10.29.
| Asztali beszélgetések… – Sztehlo Gábor, az embermentő >>>
10.28.
| Grand Café – Nádasdy Ádám A szakállas Neptun című novelláskötetének bemutatója >>>
10.27.
| Ráolvasás 04. – Tóth Kinga Írmag című könyvének bemutatója a Grand Caféban >>>
10.22.
| Szent II. János Pál pápával a metróban >>>
10.10.
| Munkácsy-díjas festőművész több mint 300 alkotása a REÖK-ben >>>
10.15.
| 26. Lengyel filmtavasz – ősszel >>>
10.10.
| Long time no see! – Simkó Beatrix és Jenna Jalonen >>>
10.09.
| Trafó Galéria: Mögöttes hangok zaja >>>
NAPI TANDORI

10.17.
| Swimathon Pécs 2020 >>>
10.15.
| Embertani érdekességek a Határtalan Régészet őszi számában >>>
10.09.
| Sziveri János költőre emlékeztek a Kertész Imre Intézetben >>>
10.05.
| Elhunyt Böndör Pál költő, dramaturg >>>
10.05.
| Gyukics Gábor rangos nemzetközi díja >>>
09.25.
| Bemutatták az első magyarországi dinoszaurusztojást >>>
09.07.
| Kossuth Rádió – Nagyok Nátyi Róberttel >>>
09.09.
| A Ludwig Múzeum pályázati felhívása >>>

Bagdal Zoltán, Cirok Szabó István, Farkas Árpád, Jenei Gyula, Kormányos Ákos, Kukorelly Endre versei

Jan Carson, Karácsonyi Zsolt prózája

Farkas Árpád párbeszéde Ilia Mihállyal (1972)

Zsolt 141, 9-10. (Beszélgetés Csalog Zsolt könyvéről; Soltész Márton tanulmánya; Írások a Csalog-hagyatékból)

SÍKFUTURIZMUS (Hungarofuturizmus Délen)

>>>

Ez ma az én napom lesz! – gondolta magában Karika Marika, az örökmozgó rokkantnyugdíjas, miközben foltos harisnyáját tyúkszemes lábára igyekezett felhúzni. […]

>>>

„Testről és lélekről”
2020.10.06 - tiszatáj

MAJOROS ÁRON SZOBRÁSZMŰVÉSZ KIÁLLÍTÁSA A GAÁL IMRE GALÉRIÁBAN

Majoros Áron Zsolt generációjának egyik legelismertebb szobrászművésze. 2008-ban végzett a Képzőművészeti Egyetem szobrász szakán, azóta pedig számos díjjal (Finta, Ezüstgerely és Prima Junior) jutalmazták munkásságát. Tavaly novemberben abban a nagy sikerben volt része, hogy a Sotheby’s aukciósház árverésén rekordáron kelt el Korlát (2017) című alkotása. A számos csoportos, és tematikus kiállításon már bemutatkozó művész munkái Mexikótól Kínáig múzeumok, gyűjtemények anyagát gyarapítják. A fiatal szobrász ezúttal többnyire átlátható, és néhány zárt tömböt alkotó művét állítja ki.

Majoros legfőbb témája az ember. Egyensúlyi helyzetei, térben való elhelyezkedése foglalkoztatják. Művein sok esetben alkalmaz vízszintesen vagy függőlegesen sorjázó acél melléktermékeket, lemezrétegeket. A rétegzett lemezkonstrukciók lényeges alkotóelemei a közöttük „tátongó” rések, amelyeken át lehet látni a szobrok testén. Figurái súlyos anyaguk ellenére légiesek. Különös kontextusba kerül a nyitottság és a zártság,  a külső és a belső, vagy éppen a kéreg és a héj egymáshoz való viszonya.

A háromdimenziós tömbök „layerezett” lemezei és a rajtuk előforduló test- hiány azt sugallja, hogy Majoros Áron Zsolt az emberi alak mélyére akar hatolni, annak lelkét szeretné minél inkább feltárni. Ahogyan Szabó Noémi, művészettörténész írja róla: „Majoros finoman stilizáló, de mindvégig organikus plasztikájának szellemi középpontjában az emberi lélek egyszer magát felfedő, máskor elbújó, talán soha nem materializálható illékonysága áll”

Az alkotó megfogalmazása szerint a többségében transzparens vagy zárt tömeget alkotó szobrainak alakjai voltaképpen egyéniség nélküli, arctalan figurák, a tömeg-ember prototípusainak megtestesítői, egyfajta „emberszabványok”. A művész is csak annyit árul el róluk,  hogy férfiak vagy nők, akiket testhelyzeteik, gesztusaik, mozdulataik kiemelik őket az átlaglétből. Bár egyéniség nélküliek, de mind-mind egyediek. Majoros Áron Zsolt szándékosan sematizált szobrainak egyik fő küldetése pedig éppen az, hogy ezekeknek az alakoknak az egyediségét feltárja, megmutassa, hogy az arctalan tömeg valójában egyéniségekből áll.

A Gaál Imre Galéria kiállítóterében Majoros a 2016-2020 között készült szoborinstallációit, női acélalakokat mutat be. A Szóródás (2016) című alkotás egy fiatal női alakot ábrázol, kezében porszívóval. Az acélkorongokból összerakott szobor lyukacsos, a kettétört porszívóból kiguruló korongok azt az érzetet keltik hogy a test szétszóródhat, „porrá lesz”. Ugyanez a plasztikai játék látható a Gyűjtemény (2017) kompozícióján. Egy hűtőszekrénynek támaszkodó, szintén acélkorongokból összerakott figurát ábrázol, amint testének elemei hűtőmágnesként tapadva folytatódnak az ajtón. Majoros Áron 2019-es munkája a Hatás. Az akrilgyantából készített sárga női alak felelmelkedni látszik, feje felfelé néz, összehúzott teste megadja magát egy erőnek, amely felragadja.  A Korlát II (2019) rétegezett női figurája a lehető legkisebb helyet foglalva a térből, kezeivel térdét átkulcsolva ül. Egyenes tartású teste akár dobozba zárható lenne, olyan nyugodt tömböt alkot.

Izgalmas élményt nyújt Majoros Áron Zsolt kicsiny tárlata. A szobrász a test és a lélek egységét kutatva alkotta meg izgalmas szobrait, amelyekhez nemes anyagot, acélt használt. Megmintázott alakjai másként öltenek testet, mint a korábbi korszakok plasztikai alkotásai. A művész megbontja a szobor tömbjét és annak felületét, nem kibontja a formát az anyagból, hanem felépíti azt. Majoros munkássága jól reprezentálja a kortárs szobrászati törekvéseket, a három dimenzió átértelmezését, miközben alakjai  a klasszikus szobrászati anatómia szerint vannak megformálva. Itt kiállított nőalakjai az emberi test és a tér viszonyát boncolgatják.

Takáts Fábián

 

A szerző fotói

 

Majoros Áron Zsolt szobrászművész kiállítása

Gaál Imre Galéria, Budapest

2020. szeptember 16 – 2020. október 24.

 


Címke: , , , ,
2020.10.23 - tiszatáj

XAVER BAYER: AZ ÁTLÁTSZÓ KEZEK 
Xaver Bayer első regénye egy egyetemista élet „átfogó orientálatlanság[áról]” ad képet, „a cselekvés következménynélküliségének következményeként”; az Alas­­­­ka­straße a szexualitás és a hatalom összefüggéséről rajzol „radikális és kíméletlen képet”, míg harmadik regényében a „dühös nihilizmus és az undor” már pszichológiailag motiváltan jelenik meg, és az életkedv nélküli fiatalember ábrázolása a stringens elbeszélésnek és a szigorú történetvezetésnek köszönhetően már szinte magával rántja az olvasót a szövegvilágba… – ZSELLÉR ANNA KRITIKÁJA

>>>
2020.10.21 - tiszatáj

A BEFEJEZÉSEN GONDOLKOZOM
Viszonylag gyakran találkozni internetes bejegyzésekben a „pretentious” (nagyigényű) kifejezéssel: a nem ritkán hirtelen felindulásból pötyögő fórumozók többször olyan rendezőkre vagy színészekre aggatják e stigmát, akikből dőlnek a nagy szavak, esetleg affektálva beszélnek, hevesen gesztikulálnak, tehát mini show-val népszerűsítik, fényezik önmagukat, ám érdemleges cselekvést, vagy akár egy emlékezetes darabot ritkán tudnak felmutatni… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.10.20 - tiszatáj

Tisztelt Kiállítók! Festőbarátaim!
Kissé felemás módon a fenyegetettség ellenére mégis ünnepel országos rendezvényeivel a festőtársadalom a magyar Festészet Napján. Immáron hatodik alkalommal gyűltek össze a szegedi festők, Szent Lukács evangélista névnapja alkalmából, akit a festők védőszentjének tartanak… – PATAKI FERENC MEGNYITÓJA

>>>
2020.10.19 - tiszatáj

NÁTYI RÓBERT KISMONOGRÁFIÁJA HÉRICS NÁNDOR MŰVÉSZETÉRŐL
Ha Hérics Nándor munkásságáról a róla szóló kismonográfia képanyaga alapján alkotunk képet, akkor egy szellemes, a pop art kritikai attitűdjéhez közel álló, élvezhető műveket alkotó művész tevékenysége kerekedik ki előttünk. A könyv szerzője, Nátyi Róbert elemzése a munkák tartalmi kérdései mellett arra is rávilágít, hogy milyen műfaji áthatások nyilvánulnak meg az életműben… – IBOS ÉVA ÍRÁSA

>>>
2020.10.18 - tiszatáj

SZARVAS MELINDA: IRODALOMTÖRTÉNETI TANULMÁNYOK A MAGYAR VAJDASÁGI IRODALOMRÓL 
A név meghatároz, a név előír, a név előfeltételeket, sőt előítéleteket hoz létre, és még Bar­thes szerzőjének halála után fél évszázaddal is elvárási horizontot konstruál meg. Szarvas Melinda tanulmánykötetét olvasva ez a horizont fel-, majd leépül. Átalakul, átíródik, átfogalmazódik. Körvonalai de-, majd rekonstruálódnak. Szabályai pedig érvényesülnek, eltolódnak, elmozdulnak és helyenként felszámolódnak… – ROGINER OSZKÁR KRITIKÁJA

>>>
2020.10.17 - tiszatáj

Fudzsi csúcsára
Kicsiny csiga, mássz, csak mássz,
Hogy önmagad légy.

– M. NAGY MIKLÓS FORDÍTÁSA

>>>
2020.10.16 - tiszatáj

November 10. és 22. között új formát öltve, a virtuális térbe költözik a 17. alkalommal megrendezett VERZIÓ programsorozata, így a fesztivál történetében először országosan elérhetővé válik Magyarország egyetlen emberi jogi dokumentumfilm fesztiválja… – SZÁSZ CSONGOR AJÁNLÓJA

>>>
2020.10.15 - tiszatáj

PETŐCZ ANDRÁS:
A MACSKA VISSZATÉR
A szerző fokozatosan építi fel a mondanivalót, a metamorfózis konkrét és általános értelemben is főszerepet kap a kötetben. Kezdetben a macska feketesége egyrészt a fizikai küllemet jelzi, ugyanakkor kontrasztot képez a tisztaság jelenségével, a tisztálkodás gesztusával is. Mintha a macska állandóan arra törekedne, hogy megszabaduljon feketeségétől, tisztátalanságától, valamiféle általános értelemben vett mocskosságtól… – HÖRCHER ESZTER KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő