10.29.
| Asztali beszélgetések… – Sztehlo Gábor, az embermentő >>>
10.28.
| Grand Café – Nádasdy Ádám A szakállas Neptun című novelláskötetének bemutatója >>>
10.27.
| Ráolvasás 04. – Tóth Kinga Írmag című könyvének bemutatója a Grand Caféban >>>
10.22.
| Szent II. János Pál pápával a metróban >>>
10.10.
| Munkácsy-díjas festőművész több mint 300 alkotása a REÖK-ben >>>
10.15.
| 26. Lengyel filmtavasz – ősszel >>>
10.10.
| Long time no see! – Simkó Beatrix és Jenna Jalonen >>>
10.09.
| Trafó Galéria: Mögöttes hangok zaja >>>
NAPI TANDORI

10.17.
| Swimathon Pécs 2020 >>>
10.15.
| Embertani érdekességek a Határtalan Régészet őszi számában >>>
10.09.
| Sziveri János költőre emlékeztek a Kertész Imre Intézetben >>>
10.05.
| Elhunyt Böndör Pál költő, dramaturg >>>
10.05.
| Gyukics Gábor rangos nemzetközi díja >>>
09.25.
| Bemutatták az első magyarországi dinoszaurusztojást >>>
09.07.
| Kossuth Rádió – Nagyok Nátyi Róberttel >>>
09.09.
| A Ludwig Múzeum pályázati felhívása >>>

Bagdal Zoltán, Cirok Szabó István, Farkas Árpád, Jenei Gyula, Kormányos Ákos, Kukorelly Endre versei

Jan Carson, Karácsonyi Zsolt prózája

Farkas Árpád párbeszéde Ilia Mihállyal (1972)

Zsolt 141, 9-10. (Beszélgetés Csalog Zsolt könyvéről; Soltész Márton tanulmánya; Írások a Csalog-hagyatékból)

SÍKFUTURIZMUS (Hungarofuturizmus Délen)

>>>

Ez ma az én napom lesz! – gondolta magában Karika Marika, az örökmozgó rokkantnyugdíjas, miközben foltos harisnyáját tyúkszemes lábára igyekezett felhúzni. […]

>>>

Frissített VERZIÓ
2020.10.16 - tiszatáj

November 10. és 22. között új formát öltve, a virtuális térbe költözik a 17. alkalommal megrendezett VERZIÓ programsorozata, így a fesztivál történetében először országosan elérhetővé válik Magyarország egyetlen emberi jogi dokumentumfilm fesztiválja.

Ötven film kerül bemutatásra a legfontosabb aktuális nemzetközi és hazai témákat boncolgatva, amelyek közül elsőként a kínai 76 napot láthatja a közönség. A nyitófilm a jelenleg is zajló világjárvány kirobbanásának korai napjairól tudósít. Bemutatja az orvosok és a betegek krízishelyzetben megszülető reflexióit, a járványra adott emberi reakciókat. A dokumentumfilm íves szövetében kibontakozó megrázó események, több nézőpontra rávilágítva a sokrétű tapasztalatszerzés lehetőségét nyújtják.

A filmek közel két hétig lesznek online elérhetőek. A Blinken OSA Archívum által alapított VERZIÓ Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál idei jelmondata a Közelebb egymás valóságához is erre az új helyzet jelentette emberléptékű kihívásokra utal. Arra figyelmeztet, hogy a pandémia mögött kiszélesedő virtuális valóságunk következménye, a növekvő elszigeteltség is új lendületet kapott, ez pedig fenyegetést jelent azokra a megértést segítő folyamatokra, amelyek alapvetőek gyorsan változó, mediatizált, manipulált és technika uralta világunk megértéséhez és tapasztalataink átértékeléséhez. Hiszen ebben az újfajta szociális rendezetlenségben, ahol a különböző hiteken, érdekeken és ideológiákon átívelő másod- vagy harmadkézből szerzett alanyi tapasztalások, bizalmi válságokat teremtve még inkább megkérdőjelezhetővé váltak. Ennek tükrében pedig, a VERZIÓ célja, hogy „új perspektívákat mutasson be, és segítsen valóságként elfogadni és megérteni egymás életét”. A fesztivál igazgatója, Sarkisova Oxana tolmácsolásában: „2020-ra nemcsak úgy fogunk emlékezni, mint a globális kihívások és nagyszabású változások évére, hanem a fáradhatatlan kísérletezés és új szokások időszakára is. Felmérve a járvány kockázatát idén úgy döntöttünk, hogy a Verziót teljes egészében online tartjuk meg. Minden megrázkódtatás ellenére a világ nem állt meg és a dokumentumfilmesek a frontvonalban tesznek azért, hogy rögzítsék az emberiséget érintő változásokat és kihívásokat. Mi mindannyian pedig tovább keressük a lehetőségeket, hogy kapcsolatban maradjunk és tájékozottak legyünk egymásról, hogy megismerjük egymás fájdalmait és örömeit.”

És, hogy mi a jó a fesztivál dokumentumfilmjeinek idei mustrájában? A Nemzetközi, a Diák- és elsőfilmes, továbbá a Magyar versenyprogram alkotásain túl, a VERZIÓ a mozgókép nemesebb nyelvén fest realista képet a járvány elterjedésének első gócpontjáról, a Vuhanban történtekről. Külön kategóriákba szedve, az igazság, hitelesség, valóságosság erejét hirdetve mesél a legaktuálisabb, legizgalmasabb témákról. Ilyen például, az emberi jogok ökológiai dimenzióját feltáró Antropocén filmgyűjtés, mely szekció alkotásaival az emberi és természeti környezet között szélesedő szakadékot próbálja feltölteni friss energiákkal és tudással. „Az igazság nevében szekció fő témái a társadalmi igazságosság, a jogrendszerek sokfélesége és az érdekképviselet formái. Megjelenik benne a sajtószabadság, a tüntetők illegális őrizetbe vétele, korrupciós vizsgálatok és az apartheid rendszer elleni küzdelem.
 A Világképtár szekció pedig válogatás önreflexív dokumentumfilmekből, amelyek feltárják a fényképészet és archív felvételek hatalmát a hiteles narratívák bemutatásában. A világ megismerése élő közvetítéseken, elavult VHS-szalagokon, sajtófotókon és a holokausztot túlélők privát fotóarchívumain keresztül.”

Lesznek ingyen elérhető filmvetítések is. Az érdeklődők a fesztivál honlapján férhetnek hozzá több információhoz. Online követhetik az egyéb programokat, közönségtalálkozókat és kerekasztal beszélgetéseket. A nézők szavazhatnak is kedvenceikre, mert közönségdíjat is kiosztanak a 17. VERZIÓ szervezői.

Szász Csongor


Címke: , , ,
2020.10.23 - tiszatáj

XAVER BAYER: AZ ÁTLÁTSZÓ KEZEK 
Xaver Bayer első regénye egy egyetemista élet „átfogó orientálatlanság[áról]” ad képet, „a cselekvés következménynélküliségének következményeként”; az Alas­­­­ka­straße a szexualitás és a hatalom összefüggéséről rajzol „radikális és kíméletlen képet”, míg harmadik regényében a „dühös nihilizmus és az undor” már pszichológiailag motiváltan jelenik meg, és az életkedv nélküli fiatalember ábrázolása a stringens elbeszélésnek és a szigorú történetvezetésnek köszönhetően már szinte magával rántja az olvasót a szövegvilágba… – ZSELLÉR ANNA KRITIKÁJA

>>>
2020.10.21 - tiszatáj

A BEFEJEZÉSEN GONDOLKOZOM
Viszonylag gyakran találkozni internetes bejegyzésekben a „pretentious” (nagyigényű) kifejezéssel: a nem ritkán hirtelen felindulásból pötyögő fórumozók többször olyan rendezőkre vagy színészekre aggatják e stigmát, akikből dőlnek a nagy szavak, esetleg affektálva beszélnek, hevesen gesztikulálnak, tehát mini show-val népszerűsítik, fényezik önmagukat, ám érdemleges cselekvést, vagy akár egy emlékezetes darabot ritkán tudnak felmutatni… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.10.20 - tiszatáj

Tisztelt Kiállítók! Festőbarátaim!
Kissé felemás módon a fenyegetettség ellenére mégis ünnepel országos rendezvényeivel a festőtársadalom a magyar Festészet Napján. Immáron hatodik alkalommal gyűltek össze a szegedi festők, Szent Lukács evangélista névnapja alkalmából, akit a festők védőszentjének tartanak… – PATAKI FERENC MEGNYITÓJA

>>>
2020.10.19 - tiszatáj

NÁTYI RÓBERT KISMONOGRÁFIÁJA HÉRICS NÁNDOR MŰVÉSZETÉRŐL
Ha Hérics Nándor munkásságáról a róla szóló kismonográfia képanyaga alapján alkotunk képet, akkor egy szellemes, a pop art kritikai attitűdjéhez közel álló, élvezhető műveket alkotó művész tevékenysége kerekedik ki előttünk. A könyv szerzője, Nátyi Róbert elemzése a munkák tartalmi kérdései mellett arra is rávilágít, hogy milyen műfaji áthatások nyilvánulnak meg az életműben… – IBOS ÉVA ÍRÁSA

>>>
2020.10.18 - tiszatáj

SZARVAS MELINDA: IRODALOMTÖRTÉNETI TANULMÁNYOK A MAGYAR VAJDASÁGI IRODALOMRÓL 
A név meghatároz, a név előír, a név előfeltételeket, sőt előítéleteket hoz létre, és még Bar­thes szerzőjének halála után fél évszázaddal is elvárási horizontot konstruál meg. Szarvas Melinda tanulmánykötetét olvasva ez a horizont fel-, majd leépül. Átalakul, átíródik, átfogalmazódik. Körvonalai de-, majd rekonstruálódnak. Szabályai pedig érvényesülnek, eltolódnak, elmozdulnak és helyenként felszámolódnak… – ROGINER OSZKÁR KRITIKÁJA

>>>
2020.10.17 - tiszatáj

Fudzsi csúcsára
Kicsiny csiga, mássz, csak mássz,
Hogy önmagad légy.

– M. NAGY MIKLÓS FORDÍTÁSA

>>>
2020.10.16 - tiszatáj

November 10. és 22. között új formát öltve, a virtuális térbe költözik a 17. alkalommal megrendezett VERZIÓ programsorozata, így a fesztivál történetében először országosan elérhetővé válik Magyarország egyetlen emberi jogi dokumentumfilm fesztiválja… – SZÁSZ CSONGOR AJÁNLÓJA

>>>
2020.10.15 - tiszatáj

PETŐCZ ANDRÁS:
A MACSKA VISSZATÉR
A szerző fokozatosan építi fel a mondanivalót, a metamorfózis konkrét és általános értelemben is főszerepet kap a kötetben. Kezdetben a macska feketesége egyrészt a fizikai küllemet jelzi, ugyanakkor kontrasztot képez a tisztaság jelenségével, a tisztálkodás gesztusával is. Mintha a macska állandóan arra törekedne, hogy megszabaduljon feketeségétől, tisztátalanságától, valamiféle általános értelemben vett mocskosságtól… – HÖRCHER ESZTER KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő