01.12.
| Vers l’infini. Konok Tamás életmű-kiállítása (1930–2020) >>>
12.08.
| Figyelem és irgalmasság – Iványi Gábor és Liszkai Tamás >>>
12.07.
| Edda Művek, Prognózis, Ámen és Sziámi albumokkal zárul a Lemezjátszó Classic >>>
12.07
| Egy nő – Művész Távmozi (online premier) >>>
12.03.
| Civilként az állam működési hézagaiban – L. Ritók Nóra előadása >>>
12.01.
| ArteKino 2020 – Nézz egy hónapig ingyen európai fesztiválfilmeket! >>>
11.27.
| A Szépírók Társasága XVI. fesztiválja >>>
11.26.
| Indul az e-Trafó online programsorozat >>>
11.26.
| Asztali beszélgetések… – Tompa Andrea és Szabó B. András disputája >>>
11.25.
| Olasz világsztárral, „operapástétommal” és adventi koncerttel folytatódik a Müpa Home műsora >>>
11.25.
| Sajtó és ideológia a hatvanas években >>>
NAPI TANDORI

12.15.
| Humorban gazdag Ájvonne érkezik a REÖK-be >>>
12.13.
| Trafó – Mi a te ügyed? >>>
12.11.
| Izgalmas kortárs krimi Podmaniczky Szilárd új könyve? >>>
11.18.
| Ezer újkori metszetet tesz digitális közkinccsé az Országos Széchényi Könyvtár >>>
11.13.
| Kürti László és Ross Gillett kapja a Balassi Bálint-emlékkardot >>>
10.30.
| Lemezen adták ki Keith Jarrett legendás müpabeli koncertjét >>>
10.30.
| Hogyan mutatja be egy bevásárlóközpont értékvilágát egy logó? >>>
10.30.
| A művészet, az együttműködés és a kihívásokon felülkerekedő kreativitás ünnepe volt a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál >>>
10.29.
| Asztali beszélgetések… – Sztehlo Gábor, az embermentő >>>
10.17.
| Swimathon Pécs 2020 >>>
10.15.
| Embertani érdekességek a Határtalan Régészet őszi számában >>>

Báger Gusztáv, Bob Dylan, Komor Zoltán, Lengyelfalvi Egbert, Nyirán Ferenc, Talabér Miklós, Zalán Tibor versei
William Shakes­peare szonettjei Fazekas Sándor fordításában
Abafáy-Deák Csillag, Csabai László, Hegedűs Imre János prózája
Lengyel András, Marjanucz László, Tverdota György, Zimonyi Zoltán tanulmánya
Nagy József: Mnémosyne

>>>

Mindenkit nagy szeretettel várunk a SZTE JGYPK Rajz-Művészettörténet Tanszék hallgatóinak közös ólomüveg-kiállítására
2020. november 4. 17 óra 
Tiszatáj Szalon (Szeged, Roosevelt tér 10-11.)

>>>

Vasile Leac versei
2020.11.17 - tiszatáj

 

Vasile Leac 1973-ban született Besztercén. Aradon és Bukarestben él és dolgozik. Hat kötet szerzője, a Ca și cum folyóirat, valamint a Celebrul animal irodalmi kör alapítója. Legutóbbi kötete a Nemira Kiadónál jelent meg 2018-ban, Monoideal címmel.

 

 

Tönkrementek zónája

 

Mit csinálunk mi, ambíció nélküliek, akik szeretjük

az észszerűtlen belső monológokat?

Mi, akik tudjuk, hogy a kicsinyesség és fáradtság fogva tart,

és minden dolog lehetetlennek és messzinek tűnik.

 

Mit csinálunk mi, blokád alá kerültek, örökös elégedetlenek?

Ha történetesen lett egy vagány esténk,

minden olyan könnyűnek tűnik, de később,

miután egyedül maradunk, lassan és értelmetlenül halunk meg.

 

Mi, elfásultak, akik nem szeretnénk mozgást és ergoterápiát,

mi, akik titokban azt szeretnénk, hogy teleportáljanak bennünket

egy rezervátumba, ahol a szórakozás ámítással és célzásokkal teli,

és ahonnan tudjuk, senki sem távozik el.

 

Azoknak, akiknek a vallás már semmit sem jelent,

a család sem, a természet sem, az állatok sem, a gyerekek sem…

A tudomány már nem elégíti ki fantáziánkat és intelligenciánkat.

Mi, ezek, akik annyira szeretnénk szeretni, de ha bekövetkezik,

lehetetlennek és fárasztónak tűnik.

 

Mit csinálunk mi, akik elvesztődünk a részletekben, akik mindenhol

hibát látunk, akik nem bírjuk a mézesmázoskodókat, de hagyjuk néha

magunkat a csapdájukba esni. Mi, akik a görgetésért élünk,

a mechanikus dolgokért, a zűrzavarért és a hulladékért?

 

Mi, ezek az erőtlenek és esélytelenek, várakozásban maradottak…

Amikor megkapjuk, amit akartunk, már nem akarjuk, amit megkaptunk.

Rossz filmek fogyasztói, a száraz humoré és kétes szövegeké.

Számunkra a múlt nem jelent semmit, a jelen párhuzamos,

a jövő lehetetlen.

Mit csinálunk mi, akiknek elege van a költészetből és a művészetből?

Akik rosszul állunk a tájékozódással, készségekkel?

Mi csak azt akarjuk, hogy hagyjanak békén, hogy sötét

fürdőszobákban és folyosókon koldulhassunk, mint valami zombik.

 

Mi, akik sosem akartunk felnőni;

akik nem akartuk megismerni a nevetségességet és értelmetlenséget.

Mit csinálunk mi, akik nem értettük a terveket, és örökre

beragadtunk ide, a tönkrementek zónájába?

 

 

 

Kozmosz Hotel

 

Látni a várost az utolsó emeletről egy indonéziaival

aki az elkötelezett művészet híve. Elkerülni a vicceket és barátkozást.

Be vagyok zárva a törlőszivacs mechanikájába, mondja.

Hallod, hogy esik? Nem esik.

Két gyerek, akik húznak valamit maguk után.

Azt mondják, a hagyomány fölment a képzelőerő és az ítélőképesség alól.

 

A földszinten robogók állnak sorban a BT üzletének kirakatában –

gondolatban a The Fifth Elementben vagy.

A bárban POV-csajok, legyezőt használnak,

és konspiratívan suttognak neked: gyere velem, megmutatom a rókát.

A világ legvagányabb dolgai láthatatlanok maradnak.

 

Kellene lásd, hogy emelgetik a melltartóikat.

Semmi sem szomorúbb néhány gyolcsingbe öltözött palántánál,

amint megpróbálnak felszedni egy idegent, aki tud egyedül nevetni.

A vicc csak a te fejedben van.

 

Egy sci-fiből kiragadott ebédlő, 70-es évek, ahol két

iker szakácsnő trónol, 60 felettiek, túlsúlyosak,

rövidre nyírtak; karon fognak, és az asztalhoz vezetnek.

Van valami előkelő és anyás abban, ahogy megsemmisítik a visszautasítást.

Csillagködökkel tapétázott szobák, intergalaktikus izzókkal.

 

Légkondicionáló készülékekkel, ’83-ból, amik még mindig működnek.

Befejezetlen utolsó emelettel. Nem ajánlatos kimenni itt,

mert ottragadsz valahol, ahol nem akarnál.

Azt mondják, ide hozták a lázadókat.

Kerek tükrök, zengő folyosók fénypontokkal,

gránit ívek dark energyvel még mielőtt

a tudósok felfedezték volna a dark energyt.

 

Horizont tévével és a fürdőben forró rúddal, egy

pszichedelikus festménnyel, amely egy vízesés drámáját ábrázolja.

Arctic hűtőszekrénnyel és egy masszív karosszékkel, amelyben láthatatlannak érzed magad.

3. emelet: Fogorvosi rendelők. Belépni tilos!

A sebezhetőség itt hiba, mondja nekünk a recepciós lány.

A pincéről nem mondok semmit. Amit tudniuk kell,

hogy nem szabad odáig lejutniuk.

 

 

 

A legkellemetlenebb zavaros esemény ünnepe

 

Szerencsétlenségek tartanak fogva, olyan, mint a BAD JUJU játékban –

a legnagyobb csapásokat a barátok mérik.

Az előrelátás hiánya vagy a bizalom kudarca?

A játék egy vicc, amely kivetít egy láthatatlan és csúf övezetbe.

 

Ha volna 1 buszméretű százlábúm, elengedném

a parkban és követném a katasztrófát. Kinyújtanám a kezem, mint egy jedi,

a park fölé emelném és odaerősíteném a levegőbe,

mint egy város mártír védőszentjét.

 

Egyetlen autóbusz sem bukkan elő a múltból, csak egy

elbukott vizsga folytonos érzete. Pánik és csodálkozás –

örökös készenlétben lenni arra, hogy hivatalos emberek ugráltassanak.

A hiba akkor merül föl, amikor elveszted a szándék feletti kontrollt.

 

Néhány napja egy barátom mondja felsőbbrendű lezserséggel

hogy a szakáll és a has képi tőke a választási kampányban.

A pénz a kommunikáció helyettesítője, mondja még.

Most mitikus terjedelem van közöttünk;

a zavarások és megtévesztések végleg eltűntek.

 

 

 

Solideal

 

A teraszt kedveljük inkább a zavarodottsághoz

Vagyunk néhányan akik tudjuk hogy sosem fogjuk elhagyni a kerületet

Olyan ez mintha 1 kóros hazudozóval találkoznál akitől aztán

Nem tudsz szabadulni

 

Amikor megismertem Erikát

Hallsszal kombinálva szakadás aszongyák neki

Annyira kellemes és félelmetes megfogni az anyagot

Néhányan azt mondják hogy vissza kell térnünk az értékekhez

Mindenki akit jónak tartanak

Védekezik és messzire szállítja dolgait

 

A genetikusok azt mondják hogy

Valaki gonoszsága látható a körme formájából

Ezek érzékeny és introvertált alakok akik nem látják a kiutat

Lelkük színképektől és gyanútól kísértett

Balesetveszélyes terep

Tudják mi a problémád még mielőtt a rendelőbe érkeznél

Nem különböznek azoktól akik a parkban lelkesen

Tologatják babakocsijukat és az álmodozásból felébrednek

Amikor valami ismerősök

A babakocsi fölé hajolva hangutánzó szavakat adnak ki magukból

Fárasztó mesterség ez az udvariasság

 

Aki mosolyog neked azt bizonyítja

Hogy a fikció lehetséges

A méret számít Ő teszi lehetővé újabb érzelmek felbukkanását

Hagyjatok fel a hülyeségekkel és gondoljatok valami körmönfontabbra

 

Ha forradalmár vagy ne vesd le a bugyid

Volt egy film szerzetesekkel akik eltévedtek a sivatagban

Néhányan magukat álcázva adtak el lekvárt és ópiumot

Mit meg nem teszel a hatás érdekében?

Aki mosolyog neked összetéveszt

Meghúzod a kötelet és az ejtőernyő kinyílik

Az ejtőernyő megvéd a gravitációtól

 

– Szereted a rántottát? kérdezted.

– Igen, s a dokumentumfilmeket is.

Egy agresszív kéz kivesz valamit a fiókból.

Egy hadviselt kéz végigvezet a valóságon.

Egy idő után senki nem oké.

 

Sánta Miriám fordításai

(Megjelent a Tiszatáj 2019. szeptemberi számában)

 


Címke: , , ,
2021.01.14 - tiszatáj

MÜLLER DEZSŐ:
ALÁMERÜL ATLANTISZOM
Indulás és érkezés, és ami közte van. Egy tartalmas életmű stációi sorakoznak Müller Dezső legújabb verseskötetében. Ahogy öregszik az ember, gondolatai egyre többször elidőznek a Máté Péter által megénekelt „lázas ifjúság”-nál… – FÁBIÁN TIBOR KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.13 - tiszatáj

MAURER DÓRA IXEK 7-1 CÍMŰ TÁRLATA A VINTAGE GALÉRIÁBAN
Új, színpompás tárlatát tekinthetjük meg Maurer Dórának, a magyar avantgárd jeles képviselőjének, alkotójának. A Kossuth-díjas grafikus és festőművész IXEK 7-1 címet viselő munkái újdonsült szériájának, az IXEK 22-nek (2019-2020) válogatott darabjai. Három alapszínben: vörösben, sárgában, kékben „ragyogó” geometrikus alakzatok… – TAKÁTS FÁBIÁN ÍRÁSA

Tovább olvasom >>>
2021.01.13 - tiszatáj

KONOK TAMÁSRA EMLÉKEZTEK A LUDWIG MÚZEUMBAN
z Asztali beszélgetések sorozat és a Ludwig Múzeum közös online rendezvényén a Nemzet Művésze címmel kitüntetett Kossuth-díjas festőművészre, Konok Tamásra emlékeztek pályatársai, barátai a művész 91. születésnapján, 2021. január 9-én… – GALAMBOS ÁDÁM BESZÁMOLÓJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.11 - tiszatáj

PIECES OF A WOMAN
Mundruczó régebben sem idegenkedett a melodrámától, ám némi kitérő után forgatott legújabb filmje mintha a zsáner legtisztább párlata lenne, kérdés, milyen végeredménnyel… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.08 - tiszatáj

MÁRTON LÁSZLÓ: KÉT OBELISZK
Márton László legújabb regénye, a Két obeliszk továbbhalad a szerző által már jól kikövezett poétikai úton: a fikcionalitás és a referencialitás dichotómikus rendszerének fel-, illetve megbontását tűzi ki célul. Ami azonban az előző két kötethez, A mi kis köztársaságunkhoz és a Hamis tanúhoz képest változott, az az, hogy ezúttal nem (csak) a magyar történelem egy jelentős eseménye (Vésztői köztársaság, tiszaeszlári vérvád) kerül a Márton-féle fikciós krónika középpontjába, hanem egy nemzeteken átívelő szerelmi történet… – KLAJKÓ DÁNIEL KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.06 - tiszatáj

MÉG EGY KÖRT MINDENKINEK
Zenitjén már túljutott az egyik legünnepeltebb kortárs dán rendező, ettől függetlenül Thomas Vinterberg vígdrámája szoros kezekkel összetartott, potens szerzői teljesítmény, amely mindenképpen a pályakép jobban sikerült darabjai között foglal helyet… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.06 - tiszatáj

INTERJÚ PETŐCZ ANDRÁSSAL AZ IRODALMI TEHETSÉGGONDOZÁSRÓL 
Petőcz András Babérkoszorú-díjas költő beszél irodalmi tehetséggondozásról, a Kodolányi János Egyetemen általa vezetett kreatív írás tanfolyamon végzett munkáról, annak tapasztalatairól… – PÁNCZÉL ANDRÁS INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.03 - tiszatáj

ÁFRA JÁNOS: RÍTUS
Útmutató, vizualizáció, meditáció. Efféle benyomást keltenek a Rítus egyes szám második személyben írott versei. Az olvasó részben ennek köszönhetően érezheti: ősi örökség rejtélyeibe vezető beavatástörténet részese. Áfra János harmadik verseskötete egyszerre kezeli komolyan a rituális konstrukciók előírásait, és ébreszt megdöbbenést az abszurdba forduló, de nagyon is ismerős magatartásformákkal szemben… – URBÁN ANDREA KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2020.12.30 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS MILCHO MANCHEVSKI FILMRENDEZŐVEL
Legtöbben az Eső előtt rendezőjeként ismerjük, ám a macedón direktor az elmúlt közel 30 évben sem tétlenkedett. Miután Velencéből a legjobb filmnek járó Arany Oroszlánnal távozott, öt újabb munkával jelentkezett: a hazai forgalmazásba is bekerült Árnyékok és Anyák után a Fűzfát is megtekinthették az érdeklődők, igaz, a pandémiára való tekintettel csak a Művész Távmoziban… – SZABÓ G. ÁDÁM INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Normal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő