01.12.
| Vers l’infini. Konok Tamás életmű-kiállítása (1930–2020) >>>
12.08.
| Figyelem és irgalmasság – Iványi Gábor és Liszkai Tamás >>>
12.07.
| Edda Művek, Prognózis, Ámen és Sziámi albumokkal zárul a Lemezjátszó Classic >>>
12.07
| Egy nő – Művész Távmozi (online premier) >>>
12.03.
| Civilként az állam működési hézagaiban – L. Ritók Nóra előadása >>>
12.01.
| ArteKino 2020 – Nézz egy hónapig ingyen európai fesztiválfilmeket! >>>
11.27.
| A Szépírók Társasága XVI. fesztiválja >>>
11.26.
| Indul az e-Trafó online programsorozat >>>
11.26.
| Asztali beszélgetések… – Tompa Andrea és Szabó B. András disputája >>>
11.25.
| Olasz világsztárral, „operapástétommal” és adventi koncerttel folytatódik a Müpa Home műsora >>>
NAPI TANDORI

12.15.
| Humorban gazdag Ájvonne érkezik a REÖK-be >>>
12.13.
| Trafó – Mi a te ügyed? >>>
12.11.
| Izgalmas kortárs krimi Podmaniczky Szilárd új könyve? >>>
11.18.
| Ezer újkori metszetet tesz digitális közkinccsé az Országos Széchényi Könyvtár >>>
11.13.
| Kürti László és Ross Gillett kapja a Balassi Bálint-emlékkardot >>>
10.30.
| Lemezen adták ki Keith Jarrett legendás müpabeli koncertjét >>>
10.30.
| Hogyan mutatja be egy bevásárlóközpont értékvilágát egy logó? >>>
10.30.
| A művészet, az együttműködés és a kihívásokon felülkerekedő kreativitás ünnepe volt a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál >>>
10.29.
| Asztali beszélgetések… – Sztehlo Gábor, az embermentő >>>
10.17.
| Swimathon Pécs 2020 >>>

Csontos Márta, Hartay Csaba, Marno János, Mizsur Dániel versei

„Alternatív földrajz” (kortárs egyiptomi költőnők versei Tüske László válogatásában és műfordításában)

Csippán Péter, Domokos Márton, Repkő Ágnes, Sántha József prózája

Bálint Péter, Gömöri György, Miskolczy Ambrus tanulmánya

>>>

Mindenkit nagy szeretettel várunk a SZTE JGYPK Rajz-Művészettörténet Tanszék hallgatóinak közös ólomüveg-kiállítására
2020. november 4. 17 óra 
Tiszatáj Szalon (Szeged, Roosevelt tér 10-11.)

>>>

Csoda a hangokkal, ami előidézi a körforgás végtelenségének érzetét
2020.07.10 - tiszatáj

INTERJÚ AZ AZNAP PROJEKT TAGJAIVAL

A dunakanyari AZNAP Projekt a transzzene, valamint a jazz fuzionálásának igazán különleges hangzásvilágával bűvöli el hallgatóit. Ennek a formációnak idén jelent meg az első nagylemeze Számtalan címmel. A zenekar három tagjával beszélgettünk, Stanislaw Lazarussal (doromb, mc), Németh Balázs Kristóffal (dob) és Őri Kiss Botonddal (zongora).

 Az AZNAP Projekt illetve az, ami az új albumon megszólal bizonyos tekintetben egyfajta zenei kutatás eredményeként is felfogható?

Stanislaw Lazarus: – Igen. A zenekarunk „Számtalan” című lemeze szerzői kiadásban jelent meg. Ezt úgy tudtuk megvalósítani, hogy 2012-ben létrehoztuk az AZNAP Kollégium Egyesületet, mely főképp a Kárpát-medencében fellelhető ősi zenét kutatja sokrétűen. Egyszerűbben fogalmazva, az érdekelt minket, milyen hangzások lehettek régen, avagy a mostani köztudatban lévő népzene előtt. Kiindulópontnak különböző frekvenciák bizonyosodtak jó megoldásnak, illetve bizonyos ősi hangszerek, melyek rendelkeznek olyan frekvenciákkal, melyek elősegítik a révület, vagy a meditatív állapot létrejöttét. Ilyen hangszerek közé sorolnám az ausztrál didgeridoot vagy a brazil berimbaut de a mi hagyományinkban elsősorban a doromb, a kaval, az ütőgardon, a tilinkó, a duda és a tekerőlant szerepelnek olymódon, hogy hangzásukban megtalálhatóak ezek az előbbiekben említett  adottságok. Az elején elkezdtünk használni néhány ilyen hangszert a hazai palettából és kísérleteztünk velük, miként szólalnak meg más „hagyományosabb” hangszerek mellett, illetve más könnyűzenei módszertani megoldásokban. Így kezdődött minden. Azt gondolom, hogy az új album egy hosszú utat bejárt, újraértelmezett folytatása az első kutatásainknak.

Zenétekhez a gondolatiság vagy az érzelmi szekvenciák/dimenziók állnak közelebb, vagy mindkettő azonos arányban van jelen?

S. L.: – Mindenféleképpen az érzelmi szekvenciák a meghatározóbbak. Egyfajta rehabilitációs élő imaként kezeljük a koncertjeinket, ahol jelen van a tánc és a transzcendens állapot is egyben, de emellett a megtisztulás érzése, az áldozattétel szükségessége, az együtt való lélegzés fontossága. A legjobb pedig az, ha ennek az expresszivitás a karmestere. Természetesen nem hiányoznak azok a nóták sem, amelyekben a „matematika” is helyett kap.

 

 

Az, hogy az AZNAP Projekt egyfajta műhelynek is tekinthető mennyiben befolyásolja egy-egy zenei anyagotok keletkezését, létrejöttét?

Németh Balázs Kristóf: – Mindenképpen hat rá, mivel ez egy állandóan formálódó massza. Sok ember volt már ennek a projektnek a része, és a tapasztalat szerint mindenki kicsit mást ad hozzá zeneileg és érzelmileg is. Például van köztünk olyan zenész, aki klasszikus zenén nevelkedett, van akit az afrikai és közel-keleti pásztorok zenéje táplál és van olyan is, aki sámánisztikusan, az urálon túlról kiabál… Ez nagyban meghatározza a szerzeményeket, ezért a lemez is egy “Számtalan”-ul örvénylő eklektika.

Hogyan képzeljük el az AZNAP Projekt alkotói időszakát? Mennyire nevezhető zenétek improvizatívnak és mennyire ragaszkodtok kötött formákhoz?

S. L.: – Mivel nagyon sokszínű a zenészek projektben való részvétele, és szerencsére különböző generációból áll a csapat, ezért az eklektikus káosz gyönyörében ki kell ragadni egy viszonylag számunkra is objektív pillanatot, amely a későbbiekben alapjává válik az egyes alkotásainknak. Ilyen például egy átgondolt vagy megszerkesztett számkeret, mondhatni egyfajta „kiszínező”, amelyben igyekszünk üresen hagyni részeket, hogy amikor „színezünk”, akkor mindig máshogyan nézzen ki a kép, más legyen a hangzás. Ilyenkor jön létre az improvizáció, amelynek nagyon fontos szerepe van a zenénkben. Ez nálunk egyfajta módszer, varázsige annak érdekében, hogy megteremtse azt a csodát a hangokkal, ami előidézi a körforgás végtelenségének érzetét. Vannak olyan számaink is, amelyekben ezt a keretet nem használjuk fel teljesen, hanem csak épp, egy pillanatnyi refrénből ismerhető fel, mit is játszunk, ilyen például a Számtalan című dalunk. A kötött formák tudnak „kegyetlenül” is bánni az érzésekkel, a mi érzéseinkkel, és így sokszor nehéz dolgozni, de néha ez természetesen elkerülhetetlen.

 

 

Folyamatosan kanalaztok be zenei tehetségeket? Ès ha igen, milyen szempontok alapján?

S. L.: – Be kell tartania a három törpetörvényt!

N. B. K.: Kanalazni Géczi Zoli színész barátunk szokott néha a házibulikban 😊. A zenészek inkább landolnak nálunk, leginkább Lazarus elmélyében, mostanság nyenyerék és szaxofonok.

Zenétek mennyiben köthető tágabb értelemben vett lokális zenei gyökerekhez?

S. L.: – Az AZNAP Projekt formációban volt egy nagy fordulat 2017-ben. Ugyanis sok akkori zenésztársunk az ország minden tájáról érkezett, beleértve Felvidéket is. Később nehéz volt ezt összeegyeztetni a próbákkal és koncertezésekkel. Aztán egy kisebb belső krízis után úgy döntöttünk, hogy csak úgy működhet a dolog igazán, ha a helyi Dunakanyari Köztörzsiségünkből kiválasztott zenészekre alapozunk. Persze közös megegyezés volt, úgyhogy az eddigi összes zenekartag mindig az is marad. Az AZNAP mindig is egyfajta „nyitott” projekt volt, ahogyan ezt a név is jelzi, szóval ezt is folytattuk. Felkerestünk sorjában mindenkit, akit a környéken ismertünk, majd összehoztunk egy próbát a verőcei Forrás Irodalmi Kávézóban és aznap megszületett az, ami a mostani albumunknak az alapja. Vannak most köztünk Esztergomiak, Verőceiek és érkeznek Szobról is. A zenei élet mellett mindenki máshoz ért, az egyik pásztor és ács, a másik uszodamester, van filmes, van aki tanár, kultúrantropológus, grafikus apuka vagy kimondottan zenész. Sok lehetőségünk van egymással találkozni, nemcsak a próbákon, hanem a mindennapokban, spontán is. Viszont, ha zenélni van kedvünk, azt majdnem egyik óráról a másikra könnyedén meg tudjuk szervezni. Talán emiatt is, teljesen autentikusan születik meg a zenénk, a mi kis közösségünk dallamvilága, amit remélhetőleg a későbbiekben az unokáink is dúdolászni fognak.

Lazarus te ugye lengyelországi gyökerekkel is rendelkezel, ez mennyiben határozza meg zenei elképzeléseidet? MC szövegeid általában lengyelül is hangzanak el.

S. L.: – Igen, valahogy a tempósabb regölésekben melodikusabb nekem a lengyel „szódallam”. Talán ezen a téren meghatározó ez. Lengyelországban töltött kölyökkorom első tapasztalatai, a jó féle hip-hop zene hallgatásával mély nyomott hagytak bennem. Ennek köszönhetően agyonhallgattam a Kaliber 44 zenekar második kiadott kazettáját. De visszatérve a szabadstílusú szövegeléshez, a rögtönzéseim folyamatába talán jobban „becsúszik” a lengyel nyelv, de szeretem az új szavakat, és az új nyelvformákat is, vagy amelyek a tudatalattiból jönnek elő és melynek dallama az ősrégi múltba, öröklődő kódolt emlékezetünkbe tekintenek vissza. Hiszen előbb álmodunk, hallunk, majd később tanulunk meg beszélni. Ezért maga a nyelv-beszéd mint végtelen lehetőségeket feltáró előadásmód, egy fantasztikus alany lehet a művészetben való kísérletezéshez.

 

 

Az új lemez intró száma, a Hiperdúr egy egészen különleges zongora szólóval indul és ezt követően szinte az egész számban a zongora dominál. Az AZNAP Projekt zongoristája egyébként Őri Kiss Botond, aki jelenleg a Liszt Ferenc Zeneakadémián zeneszerző szakos hallgató és egyben a legfiatalabb zenekari tag is. Az intróra visszatèrve, ez a szám különbözik hangulatában a többitől, transzzene de máshogyan, mesélnétek arról, hogy ez hogyan jött létre?

Őri Kiss Botond: – A zenekar egyik fontos alkotóelemét a leginkább jazzben előforduló zongora-nagybőgő-dob trió adja. A zenei transz sokszor elér bennünket még akkor is, ha nem vagyunk tudatában. Ennek tökéletes példái azok a precízen megszerkesztett zenék, melyeket akár egy szórakozóhelyen is hallunk. Ez inspirálta a modern, elektronikus tánczenéket idéző Hiperdúr című számot. A keretes szerkezetű tétel végén felcsendülő hegedűszóló kalauzol át a “világzenébe”.

A zenekart főleg a régióban hallhatjuk élőben, de külföldön is többször koncertezett már Krakkóban, és Pozsonyban is. 2019-ben beválogatták a zenekart a Szimpla Lemming programba és többek között felléptetek a Bábel Sound fesztiválon is. Mik a jövőbeli terveitek?

S. L.: – A régióban szeretünk fellépni, mert itt a legerősebb a közönségünk, akikre mindig számíthatunk, még akkor is, ha Selmecbányán is adunk koncertet. Rövidtávú terveink szerint a mostani albumunk az online megjelenés mellett, még idén meg fog jelenni fizikálisan is, bakelit lemezen. Nyár végén újra bevonulnánk a stúdióba. Szeretnénk elmenni egy erdélyi turnéra, ez fontos számunkra, számos barátunk él ott, akik segítenek a szervezésben. A legnagyobb álmunk az, hogy vegyünk kettő UAZ típusú kisbuszt, majd Grúziát érintve kijussunk Kazahsztánig. Remek lenne az, ha az ottaniak is megismerhetnék az élő előadásmódunkat és természetesen a turné végén mi is szándékozunk hazahozni némi érzést, visszahozni az ott megszerzett ihletet.

Mi az, amire számíthat a közönség a pénteki lemezbemutató koncerten a nagymarosi Piknik Manufaktúrában?

N. B. K.: – Móka és kacagás, mélyrepülés és tánc kanyari módra!

Brestyánszki Bernadett

 

 

A zenekar tagjai:

Bakai Márton – hegedű / violin
Magyarkúti Magulya Balázs – nagybőgő / doublebass
Németh Bali Kristóf – dob / drum
Németh Zsófa Nóra – fuvola, furulya, kaval / flutes
Orbán Szilárd – citera, trombita / zither, trumpet
Őri Kiss Botond – zongora / piano
Őri Kis Pistu – kongág, csörgök / percussion
Stanislaw Lazarus – doromb, mc / mouth harp, mc

 

Közösségi oldalak: 

Facebook: https://www.facebook.com/aznapprojekt
Bandcamp: https://aznapprojekt.bandcamp.com/releases
Spotify: https://open.spotify.com/album/14A5toTfoRC0XFqSibEIyK
Youtube csatorna: https://www.youtube.com/channel/UCMFRZVKgMSv3UOYNe2u6_Zg

 


Címke: , , , , , , ,
2021.01.20 - tiszatáj

MÁNYOKI ÁDÁM MŰVEI NYOMÁN, EGY MŰTEREMLÁTOGATÁS MARGÓJÁRA
Mányoki Ádám (1991) festőművész, grafikus. 2019-ben végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetem Képgrafika szakán. Mesterei: Madácsy István és Szurcsik József voltak. Sokoldalú művész, aki már az egri főiskolán is többféle technikával kísérletezett. A kezdetekben illusztrációkat készített, a litográfiát vegyes technikával kombinálva alkotott, főleg Pilinszky verseinek hatására…

Tovább olvasom >>>
2021.01.19 - tiszatáj

A fotózásra Miklós kért meg, a Volt egyszer egy Közép-Európa (1989) válogatott anyaghoz, majd az egyik legszebb könyve, Az én Pannóniám (1991) kapcsán. Ekkor tudtam meg, hogy ez a mosolygós, kedves ember – aki barátai közé fogadott a második találkozás után, mert hogy én is Szekszárdon születtem ‒ milyen szigorú, már-már kegyetlen. Többször át kellett dolgoznom az egészet. Miután megjelent, én közömbösen lapozgattam. Hogy miért használtak a kritikusok a képek kapcsán szuperlatívuszokat, máig nem értem […]

Tovább olvasom >>>
2021.01.19 - tiszatáj

NAGY GÁBOR FESTŐMŰVÉSZ ÉLETMŰ-KIÁLLÍTÁSA
Nagy Gábor festőművész olyan nagyszabású kiállítással jelentkezett október elején Szeged művészetértő közönsége előtt, amely a közel öt évtizedet átfogó képzőművészeti pályafutásának – és az egyes műcsoportokban részletesen dokumentálható – változatos alkotói tevékenységének hiteles bemutatója. Azért is lehet – sőt kell – most az életmű korrekt mérlegét megvonni, mert a REÖK két szintjének összes termeit megtöltik a művész alkotásai, azaz több mint háromszáz művet vonultat föl a kiállítás […]

Tovább olvasom >>>
2021.01.18 - tiszatáj

BARTÓK IMRE: JERIKÓ ÉPÜL
Formabontó posztapokaliptikus-poszthumanista trilógiájának sokatmondóan vegyes fogadtatása után Bartók Imre az új keretek között sem hagyja el azokat a törekvéseket és irányvonalakat, amelyek előző köteteit vezették és meghatározták. A Jerikó épül családregény, fejlődésregény, de már összetettségét és merészségét tekintve is érdemes összevetni A Patkány évével kezdődő, nagyszabású, transzgresszív trilógiával… – VIDOSA ESZTER KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.18 - tiszatáj

Csontos Márta, Hartay Csaba, Marno János, Mizsur Dániel versei

„Alternatív földrajz” (kortárs egyiptomi költőnők versei Tüske László válogatásában és műfordításában)

Csippán Péter, Domokos Márton, Repkő Ágnes, Sántha József prózája

Bálint Péter, Gömöri György, Miskolczy Ambrus tanulmánya

Tovább olvasom >>>
2021.01.14 - tiszatáj

MÜLLER DEZSŐ:
ALÁMERÜL ATLANTISZOM
Indulás és érkezés, és ami közte van. Egy tartalmas életmű stációi sorakoznak Müller Dezső legújabb verseskötetében. Ahogy öregszik az ember, gondolatai egyre többször elidőznek a Máté Péter által megénekelt „lázas ifjúság”-nál… – FÁBIÁN TIBOR KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.13 - tiszatáj

MAURER DÓRA IXEK 7-1 CÍMŰ TÁRLATA A VINTAGE GALÉRIÁBAN
Új, színpompás tárlatát tekinthetjük meg Maurer Dórának, a magyar avantgárd jeles képviselőjének, alkotójának. A Kossuth-díjas grafikus és festőművész IXEK 7-1 címet viselő munkái újdonsült szériájának, az IXEK 22-nek (2019-2020) válogatott darabjai. Három alapszínben: vörösben, sárgában, kékben „ragyogó” geometrikus alakzatok… – TAKÁTS FÁBIÁN ÍRÁSA

Tovább olvasom >>>
2021.01.13 - tiszatáj

KONOK TAMÁSRA EMLÉKEZTEK A LUDWIG MÚZEUMBAN
z Asztali beszélgetések sorozat és a Ludwig Múzeum közös online rendezvényén a Nemzet Művésze címmel kitüntetett Kossuth-díjas festőművészre, Konok Tamásra emlékeztek pályatársai, barátai a művész 91. születésnapján, 2021. január 9-én… – GALAMBOS ÁDÁM BESZÁMOLÓJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.11 - tiszatáj

PIECES OF A WOMAN
Mundruczó régebben sem idegenkedett a melodrámától, ám némi kitérő után forgatott legújabb filmje mintha a zsáner legtisztább párlata lenne, kérdés, milyen végeredménnyel… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Normal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő