12.18.
| Figyelem és irgalmasság – Iványi Gábor és Liszkai Tamás >>>
12.07.
| Edda Művek, Prognózis, Ámen és Sziámi albumokkal zárul a Lemezjátszó Classic >>>
12.07
| Egy nő – Művész Távmozi (online premier) >>>
12.03.
| Civilként az állam működési hézagaiban – L. Ritók Nóra előadása >>>
12.01.
| ArteKino 2020 – Nézz egy hónapig ingyen európai fesztiválfilmeket! >>>
11.27.
| A Szépírók Társasága XVI. fesztiválja >>>
11.26.
| Indul az e-Trafó online programsorozat >>>
11.26.
| Asztali beszélgetések… – Tompa Andrea és Szabó B. András disputája >>>
11.25.
| Olasz világsztárral, „operapástétommal” és adventi koncerttel folytatódik a Müpa Home műsora >>>
11.25.
| Sajtó és ideológia a hatvanas években >>>
NAPI TANDORI

11.18.
| Ezer újkori metszetet tesz digitális közkinccsé az Országos Széchényi Könyvtár >>>
11.13.
| Kürti László és Ross Gillett kapja a Balassi Bálint-emlékkardot >>>
10.30.
| Lemezen adták ki Keith Jarrett legendás müpabeli koncertjét >>>
10.30.
| Hogyan mutatja be egy bevásárlóközpont értékvilágát egy logó? >>>
10.30.
| A művészet, az együttműködés és a kihívásokon felülkerekedő kreativitás ünnepe volt a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál >>>
10.29.
| Asztali beszélgetések… – Sztehlo Gábor, az embermentő >>>
10.17.
| Swimathon Pécs 2020 >>>
10.15.
| Embertani érdekességek a Határtalan Régészet őszi számában >>>
10.09.
| Sziveri János költőre emlékeztek a Kertész Imre Intézetben >>>
10.05.
| Elhunyt Böndör Pál költő, dramaturg >>>

Farkas Arnold Levente, Kiss László, Szabó Réka Dorottya, Tóth Kinga versei

Fischer Egmont, Pál Sándor Attila, Schillinger Gyöngyvér prózája

FINIS (Böndör Pál 1947–2020)

Figyelem-projekt (Tanulmányok a figyelemről)
Gyimesi Tímea, Fogarasi György, Horváth Márta, Kondor Attila, Mikola Gyöngyi, Szabó Erzsébet, Szmeskó Gábor írásai

>>>

Mindenkit nagy szeretettel várunk a SZTE JGYPK Rajz-Művészettörténet Tanszék hallgatóinak közös ólomüveg-kiállítására
2020. november 4. 17 óra 
Tiszatáj Szalon (Szeged, Roosevelt tér 10-11.)

>>>

Szeretni a végtelenségig
2020.09.09 - tiszatáj

PALM SPRINGS

Ugyan Dunát továbbra sem rekeszthetünk az időhurkos sci-fikkel, beláthatjuk, hogy az elmúlt közel 10 évben több zsáner is különböző variációkkal reagált a tematikára. Romantikus vígjátéktól (Időről időre) sci-fi akciófilmen (A holnap határa, valamint a bemutatásra váró Boss Level című Joe Carnahan, Mel Gibson-kollaboráció) át neoslasherig (Boldog halálnapot! 1-2.) terjed az Idétlen időkig népszerűsítette komédiaséma, amely jelen állás szerint mintha visszatalált volna az ősforráshoz: Max Barbakow első nagyjátékfilmje közel sem tökéletes, ám roppant szórakoztató, sőt, bizonyos pontokon érzékeny műfajkevercs.

Szemben a Messiásként várt, aztán gyorsan lebőgő Tenettel, a Palm Springs tisztában van az aranyszabállyal: csakúgy, mint az időutazással, illetve azok paradoxonjaival zsonglőrködő tudományos-fantasztikus darabokban, rendszerint nem a zsargon vagy a logikai döccenők számítanak, hanem a karakterológia és a belőle sarjadó könnyek, verejtékek. Éreznünk kell, honnan indul egy karakter, min megy keresztül, a történések milyen hatást gyakorolnak rá és aztán mivé válik a főhős új ismeretei, benyomásai tudatában. Pszichológiai realizmust érdemes zászlóra tűzni és noha Barbakow mozija látszólag ártalmatlan kis nyári limonádé, meglepően sokat kihoz a jellemrajzból. A kelekótya Nyles (a Saturday Night Live-ból ismert Andy Samberg) és a már-már szorongásba hajlóan komoly, őrjítően káromkodó Sarah (Cristin Milioti) csiki-csukija nemcsak a románcok hosszú tradíciójához biggyeszt kiegészítést, hiteles párkapcsolati tételként is működik – Barbakow ugyan bejáratott klisék mentén, fősodorbeli elvárásokra hangolva, de ügyesen vázolja fel egy bimbózó kapcsolat kezdeti nehézségeit, az egymásra találás nagy pillanatát, majd a lamúr végső szárba szökkenését.

 

 

Kezdetben másra számíthatunk: a Palm Springs nyitánya csaknem unalomba fulladó, öncélú gegekből álló, trágárságból várat építő gross out-blődli arccal a padlón landoló karakterrel, szexszel, tesze-tosza szülőkkel, idegesítő barátnővel, ordibáló, céltalanul lézengő, majd hajba kapó szereplőkkel. A rendezőnek időbe telik, míg ráérez a cselekmény dinamikájára, ám amikor végre elkapja a gépszíj, nincs megállás. Vígjátékának szíve-lelke a nő-férfi kapcsolat áttekintése, plusz mozija a J.K. Simmons játszotta, félőrült Roy beemelésével és az időutazás mitológiájának teremtésével is más irányba kacsingat. Vörös fényű, földrengés által kinyíló barlangba lépnek a karakterek, az örök jelenbe záródott 2019. november 9., szombat, a sorsfordító esküvő napja elmaradhatatlan ismétlés-montázsban állandósul, miközben a Palm Springs egy pillanatra sem téveszti szem elől eleven, hibáikkal együtt empátiára méltó főhőseit. Andy Siara forgatókönyve jószerivel alig tűnik kimódoltnak: a független műfaji filmek (lásd a Colin Trevorrow dirigálta, ugyancsak Sundance-en rakétastartoló Kockázatos túrát) vagy a Joe Swanberg által is fémjelzett mumblecore-irányzat párbeszéd-centrikusságát örökítő narratíva idővel nemcsak kliséket hangol újra, de a maga könnyed, szellemes módján filozófiai eszmefuttatásokba is bocsátkozik.

Értelmetlenség kontra célszerű, önzetlen hozzáállás oppozícióját ábrázolja a Palm Springs: míg Nyles sokáig úgy véli, az állandó szombat miatt örökké tart a buli és rövidnadrágban, hawaii ingben pózolva piát kortyolgat, szeretkezik, gondtalanul fittyet hány a holnapra, addig Sarah a kezdeti ijedtség után próbál kiútra lelni. Passzív hímpartnerével ellentétben feministává alakul, kezdeményező szerepet vesz fel, hovatovább, ő az, aki próbál fény deríteni az időhurok rejtélyére. Nemi szerepeket ügyesen felülíró romantikus vígjátékként is nagyot zsákol a mű, ez a vonulat pedig tovább folytatódik, amikor Barbakow és Siara párkapcsolatok modellezésére használja nemcsak a főkarakterek, de a mellékalakok viszonyát is. Zömmel diszfunkcionális kapcsolatokat látunk, gyakori a hűtlenség, Nyles egyre boldogtalanabb a régi barátnője mellett, a vőlegény mást visz ágyba az esküvő előestéjén – vagyis az időparadoxonok, a sehová nem haladás élménye az érzelmek zátonyra futásának, illetve újjászületésének tükrében is értelmezhető.

 

 

Nemcsak Samberg és Milioti remek kémiája folytán üzemel jól a Palm Springs: a show-t gyorsan ellopó, kezdetben veszélyesnek tűnő, majd egyre humánusabb vonásokat öltő Roy figurája végleg a gyengéd hangvételű románcok irányába tereli a filmet. Boldogságról, elszalasztott, sőt, örökre elérhetetlenné váló lehetőségekről esik szó és miközben a Whiplash-ben üvöltöző Simmons az összes pillanatban uralja a vásznat, ezzel párhuzamosan Nyles és Sarah szerelme is kibontakozik. Egy éjszakai tábortüzes beszélgetés jelenti náluk a fordulópontot, ám a Palm Springs nem éri be a szálak hirtelen elvarrásával. Barbakow-ék ennél okosabbak és rafináltabbak, az újonnan létrejött lamúr akadályokat és emocionális útvesztőket rejteget, helyesebben a sztori Nyles és Sarah világnézeti különbségeire reflektál. Innen nézve a Palm Springs nemcsak az egyre aktívabb, kvantumfizikát tanuló, emancipált Nő meséje, hanem az érzelmi, lelkiismereti válságba jutott Férfi imágójának vizsgálata: a zárlat felé haladva Barbakow a semmirekellő Nyles vívódásain állapodik meg. Rájön, fel kell adnia eddig önzését és feltétel nélkül kell szeretnie, így, mint holmi cukormázas tündérmesében, valóban szerelembe eshet és önzetlenül követheti Sarah-t. Döntése nemcsak az időhurokból kínál menekvést, de teljes értékű emberré is avatja, így akárcsak az Idétlen időkig egoista Bill Murray-főfigurája, ő is a felelősség vállalásával léphet ki a napok egyformaságából és saját természetének csapdájából. Miként a Hatodik érzék Bruce Willis-karaktere saját halálának elfogadásával léphet be a túlvilág kapuján a saját kísértethistóriájában (de a Ghost lelőtt szívtiprója is így jár el), úgy a Palm Springs Nyles-a is csak akkor válik méltóvá a Szerelemre, valamint a folyamatos medencében tespedésre, ha vállalja, nem pedig rejtegeti gyengeségeit és érzéseit.

Újat persze nem mond a film, de nem is tisztje: Max Barbakow debütje üdítőként csúszik le a torkunkon a kánikula és a szeptemberi forróság idején, vagyis példás műfajfilmként is leltározható, ám aki többre vágyik, szintén részesül a jóból – a Palm Springs e kettős kötés miatt avanzsálhatott a nyár egyik meglepetéssikerévé.

Szabó G. Ádám

 

 

 

Rendező: Max Barbakow

Szereplők: Andy Samberg, Cristin Milioti, J.K. Simmons, Peter Gallagher, Meredith Hagner

 

 

 

 

 

 

 

 


Címke: , , ,
2020.12.04 - tiszatáj

GONDOLATOK BARTHA ÁGNES ZOMÁNC-ÖTVÖS-ÉKSZER MŰVÉSZETÉRŐL
A görögök a mű megvalósításának folyamatát is szellemi teljesítménynek tartották, Ferenczy Noémi szerint pedig: „minden mű visszaadja, sugározza azt az érzést, amivel csinálódott.” Nos, Bartha Ágnes munkáiban épp ez az alkotói extázis manifesztálódik. Az önfeledt játék, az anyagok sikeres megszelídítésének öröme ott ragyog minden munkáján. Ám az alkotó tudja: kiváló mesterségbeli tudás kell ahhoz, hogy az álom, a gondolat az anyagban megszólaljon… – PACSIKA EMÍLIA ÍRÁSA

Tovább olvasom >>>
2020.12.04 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS NEMES Z. MÁRIÓVAL
A poszthumanizmus változatai, Barokk Femina, Ektoplazma. Három kötet, amely részben vagy egészben Nemes Z. Márió nevéhez kötődik. E megjelenések kapcsán a költővel a poszthumanizmusról, nyelvről, képzőművészetről és a megjelent kötetiről beszélgettünk… – BORBÍRÓ ALETTA INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
2020.12.03 - tiszatáj

A HAZUGSÁG SZÍNE
Lételméleti problémák boncolgatására tökéletesen alkalmas a tágabb értelemben vett bűnügyi zsáner. Hosszú irodalmi tradíciókra visszatekintő történelme során a műfaj több módosuláson esett át Chandler hard boiled-regényeitől és Simenon erkölcsfilozófiai fejtegetésétől Thompson pszichotikus antihősöket mozgató ponyvanoirjain át a grandiózusan perverz Ellroy-tablókig… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2020.12.01 - tiszatáj

KUTASI TÜNDE SZOBRÁSZMŰVÉSZ MŰHELYSZÖKEVÉNYEK CÍMŰ KIÁLLÍTÁSÁHOZ
A bronz beavatott suttogása átszivárog a lélegzet-nyomok és időgyomok ágyásain, s belehelyezkedik a komponált idő-töredékek (helyspecifikus) zeg-zugaiba… Egy-egy sarok magába fordul, az ívek, a hasítékok, az éles gondolatok lecsendesednek… – Elmélkedik a leíró, miközben a művésznő portfólióját lapozva, belső lépéseket téve, kronológiát elvetve halad, így tekintve át az eddigi életmű kiemelt alkotásait… – NAGY ZOPÁN MEGNYITÓJA

Tovább olvasom >>>
2020.12.01 - tiszatáj

Farkas Arnold Levente, Kiss László, Szabó Réka Dorottya, Tóth Kinga versei

Fischer Egmont, Pál Sándor Attila, Schillinger Gyöngyvér prózája

FINIS (Böndör Pál 1947–2020)

Figyelem-projekt (Tanulmányok a figyelemről)
Gyimesi Tímea, Fogarasi György, Horváth Márta, Kondor Attila, Mikola Gyöngyi, Szabó Erzsébet, Szmeskó Gábor írásai

Tovább olvasom >>>
2020.12.01 - tiszatáj

SZÖVEGDISZKÓ – SZÖVEGKLIPEK
A Tiszatáj online és a Homo Ludens Project bemutatja: A Szövegdiszkó egy színházi előadássorozat, pontosabban egy színházi performansz, amelyben az irodalom, az intermédiaművészet, a zene és a film műfaja keveredik. Fúzió, ahogyan ezt említeni szokták, akár ezen lap hasábjain is. Viszont a tél a hópelyhek és jégvirág helyett a karantént hozta el. Újra. Ismét bezártság, ismét korlátozások. Nem állunk le, mondogattuk egymás között, és lett kamera, lett kiaknázatlanná vált színházterem, és lettek lelkes alkotók […]

Tovább olvasom >>>
2020.11.29 - tiszatáj

VIDA CERKVENIK BREN: WHY DON’T WE DO IT IN THE ROAD
Van, aki tanítja, van, aki tudja, és van, aki csinálja: a 2019 tavaszán megjelent, Why dont’ we do it in the road: A personal guide to outdoor interactive theatre szándéka szerint mindezen halmazokat kívánja megszólítani. És hatékonyan teszi is: a szerző Vida Cerkvenik Bren a 2006-ban született neves szlovén előadó-művészeti csoport, a Kud Ljud alapítója és alkotója. A szabadtéri akciókban utazó csapat mindegyik projektje a negyedik fal lebontásán munkálkodó érdemi megmozdulás… – JÁSZAY TAMÁS KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2020.11.28 - tiszatáj

PÁNCZÉL ANDRÁS INTERJÚJA TURCZI ISTVÁNNAL AZ IRODALMI TEHETSÉGGONDOZÁSRÓL
A Műhelyinterjú sorozatban magyar irodalmi tehetséggondozó műhelyek vezetőivel beszélget Pánczél András az általuk végzett munkáról, céljaikról, eredményeiről. A sorozat rálátást biztosít a tehetségazonosítás és a tehetséggondozás folyamatában részt vevő személyek és szervezetek munkájára. Bemutatja azt az egymástól leginkább függetlenül, jórészt civilek által működtetett tehetséggondozó rendszert, mely hozzájárul az irodalmárok pályakezdéséhez.

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Normal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő