04.22
| Vadlovak – Hortobágyi mese >>>
01.27.
| A Homo Ludens Project a Szövegdiszkó maratonnal zárja a telet >>>
01.12.
| Vers l’infini. Konok Tamás életmű-kiállítása (1930–2020) >>>
12.08.
| Figyelem és irgalmasság – Iványi Gábor és Liszkai Tamás >>>
12.07.
| Edda Művek, Prognózis, Ámen és Sziámi albumokkal zárul a Lemezjátszó Classic >>>
12.07
| Egy nő – Művész Távmozi (online premier) >>>
12.03.
| Civilként az állam működési hézagaiban – L. Ritók Nóra előadása >>>
12.01.
| ArteKino 2020 – Nézz egy hónapig ingyen európai fesztiválfilmeket! >>>
11.27.
| A Szépírók Társasága XVI. fesztiválja >>>
11.26.
| Indul az e-Trafó online programsorozat >>>
NAPI TANDORI

12.15.
| Humorban gazdag Ájvonne érkezik a REÖK-be >>>
12.13.
| Trafó – Mi a te ügyed? >>>
12.11.
| Izgalmas kortárs krimi Podmaniczky Szilárd új könyve? >>>
11.18.
| Ezer újkori metszetet tesz digitális közkinccsé az Országos Széchényi Könyvtár >>>
11.13.
| Kürti László és Ross Gillett kapja a Balassi Bálint-emlékkardot >>>
10.30.
| Lemezen adták ki Keith Jarrett legendás müpabeli koncertjét >>>
10.30.
| Hogyan mutatja be egy bevásárlóközpont értékvilágát egy logó? >>>
10.30.
| A művészet, az együttműködés és a kihívásokon felülkerekedő kreativitás ünnepe volt a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál >>>
10.29.
| Asztali beszélgetések… – Sztehlo Gábor, az embermentő >>>
10.17.
| Swimathon Pécs 2020 >>>

Csontos Márta, Hartay Csaba, Marno János, Mizsur Dániel versei

„Alternatív földrajz” (kortárs egyiptomi költőnők versei Tüske László válogatásában és műfordításában)

Csippán Péter, Domokos Márton, Repkő Ágnes, Sántha József prózája

Bálint Péter, Gömöri György, Miskolczy Ambrus tanulmánya

>>>

Mindenkit nagy szeretettel várunk a SZTE JGYPK Rajz-Művészettörténet Tanszék hallgatóinak közös ólomüveg-kiállítására
2020. november 4. 17 óra 
Tiszatáj Szalon (Szeged, Roosevelt tér 10-11.)

>>>

Almafává érik
2021.01.11 - tiszatáj

PIECES OF A WOMAN

Mundruczó régebben sem idegenkedett a melodrámától, ám némi kitérő után forgatott legújabb filmje mintha a zsáner legtisztább párlata lenne, kérdés, milyen végeredménnyel.

Fassbindert tekinti kedvencének a rendező, így valószínűleg cseppet sem véletlen, hogy pályája kezdete óta meghatározza alkotásai formavilágát a német zseni teatralitása. Színpadi rendezőként ugyancsak tevékeny, de Mundruczó rendre egyéb kifejezésformák, alakváltozatok iránt érdeklődve dolgozta ki filmjeit: a karcos, minimalista Nincsen nekem vágyam semmi és Szép napok kettősét rögtön az operai hangoltságú Johanna, majd a folklorisztikus Delta követték – a Szelíd teremtés, pláne a Fehér Isten és a Jupiter holdja pedig már egyre hangsúlyosabb tolódások a fantasztikum zsánerének irányába.

Vitatkozhatunk róla, mennyire tesz jót Velencében debütált, első angol nyelvű, független színekben készült dolgozatának, hogy direktora úgyszólván visszatért a gyökereihez: a 2018-ban Varsóban színpadra állított Pieces of a Woman ugyanis a végső pillanatokban mellőzi az egyéni hangot és a könnyfacsaró-műfaj tradicionális, amerikai „independent” sablontárával operál. Holott első blikkre többnek ígérkezik a mozi. Lenyűgöző kötéltánc bontakozik ki egymástól radikálisan eltérő formák között. Realizmusra, hovatovább, csaknem dokumentarista hangütésre stilizált, intim pillanatképek felelnek – a Pieces of a Woman absztrakcióba forduló talajközeliségét oktatni kellene. Csúcsformában látjuk Mundruczót az első félórában, a vágatlanul rögzített, hosszú beállításokra alapozott otthonszülés-jelenetben hol zárt térben, lakásbelsőben mozgó testek, később empatikus tekintetek kifinomult balettje születik meg. Olajbarnában vett, féltávoli snittekre, szekondokra hagyatkozó felütésében Benjamin Loeb felvevőgépe bátran összpontosít heves érzelemingadozást konzerváló, premier plánba, szuperközelibe foglalt arcokra. Nemcsak a rendezői, a képfestői, de a színészi mesterkurzus is elvarázsol: a tragikus végkimenetelű, olykor Mészáros Márta védjegyeit idéző kislányszüléskor Vanessa Kirby (A korona Margit hercegnője), Shia LaBeouf és a remek karakterszínész Molly Parker szélsőséges emóciók óriási skáláján haladnak végig. Döbbenetből látszólagos nyugalmon át jutunk el a katarzisig, majd a fájdalmas crescendóig – Mundruczó bizarr zeneművében nemcsak a feleség vagy a bába szemszöge helyeződik középpontba, jelképesen a férj is tanácstalan szemlélődővé fokozódik le. Hatalmas előnnyel indul e film, a rohanást, ágyba, kádba helyezést pásztázó földhözragadt és a pórusokon időző lírai szakaszok ötvözete vérbeli Filmformát, esszenciális szerzői zsenialitást teremt.

 

 

Úgy tűnhet, Mundruczó később sem ignorálja a stílusfogásait. Zömmel ugyanis tárgyilagos, eseményekhez soha kommentárt nem fűző pozícióba rendelődik a kamera – John Cassavetes legszebb hagyományai értelmében átlagemberek hétköznapjai peregnek. Hibátlanul jelenik meg a Carson-házaspár jellemkülönbsége is: a higgadt, adminisztrátorként dolgozó Martha és a lobbanékony építőmunkás Sean beemelésével Mundruczó és forgatókönyvíró neje, Wéber Kata készre gyúrt archetípusok helyett a tragédiára eltérően reagáló férjet és feleséget preferálják. Nem is kerekítenek sírás-rívást a csecsemőhalál köré, pusztán jönnek a mentők, leblende borul ránk, szó sem esik a történtekről: a Pieces of a Woman hagyja, a publikum maga vonja le következtetéseit rideg arcok, monoton sétálások, fáradt szavak láttán, hallatán. Pontosan e felfogás, vagyis a következetesen végigvitt objektivitás révén úgy érezzük, dolgozzon bár sablonokkal a film a nyugodt kontra forrófejű pár bemutatásával, Mundruczót nem a közhelyek érdeklik, csupán pőre látleletet nyújt – olvasatában bárki kerülhetne ilyen helyzetbe. Természetesen, már a cím is jelzi, kire fókuszál jobban a 2 órás játékidő: a Pieces of a Woman ilyen rangban leheletfinom óda a női perspektívához (female gaze), Howard Shore lágy zongoraetűdje indokolt percekben csendül fel, de a centrumban örökké a Vanessa Kirby játszotta Martha áll. Realista életszemelvényeken ugyanannyira ábrázolja őt a film, mint poétikus vágóképeken. Üvegfelületről sárgán villanó fénypászmák verődnek vissza a főszereplőnő ingatagságára reflektálva, ezen kívül Mundruczó briliáns színészetűdöt hoz tető alá, mivel gyakran le sem veszi a szemét a színjátszás magasiskoláját nyújtó Kirby és LaBeouf tekintetéről. Valóban Egy hatás alatt álló nőre koncentrál a költői elbeszélés, a színészek teljes mértékben állják a versenyt Gena Rowlands és Peter Falk csaknem 5 évtizedes összjátékával.

 

 

Szimbolikus darabként ugyancsak nem vall kudarcot a Pieces of a Woman: a hónapokra bontott, eszköztelen cselekményszövés a közeli folyó nagytotálján állapodva beszéli el egy házaspár kapcsolatának kihűlését, Mundruczó visszafogott családi melodrámájában az olvadozó víztömeg tetején úszkáló jégdarabok Martha – cím szerinti – darabokra hullásának, majd lassan visszanyert életkedvének indexei. Gyászfeldolgozó dráma lévén pontosan ezért indokolt a női főhőst követni: Wéber szkriptje univerzális témákra, fájdalomra, örömre fókuszál és mivel ezeket Marthának kell befogadnia, csakis az ő szemszögét vehetjük fel, így a film a metaforákat illetően is az ő érzelmeit húzza alá. Nemcsak realista pillanatképeket diktál vászonra Mundruczó, a központi szerepbe helyezett almamag-szimbólum az egész mozi centrális hasonlatává formálódik: a Pieces of a Woman ugyanis a csapások utáni talpra állásról szól, bemutatja, ahogy egy érzékeny, sérülékeny nő lelki erőre tesz szert, vagyis a feminista látószög és az allegorikus miliőábrázolás egymás társaiként jelennek meg. A rendező viszont egy idő múlva hiába rajzol összetett portét a mások karjában vigasztalódó házasokról, a Pieces of a Woman eszköztelensége hirtelen színpadias didaxisba torkollok – negatív értelemben a színházrendező Mundruczó veszi át a gyeplőt. A főszereplő édesanyját alakító Ellen Burstyn és Kirby múltidézéssel egybekötött anya-lány perpatvarával a film érthetetlen okból a nagy kifakadások Oscar-vadász, bántóan melodramatikus terepén köt ki: Mundruczó, az operatőr és a zeneszerző immár nem visszahúzódnak, hanem nyomatékosan előtérbe lökdösik a szimbólumaikat és a főkarakter réveteg nézéseit, miközben a dallamvilág, sőt, a fináléra időzített tárgyalótermi kinyilatkoztatás egyre cukormázasabbak.

Erőltetett kézfogásra, túlságosan nyilvánvaló mosolyokra figyel a kamera a távolságtartásukban hatásos szcénák helyett: a Pieces of a Woman – az executive producerként beszálló Martin Scorsese észrevételét negligálva – nem ítélkezésmentes, hanem túlcsorduló, rendezője képességeit felélő női filmként cseng le. Tolakodó képi alakzata az újjászületést kiemelő almamagról végül totális boldogságot hírnökölő almafává növekszik, Mundruczó, Loeb, Shore és Kirby csaknem Hallmark-tévéfilmek nívóján harsogják a feminizmushoz intézett kiáltványukat. Világosak a mozi szándékai, csakhogy a végén kizárólag annyi foglalkoztatja, mit mond – a tanulság előadásának mikéntje látványosan kevésbé érdekli, így a nyitány formabravúrja csak egy moduláris, Koltai Lajos legrosszabb pillanatait (Sorstalanság, Este) idéző giccsgyűjteményre elég.

Szabó G. Ádám

 

 

 

Pieces of a Woman (2020)

Rendező: Mundruczó Kornél

Szereplők: Vanessa Kirby, Shia LaBeouf, Ellen Burstyn, Iliza Shlesinger, Sarah Snook

 

 

 

 

 

 

 

 


Címke: , , , ,
2021.01.25 - tiszatáj

MARK WAID, ALEX ROSS:
A TE ORSZÁGOD
Waid és Ross 1996-os szuperhősképregénye briliáns munka. Részben Alan Moore hagyományait szövi tovább, ugyanakkor önértékén is lenyűgöző: hagyománytörő darabként ugyanolyan emlékezetes, mint egyenes vonalvezetésű meseként… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.24 - tiszatáj

A Balassi Kiadónál megjelent kötet címében, tartalmának egyes részeiben, illetve nyomdai megjelenési formáját tekintve kapcsolódik az ugyancsak itt először 1997-ben napvilágot látott Szimbólumtárhoz. A közös vonatkozások felsorolása folytatható a genius locival, hiszen a főszerkesztők révén mindkettő a Szegedi (97-ben még József Attila) Tudományegyetem Olasz Tanszéke szellemi közegéből származik… – PÁL JÓZSEF KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.23 - tiszatáj

MOESKO PÉTER: MEGYÜNK HAZA
Moesko Péter első novelláskötete kiérlelt, meggyőző bemutatkozás. Az eddigi fogadtatás egyértelműen pozitív, ugyanakkor, hozzá kell tenni, nem túl bőséges: Károlyi Csaba lelkes ÉS-beli rövidkritikáját vagy a moly.hu felületén közzétett olvasói benyomásokat leszámítva nem igazán találkozunk értelmezői megnyilvánulásokkal… – SZÁNTAI MÁRK KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.22 - tiszatáj

ORBÁN JÁNOS DÉNES AZ IRODALMI TEHETSÉGGONDOZÁSRÓL
Orbán János Dénes, József Attila- és Magyarország Babérkoszorúja-díjas költő, a Kárpát-medencei Tehetséggondozó műhely Előretolt Helyőrség Íróakadémiájának vezetője – PÁNCZÉL ANDRÁS INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.20 - tiszatáj

MÁNYOKI ÁDÁM MŰVEI NYOMÁN, EGY MŰTEREMLÁTOGATÁS MARGÓJÁRA
Mányoki Ádám (1991) festőművész, grafikus. 2019-ben végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetem Képgrafika szakán. Mesterei: Madácsy István és Szurcsik József voltak. Sokoldalú művész, aki már az egri főiskolán is többféle technikával kísérletezett. A kezdetekben illusztrációkat készített, a litográfiát vegyes technikával kombinálva alkotott, főleg Pilinszky verseinek hatására…

Tovább olvasom >>>
2021.01.19 - tiszatáj

A fotózásra Miklós kért meg, a Volt egyszer egy Közép-Európa (1989) válogatott anyaghoz, majd az egyik legszebb könyve, Az én Pannóniám (1991) kapcsán. Ekkor tudtam meg, hogy ez a mosolygós, kedves ember – aki barátai közé fogadott a második találkozás után, mert hogy én is Szekszárdon születtem ‒ milyen szigorú, már-már kegyetlen. Többször át kellett dolgoznom az egészet. Miután megjelent, én közömbösen lapozgattam. Hogy miért használtak a kritikusok a képek kapcsán szuperlatívuszokat, máig nem értem […]

Tovább olvasom >>>
2021.01.19 - tiszatáj

NAGY GÁBOR FESTŐMŰVÉSZ ÉLETMŰ-KIÁLLÍTÁSA
Nagy Gábor festőművész olyan nagyszabású kiállítással jelentkezett október elején Szeged művészetértő közönsége előtt, amely a közel öt évtizedet átfogó képzőművészeti pályafutásának – és az egyes műcsoportokban részletesen dokumentálható – változatos alkotói tevékenységének hiteles bemutatója. Azért is lehet – sőt kell – most az életmű korrekt mérlegét megvonni, mert a REÖK két szintjének összes termeit megtöltik a művész alkotásai, azaz több mint háromszáz művet vonultat föl a kiállítás […]

Tovább olvasom >>>
2021.01.18 - tiszatáj

Csontos Márta, Hartay Csaba, Marno János, Mizsur Dániel versei

„Alternatív földrajz” (kortárs egyiptomi költőnők versei Tüske László válogatásában és műfordításában)

Csippán Péter, Domokos Márton, Repkő Ágnes, Sántha József prózája

Bálint Péter, Gömöri György, Miskolczy Ambrus tanulmánya

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Normal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő