G. István László, Németh András, Radnai István, Vas Máté versei

Mátyás Győző, Petőcz András prózája

Mítoszok, mesék, testamentumok – Margaret Atwood szövegvilágairól (Benczik Vera, Kérchy Anna, Kovács Fruzsina, Kürtösi Katalin, Martonyi Éva, Sághy Miklós tanulmányai)

>>>

Mindenkit nagy szeretettel várunk a SZTE JGYPK Rajz-Művészettörténet Tanszék hallgatóinak közös ólomüveg-kiállítására
2020. november 4. 17 óra 
Tiszatáj Szalon (Szeged, Roosevelt tér 10-11.)

>>>

Egy kiállítás „remake”-je
2021.02.16 - tiszatáj

KEMÉNY GYÖRGY FÉSZEK ’68 CÍMŰ TÁRLATA A VINTAGE GALÉRIA KIÁLLÍTÓTERÉBEN

Harsány színekkel megkomponált képek, játékos installációk, szokatlan tárgyi applikációk fogadják a betérőket a Vintage Galériában. A kiállítótér középpontjában konzervdobozokból összeállított szék áll, a falakról Robert F. Kennedy, vagy éppen az angol manöken, Twiggy pop artos arcképe tekint ránk azokról a művekről, amelyeket Kemény György egyszer már 1968-ban, a Fészek Művészklubban bemutatott, és most újra láthatja őket a nagyközönség.

Kemény György már gyermekkora óta rajzol. 1956 és 1961 között a Magyar Képzőművészeti Egyetemen tanult grafikát, tanárai Hincz Gyula, és Ék Sándor voltak. A tervezőgrafika alapjait, amely később érdeklődése középpontjába kerül, Gábor Pál filmrendezőnél tanulta. Pályája kezdetén sokszorosított grafikákat készített, 1963-tól érdeklődése a grafikai tervezés iránya felé fordult: kiállítási, színházi és filmplakátok, lemezborítók és könyvek hosszú sorát tervezte. Több évtizeden át az Interpress Magazin (IPM), kilenc évig a Színház folyóirat arculatának megtervezésén dolgozott. 1999-ben a Pécsi Galéria életmű- kiállítást rendezett a tiszteletére. Munkái számos európai nagyvárosban, Rómában (2005), Prágában (2006), Bécsben (2007) is szerepeltek.

Munkásságában a tervezőgrafika, a látványtervezés, és a képzőművészet fonódik össze. Installációit, objektjeit, plakátjait és látványtervezői munkáit főként groteszk és ironikus hangvétellel társuló konceptuális szemlélet jellemzi. Plakátszerű objektjei egyszerre meghökkentőek és humorosak. Kemény György játékos öniróniával mutatja be rajtuk a fogyasztói társadalom légkörét, a populáris nyugati világ hangulatát. Tömbszerű grafikai kompozícióira applikált betűi a tipográfia mesteri alkalmazásáról vallanak. Alkotásainak erős kontúrú, harsány színeit a 60-as években kialakult, és a mai napig nagy népszerűségnek örvendő pop-art eszköztárából kölcsönzi.

Fészek 68 című kiállításán Kemény György a művészetére oly jellemző játékossággal és humorral mutatja be történelmi, művészettörténeti, és kortárs utalásokkal vegyített pop artos objektjeit. Alkotásainak gyakran szolgál alapul egy geg, egy szóvicc, nyelvi játék. Munkái inkább reflexiók, gyors reagálások érdekes  vagy aktuális, olykor drámai jelenségekre, eseményekre. Ezért használ képeihez gyorsan száradó, könnyen kenhető wallkyd festéket, azokból is csak a tubusszíneket. Alkotói módszere  leginkább a montázs, amelyhez főként fotókat, nyomdai termékeket, üveget, fát használ, amelyeket kiváló grafikai érzékkel ragaszt, rendez össze. Ezzel a szemlélettel a harsány színű, vidám munkák olykor komoly eseményeket dolgoznak fel.

Ilyen a Megölték Kennedyt (1968) című munkája, amelynek témája a Robert F. Kennedy, amerikai elnök ellen elkövetett merénylet. Az erős kontrasztokat használó  mű a tragikus esemény nehezen hihető értelmetlenségét egy rikító zöld játékpuskával fejezi ki, a hírt közlő újságokból kivágott címek azonban kijózanítóan valóságosak.

Persze akadnak  azért vidámabb témák is a galéria enteriőrjében: a Twiggy mint Jeanne d’Arc (1967), amelyen az angolok egykori népszerű manökenjének arcát látjuk hat fotón. Egymás mellé helyezett alakjai másféle felületekkel, tárggyakkal vannak teleragasztva, többek között Jean d’Arc kék sziluettjével. Andy Warhol Elvis képeit (Triple Elvis 1963, Eight Elvis 1963) idézi fel, de technikailag izgalmasabban megoldva. Szintén parafrázis a Keresztpapa reggelije (1967). Kemény György installációja-szürke tónusú, üres teríték- reflexió Csók István idillikus hangulatú képére. Ahogyan Véri Dániel művészettörténésszel folytatott beszélgetésében elmondja, a művész ilyennek látta 1968-ban a Keresztpapa reggelijét. A tárlat fő attrakciója a terem közepén álló konzervdobozokból összeforrasztott Konzervatív szék (1969), amelyet Kemény György 1969-ben mutatott volna be, ám a konzervatív Kilencek elnevezésű csoport ezt megakadályozta. Mostani kiállítása direkt utalás arra a kulturális légkörre, amely nem volt fogadóképes a Kemény által képviselt attitűdre.

A teremben egy külön falon összegyűjtve fotók láthatóak azokról a művekről, amelyek az ötvenhárom évvel ezelőtti kiállításra készültek. Ez a „dokumentáció” tanúskodik arról, hogy az akkori, főként amerikai modern irányzatokkal egyívású művek stílusa, képvilága közép-európai változatban is aktuális, újszerű lehetett volna. Ma természetesen nem annyira meghökkentőek, de humoruk élvezhető. Ha némely utalás már magyarázatra szorul is, a plakátszerű, dekoratív alkotások kiváló grafikai érzékről árulkodnak.

A Fészek 68 című kamarakiállítás csupán válogatás az eredeti anyagból, mégis képet ad a hazai pop art egyik legmarkánsabb képviselőjének, Kemény Györgynek a művészetéről.

Takáts Fábián

 

 

Kemény György: Fészek ’68

Vintage Galéria, Budapest

2021. 01. 26 – 2021. 02. 19.

 


Címke: , , , ,
2021.03.04 - tiszatáj

MARKÓ BÉLA: AMIT AZ ÖRDÖG JÓVÁHAGY. SZONETTEK
A keresés kényszere – talán ezzel írható le az az erő, ami ott munkál a kötet egésze mögött. Mi lakozik a festékrétegek alatt? Mit rejthet egy sötét folt a vásznon, mit lepleznek a ruhák redői, mit vet ki a partra a tenger? Hol vannak, hová vezetnek az alkotáson hagyott nyomok – legyen szó festményről, épületről, versről, a teremtett világról? Ahogy a szonettek beszélője a festmények vonalaiban, foltjaiban próbál „egy-egy üzenetre lelni” (47), úgy keresi a soráthajlásokban, a szabályos és szabálytalan szonettrészletekben az olvasó is az értelmezés kapaszkodóit… – VARGA BETTI KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.03.03 - tiszatáj

GYÖRGY PÉTER: FAUSTUS AFRIKÁBAN. SZERZŐDÉS A VALÓSÁGGAL
György Péter Faustus Afrikában című könyvének, mely időben és térben széles kulturális horizonton vizsgálja a művészet és a valóság viszonyát, alapvető tézise, hogy a hatalmi, politikai viszonyok döntően befolyásolják, milyen művészi „szerződések” köthetők a valósággal egy adott korban, és ebből következően ezek a paktumok azt is nagymértékben meghatározzák, hogy miképpen közvetíti, vagy talán helyesebben: hozza létre számunkra a művészet a valóságot… – SÁGHY MIKLÓS KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.03.02 - tiszatáj

POÓS ZOLTÁN: ROCK & ROLL ÁRUHÁZ – EZ A DIVAT, 1957–2000
A divat nemcsak az individualitás kifejezésének ad lehetőséget, hanem a közösségi létezésnek is. Ott képes működni, ahol megvalósul a szabadság társadalmi struktúrája és emberi közösségek jönnek létre. Ehhez pedig rugalmas társadalmi és gazdasági feltételek szükségesek. Az ötvenes és hatvanas évek Magyarországára az előbb felsorolt körülmények kevéssé voltak jellemzők. Ugyanakkor a divat igénye volt az egyik legnagyobb ösztönzője a rendszer demokratizálódásának… – HERCEG LILLA KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.03.01 - tiszatáj

JIM THOMPSON: 1280 FŐ
Unalmasnak, sőt, ostobának látszó, valójában simulékony, jéghidegen könyörtelen, ravasz gonosztevő: ismerős karaktertípus az oklahomai író több, mint 30 évet felölelő ouvre-jában, Daniel Woodrell (Winter’s Bone) cseppet sem véletlenül jegyzi meg a reprint 2011-es előszavában, hogy Thompson legalább kétszer építette fel ugyanazt a figurát. És valóban, az 1280 fő az 1952-es, gyakran csúcsműként aposztrofált A bennem élő gyilkos […] párdarabja, összekötő motívumuk egy seriffuniformisba bújt pszichopata bomló elméjének mélyanalízisével kecsegtet – nem véletlenül hivatkoznak a skizofréniát, halált, átverést dőlt betűkkel hangsúlyozó szerzőre Stephen Kingtől Jo Nesbóig… SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.02.28 - tiszatáj

BORSIK MIKLÓS: ÁTOKNAPTÁR
Borsik Miklós Átoknaptár című debütáló munkája ennél jobb időzítéssel nehezen tudott volna megjelenni. Lírájának ismerős és közeli tapasztalatainkat kényelmetlen, groteszk fénytörésekbe állító mozzanatai ugyanis most, 2021 elején olvasva akarva-akaratlanul visszatükröznek valamit a minket körülvevő világ aktuális kizökkentségéből, a bizonytalanság és az abból fakadó feszültségek természetéből. Elég csupán egy kicsit figyelmesebben körülnéznem a magam környezetében, hogy hasonlóképp tűnjön fel előttem is minden, mint Borsik vonaton ülő versbeszélője előtt… – TOKAI TAMÁS KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.02.27 - tiszatáj

BENEDEK MIKLÓS: MIKÖZBEN HALKAN
Pontos képet sosem fest, csupán a precíz körvonalakkal érzékeltet. A lírai alanyok egészen aprónak látszanak ebben a kötetben, míg az őket körbevevő környezet, társas kapcsolatok, primitív viszonyulások hangsúlyossá válnak. A mondatvégi írásjelek (kivételt képez a pont és néhol a kérdőjel) teljes elhagyása sűrített formát eredményez, mégis ennek ellenére minden egyes szabadvers kifejtve, hosszabb szövegfolyamként is megállná a helyét… – WERNER NIKOLETT KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.02.26 - tiszatáj

LEGÉNDY JÁCINT: FÖLDALATTI OLTÁR
Látványos és sokatmondó a kötet borítója, amelyen a szer­ző félmeztelen, alvó portréja látható kékes derengésben, amely nagyon illeszkedik a tematikához. A sejtelmes portré a kitárulkozás és a zártság aktusaként egyszerre jeleníti meg az underground individuum önmagát felvállaló, kifejező testnyelvét, ugyanakkor a modellnek a nézők felé tanúsított közömbös passzivitását, a nyugalom, a békés önmegadás magatartását. Az oldalmargókon végigfuttatott illusztrációk, amelyek a költő saját kollázsaiból készültek, már önmagukért beszélve idézik meg a ’80-as évek újhullámának hangulatát, mintegy annak oltárképeiként… – HORVÁTH ÉVA KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.02.24 - tiszatáj

TÉREY JÁNOS: NAGY TERVEKKEL JÖTTEM ROSMERSHOLMBA
Térey János egész lírai életművét áthatja a nagyság igénye. Már az első kötetekben feltűnő volt a beszélő erőteljes hangja, a megszólalás provokatív élessége, a sokat emlegetett természetes arrogancia. A nagyság itt leginkább a gyengeség (és gyengédség) hiányában, a kíméletlen határozottságban, illetve a nyelvi eredetiségben, elevenségben, pezsgésben érvényesült… – GÖRFÖL BALÁZS KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Normal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő