07.31.
| Szabó T. Anna és Bősze Ádám lesz a Képmás-estek vendége a festői Halász-kastélyban >>>
08.23.
| Költözik a budapesti Fülesbagoly Tehetségkutató >>>
08.21.
| Lesz 32. Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja >>>
08.20.
| Három új kiállítással készül a nyitásra a Ludwig Múzeum >>>
08.15.
| Beethoven-esttel készül a Szegedi Szimfonikus Zenekar a Szabadtérire >>>
08.05.
| Törzsasztal Műhely – Irodalmi minisorozat a Grand Caféban >>>
08.01.
| Duda Éva Társulat SUMMER INTENSIVE 2020 >>>
08.01.
| Főszerepben a kortárs fotográfia az idei Garten programjában >>>
07.30.
| Szemtestvér – Filmpremier és beszélgetés a Capa Központban >>>
07.29.
| Grand Café – Harag Anita Évszakhoz képest hűvösebb c. noválláskötetének bemutatója >>>
NAPI TANDORI

07.20.
| Díjakat nyert Bollywood-ban Goztola Kristina új filmje >>>
07.15.
| PesText RESET – az irodalom most is összeköt – Csillagharcos érkezett! >>>
07.14.
| MOME Kreatív Pakk gyerekeknek a nyári szünetre >>>
07.09.
| Art is Business Díj 2020 – Ismét keresik a művészeti és üzleti szféra kiemelkedő együttműködőit >>>
07.03.
| Ők lettek az idei Táblaképfestészeti Biennálé legjobbjai >>>
07.01.
| MÓRA RENGETEG – A zöld Móra >>>
06.29.
| HOVA TOVÁBB? – 20. ARC közérzeti pályázat >>>
06.24.
| Fellendíti Szeged turizmusát a járvány után a Szabadtéri >>>
06.20.
| Megújult a magyar irodalom fordításának pályázati rendszere >>>
06.18.
| PesText – Tarol a Reset! >>>

Drubina Orsolya, Eszteró István, Fellinger Károly, Jász Attila, Kovács Dávid, Alice Oswald, Tőzsér Árpád, Vida Gergely, Zalán Tibor versei

Boldog Zoltán, Mátyás Győző, Jesús Moncada prózája

Kulcsár-Szabó Zoltán, Móser Zoltán, Zsadányi Edit, Zsellér Anna tanulmánya

>>>

Ez ma az én napom lesz! – gondolta magában Karika Marika, az örökmozgó rokkantnyugdíjas, miközben foltos harisnyáját tyúkszemes lábára igyekezett felhúzni. A ragyogó tavaszi napfényben szinte csillámlott bibircsókos orcája, ahogy szépítkezett a borotválkozó tükrével a kezében. Arcára a fiatalság illúzióját próbálta kozmetikumok segítségével felkenni. Marcsi, hát te milyen ragyogóan festesz motyogta magában kedvenc nagydarab kisnyugdíjasunk. A rádióban éppen az aznapi híreket sorolták. […]

>>>

Kölcsönpapa
2020.07.09 - tiszatáj

FAMILY ROMANCE, LLC

Dokumentumfilmként talán jobban üzemelne a sztori. Kaspar Astrup Schröder 2012-es, itthon a 10. VERZIO Fesztiválon bemutatott, Családkölcsönző című etűdje egy famíliatagok bérbeadásával foglalkozó japán férfit követ nyomon: szakmájában hibátlanul teljesít, népes otthonában viszont a magány öngyilkosságba taszító gondolata foglalkoztatja.

Rémisztő kettősségre húzhatta volna játékfilmet és dokudarabot ötvöző tavalyi munkáját a német újfilm nagy öregje is, Werner Herzogból azonban úgy tűnik, átmenetileg elillant a kreativitás. A Family Romance, LLC tálcán kínálja a szerzőt foglalkoztató, kisebb módosításokkal napjainkban vagy urbánus környezetben is működő témákat, a bércsaládokat koordináló Yuichi Ishii igaz történetéből viszont hiányzik a spiritusz, annak dacára, hogy a férfi távolról olyan herzogi antihősök nyomába érhetne, mint a Kinski-féle hataloméhes, XVI. századi konkvisztádor (Aguirre, Isten haragja) vagy a dzsungelbe operát játszó hajót vontató, hóbortos Fitzcarraldo. Ishii papírmasé figura marad – kidolgozatlansága ráadásul igazán fájó, ha kevesebb, mint 90 után elgondolkodunk, hogy Herzog a személye, viselkedése, illetve a modern japán társadalom tükrében milyen óriási ziccereket nem váltott gólra.

A film szerepjáték-motívuma rögvest szemet szúr: hősünk ugyanis beugróként apákat, netán szeretőket, rég nem látott rokonokat vagy barátokat kelt életre, így a Family Romance, LLC nemcsak a tágabb értelemben vett illúzió természetrajzát teszi idézőjelbe, de jóval konkrétabban a színészet mibenlétét is vesézi. Ishii ilyen rangban egy másik Herzog által megénekelt, partvonalra szorult antiférfi rokona, a Medvebarát színészi karrierről álmodó (a Cheers-szériából Woody Harrelson által kiütött), pálfordulását, majd halálát grizzly-k körében lelő, önmagát nárcisztikusan produkáló Timothy Treadwellje juthat róla eszünkbe. A családkölcsönzőből viszont hiányzik a mentális kisiklás groteszkbe forduló patológiája: Ishii a 12 éves lány, Mahiro eltűnt apjának bőrébe bújva gyakran rokonszenvünkre pályázó karakter. Rózsaszín cseresznyefa-szirmok alatt, tó mellett sétálva, önfeledt járókelők gyűrűjében képes valódi kommunikációra az önkereső lánnyal. Ugyancsak érdekes, Herzog miképp ábrázolja a relációjukat: eleinte Mahiro introvertált, nehezen megnyíló gyerek, miközben Ishii rutinosan végzi a dolgát, az ismeretlen férfi egyre inkább kuncsaftja kedvére tesz. Lezserebb öltözékben róják a tereket, nevetnek, bizalmas információkat osztanak meg egymással, problémáikról beszélnek, vagyis úgy tűnik, igazi apa-lány kapcsolat sarjad a totális idegenségből.

 

 

Valóság és apa-fikció dualizmusa azonban nem tarthat sokáig: Herzog rámutat, noha a felek eleinte zökkenőmentesen megtalálják a közös hangot, az igazi virágba borulás lehetetlen. Vagy Mahiro hazudik, esetleg a magabiztosnak tűnő Ishii úr rejtegeti a komplexusait, ezért a Family Romance, LLC-ben a két résztvevő önmagában lappangó gondjai eleve képtelennek festik le a valódi kapcsolat létrejöttét, sőt, akár a normalitás kialakulását. Itt jön a képbe a grandiózus délibábokat kergető, valójában a kényelmetlen reáliák mocsarába vesző Herzog-antihősök portréja: Ishii saját kisszerűségén próbál túllendülni, a főalak valójában a szigorúan tradíciókövető, elfojtásokat generáló japán társadalom polgára. Felhőkarcolók, pagodák rengetegében csatangol, hiába fordulhat egy örök barátjához vagy változtatja meg olyanok életét, akiket nem ismer, száműzöttként lézeng, épp olyan, mint azok, akiken segít.

Humanista darabként ugyancsak nem vall kudarcot a Family Romance, LLC: az író-rendező által papírra vetett, Ishii valódi munkáiból táplálkozó fiktív szkript örömet vesz észre a magát szerencsétlennek tartó nő karneváli jutalmazás-betétjében, harmóniát láttat Ishii és barátja több közös pillanatában. Jóval érdekesebb azonban a neurózisok feltárása: az olykor kifejezetten bizarr szituációk (melyek között a főszereplő és Mahiro kitalált rokonsága jelenti az eleve furcsa kiindulópontot) gyakran a 21. század görbe tükrét nyújtják. Közösségi média torzítja az emberi kapcsolatokat, a párbeszédet végleg felváltotta a virtuális térbe való menekülés és az Instagram-kultusz, robothotelek épülnek elektromos halakkal (a Mocskos zsaru: New Orleans utcáin „Álmodnak-e a halak?”-felvetésére hajazva) és droid-recepcióssal. Herzog úgy gondolja, az egyedüllét továbbra is gyötrő, csaknem elmeproblémákkal fenyegető ragály, a Family Romance, LLC dokudráma-karakterei pusztán lecserélik vagy takargatják a velük maradó nyűgöket. Ott, ahol az emberek nem járnak pszichológushoz, ugyanis az agyturkászok felkeresése gúnyolódással, kirekesztéssel jár, a nép hamarabb fordul a fikcióhoz, rosszabb esetben szórakoztatóipari devianciákhoz, vagyis a direktor tovább árnyalja, sőt, a családi kötelékek kapitalizációja révén társadalmi méretűvé duzzasztja a kezdettől fogva releváns szerepjáték-problémakört. (Ld.: Jake Adelstein szexipart is pellengérre állító true crime-könyve, a Tokió Vice egyik konklúzióját az orvoshoz nem, dominákhoz viszont hamarabb forduló japánokról)

 

 

Pontosabban csak növelné, ugyanis idővel a Family Romance, LLC-t mélybe rántja a didaxis és a mű egyéb gyermekbetegségei – a potenciális témákat Herzog nyíltan kimondatja szereplőivel, nem pedig drámai határszituációkat ábrázol vagy karakterológiai folyamatokat tekint át, így Ishiivel, Mahiróval és a többiek belvilágával csak rövid időre azonosulhatunk. Mi több, a videóra forgatott jelenetek csaknem az ázsiai szappanoperák kétes operatőri munkájával rokonítják a filmet, ezen kívül a szcénák is jellegtelen unalommal halmozódnak egymásra: Herzog fragmentált dokudrámát jegyez, melynek töredékes roncsnarratívája sajnos a széteső történetvezetés bosszantó indexe. Hiába látjuk a bánatában koporsókat szemléző, majd egybe bele is fekvő Ishii abszurd rituáléját, egy spiritisztát, a Mahiro anyjával  részben fájdaloműzőként, részben hivatalból barátságot kezdeményező családkölcsönzőt vagy egy hegytetőn vezetékes telefonba beszélő hölgyet, ósdi tévéfilmnek hat az író-rendező vizuális antropológiai elemzése.

Apró brillírozásai ellenére a Family Romance, LLC egy fáradt, választott témáján igazi fogást ritkán találó auteur képét mutatja. Hálás témák ide, szívet ütő, gyomorszájon rúgó elidegenedettség-zárókép oda, Werner Herzog aktuális műve inkább a Queen of the Desert fantáziátlanságát viszi tovább, mint akár a Mit tettél, fiam? interpretációkban gazdag, lenyűgöző őrületét vagy a netfüggőség mellékhatásait boncolgató Lo and Behold éleslátását.

Szabó G. Ádám

 

 

 

Family Romance, LLC (2019)

Rendező: Werner Herzog

Szereplők: Yuichi Ishii, Mahiro Tanimoto, Miki Fujimaki, Takashi Nakatani, Kumi Manda

 

 

 

 

 

 

 


Címke: , , , ,
2020.08.03 - tiszatáj

BERNÁTH DÁNIEL ÉS CSIZIK BALÁZS GEOTAXIS C. KIÁLLÍTÁSA
Bernáth Dániel és Csizik Balázs képzőművészete bizonyos tekintetben a kibernetikusan vezérelt társadalom elképzeléseire is reflektál, azzal párhuzamosan, hogy képalkotási elképzeléseik az absztrakció mentén épülnek fel. Mindemellett pedig azon is dolgoznak, hogy bizonyos képzőművészeti attitűdöket és tradíciókat újragondoljanak és egy olyan alkotói praxist alakítsanak ki, mely képes a mai kor „képiségét” sajátos módon, akár hitelesen is megjeleníteni… – IGOR SPLIT KRITIKÁJA

>>>
2020.07.28 - tiszatáj

INTERJÚ HERCZEG TAMÁSSAL
Közel 20 éve vagyok munkakapcsolatban a Szabadtéri Játékokkal. Ha meg kellene nevezni, hogy melyik a legfontosabb előadásunk, akkor most egyértelműen azt tudnám mondani, hogy az Akárki. Témáját tekintve elképesztően pontosan reagál a művészet erejével mindennapi életünkre. A vírus közepette az emberi létezésről, az elmúlásról beszél, amiből próbálunk kilábalni, és amiből időnként vissza-visszarángatnak minket a mindennapok […]

>>>
2020.07.27 - tiszatáj

ÁCS MARGIT: PÁRBAJ
„Görcsösen óvtam az önálló személyiségem fikcióját – ugyan, kinek van mindenkitől független személyisége?” Az idézet Ács Margit Párbaj című regényéből származik – ebben az eset­ben megfelelő műfaji jelölő a levélregény terminus –, s an­nak ellenére, hogy ez csak egyike a könyvben elhangzó temérdek elgondolkodtató kijelentésnek, mégis egy igen komoly dilemmát helyez a fókuszba… – JANCSOVICS KLAUDIA KRITIKÁJA

>>>
2020.07.26 - tiszatáj

A K-ARTS ACÉLSZOBRÁSZATI KIÁLLÍTÁSA A REÖK-BEN
A REÖK-ben látható válogatás természetesen a térbeli korlátok miatt a monumentális, köztéri plasztikákból csak korlátozottan vonultathat fel, de a szemle így is érzékelteti, hogy az indusztriális plasztika milyen sokszínű, változatos, kreatív megoldásokra képes. Ahogyan a plasztikai ábrázolások tárgykörében is a tradicionális eszközöket, a vésőt és kalapácsot számos esetben felváltották a plazma és lézer vágók, a CNC megmunkáló eszközök, úgy bizonyos ódivatú fogalmainkat érdemes sutba vágnunk… – NÁTYI RÓBERT ÍRÁSA

>>>
2020.07.23 - tiszatáj

MEDVEVILÁG SZICÍLIÁBAN
Olasz–francia koprodukcióban hozta tető alá Dino Buzzati 1945-ös gyerekkönyvét Lorenzo Mattotti képregényíró és illusztrátor. A tavalyi cannes-i szemle Un Certain Regard-szekciójában bemutatkozott Medvevilág Szicíliában noha bizonyos pontokon eltér a forrásanyagtól, zömmel ahhoz hű adaptáció, mely gyermekek, fiatalok és idősek megszólításában egyaránt jeleskedik… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.07.23 - tiszatáj

AKÁRKI
A Szegedi Szabadtéri Játékokat annak idején a salzburgi fesztivál mintájára találták ki. Az ottani Dóm előtt minden évben visszatérő darab az Akárki című misztériumjáték. Ez még soha nem ment Szegeden. Idén viszont a koronavírus miatt csonka évadban ebből tartanak előadást. Bemutató pénteken, de csütörtökön már közönség előtt tartottak nyilvános főpróbát… – MÁROK TAMÁS AJÁNLÓJA

>>>
2020.07.23 - tiszatáj

AGRIPPINA
A jó opera nem olyan bonyolult dolog. Végy egy kitűnő karmestert, néhány nagyszerű és melléjük pár megfelelő énekest! A rendező gondolja végig pontosan miről szól a darab, és miért szól ma, hozzánk! Aztán rendeljetek alá mindent a célnak! Lehet bátran húzni, a szövegen alakítani, újrafordítani! Koncentráljatok a játékra, újrahasznosított díszlet is megteszi, a jelmezeknek fontosabb a karaktere, mint a méregdrága gazdagsága! Ja, és mindebben hinni, kell, hosszan, ámde nyitott szívvel próbálni! A nagy Händel eredeti szándéka másodlagos… – MÁROK TAMÁS KRITIKÁJA

>>>
2020.07.22 - tiszatáj

GARACZI LÁSZLÓ: HASÍTÁS
Garaczi ötödik lemur-kötete mintha a klasszikus fejlődési regények szerkezetét imitálná – a fejezetek hét életkori csomópontot jelölnek ki, kronológiai sorrendet tartva kisgyerekkortól az emberélet útjának – századunkban (ha nem is a kelet/közép-európai társadalmakban) legalábbis remélt feléig, az elbeszélő/főszereplő körülbelül 45 éves koráig. A téma is a tradicionális, XIX. századi Bildungsroman sémába illeszthető: hogyan talál hivatására egy ifjú ember, hogy válik íróvá, milyen buktatókon keresztül lesz a fecniből – ha legépelik – mű… – MOLNÁR ZSUZSA KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő