Tiszatájonline | 2020. augusztus 10.

Vaszilij Bogdanov: Az ember kimegy a képből

Barátomat egyszer láttam csak csöndesen, amikor egy amerikai pénzemberrel vacsoráztunk, aki dollárokat adott egy filmhez.
A bankár kétségbeesetten evett, félig sötétben ült, rosszul volt megkötve a nyakkendője, a barátom mégsem szólt semmit. „Naturtsen – mondotta később, elnézően és diszkréten.
Itt kell maradni, de borzasztóan vigyázni kell magunkra, ha jó felvételeket akarunk emlékbe hagyni.
Meghalni nem szabad, mert az giccs.
Meg kell várni szépen, amíg  rendező int s az ember – véglegesen – kimehet a képből.

a magyar költő monológja +

Én sokáig úgy jártam a világban, mintha a kezemet

akkor emelhetném fel, amikor akarom,

a napban akkor heverhetek el, ha fázom, s akkor nevethetek,

amikor akarok, ha az élet tréfás képei ingerelnek.

Tévedtem. Mióta sokat vagyok a legüdébb,

gyerekcipős művészet, a mozi csinálás mesterei között,

rádöbbenhettem, a világ nem is tudja, milyen rosszul mozog.

A csillagok járása, de a nap világítása elhibázott,

merőben haszontalan. Az öregasszonyoknak

fogalmuk sincsen róla, milyen giccsesen halnak meg.

A szerelmesek jobban tennék, ha egymásra se néznének,

mert úgy sincs az a rendező, aki egyetlen mozdulatukat

is elfogadná, hitelesnek gondolná és egyáltalán

mindenkit figyelmeztetek, hogy hamis az egész!

Az ember, majdnem mindig kimegy a képből.

Intim barátom egy nagy gyár mozi rendezője.

Ismeretségünk elején sokáig azt hittem róla,

hogy szabadon járó őrült. Gyakran ültünk együtt,

esténként, munka után, magánlakásokban

vagy nyilvános helyiségekben, s döbbenten

figyelhettem, ahogy időnként hunyorít,

egyik kezét szeme elé illeszti, hosszan néz egy bútor

darabra, idegesen int és morog valamit maga elé.

Egyszer egy vendéglőben ültünk, sok ember

egymás mellett az asztaloknál, tejüveglámpák

a fal mellett, zenekar. Barátom nyugtalanul evett,

időnként jobbra nézett, a szomszéd asztal felé,

ahol egy csinos svéd asszony vacsorázott valakivel,

aki biztosan nem volt a férje. A rendező végre

lecsapta a villát s kétségbeesve mondta

az odasiető pincérnek: „oltsák el azt a középső lámpát,

hát nem látja, hogy folt van a homlokán!”

Ezen akkor felháborodtam, mert a gyönyörű svéd nőnek

csak a múltjában lehetett folt, de homloka fehér volt,

s világos, mint a bárányok ártatlan húsa.

Haragosan utasítottam barátomat rendre,

figyelmesen hallgatott, félrehajtott fejjel nézett rám,

miközben becsületsértéseket mondottam neki,

csöndesen szólalt meg, „Jó, egészen jó, csak a

kezedre vigyázz, kérlek, inkább lassabban mozgasd.

A szemkifejezés különben maradhat!…”

Éjfélkor a lakásomon a végtelenről beszélgettünk,

konyak mellett békésen, az energiák harmonikus

körforgásáról, s a matéria latens gáncsairól.

„Igen – vetette hirtelen közbe –, az egészen jó

azzal a végtelennel, egyszer én is próbáltam,

rászántam harminc métert, tudod, egy nő áll

a móló végében és néz tíz méter tengert,

de aztán az igazgatóság kivágta, fárasztja a közönséget.”

Szomorúan állapítottuk meg, a tömeg csak a goromba

giccsekre reagál, nincs érzéke metafizikai kilengések iránt.

Felálltam, hogy szivarért menjek, s ahogy a dohányzó

asztalka felé tartottam, barátom szeme elé kapta a kezét

s kétségbeesve felkiáltott: „Vigyázz kérlek, mit csinálsz,

hiszen kimész a képből.” Zavartan álltam, nem mertem

egy lépést se tenni, kezem homlokomhoz kaptam.

„Túl gyors volt – szólt izgatottan –, ezt kérem még egyszer,

a megállást, aztán egy pillanatig nézz magad elé,

mintha eszedbe jutna valami, amit elfelejtettél,

s aztán kapd a halántékodhoz a kezedet. Különben is –

tette rövid gondolkodás után hozzá, miközben szobám

pókhálós mennyezetére mutatott. – az a sarok felesleges,

oda blende jön, vagy egyszerűen le kell vágni.”

Fölemelt karokkal indultam feléje, hogy lesújtsak rá,

szétmorzsoljam, megtanítsam az élet igazi értelmére,

a hajam zilált volt, szemem szikrázott, mikor felugrott

s ragyogó arccal tapsolni kezdett. – „Kitűnő – ordította –,

most kitűnő, kicsit forgasd még a szemedet, s lóbáld

az öklödet, akkor jó lesz, csak erősebb világítás kell!”

S a falhoz ugrott és felcsavarta a nagy csillárt.

Akkor elkezdtem gondolkodni a dolgon,

s most már igazat adok neki. Azóta sokat szenvedek,

kellemetlen érzés emberek között lennem, a lokálokban

többnyire rossz a világítás, senki sem tud mozogni.

Barátomat egyszer láttam csak csöndesen,

amikor egy amerikai pénzemberrel vacsoráztunk,

aki dollárokat adott egy filmhez.

A bankár kétségbeesetten evett, félig sötétben ült,

rosszul volt megkötve a nyakkendője,

a barátom mégsem szólt semmit. „Naturtsen –

mondotta később, elnézően és diszkréten.

Itt kell maradni, de borzasztóan vigyázni kell magunkra,

ha jó felvételeket akarunk emlékbe hagyni.

Meghalni nem szabad, mert az giccs.

Meg kell várni szépen, amíg  rendező int

s az ember – véglegesen – kimehet a képből.

+ Márai Sándor: Az ember kimegy a képből. 1923.

(Megjelent a Tiszatáj 2014/11. számában)