07.31.
| Szabó T. Anna és Bősze Ádám lesz a Képmás-estek vendége a festői Halász-kastélyban >>>
08.23.
| Költözik a budapesti Fülesbagoly Tehetségkutató >>>
08.21.
| Lesz 32. Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja >>>
08.20.
| Három új kiállítással készül a nyitásra a Ludwig Múzeum >>>
08.15.
| Beethoven-esttel készül a Szegedi Szimfonikus Zenekar a Szabadtérire >>>
08.05.
| Törzsasztal Műhely – Irodalmi minisorozat a Grand Caféban >>>
08.01.
| Duda Éva Társulat SUMMER INTENSIVE 2020 >>>
08.01.
| Főszerepben a kortárs fotográfia az idei Garten programjában >>>
07.30.
| Szemtestvér – Filmpremier és beszélgetés a Capa Központban >>>
07.29.
| Grand Café – Harag Anita Évszakhoz képest hűvösebb c. noválláskötetének bemutatója >>>
NAPI TANDORI

07.20.
| Díjakat nyert Bollywood-ban Goztola Kristina új filmje >>>
07.15.
| PesText RESET – az irodalom most is összeköt – Csillagharcos érkezett! >>>
07.14.
| MOME Kreatív Pakk gyerekeknek a nyári szünetre >>>
07.09.
| Art is Business Díj 2020 – Ismét keresik a művészeti és üzleti szféra kiemelkedő együttműködőit >>>
07.03.
| Ők lettek az idei Táblaképfestészeti Biennálé legjobbjai >>>
07.01.
| MÓRA RENGETEG – A zöld Móra >>>
06.29.
| HOVA TOVÁBB? – 20. ARC közérzeti pályázat >>>
06.24.
| Fellendíti Szeged turizmusát a járvány után a Szabadtéri >>>
06.20.
| Megújult a magyar irodalom fordításának pályázati rendszere >>>
06.18.
| PesText – Tarol a Reset! >>>

Drubina Orsolya, Eszteró István, Fellinger Károly, Jász Attila, Kovács Dávid, Alice Oswald, Tőzsér Árpád, Vida Gergely, Zalán Tibor versei

Boldog Zoltán, Mátyás Győző, Jesús Moncada prózája

Kulcsár-Szabó Zoltán, Móser Zoltán, Zsadányi Edit, Zsellér Anna tanulmánya

>>>

Ez ma az én napom lesz! – gondolta magában Karika Marika, az örökmozgó rokkantnyugdíjas, miközben foltos harisnyáját tyúkszemes lábára igyekezett felhúzni. A ragyogó tavaszi napfényben szinte csillámlott bibircsókos orcája, ahogy szépítkezett a borotválkozó tükrével a kezében. Arcára a fiatalság illúzióját próbálta kozmetikumok segítségével felkenni. Marcsi, hát te milyen ragyogóan festesz motyogta magában kedvenc nagydarab kisnyugdíjasunk. A rádióban éppen az aznapi híreket sorolták. […]

>>>

Római cselszövések az újszegedi Ligetben
2020.07.23 - tiszatáj

AGRIPPINA

A jó opera nem olyan bonyolult dolog. Végy egy kitűnő karmestert, néhány nagyszerű és melléjük pár megfelelő énekest! A rendező gondolja végig pontosan miről szól a darab, és miért szól ma, hozzánk! Aztán rendeljetek alá mindent a célnak! Lehet bátran húzni, a szövegen alakítani, újrafordítani! Koncentráljatok a játékra, újrahasznosított díszlet is megteszi, a jelmezeknek fontosabb a karaktere, mint a méregdrága gazdagsága! Ja, és mindebben hinni, kell, hosszan, ámde nyitott szívvel próbálni! A nagy Händel eredeti szándéka másodlagos. Illetve jól kell olvasni: sikerre írt, szórakoztatásra, közönség, énekes és muzsikus örömére.

Ezzelafajta tiszteletlen hűséggel nyúlt hozzá Agrippina című operájához a két Tamás, a huszonéves rendező Pányik, és nyolcvanas karmester Pál. A 3,5 órás alapanyagot jó kétórásra meghúzták, ami teljesen megfelel mai időérzetünknek. Főképp hosszú recitativók maradtak ki, vagy változtak rövid prózai párbeszéddé, és a háromrészes áriák harmadik, visszatéréses, variációs része maradt ki, a zenei kár elhanyagolható. Ám nyomban egy szelíd bírálat: van két annyira remek dalosunk, hogy nekik érdemes lett volna meghagyni legalább egy-egy hosszú, virtuóz, személyesen agyondíszetett da capo-szólót. Nagyapák és unokák termékeny együttműködése is jól mutatja, hogy az operajátszás nem generációs kérdés.

 

 

Nézzük, miről szól hát a darab! Rómába Claudius császár halálhírét hozzák, s felesége, Agrippina nyomban hozzálát, hogy előző házasságából származó Néró fiának biztosítsa trónt. Heves kampányt indít, hazugságokat terjeszt, embereket manipulál. Van aztán egy másik nő, az ifjú, hamvasan lenyűgöző Poppea. Rá hárman is pályáznak: Néró szívesen feleségül venné, Claudius csak az ágyára járna, Ottóval, a császár hadvezérével viszont szerelmes kapcsolatban állnak. Ebben a darabban nem sok lapot osztanak a férfiaknak, a két nő folyamatosan átveri és manipulálja őket. Händel – miközben ő maga az 1-esekhez vonzódott – sokkal jobb véleménnyel volt a 2-es személyi számosokról, mint Bayer Zsolt és Kövér László együttvéve.

A díszlet a tavalyi Don Juan háttere kicsit átfazonírozva. Tónusa túlságosan sötét, de egyébként teljesen megfelel. Rámutat, hogy az értelmes, szórakoztató színjátékot egyszerű térben is meg lehet szervezni. A jelmezeket JDS-sel jelzi a színlap. Akárkiket is takarjon a rövidítés, elismerés érte! Agrippina fekete nadrágkosztümje a prém keppel telitalálat. Poppea fehér és piros ruháiban is elragadóan mutat. Néró aranyszínű ruhái, szőke parókája is jellemzik a gyerekes, kicsit nárcisztikus alakot. Agrippina két szövetségesének a lila és a sárga jut, Claudiusnak a kék. Az erős színhatások teszik lehetővé, hogy amikor Poppea arról beszél, hogy három férfi pályázik rá, három színes lufi tökéletesen megjeleníti az udvarlókat. Kettőt szélnek ereszt, de a harmadikat, az igazit öltözködőasztalába zárja. Többen fogalmaztak úgy, hogy Pányik úgymond a „szórakoztatásra” törekedne. Dehogy! Ő a darabot akarja megrendezni – csak közben kiderül, hogy az nagyon szórakoztató.

Persze a közönség is ki volt már éhezve, hisz pár hónapja ez volt Magyarországon az első élő operaelőadás. Énekeseken és nézőkön is érződött némi ünnepélyesség. Az újrafordított szöveg friss, ropogós, helyzetek és jellemek plasztikusak, a publikum szinte minden számot megtapsol, sokat nevet.

 

 

Mester Viktória teljes művészi, női és énekesi fegyverzetében uralja a színpadot. Lírája van, könnyed a koloratúrákban, a prózai részekben egy molnárpiroska, és övé az est csúcspontja, az áldozati libaboncolás véresen kacagtató jelenete. Ám miközben kuncogunk, a hangja úgy szól, mintha Ulrica barlangjában lennénk az Álarcosbál második képében! Az első este leleplező momentuma volt, amikor Hanczár Györgynek második áriája közben teljesen elment a mikroportja – és tökéletesen lehetett hallani! Aztán hoztak neki egy kézi mikrofont, az se működött, Hanczár, a bohóc viszont ahelyett, hogy kétségbe esett volna, fenékig élvezte a bakit, élvezettel improvizált. Amúgy remekül hozta az önimádó, gyerekes figurát, és könnyedén, fényes tónusban szórta a futamokat. A rendező a fináléban egy fáklyát is a kezébe adott utalva rá, hogy ő lett aztán az a császár, aki állítólag saját költői ihletése céljából fölgyújttatta Rómát, és az egyik legnagyobb zsarnoka volt korának. Gyüdi Eszter hangilag egyelőre messze van az ő színvonaluktól, de muzikálisan formál, erősen sugározza Poppea fiatalságát és szépségét, és minden mozdulatából süt a tehetség. Bizonyára megtalálja majd azt a műfajt és formát, amelyben tálentuma optimálisan kibontakozhat. Egyelőre az egyetemista Görbe Norbert világos baritonja éretlennek tűnik, ám Ottóként jól funkcionál. A két tanácsadó Bocskai István (Nárcisz) és Ludovik Kendi (Pallasz) viszont egészséges, csengő hangon dalolnak, nagyszerűen komédiáznak, és a táncos és akrobatikus megoldásokat is fölényesen hozzák. Cseh Antal egészséges, harsogó hangon énekel. Sem a voce sem az alkat még egyáltalán nem tűnik öregedő, erőtlenedő császáré. Pár mély hangja figyelmeztet rá, hogy nem vérbeli basszussal van dolgunk, néhány magas állás viszont imponálóan zeng. Juno istennőnek, aki néha szolgálóvá is változik, az ifjú Varga Anna adott izgalmas kiterjedést.

Barta Viktória mindenórás kismamaként biztos kézzel kovácsolta egységesre tánc-, és énekkar mozgását, sőt a szólistáknak is sok segítséget adott. Azon már meg se lepődtünk, hogy Pál Tamás, aki a bemutató előtt ünnepelte 83. születésnapját, alapos és termékeny betanítói munkát is végzett, újrafordította a nótákat, ő maga csemballózott és könnyed kézzel tartotta egységben az előadást. Händel muzsikája hol gyönyörű, hol erősen karakterizál, néha drámai, máskor gúnyolódik. Ezek az árnyalatok természetesen születnek meg a zenekarban és az énekesekben. Semmi stílushűségezés, meg régizene-őrület. Minden itt és most születik és közvetlenül hozzánk szól. A barokk könnyűzene tüneményes élményt ad.

Márok Tamás

 

Fotó: Dusha Béla


Címke: , , , ,
2020.08.03 - tiszatáj

BERNÁTH DÁNIEL ÉS CSIZIK BALÁZS GEOTAXIS C. KIÁLLÍTÁSA
Bernáth Dániel és Csizik Balázs képzőművészete bizonyos tekintetben a kibernetikusan vezérelt társadalom elképzeléseire is reflektál, azzal párhuzamosan, hogy képalkotási elképzeléseik az absztrakció mentén épülnek fel. Mindemellett pedig azon is dolgoznak, hogy bizonyos képzőművészeti attitűdöket és tradíciókat újragondoljanak és egy olyan alkotói praxist alakítsanak ki, mely képes a mai kor „képiségét” sajátos módon, akár hitelesen is megjeleníteni… – IGOR SPLIT KRITIKÁJA

>>>
2020.07.28 - tiszatáj

INTERJÚ HERCZEG TAMÁSSAL
Közel 20 éve vagyok munkakapcsolatban a Szabadtéri Játékokkal. Ha meg kellene nevezni, hogy melyik a legfontosabb előadásunk, akkor most egyértelműen azt tudnám mondani, hogy az Akárki. Témáját tekintve elképesztően pontosan reagál a művészet erejével mindennapi életünkre. A vírus közepette az emberi létezésről, az elmúlásról beszél, amiből próbálunk kilábalni, és amiből időnként vissza-visszarángatnak minket a mindennapok […]

>>>
2020.07.27 - tiszatáj

ÁCS MARGIT: PÁRBAJ
„Görcsösen óvtam az önálló személyiségem fikcióját – ugyan, kinek van mindenkitől független személyisége?” Az idézet Ács Margit Párbaj című regényéből származik – ebben az eset­ben megfelelő műfaji jelölő a levélregény terminus –, s an­nak ellenére, hogy ez csak egyike a könyvben elhangzó temérdek elgondolkodtató kijelentésnek, mégis egy igen komoly dilemmát helyez a fókuszba… – JANCSOVICS KLAUDIA KRITIKÁJA

>>>
2020.07.26 - tiszatáj

A K-ARTS ACÉLSZOBRÁSZATI KIÁLLÍTÁSA A REÖK-BEN
A REÖK-ben látható válogatás természetesen a térbeli korlátok miatt a monumentális, köztéri plasztikákból csak korlátozottan vonultathat fel, de a szemle így is érzékelteti, hogy az indusztriális plasztika milyen sokszínű, változatos, kreatív megoldásokra képes. Ahogyan a plasztikai ábrázolások tárgykörében is a tradicionális eszközöket, a vésőt és kalapácsot számos esetben felváltották a plazma és lézer vágók, a CNC megmunkáló eszközök, úgy bizonyos ódivatú fogalmainkat érdemes sutba vágnunk… – NÁTYI RÓBERT ÍRÁSA

>>>
2020.07.23 - tiszatáj

MEDVEVILÁG SZICÍLIÁBAN
Olasz–francia koprodukcióban hozta tető alá Dino Buzzati 1945-ös gyerekkönyvét Lorenzo Mattotti képregényíró és illusztrátor. A tavalyi cannes-i szemle Un Certain Regard-szekciójában bemutatkozott Medvevilág Szicíliában noha bizonyos pontokon eltér a forrásanyagtól, zömmel ahhoz hű adaptáció, mely gyermekek, fiatalok és idősek megszólításában egyaránt jeleskedik… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.07.23 - tiszatáj

AKÁRKI
A Szegedi Szabadtéri Játékokat annak idején a salzburgi fesztivál mintájára találták ki. Az ottani Dóm előtt minden évben visszatérő darab az Akárki című misztériumjáték. Ez még soha nem ment Szegeden. Idén viszont a koronavírus miatt csonka évadban ebből tartanak előadást. Bemutató pénteken, de csütörtökön már közönség előtt tartottak nyilvános főpróbát… – MÁROK TAMÁS AJÁNLÓJA

>>>
2020.07.23 - tiszatáj

AGRIPPINA
A jó opera nem olyan bonyolult dolog. Végy egy kitűnő karmestert, néhány nagyszerű és melléjük pár megfelelő énekest! A rendező gondolja végig pontosan miről szól a darab, és miért szól ma, hozzánk! Aztán rendeljetek alá mindent a célnak! Lehet bátran húzni, a szövegen alakítani, újrafordítani! Koncentráljatok a játékra, újrahasznosított díszlet is megteszi, a jelmezeknek fontosabb a karaktere, mint a méregdrága gazdagsága! Ja, és mindebben hinni, kell, hosszan, ámde nyitott szívvel próbálni! A nagy Händel eredeti szándéka másodlagos… – MÁROK TAMÁS KRITIKÁJA

>>>
2020.07.22 - tiszatáj

GARACZI LÁSZLÓ: HASÍTÁS
Garaczi ötödik lemur-kötete mintha a klasszikus fejlődési regények szerkezetét imitálná – a fejezetek hét életkori csomópontot jelölnek ki, kronológiai sorrendet tartva kisgyerekkortól az emberélet útjának – századunkban (ha nem is a kelet/közép-európai társadalmakban) legalábbis remélt feléig, az elbeszélő/főszereplő körülbelül 45 éves koráig. A téma is a tradicionális, XIX. századi Bildungsroman sémába illeszthető: hogyan talál hivatására egy ifjú ember, hogy válik íróvá, milyen buktatókon keresztül lesz a fecniből – ha legépelik – mű… – MOLNÁR ZSUZSA KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő