Címtelen föld
ÖT FIATAL ERDÉLYI KÖLTŐ VERSE
Sánta Miriám, György Alida, Fischer Botond, Gothár Tamás és Gál Hunor versét közöljük a fiatal erdélyi modern lírát bemutató Címtelen föld című antológiából. A kötet az erdélyi költészet új irányait és kísérleteit gyűjti össze, amelyeken tetten érhető a metamodern érzékenység […]
ÖT FIATAL ERDÉLYI KÖLTŐ VERSE
Sánta Miriám, György Alida, Fischer Botond, Gothár Tamás és Gál Hunor versét közöljük a fiatal erdélyi modern lírát bemutató Címtelen föld című antológiából.
Kolozsváron 2008-ban jelent meg a Korunk és a Komp-Press Kiadó gondozásában A meghajlás művészete címmel az erdélyi fiatal, akkor még kezdő szerzők antológiája, majd ezt követte, 6 évvel később, 2014-ben az Erdélyi Híradó Kiadó és a Fiatal Írók Szövetsége által kiadott Mozdonytűz. Fiatal írók antológiája.
Azóta felnőtt egy nemzedék, az említett antológiák szerzői közül néhány már ismert, több kötetes szerzővé érett, ugyanakkor a Mozdonytűz óta eltelt újabb 6 év, közben színre lépett egy teljesen új generáció is, velük együtt pedig egy újfajta költészet van kibontakozóban. Kevésbé jellemző a posztmodern cinizmus, paródia és pasztiché, helyét egy reflexívebb irónia, fokozott őszinteség és újfajta érzékenység vette át. Ezt az átalakult érzelmi struktúrát sokan kísérelték meg leírni, ezek közül a legintegratívabbnak a metamodernizmus javaslata bizonyult. A címtelen föld antológia az erdélyi költészet új irányait és kísérleteit gyűjti össze, amelyeken tetten érhető a metamodern érzékenység.
Ide tartozik az utóbbi időben sokat vitatott „újkomolyság” fogalma, az ökológiai- és társadalmi tudatosság és reflexió, testiség és testtudat kérdései az információ korában, a popkultúra vs. magaskultúra, de szűkebb értelemben a kisebbségi lét, az ellentmondásos kelet-európai realitás problémakörei a 21. századi globalizált világban.
Mit jelenthet a hitelesség az azonnaliság és avulás korában? Hogyan kell viszonyulnom a környezetemhez a közösségi média és a fake news sűrűjében? Hogyan és mivé alakultak át emberi kapcsolataim? Mik a kilátásaim a túlnépesedett világban erdélyiként és kisebbségiként, nőként és férfiként? Mi az, amiért felelősséget kell vállalnom? Hogyan kell egyszerre lépést tartanom a világgal, döntéseket hoznom, és valamilyen módon viszonyulnom kultúrához, hagyományhoz, valláshoz, családhoz? Valóban közeleg a világvége? Ha igen, mi lesz utána? Ha meg nem, akkor mi jön még?
Ilyen és hasonló kérdések foglalkoztatják az (fiatal) erdélyi költőket, akik a legkülönbözőbb versnyelveken alkotnak a vallomásos költészettől a formai játékon át a poszt-apokaliptikus- és biopunk víziókig. A kisebbségi tapasztalaton túl – vagy épp abból adódóan – érzékelhető egyfajta, „otthonról hozott” (poszt)irónia, ami nem funkciója, hanem inkább előfeltétele versbeszédüknek. Szintén felfedezhető egy, ezt erősítő, komplex kulturális- és társadalmi háttér, illetve az ezeket ellenpontozó nyers őszinteség és lelki realizmus.
Elsősorban a legfiatalabbak sorolhatók ide, akik az elmúlt években kezdtek publikálni, mint Gál Hunor, Gothár Tamás, György Alida, Juhász-Boylan Kincső, Kali Ágnes, Kemenes Henriette, Kulcsár Edmond, Mărcuțiu-Rácz Dóra, Ozsváth Zsuzsa, Sánta Miriám, Sárkány Tímea, Sztercey Szabolcs és Vass Csaba; majd azok, akik Mozdonytűz körül bukkantak fel, mint André Ferenc, Győrfi Kata, Kulcsár Árpád, Serestély Zalán, Székely Örs és Varga László Edgár; de itt a helye azoknak az is, akik már jó ideje alkotnak, de mostanában új hangokon szólaltak meg, mint Benke András, Borbély András, Fischer Botond és Gondos Mária Magdolna; valamint a Meghajlás művészetében is helyet kapó Horváth Benji, Láng Orsolya és Visky Zsolt.
Az antológia az Erdélyi Híradó Kiadó és a Fiatal Írók Szövetsége kiadásában jelenik meg, teljes előszava itt olvasható >>>
Sánta Miriám
Hétfőn meghalsz
Csak ezért van három napod.
Ezért az üres megnyugvásért,
hogy többé nem vagy homokóra.
Nem csúszol át egy vékony üvegnyakon,
többé nem értesz az irodalomhoz,
nem írod meg határidőre a szövegeket
és nem halogatod az e-maileket sem.
Nem érdekelnek a tucatjával felbukkanó sminkvideók,
és az sem, hogy arcod tele pattanással.
Nem őrlöd magad homokszemekké,
tudván, hogy mindig van holnap.
Egyre több kék plakát kerül a budapesti metrókba,
és eggyel kevesebb nyelven beszélhetsz nyilvános helyeken.
Nem érdekel, hogy öt év múlva is szénné égnek majd emberek
néhány elhanyagolt koncertteremben, az üszkös láb
is úgy porlad el, mint a homokdűnék legalsó rétege.
Nem súrlódsz lassan az üvegfalhoz,
nem kelsz fel többé macskagyökér-maradékokkal
görcsbe rándult beleidben.
Nem fogod egységesíteni a lábjegyzeteket.
És nem fogsz okostelefonért sem sóvárogni.
Üdvözlégy az örök internet birodalmában,
hozsánna a kettes számrendszerben,
az alaplapodra száradt homokrétegbe
ismeretlen próféta rajzol.
Nem izgalmas, hogy ki kapta meg az ösztöndíjat,
kit milyen munkahelyre vettek fel,
és ki döglik éhen ebben a pillanatban
a szelektív hulladékgyűjtő mellett,
egy virágos abroszba kapaszkodva.
A háttérben gumicsizmás alakok simogatják a képernyőket,
hűtőszekrényedben egy doboz margarin és félujjnyi sajt.
Nincs kórház, nincs egyetem, nincs kávézó, ördög, straight edge,
kevert nyelv, roncsolt nyelv, jogi nyelv és postahivatal.
Nincs homokszempergés. Az életed alakja nem a VLC media player
hangsávjának pirostól zöldig tartó derékszöge,
nem a tilostól szabadig, alanytól a tárgyig, éntől a miig,
nem léteznek többé katonásan sorakozva a nominális szerkezetek.
És nincs performativitás.
Péntek reggeltől vasárnap estig történik.
Megcsókolod a kocsiban, a karosszéria fénye alatt.
Szarvassá változol egy éjszakára,
búcsút veszel a kígyótól, megütsz valakit,
elmondod, hogy szereted.
Harmadnapon eltörik az üveg.
György Alida
Polipanya
Mióta kirúgták
– ő úgy mondja: felmondott –,
anyám minden reggel hatkor kel.
Felkölti apámat, kávét kér,
bekapcsolja a tévét és híreket néz
valami ismeretlen nyelven.
Azt mondja, érti,
mert ő olyan iskolába járt,
első tanuló volt, csak hát
a körülmények, ugye.
Minden fogalmazásom újraírja,
a tanító néni nem gyanakszik,
tele van nyelvtani hibával.
Anyám egy ideje
minden nyelven hibásan beszél.
A család összes kötött blúzát
visszabontja fonállá.
A cérnagyárat egyre ritkábban emlegeti.
Inkább azt hajtogatja,
hogy három szíve van,
mint a polipoknak.
Sokáig nem hiszünk neki,
de az évi két látogatásomkor
körém fonja csápjait.
Olyankor azt gondolom,
meg akar ölni,
de az utolsó pillanatban mindig
lazulni kezdenek a tapadókorongok.
Fischer Botond
Nikotin
Ma halt meg apám. Vagy talán tegnap, nem is tudom pontosan.
És mégis be akarják tiltani. Zárt helyeken. Apámat.
Apám sima Carpați volt, Winchester volt, Camel volt,
lassan lett apámból nikotin, ötven év alatt, előbb csak a tüdeje, aztán belülről kifelé egyre inkább.
Sárga az ujjam az apámtól, elszívok napi harmincat.
Aztán rák lett belőle, előbb csak a tüdeje, aztán belülről kifelé egyre inkább.
Betiltják a rákot.
Kérem, tiltsák be a rákot.
Kérem, tiltsák be apámat.
Cigizett az autóban, mi a tesómmal ott ültünk hátul,
mikor a gyárból hazajött, csendben kellett maradni,
ha délután lepihent, csendben kellett maradni,
ha ivott, jobb volt csendben maradni.
Mikor megölelsz valakit, és a péniszeddel érzed a péniszét, akkor egyforma magasak vagytok?
Néha becigizek az autóba, igaz, csak ha nincs ott a kisfiam, de a füst és a szag beivódik a kárpitba.
Idegesít, hogy ordít a gyerek, fáradt vagyok.
Belefáradtam.
Hogy írjak így, itt zajong mellettem.
Nem tudom ezt a kurva verset se megírni így,
nem tudok rímeket keresni,
nem érzek semmilyen ritmust,
itt vinnyog mellettem.
Egyedülálló apukát játszok, fürdetlek, öltöztetlek, kakaót csinálok, mesét olvasok, porszívózok,
kenyeret pirítok, rendet rakok, verset írok, kussolj már!
Kérem, tiltsák be az apákat.
Gothár Tamás
anyám arról beszél hogy zajlik otthon az élet
nem jártam itthon már majdnem egy éve
azóta lett új gyermek rámaradt a halványlila cumis bögrém
abból issza este a gyümölcslevet meg a kakaót
a szobában ahol régen aludtam ott alszik ő is
ott cserélik a pelenkát ott takargatják
és rács helyett székeket támasztanak az ágyhoz
le ne essen álmában véletlen
apám kérdi tőle „ki a csokikirály”
de válasz nem érkezik
kérdi másodszor majd harmadszor
mire végre magára mutat és mosolyog
gyakorol járni támogatják ahogy lassan lépked
a súlyát elbírja de az egyensúlyt nem találja
anyám arról beszél hogy zajlik otthon az élet
nemrég megszülettek a kiscicák de már elajándékozták őket
korai volt az elszakítás – az anyamacska múlt héten még
kétségbeesetten kutatta át a lakás zugait
anyám azt mondja hogy otthon „körforog az élet”
hogy elváltoznak a dolgok mindig szinte ugyanúgy
célozva az új gyermekre mert most már látja
a közös vonásokat: mióta így lefogyott
az elsoványodott arca olyan mint az enyém volt
már a fülei is kiállnak mint nekem gyermekkoromban
apám kérdi tőle „ki a csokikirály”
sokadjára már mondja is hogy „én”
megtanulta
nagyanyám kint ül a nyárikonyhában
az egyik szeme hályogos
de már a másikból is kikopott a fény
néha nagyanyám ül kint a nyárikonyhában
máskor csak ül odakint egy fehér széken
elsoványodott hasán rögtönzött biztonsági övvel
néha megismer próbál beszélni de útközben
elveszíti a mondatot ha mosolygok rá ő is mosolyog
elrejtem a tekintetem a tenyerem mögött
majd a kezem hirtelen félrekapom és nevet
nagyanyám járni tanul újra meg újra
be a szobába pelenkacserére és vissza
útközben hullnak szürke hajára a levelek
testén sebek sarjadnak miközben gyűjtöm
a kolozsvári fűszerkertemhez anyámék udvarából
a citromfűmagot és az erdő felől fúj a szél
Gál Hunor
\ negyednap \
írd meg és gyilkos leszel,
mint templomban ülő némák.
elgázolt kutyák keresztfája leszel,
fű nő lábaid között, és inni
járnak törzsedhez a gyermekek.
légy türelmes, éhezz és szenvedj,
ha túl rossz, azért utáld,
ha túl jó, akkor azért.
de mindenképp legyél családja,
takard be hűlt helyét az ágyban,
gyászold emlékét,
légy dühös rá,
küldd el,
és reméld, hogy idegenek lesztek
egymás számára, mikor hazatér.
írd meg és légy öngyilkos
gyomrodban száraz kenyérhéjjal.
ahogy lyukat mar cipőtalpadba az idő
egy tömbház kátránytetején,
és te azokra az időkre gondolsz majd,
amikor még nem hitted volna,
mert két kukoricafosztás közt
csak a jegenyék tetejét éri a nap.
írd meg, és elgázolt kutyák
nőnek lábaid közül, mint
a gyermekek. ha túl rossz,
azért, ha túl jó, akkor azért.
takard be hűlt helyét az
ágyban, és vissza fog jönni,
hogy elölről kezdhessétek.
mint egy apró messiás,
felvágja ereit,
és világosság lesz.