07.31.
| Szabó T. Anna és Bősze Ádám lesz a Képmás-estek vendége a festői Halász-kastélyban >>>
08.23.
| Költözik a budapesti Fülesbagoly Tehetségkutató >>>
08.21.
| Lesz 32. Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja >>>
08.20.
| Három új kiállítással készül a nyitásra a Ludwig Múzeum >>>
08.15.
| Beethoven-esttel készül a Szegedi Szimfonikus Zenekar a Szabadtérire >>>
08.05.
| Törzsasztal Műhely – Irodalmi minisorozat a Grand Caféban >>>
08.01.
| Duda Éva Társulat SUMMER INTENSIVE 2020 >>>
08.01.
| Főszerepben a kortárs fotográfia az idei Garten programjában >>>
07.30.
| Szemtestvér – Filmpremier és beszélgetés a Capa Központban >>>
07.29.
| Grand Café – Harag Anita Évszakhoz képest hűvösebb c. noválláskötetének bemutatója >>>
NAPI TANDORI

07.20.
| Díjakat nyert Bollywood-ban Goztola Kristina új filmje >>>
07.15.
| PesText RESET – az irodalom most is összeköt – Csillagharcos érkezett! >>>
07.14.
| MOME Kreatív Pakk gyerekeknek a nyári szünetre >>>
07.09.
| Art is Business Díj 2020 – Ismét keresik a művészeti és üzleti szféra kiemelkedő együttműködőit >>>
07.03.
| Ők lettek az idei Táblaképfestészeti Biennálé legjobbjai >>>
07.01.
| MÓRA RENGETEG – A zöld Móra >>>
06.29.
| HOVA TOVÁBB? – 20. ARC közérzeti pályázat >>>
06.24.
| Fellendíti Szeged turizmusát a járvány után a Szabadtéri >>>
06.20.
| Megújult a magyar irodalom fordításának pályázati rendszere >>>
06.18.
| PesText – Tarol a Reset! >>>

Drubina Orsolya, Eszteró István, Fellinger Károly, Jász Attila, Kovács Dávid, Alice Oswald, Tőzsér Árpád, Vida Gergely, Zalán Tibor versei

Boldog Zoltán, Mátyás Győző, Jesús Moncada prózája

Kulcsár-Szabó Zoltán, Móser Zoltán, Zsadányi Edit, Zsellér Anna tanulmánya

>>>

Ez ma az én napom lesz! – gondolta magában Karika Marika, az örökmozgó rokkantnyugdíjas, miközben foltos harisnyáját tyúkszemes lábára igyekezett felhúzni. A ragyogó tavaszi napfényben szinte csillámlott bibircsókos orcája, ahogy szépítkezett a borotválkozó tükrével a kezében. Arcára a fiatalság illúzióját próbálta kozmetikumok segítségével felkenni. Marcsi, hát te milyen ragyogóan festesz motyogta magában kedvenc nagydarab kisnyugdíjasunk. A rádióban éppen az aznapi híreket sorolták. […]

>>>

Szebenyi Patrícia: Embergép
2020.06.12 - tiszatáj

 

A válogatásban olvasható dolgozatok az SZTE BTK Magyar Irodalmi Tanszékén tanuló osztatlan tanár szakos hallgatók Kreatív írás kurzuson született munkái. A tárcanovellák témája a koronavírus-helyzet és a karantén, amely egyik napról a másikra változtatta meg mindannyiunk életét. A szövegeket a bezártság, az egybefolyó mindennapok, a megváltozott életritmus, a digitális oktatás nehézségei inspirálták, ám a monoton hétköznapok nem szabtak határt a szárnyaló fantáziának.
Kovács Krisztina

 

A kormány arról döntött, hogy határozatlan időre meghosszabbítja a kijárási korlátozást. Ez, azt jelenti, hogy a lakóhelyet csak alapos indokkal lehet elhagyni. A vírus most már az ország minden térségében jelen van és várhatóan… és várhatóan lesz egy újabb állítsuk meg Állítsuk meg Brüsszelt-dizájnú Győrfi Pál videó, mert ezt már kezdem unni naponta ötvenszer a YouTube videók előtt. Talán a reklámokra és tájékoztatásra szánt kötelező öt másodpercet nem az SI mértékegységrendszer szerint mérik, talán ez az aprócska tolvajlás az életünkből már nem is számít. Sőt, néha hozzáad, mert legalább Győrfi Pál és a kormány videói fix pontot képeznek a térben és időben tájékozódni képtelen identitását és egzisztenciáját vesztett csökkentett üzemmódú szervezet életében.

Azt hittem ismerem az embert-lét fortélyait, de a négy fal közé kényszerített digitális élet kezdete óta napról-napra nő bennem a bizonytalanság. Láttam már embert másokon segíteni, amikor az éhezőt menti meg az utolsó százasával. Láttam már az embert fájdalomtól összetörve, de láttam már örömtől is sírni és másokat hátba szúrni is. De, így, ahogy Grétát láttam az elmúlt hetekben, így még soha. Pedig jobban ismerem őt, mint a legjobb barátai vagy az anyja. Lakva ismerszik meg az ember, azt mondják. Nekünk idén tavaszig már egy évtizedünk volt egymás valóságát felfedezni. Nem csak azt látom, amikor nevet vagy nyakig elmerül egy regényben, de tudom a következő és az az utáni lépését is és együtt álmodom vele az álmait. Fel tudnám sorolni az összes ruháját, talán még a zoknijait is, tudom milyen az arckifejezése, ha nincs kedve mosni és percre pontosan ismerem a napirendjét is. Minden reggel csörög az órája, egyszer 6:00-kor és egyszer 6:15-kor, de ő olyan jámbor és türelmes, hogy megbocsájtja ezt a vekkernek és eltekint a hangoskodástól. Egészen háromnegyedig vár, hogy az ébresztők kizörögjék magukat, de utána gyorsan küldi is őket pihenni, hogy másnap reggel is pontosak lehessenek. Következetesen „valamennyi” tejjel issza a kávéját a pirítós mellé, hogy ha épp elfelejt este leszaladni a boltba és csak egy csepp jut a fekete mannába, akkor is pont olyan arányokkal indíthassa a reggelt, ahogyan ő azt szereti. Reggeli után szoros copfba köti a haját és impresszionista festő módjára fekete spirállal jelöli ki a kék szemek vonalát. Legszívesebben fekete hosszú ujjúban és farmerben jár, évszaktól és alkalomtól függetlenül, ezért is könnyű fejből leltározni a készletet. Hússzínű matt rúzs, hangulathoz illő parfüm, előre kikészített jegyzetek és tonhalsaláta a táskába, 7:35-kor rohanás a biciklitárolóba.

Három héttel ezelőtt, amikor egy szabványszerű szerdán a Magyar Tanszék folyosóján a szokásostól eltérő bár a csoportot nem meghazudtoló gyűlölködő fröcsögés közepén ránézett az órájára és konstatálta, hogy a tanárnő még nincs a Dézsi Szeminárium előtt, na, ott változott meg valami. Szokott a tanárnő késni, de stílusosan csak 18 percet. Aznap 14:20-kor megtört valami Grétában. A sarki szobából kiszűrődő sajtótájékoztató hallatán már tudta, hogy végzetes hiba volt a szokásrendet felborítani és órára menni Liza nélkül. Nem hisz sem a szellemekben, sem Istenben, de az egyetem alatt már többször beigazolódott, hogy nem érdemes külön vizeken evezniük, mert az univerzum egysége hamar megbomlik, ha túl távol kerülnek egymástól.

Azóta biztos benne, hogy kár ezen a téren kockáztatni, mert Gulyás Gergely első, távoktatást megidéző szavai óta hetek teltek el és csak videobarátkozni tudnak. Több, mint százezren meghaltak és ki tudja hányan küzdenek éppen most is, hogy vírustól összeomló tüdejükbe valamennyi levegőt préselhessenek. Gréta azóta munkatáborba küldi minden reggel az ébresztőt, legalább tízszer játszatja el vele a darabot, mire végre visszavonulhat szegény. Mire felébred, már nem mehet a szalagtízes aljában lévő minimarketbe tejért, hiszen az  erősen arra utaló derékfájás, elharapódzó zsörtölődések és csökkentett fizikai mód ellenére még nem múlt el 65 és ahogyan minden tisztességes állampolgár tudja, 9 és 12 között csak idősebb honfitársainké a Tesco a Spar és a kisbolt is. Minden bizonnyal a kávén csúsznak el a hétköznapok, amelyeket leginkább az átláthatatlanságig zsúfolt naptárakból kilógó táblázatokból azonosít be. Nehezen találja el a tej arányát, mert napjában négyszer-ötször kísérletezik egy újabb keveréssel. Már nem csak hétvégente biciklizünk és sétálunk nagyokat, hanem minden nap. Hanem biciklizik 40 tisztes kilométert vagy sétálja körbe a várost, akkor estére a feketét fehérre cseréli, általában irsaira és szénsavas vízre és addig tölti a tartályt fröccsel, amíg nem alszik ki a motorhiba jelző.

 

Félreértés ne essék, én élvezem a mozgást. Szeretem Grétát és nagyon jól ismerem, így az elmúlt évek bebizonyították, hogy mozgásban vagyunk a legjobb páros. Nem könnyű vele, mert a munkája és a tanulmányai miatt a laptop billentyűihez nőtt ujjait sokszor csak a mobilja tudja felszabadítani, de az is csak egy jól irányzott „Funny Dogs Compilation” video ajánlással vagy egy újabb gyomorfekélyt generáló koronavírushoz kapcsolódó cikkel. Nehezebb napokon fel sem áll a géptől, jó esetben az esti pizsamát nappalira cseréli, ha eszébe jut, fogat most, úgy kétnaponta. Mikor végre rábírom valami testmozgásra, hogy legalább egy háztömböt sétáljunk, akkor végre újra az a Gréta lesz akit megismertem. Ilyenkor is látom a szemében a félelmet, azt, hogy nem úgy csillog, ahogy szokott, mert egész éjjel sírt. Nem tudom, hogy mondhatnám el neki, hogy én is félek. Már azelőtt megszakadt a kapcsolatom a szüleimmel, mielőtt megismertem őt. Én is azokért az angyalokért imádkozom, akikért a hitetlenségéből kitért Gréta, mert nekem is ők a családom.

Mostanában sokszor azon veszem észre magam, hogy amikor nyugdíjasokhoz hasonlóan, napi fontos tevékenységemet, az ablakon kifelé bámulást végzem, akkor nem is a járdán elsétálókat, de még nem is az égig érő nyárfákat vagy a tömb környékén élő madarakat nézem. A fókuszt áthúzva magamat bámulom és nem látok semmit, csak az aggodalmat a saját szemeimben is, a folyton lekonyuló füleimet és azt hogy milyen viccesen néz ki, ahogyan a hátsó lábammal próbálom vakarni a fejem búbját. Szerencsére ilyenkor mindig felcsendül a legédesebb szimfónia: – Deres, kiskutyám! Vacsora!


Címke: , , , , , , , ,
2020.08.03 - tiszatáj

BERNÁTH DÁNIEL ÉS CSIZIK BALÁZS GEOTAXIS C. KIÁLLÍTÁSA
Bernáth Dániel és Csizik Balázs képzőművészete bizonyos tekintetben a kibernetikusan vezérelt társadalom elképzeléseire is reflektál, azzal párhuzamosan, hogy képalkotási elképzeléseik az absztrakció mentén épülnek fel. Mindemellett pedig azon is dolgoznak, hogy bizonyos képzőművészeti attitűdöket és tradíciókat újragondoljanak és egy olyan alkotói praxist alakítsanak ki, mely képes a mai kor „képiségét” sajátos módon, akár hitelesen is megjeleníteni… – IGOR SPLIT KRITIKÁJA

>>>
2020.07.28 - tiszatáj

INTERJÚ HERCZEG TAMÁSSAL
Közel 20 éve vagyok munkakapcsolatban a Szabadtéri Játékokkal. Ha meg kellene nevezni, hogy melyik a legfontosabb előadásunk, akkor most egyértelműen azt tudnám mondani, hogy az Akárki. Témáját tekintve elképesztően pontosan reagál a művészet erejével mindennapi életünkre. A vírus közepette az emberi létezésről, az elmúlásról beszél, amiből próbálunk kilábalni, és amiből időnként vissza-visszarángatnak minket a mindennapok […]

>>>
2020.07.27 - tiszatáj

ÁCS MARGIT: PÁRBAJ
„Görcsösen óvtam az önálló személyiségem fikcióját – ugyan, kinek van mindenkitől független személyisége?” Az idézet Ács Margit Párbaj című regényéből származik – ebben az eset­ben megfelelő műfaji jelölő a levélregény terminus –, s an­nak ellenére, hogy ez csak egyike a könyvben elhangzó temérdek elgondolkodtató kijelentésnek, mégis egy igen komoly dilemmát helyez a fókuszba… – JANCSOVICS KLAUDIA KRITIKÁJA

>>>
2020.07.26 - tiszatáj

A K-ARTS ACÉLSZOBRÁSZATI KIÁLLÍTÁSA A REÖK-BEN
A REÖK-ben látható válogatás természetesen a térbeli korlátok miatt a monumentális, köztéri plasztikákból csak korlátozottan vonultathat fel, de a szemle így is érzékelteti, hogy az indusztriális plasztika milyen sokszínű, változatos, kreatív megoldásokra képes. Ahogyan a plasztikai ábrázolások tárgykörében is a tradicionális eszközöket, a vésőt és kalapácsot számos esetben felváltották a plazma és lézer vágók, a CNC megmunkáló eszközök, úgy bizonyos ódivatú fogalmainkat érdemes sutba vágnunk… – NÁTYI RÓBERT ÍRÁSA

>>>
2020.07.23 - tiszatáj

MEDVEVILÁG SZICÍLIÁBAN
Olasz–francia koprodukcióban hozta tető alá Dino Buzzati 1945-ös gyerekkönyvét Lorenzo Mattotti képregényíró és illusztrátor. A tavalyi cannes-i szemle Un Certain Regard-szekciójában bemutatkozott Medvevilág Szicíliában noha bizonyos pontokon eltér a forrásanyagtól, zömmel ahhoz hű adaptáció, mely gyermekek, fiatalok és idősek megszólításában egyaránt jeleskedik… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.07.23 - tiszatáj

AKÁRKI
A Szegedi Szabadtéri Játékokat annak idején a salzburgi fesztivál mintájára találták ki. Az ottani Dóm előtt minden évben visszatérő darab az Akárki című misztériumjáték. Ez még soha nem ment Szegeden. Idén viszont a koronavírus miatt csonka évadban ebből tartanak előadást. Bemutató pénteken, de csütörtökön már közönség előtt tartottak nyilvános főpróbát… – MÁROK TAMÁS AJÁNLÓJA

>>>
2020.07.23 - tiszatáj

AGRIPPINA
A jó opera nem olyan bonyolult dolog. Végy egy kitűnő karmestert, néhány nagyszerű és melléjük pár megfelelő énekest! A rendező gondolja végig pontosan miről szól a darab, és miért szól ma, hozzánk! Aztán rendeljetek alá mindent a célnak! Lehet bátran húzni, a szövegen alakítani, újrafordítani! Koncentráljatok a játékra, újrahasznosított díszlet is megteszi, a jelmezeknek fontosabb a karaktere, mint a méregdrága gazdagsága! Ja, és mindebben hinni, kell, hosszan, ámde nyitott szívvel próbálni! A nagy Händel eredeti szándéka másodlagos… – MÁROK TAMÁS KRITIKÁJA

>>>
2020.07.22 - tiszatáj

GARACZI LÁSZLÓ: HASÍTÁS
Garaczi ötödik lemur-kötete mintha a klasszikus fejlődési regények szerkezetét imitálná – a fejezetek hét életkori csomópontot jelölnek ki, kronológiai sorrendet tartva kisgyerekkortól az emberélet útjának – századunkban (ha nem is a kelet/közép-európai társadalmakban) legalábbis remélt feléig, az elbeszélő/főszereplő körülbelül 45 éves koráig. A téma is a tradicionális, XIX. századi Bildungsroman sémába illeszthető: hogyan talál hivatására egy ifjú ember, hogy válik íróvá, milyen buktatókon keresztül lesz a fecniből – ha legépelik – mű… – MOLNÁR ZSUZSA KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő