10.29.
| Asztali beszélgetések… – Sztehlo Gábor, az embermentő >>>
10.28.
| Grand Café – Nádasdy Ádám A szakállas Neptun című novelláskötetének bemutatója >>>
10.27.
| Ráolvasás 04. – Tóth Kinga Írmag című könyvének bemutatója a Grand Caféban >>>
10.22.
| Szent II. János Pál pápával a metróban >>>
10.10.
| Munkácsy-díjas festőművész több mint 300 alkotása a REÖK-ben >>>
10.15.
| 26. Lengyel filmtavasz – ősszel >>>
10.10.
| Long time no see! – Simkó Beatrix és Jenna Jalonen >>>
10.09.
| Trafó Galéria: Mögöttes hangok zaja >>>
NAPI TANDORI

10.17.
| Swimathon Pécs 2020 >>>
10.15.
| Embertani érdekességek a Határtalan Régészet őszi számában >>>
10.09.
| Sziveri János költőre emlékeztek a Kertész Imre Intézetben >>>
10.05.
| Elhunyt Böndör Pál költő, dramaturg >>>
10.05.
| Gyukics Gábor rangos nemzetközi díja >>>
09.25.
| Bemutatták az első magyarországi dinoszaurusztojást >>>
09.07.
| Kossuth Rádió – Nagyok Nátyi Róberttel >>>
09.09.
| A Ludwig Múzeum pályázati felhívása >>>

Bagdal Zoltán, Cirok Szabó István, Farkas Árpád, Jenei Gyula, Kormányos Ákos, Kukorelly Endre versei

Jan Carson, Karácsonyi Zsolt prózája

Farkas Árpád párbeszéde Ilia Mihállyal (1972)

Zsolt 141, 9-10. (Beszélgetés Csalog Zsolt könyvéről; Soltész Márton tanulmánya; Írások a Csalog-hagyatékból)

SÍKFUTURIZMUS (Hungarofuturizmus Délen)

>>>

Ez ma az én napom lesz! – gondolta magában Karika Marika, az örökmozgó rokkantnyugdíjas, miközben foltos harisnyáját tyúkszemes lábára igyekezett felhúzni. […]

>>>

A kék a legmelegebb szín
2020.10.13 - tiszatáj

AMÍG TART A NYÁR

Hátrányos helyzetűekkel, olykor devianciával kokettál az ausztrál melodrámák bizonyos hányada: a bűnözősorsot érintő The Year My Voice Broke, illetve a mentális problémákkal nagyban foglalkozó Angel Baby után a Rita Kalnejais 2012-es színdarabja nyomán keletkezett Shannon Murphy-rendezés is folytatja a hagyományt – az Amíg tart a nyár egyszerre önfeledt és érzékeny, igazi meglepetésfilm.

Bár nem pártol el a sablonoktól, mi több, olykor kimondottan szívesen időzik rajtuk, Milla és Moses románca zömmel pontosan artikulálja a film legfőbb témáit. Rendezett, domesztikált élet kontra csapongó semmittevés oppozíciójának hinnénk a cselekményt, Murphy azonban gondoskodik róla, hogy a képlet ne legyen ilyen egyszerű, idővel ugyanis e két minőség egymásba olvadásáról regél a 2 órás játékidő. Rendkívül atmoszferikus, érzelmekben gazdag történetet kapunk: az Amíg tart a nyár eleinte élesen elválasztja főalakjait – Moses szakadt ruhás, lepukkant, piti drogdílerként ütközik bele, majd zuhan az iskolásuniformisos Milla nyakába, a film hihetetlen intenzitással veti be egyértelmű metaforáit. Ugyanilyen a nyitófőcímben egy vízzel teli pohár mélyére süllyedő tejfog képe: innen származik az eredeti cím (Babyteeth), de a snitt önmagában beszédes – a gyermekkorból felnőttlétbe lendülés sorsfordító állomása sűrűsödik össze.

Nem túl bonyolult jelképrendszere a továbbiakban sem szorul vissza, az Amíg tart a nyár mégsem válik bornírt szerelmi sztorivá. Archetípusok helyett többszólamú, örömöt és bánatot átélő karaktereket húz elő a kabátujjból, látszik, hogy Kalnejais és Murphy az elsőre antipatikusnak tűnő figurákkal is értőn, kellő empátiával bánnak. Noha a film lassan indul be, az első 30 percben azt is hihetnénk, gyorsan belefullad a klisékbe, hamar ráébredünk, itt többről lesz szó. Nemcsak Milla lép ki jólfésültként a komfortzónájából, Moses is tanulni kényszerül, az élet dolgaiba többször lemondások árán kóstol bele, vagyis a mű hatalmas erénye a precíz karakterábrázolás. A-ból B-be jutnak a szereplők, régi beidegződéseket vetnek le, tehát az otthoni, konzervatív életvitel és a rendetlenkedés polarizált világképe mellett jelen van a melankólia is, így az Amíg tart a nyár – tini, illetve huszonéves karakterei révén – príma coming-of-age story-ként sem bőg le.

 

 

Családábrázolása ugyancsak figyelemreméltó: a Haragban a világgal ifjúságot nem értő szülőihez képest, 64 év alatt nagyot fordult a világ, ezért míg kezdetben Milla szülei, vagyis Henry, az apa és Anna, az anya lányukat óvó, Mosest elítélő kartonfigurákként vonulnak át a színen, végül ők is jellemformálódáson esnek át – a film nemcsak a fiatalokat, a középkorúakat is árnyaltan mutatja be. Hol az apa, később az anya tűnik zárkózottnak vagy parancsolgatónak, majd egy újabb pillanatban az egyikük liberálisabbnak mutatkozik, míg a társa merevebben áll a dilemmákhoz. Kisközösségeket vizsgál a film, ilyen fénytörésben az Amíg tart a nyár briliáns foglalata nemcsak a bennük keletkező töréseknek, de arról is ügyesen elmélkedik, hogyan zárhatnak össze a famíliatagok vagy a szeretők, így egyrészt családi melodrámaként is értelmezhető a film, másrészt senki felett nem ítélkezik a mű, állítása szerint bárkiben ott a jóság. Még a legreménytelenebb percekben sincs veszve semmi – ameddig a mások iránt táplált emócióink őszinték, még a halál is feldolgozható.

Ilyenkor sem árul zsákbamacskát a mozi, mivel tudjuk, Milla rákos, 16 évesen búcsút kénytelen venni az élettől – az Amíg tart a nyár túlhabzó színkezelése párban jár a betegségmelodrámák túlzásaival, épp úgy, ahogy a főszereplő lány felszabadulása egy kertvárosi otthonból a vizuális metaforaként nyomatékosított, csaknem földöntúli diszkó neonfényeiig, haj-és öltözködési stílusának változásához vezet. Eliza Scanlen pedig kiválóan érez rá hősnőjének finom hangulatingadozásaira: az Éles tárgyakból és a Greta Gerwig adaptálta Kisasszonyokból ismert színésznő törékeny, ugyanakkor kellően talpraesett, halandóságtudata révén bátran vállalja a carpe diem-filozófiát és épp az utolsó percekben éli át a legnagyobb katarzist. Olyasmit tapasztal, amit eddig, részben betegsége, részben a kora folytán nem ismerhetett, így a felnövéstörténet – akárcsak a mozi összetett érzelmei – újfent egy másik zsánerhez társul, sőt, némileg át is írja a betegségmelodrámák szabályait, Scanlen mellett pedig a Mosesba lelket öntő Toby Wallace ugyancsak remekel, nem szólva a Finlay-családot alkotó, egyébként is remek karakterszínész Ben Mendelsohnról és Essie Davisről.

 

 

Ráadásul az Amíg tart a nyár azért zseniális darab, mert érezzük a tétjeit, egészen konkrétan azt, ahogy Milla életveszélybe kerül és ezáltal ismerősei kedélyállapota is romlik: a báli ruha felpróbálása után úgy gondolnánk, helyre rázódik minden, majd jön a gyors cáfolat egy Milla testén keletkező daganat formájában – és ugyanez jellemző más szituációkra is. Az össznépi, régi ismerőst, ázsiai gyereket, terhes szomszéd nőt, kistestvért, apát, anyát, barátot és barátnőt, de még kutyát is összeboronáló nagy, utolsó giccsvacsora ismét a legjobbat ígéri, megint az optimizmus szárba szökkenését remélné a néző, erre bekövetkezik a rettegett tragédia. Mégsem nihilizmus ül a cselekményre: addigra már együtt vagyunk a főszereplőkkel, a hősnő megkapta az élet legnagyobb ajándékát, Moses nem kisszerű zsivány, hanem felelősségteljes felnőtt, vagyis miután révbe érnek a karakterek, kézben tudják tartani a problémáikat és gondoskodni a másikról. Orgazmus és halál egymásra vetítése így cseppet sem indokolatlan: a Verhoeven-féle Török gyümölcs vagy a Betty Blue fináléjából egyszerre merítő, de azokat ki is egészítő zárlat a felütés fogallegóriáját is egyértelműsíti, ugyanakkor a legnagyobb fájdalomból sem vonja ki a szépséget – erre rímel a film vizualitása, a rideg színeket leváltó, csaknem szivárványos pompa önmagában közli, a látszólag szomorú befejezés sem végleges.

Jól reflektál e színszimbolikára Milla utolsó parókája, amit betegsége leplezéséért visel. Szőke póthaja után egy bulikultúrát idéző kék álfrizura kerül rá. Nemcsak a hőn áhított könnyed életvitel kap újabb megjelenítést, de a hideg szín (ami a messzeségbe nyúló tengerparti víztömeggel másik jelentésréteget vesz fel, plusz az Adéle élete képregény-és filmváltozatának angol címét is eszünkbe juttathatja) is rögtön gyengédebbé válik, miután tudjuk, a karakter megélte, amit szeretett volna, a barátja és a szülei sem mondtak le róla. Az Amíg tart a nyár ausztrál Betty Blue-ja nem a reménytelenség hírnöke, hanem a gyász utáni továbblépés, sőt, a boldogság kék madara a szerelem óceánján.

Szabó G. Ádám

 

 

 

Babyteeth, 2019

Rendező: Shannon Murphy

Szereplők: Eliza Scanlen, Toby Wallace, Emily Barclay, Essie Davis, Ben Mendelsohn

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Címke: , , ,
2020.10.23 - tiszatáj

XAVER BAYER: AZ ÁTLÁTSZÓ KEZEK 
Xaver Bayer első regénye egy egyetemista élet „átfogó orientálatlanság[áról]” ad képet, „a cselekvés következménynélküliségének következményeként”; az Alas­­­­ka­straße a szexualitás és a hatalom összefüggéséről rajzol „radikális és kíméletlen képet”, míg harmadik regényében a „dühös nihilizmus és az undor” már pszichológiailag motiváltan jelenik meg, és az életkedv nélküli fiatalember ábrázolása a stringens elbeszélésnek és a szigorú történetvezetésnek köszönhetően már szinte magával rántja az olvasót a szövegvilágba… – ZSELLÉR ANNA KRITIKÁJA

>>>
2020.10.21 - tiszatáj

A BEFEJEZÉSEN GONDOLKOZOM
Viszonylag gyakran találkozni internetes bejegyzésekben a „pretentious” (nagyigényű) kifejezéssel: a nem ritkán hirtelen felindulásból pötyögő fórumozók többször olyan rendezőkre vagy színészekre aggatják e stigmát, akikből dőlnek a nagy szavak, esetleg affektálva beszélnek, hevesen gesztikulálnak, tehát mini show-val népszerűsítik, fényezik önmagukat, ám érdemleges cselekvést, vagy akár egy emlékezetes darabot ritkán tudnak felmutatni… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.10.20 - tiszatáj

Tisztelt Kiállítók! Festőbarátaim!
Kissé felemás módon a fenyegetettség ellenére mégis ünnepel országos rendezvényeivel a festőtársadalom a magyar Festészet Napján. Immáron hatodik alkalommal gyűltek össze a szegedi festők, Szent Lukács evangélista névnapja alkalmából, akit a festők védőszentjének tartanak… – PATAKI FERENC MEGNYITÓJA

>>>
2020.10.19 - tiszatáj

NÁTYI RÓBERT KISMONOGRÁFIÁJA HÉRICS NÁNDOR MŰVÉSZETÉRŐL
Ha Hérics Nándor munkásságáról a róla szóló kismonográfia képanyaga alapján alkotunk képet, akkor egy szellemes, a pop art kritikai attitűdjéhez közel álló, élvezhető műveket alkotó művész tevékenysége kerekedik ki előttünk. A könyv szerzője, Nátyi Róbert elemzése a munkák tartalmi kérdései mellett arra is rávilágít, hogy milyen műfaji áthatások nyilvánulnak meg az életműben… – IBOS ÉVA ÍRÁSA

>>>
2020.10.18 - tiszatáj

SZARVAS MELINDA: IRODALOMTÖRTÉNETI TANULMÁNYOK A MAGYAR VAJDASÁGI IRODALOMRÓL 
A név meghatároz, a név előír, a név előfeltételeket, sőt előítéleteket hoz létre, és még Bar­thes szerzőjének halála után fél évszázaddal is elvárási horizontot konstruál meg. Szarvas Melinda tanulmánykötetét olvasva ez a horizont fel-, majd leépül. Átalakul, átíródik, átfogalmazódik. Körvonalai de-, majd rekonstruálódnak. Szabályai pedig érvényesülnek, eltolódnak, elmozdulnak és helyenként felszámolódnak… – ROGINER OSZKÁR KRITIKÁJA

>>>
2020.10.17 - tiszatáj

Fudzsi csúcsára
Kicsiny csiga, mássz, csak mássz,
Hogy önmagad légy.

– M. NAGY MIKLÓS FORDÍTÁSA

>>>
2020.10.16 - tiszatáj

November 10. és 22. között új formát öltve, a virtuális térbe költözik a 17. alkalommal megrendezett VERZIÓ programsorozata, így a fesztivál történetében először országosan elérhetővé válik Magyarország egyetlen emberi jogi dokumentumfilm fesztiválja… – SZÁSZ CSONGOR AJÁNLÓJA

>>>
2020.10.15 - tiszatáj

PETŐCZ ANDRÁS:
A MACSKA VISSZATÉR
A szerző fokozatosan építi fel a mondanivalót, a metamorfózis konkrét és általános értelemben is főszerepet kap a kötetben. Kezdetben a macska feketesége egyrészt a fizikai küllemet jelzi, ugyanakkor kontrasztot képez a tisztaság jelenségével, a tisztálkodás gesztusával is. Mintha a macska állandóan arra törekedne, hogy megszabaduljon feketeségétől, tisztátalanságától, valamiféle általános értelemben vett mocskosságtól… – HÖRCHER ESZTER KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő