04.06.
| Bálint Ádám: Fóliók >>>
03.19.
| Civilként az állam működési hézagaiban – L. Ritók Nóra előadása >>>
03.17.
| Tudományos zsebsorozattal szórakoztatja közönségét a Grand Café >>>
03.16.
| Homo Ludens Project feat. Góbi Rita Társulat: Az érintés dicsérete >>>
03.13.
| Új koncertfelvételekkel nyitja meg médiatárát a hosszú hétvégére a 16 éves Müpa >>>
02.20.
| Kurtág 95: élőben közvetíti a zeneszerző születésnapi koncertjét a Müpa >>>
02.25.
| Duda Éva Társulat: Prizma >>>
02.18.
| Az Erdélyi Magyar Írók Ligája rendezvényei a Magyar Széppróza Napja alkalmából >>>
02.16.
| Homo Ludens Project – Beszélgetés Dr. Beck Zoltánnal, Dr. Kelemen Zoltánnal, Orsós Jánossal >>>
 TiszaLINE Szalon

04.03.
| Milan Dunđerski ifjúsági költészeti díj >>>
03.19.
| Sziveri-díj, 2021 >>>
02.04.
| A Szépírók Társaságának felhívása >>>
12.15.
| Humorban gazdag Ájvonne érkezik a REÖK-be >>>
12.13.
| Trafó – Mi a te ügyed? >>>
12.11.
| Izgalmas kortárs krimi Podmaniczky Szilárd új könyve? >>>
11.18.
| Ezer újkori metszetet tesz digitális közkinccsé az Országos Széchényi Könyvtár >>>
11.13.
| Kürti László és Ross Gillett kapja a Balassi Bálint-emlékkardot >>>
10.30.
| Lemezen adták ki Keith Jarrett legendás müpabeli koncertjét >>>

Borsi Bálint, Fekete Vince, Fellinger Károly, Gerevich András, Jász Attila, Kiss Anna, Markó Béla, Siska Péter, Szálinger Balázs, Veszelka Attila versei
Grecsó Krisztián, Petrik Iván prózája
„Hogy, ha a csend…” (Szabó Csaba Hölderlin-nyersműfordításai és kommentárjai)
Tanáralakok Németh László, Márai Sándor műveiben (Ifj. Sipka Sándor, Szilágyi Zsófia tanulmányai)
Tiszatáj Diákmelléklet, újra: Hansági Ágnes: Mit jelent ma Jókait olvasni?

>>>

Mindenkit nagy szeretettel várunk a SZTE JGYPK Rajz-Művészettörténet Tanszék hallgatóinak közös ólomüveg-kiállítására
2020. november 4. 17 óra 
Tiszatáj Szalon (Szeged, Roosevelt tér 10-11.)

>>>

A művészet, az együttműködés és a kihívásokon felülkerekedő kreativitás ünnepe volt a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál
Hír 
2020.11.01 - tiszatáj

Október 9. és 25. között, a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál 17 napja során fokozott biztonsági előírások közepette több száz kortárs zenei, színházi, könnyű- és világzenei, képzőművészeti és jazzprogram, opera- és táncelőadás, köztük számtalan premier és magyarországi bemutató valósult meg több mint 52 helyszínen, szerte a fővárosban. A fesztivál idején fényfestés borította varázslatos színekbe Budapest emblematikus pontjait, és a kávézókban, utcákon, tereken is izgalmas pop-up koncertek, köztéri produkciók lepték meg a városlakókat. A régió legfontosabb kortárs művészeti programsorozata ráadásul idén formabontó módon az ősz további heteire is tartogat néhány kulturális csemegét.

Sok szempontból rendhagyó fesztivált zárunk, és büszkén kijelenthetjük, hogy a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál sikere túlmutat önmagán ebben a rendkívüli évben. Felemelő és megható volt látni nézőink, művészeink és a programsorozat megvalósításában közreműködő munkatársak odaadását, kreativitását, alkalmazkodókészségét, profizmusát és elhivatottságát. Ez a 17 nap nem csupán azt bizonyította, hogy milyen fantasztikus alkotók kortársai lehetünk, de azt is, hogy együttműködve, figyelve és vigyázva egymásra a hazai kulturális élet kimagasló teljesítményre képes a legnagyobb kihívások közepette is” – foglalta össze Káel Csaba, a fesztivál főszervezője, a Müpa vezérigazgatója, a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál Operatív Testületének elnöke. Kiemelte, hogy a CAFe Budapest esetében a fesztiválélményhez szervesen hozzátartozik, hogy számtalan alkotást itt láthat-hallhat először a közönség: 2020-ban a fesztivál 62 mű nagy sikerű bemutatójának – köztük több ősbemutatónak és lemezbemutatónak – adott teret.

„A Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ (BFTK) idén is örömmel vett részt a CAFe Budapest szervezésében – ráadásul ebben az évben egyedülálló eredményként könyvelhetjük el, hogy a jelen helyzetben, szinte kivételes módon egyáltalán létrejöhetett a fesztivál. Nézőink, illetve a fellépő művészek épsége és biztonsága érdekében minden óvintézkedést betartva igazán színvonalas és értékes kortárs produkciók születtek, amire már nagyon sokan vártunk. Sikerként könyvelhető el továbbá a koncertek és színházi előadások „házhoz szállítása” is: a jól működő digitális megoldásoknak köszönhetően rengeteg fesztiválozó online csatlakozott a programokhoz” – mondta el Faix Csaba, a fesztivál Operatív Testületének tagja, a BFTK Nonprofit Kft. ügyvezetője.

A fesztivál szervezői kiemelik, hogy alkalmazkodva a 2020-as év kihívásaihoz, a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál jóformán minden este lehetőséget biztosított arra, hogy mindazok, akik nem tudtak személyesen jelen lenni a programokon, online is belekóstolhassanak a fesztivál összetéveszthetetlen hangulatába. A közvetítéseket több mint 17000 néző követte a fesztivál 17 napja alatt: a közönség többek közt olyan kiváló előadásokba és koncertekbe nyerhetett bepillantást a CAFe Budapest digitális felületein, mint a Gangaray Dance Company AGORA II című nagy sikerű táncbemutatója, az Új Magyar Zenei Fórum zeneszerzőversenye, a Magyar Zeneművészeti Társaság KOMP néven megújult kortárs zenei válogatása, vagy épp a nagyszerű szoprán, Vizin Viktória és a Jazzical Trio Bartók ihlette jazzkoncertje.

Több fesztiválprogramot is nagy nemzetközi érdeklődés övezett idén: a világszerte komoly sikereket arató társulat, a Recirquel világpremierje, a tánc és újcirkusz műfaját egyesítő Solus Amor című produkció a szakmát és a közönséget egyaránt lenyűgözte, sőt, az előadásról készült fotók egyikét több nagy nemzetközi médium – köztük a Times és a Guardian – is a nap képének választotta.

A CAFe Budapest évről évre nagy hangsúlyt fektet arra, hogy elismerje egy-egy műfaj legígéretesebb fiataljait és egy-egy terület kiemelkedő szakembereit, ikonikus alkotóit. Sokak számára lesz örök emlék az a felejthetetlen pillanat, amikor a fesztivál záróhétvégéjén Lakatos Mónika a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem színpadán, gálakoncertjének részeként átvette a világzene legfontosabb nemzetközi eseményének legnagyobb elismerését, a WOMEX világzenei expó életműdíját, a WOMEX Artist Awardot.

2020. október 15-én a Margó Irodalmi Fesztivál és Könyvvásáron hatodik alkalommal adták át a Margó-díjat: a legjobb első prózakötetért járó elismerést idén a Magvető Kiadónál megjelent, az Évszakhoz képest hűvösebb című novelláskötetével Harag Anita érdemelte ki.

A 2020-as év minden szempontból hatalmas rugalmasságot követelt és követel a művészeti élet szereplőitől, így rendhagyó módon idén a fesztivál egyes bemutatóira az ősz további részében kerülhet csak sor. Philip Glass táncoperája, a Les Enfants Terribles (Veszedelmes éden) premierje új időpontban, november 21-én, Vajda János A képzelt beteg, avagy őfelsége komédiása című ősbemutatója pedig október 30-án valósul meg az Eiffel Műhelyházban. Julian Philips The Yellow Sofa című művének várva várt magyarországi bemutatójára november 5-én kerül sor a Zeneakadémián.

S ha már kiterjesztett CAFe-élmény és fesztiválhangulat: ahogy minden évben, az idei fesztiválon is számtalan nagyszabású kiállítás megnyitójának örülhettünk, amelyek közül több a következő hetekben, hónapokban is látogatható. A régióban először a Magyar Nemzeti Galériában látható az absztrakció legfontosabb kortárs képviselői közé tartozó Sean Scully életműve – a tárlat egészen 2021 januárjáig megtekinthető. A Kiscelli Múzeumban a Határtalan design 14 ország több mint 100 dizájnerének, ékszertervezőjének és képzőművészének munkáit mutatja be, a különleges válogatás egészen november 15-ig elcsíphető. A világhírű fizikus és hálózatkutató, Barabási Albert-László és csapata kutatásainak köszönhetően a tudomány és a művészet láthatatlan összefüggéseire csodálkozhatunk rá a Ludwig Múzeumban, egészen 2021. január 17-ig.

 

 

Az idei fesztivál napi összefoglaló videói és fotói itt találhatóak: http://www.cafebudapestfest.hu/

Facebook: https://www.facebook.com/CAFeBudapestOfficial



2021.04.21 - tiszatáj

TVERDOTA GYÖRGY: HAGYOMÁNY ÉS LELEMÉNY
Kiemelkedően fontos tanulmánykötet jelent meg éppen két éve. Nagy időhatárokat fog egybe, harminc év terméséből állt össze. Az esetleges rossz nyelvek igyekezetét állítsuk meg rögtön. A gyűjtemény nem egy egyébként létező – tipikus – igyekezet terméke, hogy egy szerzőnek legyen sok év után, akár régi szövegekből is, újból egy kötete. Az egész itt lényegesen nagyobbat ad ki, mint az egyes tanulmányok sejtetnék… – SZÉCHENYI ÁGNES KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.04.17 - tiszatáj

THE FATHER 
Mielőtt bárki kedvét szegné az esetleges teatralitás, nyugodtak lehetünk: Zeller színdarab-adaptációja nemcsak a formai gyerekbetegségektől szabadul meg, hanem egy tematikai irányzat kurrens csúcsdarabjává is avanzsál… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.04.16 - tiszatáj

Székely Örs szerény költő, még nincs Wikipédia-szócikke se, de pár adat összegyűjthető róla. 1992. május 7-én született Kolozsváron. Brassóban zeneiskolában tanult, majd a Babes-Bolyai Tudományegyetem magyar-német tanári alapszakos hallgatója volt, a mesterképzést viszont már az ELTÉ-n végezte esztétikán. Jelenleg a doktori disszertációját írja. Tanulmányai mellett volt kántor, alkalmi tudósító vagy service desk agent, ez utóbbi akármit is jelentsen… – BÍRÓ-BALOGH TAMÁS LAUDÁCIÓJA

Tovább olvasom >>>
2021.04.15 - tiszatáj

SYPORCA WHANDAL: VÁKUUM CÍMŰ TÁNC- ÉS PERFORMANCE FOTÓI KAPCSÁN
A szavak elmerültek benne… A bennfentes (mégis független) nézőpontok koncentrált köröket, spirális érzeteket gerjesztettek… A mozdulatok fázisai befelé szakadtak, tér-tágító gondolatokat teremtettek, változatosan és visszatérően sokszorozták önmagukat…

Tovább olvasom >>>
2021.04.15 - tiszatáj

SUSANNA CLARKE: PIRANESI
A regényben megjelenő belső és intertextuális utalások valójában már Piranesi nevében benne rejlenek. Nemcsak a Másik neve válik beszédessé, hanem a narrátoráé is, hiszen utal Giovanni Battista Piranesire, egy olasz építészre, rajzművészre, akinek rajzai hasonlóak a Clarke által megálmodott Csarnokokhoz, mindez pedig egy újabb külső referencia lehet az olvasók számára a kötet mélyebb megismeréséhez, értelmezéséhez… – BORBÍRÓ ALETTA KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.04.14 - tiszatáj

DRY CLEANING: NEW LONG LEG
Kötelességemnek érzem azzal kezdeni, hogy annak, amit az angol Dry Cleaning zenekar csinál, tulajdonképpen nem kellene működnie – nem is úgy működik, ahogy a mezei zenehallgató azt megszokhatta kedvenc A- vagy épp Zs-listás Spotify-előadóitól. A londoni banda áprilisban megjelent debütáló albuma, a New Long Leg éppen azért érdekes annyira, mert az egyre görcsösebb pózokba merevedő gitározós-éneklős zenekarok világában egyszerre zavar össze, villanyoz fel, érint meg, és gondolkodtat el arról, milyen is a lesújtó mindennapok felemelő popzenéje 2021-ben… – NAGY AMBRUS KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.04.12 - tiszatáj

Borsi Bálint, Fekete Vince, Fellinger Károly, Gerevich András, Jász Attila, Kiss Anna, Markó Béla, Siska Péter, Szálinger Balázs, Veszelka Attila versei
Grecsó Krisztián, Petrik Iván prózája
„Hogy, ha a csend…” (Szabó Csaba Hölderlin-nyersműfordításai és kommentárjai)
Tanáralakok Németh László, Márai Sándor műveiben (Ifj. Sipka Sándor, Szilágyi Zsófia tanulmányai)
Tiszatáj Diákmelléklet, újra: Hansági Ágnes: Mit jelent ma Jókait olvasni?

Tovább olvasom >>>
2021.04.10 - tiszatáj

KARINTHY GÁBOR ÖSSZEGYŰJTÖTT VERSEI
Ha az olvasó egy olyan költő kötetét veszi a kezébe, amelyik harminc-negyven évvel ezelőtt bizonyos újdonsággal és máig érvényes hatással volt rá, akkor kétféle szempont érvényesül a versek olvasása közben. A félelem vagy csak óvatosság, hogy ennyi idő elteltével vajon ugyanazt az elragadtatást, ugyanazokat az érzelmeket éli újra át, vagy pedig a szöveg már nem talál benne olyan mély visszhangra, az irodalmi köznyelv, az olvasók ízlése megváltozott, és a relevancia helyett inkább irodalomtörténeti meghatározásra kényszerül… – SÁNTHA JÓZSEF KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Normal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő