07.15.
| Capa Központ – MIAU! >>>
07.16.
| Kossuth Kiadó – A karanténnapok hordaléka… >>>
08.23.
| Költözik a budapesti Fülesbagoly Tehetségkutató >>>
08.21.
| Lesz 32. Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja >>>
08.20.
| Három új kiállítással készül a nyitásra a Ludwig Múzeum >>>
08.15.
| Beethoven-esttel készül a Szegedi Szimfonikus Zenekar a Szabadtérire >>>
08.01.
| Duda Éva Társulat SUMMER INTENSIVE 2020 >>>
07.24.
| Már próbál a Dóm téri „Akárki” Zsótér Sándorral és Hegedűs D. Gézával >>>
07.17.
| Vissza a moziba! címmel rendez országos fesztivált a Cirko Film >>>
07.11.
| Western-klasszikusok mozivásznon Ennio Morricone emlékére >>>
NAPI TANDORI

07.09.
| Art is Business Díj 2020 – Ismét keresik a művészeti és üzleti szféra kiemelkedő együttműködőit >>>
07.03.
| Ők lettek az idei Táblaképfestészeti Biennálé legjobbjai >>>
07.01.
| MÓRA RENGETEG – A zöld Móra >>>
06.29.
| HOVA TOVÁBB? – 20. ARC közérzeti pályázat >>>
06.24.
| Fellendíti Szeged turizmusát a járvány után a Szabadtéri >>>
06.20.
| Megújult a magyar irodalom fordításának pályázati rendszere >>>
06.18.
| PesText – Tarol a Reset! >>>
06.09.
| Mégis lesz Szabadtéri Játékok a Dóm téren >>>
06.05.
| Életre kel az árvíz előtti szegedi belváros >>>
06.05.
| A FISZ új kötetei >>>

Drubina Orsolya, Eszteró István, Fellinger Károly, Jász Attila, Kovács Dávid, Alice Oswald, Tőzsér Árpád, Vida Gergely, Zalán Tibor versei

Boldog Zoltán, Mátyás Győző, Jesús Moncada prózája

Kulcsár-Szabó Zoltán, Móser Zoltán, Zsadányi Edit, Zsellér Anna tanulmánya

>>>

Ez ma az én napom lesz! – gondolta magában Karika Marika, az örökmozgó rokkantnyugdíjas, miközben foltos harisnyáját tyúkszemes lábára igyekezett felhúzni. A ragyogó tavaszi napfényben szinte csillámlott bibircsókos orcája, ahogy szépítkezett a borotválkozó tükrével a kezében. Arcára a fiatalság illúzióját próbálta kozmetikumok segítségével felkenni. Marcsi, hát te milyen ragyogóan festesz motyogta magában kedvenc nagydarab kisnyugdíjasunk. A rádióban éppen az aznapi híreket sorolták. […]

>>>

Egy fanatikus tinédzser naplója
2020.05.29 - tiszatáj

AZ IFJÚ AHMED

Szűk, néha klausztrofób terei, valamint a karakterek mozdulatait nyomon követő kézikamerás beállítások miatt a Dardenne fivérek új műve egyrészt realista, szociodrámai igénnyel lép fel, másrészt a pályaképükön végigvonuló legfontosabb témákat, a hétköznapi emberek ábrázolását és a bennük feltárulkozó humánumot sem hagyja parlagon heverni.

Tündéri realizmussal parolázó (Srác a biciklivel, Két nap, egy éjszaka) és gengszterfilmeket, krimiket újragondoló (Lorna csendje, Az ismeretlen lány) szerzői drámái után Az ifjú Ahmed visszakanyarodás a gyökerekhez: ideje zömében kapcsolatokat elemez (Az ígéret, A fiú, A gyermek), ugyanakkor a Rosetta modorában égetően aktuális, sőt, univerzális társadalmi-politikai dilemmák vesézésben is jeleskedik. Legnagyobb erényei közé tartozik, hogy figuráit összetetten ábrázolja, örökké szem előtt tartva pozitív és negatív tulajdonságaikat, hovatovább, azok változásait. Pőre coming-of-age story születik, melyben a címszereplő 13 évest követjük: Ahmed rögtön a nyitányban próbál önállósulni, úgy tűnhet, béklyónak érzi az őt egyedül nevelő anyja intelmeit, belekóstolna az életbe és saját lábára állna – csakhogy a muszlim fiú egyelőre képtelen önszervezővé alakulni, biztos érzelmi támpontok nélkül (ráadásul apahiánytól sújtva) pusztán ide-oda kóvályog, így egyenes út vezet számára a fundamentalista iszlám szélsőségekig.

 

 

Parancsolgatónak, fásultnak látszik az anyakarakter, később azonban a direktorok egy összetört, ám a nehézségek dacára elszánt, fiába lelket öntő kisemberként ábrázolják, ahogy Az ifjú Ahmed a kamaszt befolyásoló Youssouf imámot is a maga komplexitásában ragadja meg: eleinte feddi a gyermeket, amiért túl extrémen értelmezte a Korán tanításait, majd gyorsan önzővé süllyed és a mecsete bezárásától, valamint saját bebörtönzésétől kezd félni. Igaz, a fivérek mindig szolidárisak a társadalom perifériáján élőkkel, baloldalian, helyesebben empatikusan közelítenek az egyedülálló édesanyák harcaihoz, a bevándorlókrízishez, ám az igazán fontos percekben kritikával is illetik ezeket – így Az ifjú Ahmed újfent érett, lecsupaszított darabként bizonyítja, fejtegetései centrumában bármelyikünk számára ismerős karakterek állnak, hibákkal és örömökkel.

Thrillerbe illik a film számos képsora, Daredenne-ék azonban nem a cselekeményorientált zsáner-ujjgyakorlatok hatáskeltő mechanizmusaiban érdekeltek, hanem a címalak érzelmeiből vezetik le a suspense-t. Visszafojtott, radikalizmusból fakadó düh áll szemben a fiút egyre jobban uraló harmóniával, a minimalista, zömmel gesztusokra, mozgásra hagyatkozó narratíva Ahmed pálfordulását helyezi előtérbe és megbocsátás-tematikával üzemel. Folyton ott lüktet a srácban az életét mételyező vallási fanatizmus, de az egyre gyakrabban felbukkanó panteista etűdök, a rétek, tehenek idilli természetközelisége egyszerre talajközelien és  húzzák alá a főszereplő jobbá formálódását. Magánzárkák, szobák, folyosók zártsága cserélődik mind nyitottabb plen air-környezetekre, így Ahmed rigid-deformált perspektívája is tágul (a veterán Alain Marcoent váltó) Benoit Dervaux operatőri munkája folytán. Persze, a rendezőfivérek továbbra sem mondanak le a főkarakter belső nyugtalanságáról: igyekszik jó viszonyt ápolni a javítóintézet istállójában dolgozó lánnyal, Louise-szal, vagyis Az ifjú Ahmed – egyfajta humort nélkülöző, analitikus-sallangmentes Jojo Nyusziként – szeretettel válaszol a történetet átható elidegenedésre. Dardenne-ék azonban sosem feketén vagy fehéren interpretálják a barátságukat: nem állnak egyik oldalra sem, hanem rendre a főalak viaskodást tükröző, vidámból feszültté szilárduló tekintetén állapodnak meg, hogy rövidesen Ahmed dühösből békéssé alakuló mimikáját vagy higgadt mozgását vegyék észre és e kettősségnek rendeljék alá a fiú-lány viszonyt. Karakterorientált formanyelvüket zseniálisan támogatják a non-professionalökből verbuvált hiteles arcok, Idir Ben Addi zsenge kora ellenére fantasztikus eleganciával jelzi címfigurája legapróbb rezdüléseit, ahogy a Louise-t játszó Victoria Bluck is magától értetődő természetességgel rétegzi a karakterét.

 

 

Az ifjú Ahmed szereplői – úgymint a szigorúnak tűnő, hitehagyottsága miatt áldozati bárány-szerepbe kényszerülő tanárnő – sosem gonoszak, legfeljebb a körülmények áldozatai, de eredendően mindenkiben ott lappang a jóság, a zokniba rejtett, papírtörlőbe tekert, szigetelőszalaggal rögzített kés, majd a döfésre alkalmas kis, rozsdás fémkampó egyre jobban háttérbe szorulnak a tolerancia javára. Cseppet sem véletlen, hogy az új Dardenne-film zárlata ismét a természet lágy ölén, a visszanyert szabadság közegében játszódik és két, addig eltérő nézeteket valló figurát boronál össze – akárcsak a rendezők ikonjának tartott Robert Bressonnál, úgy az idős belga direktoroknál is erkölcsi tartásuk révén mennek át jellemfejlődésen a hősök, az Egy falusi plébános naplójára hajazó levélírások után Ahmed fizikai és lelki passiók után hoz végső áldozatot Allah-nak.

Örök filozófiai témákra (felelősségvállalás, elfogadás) reflektáló karrierjük organikus folytatása Az ifjú Ahmed, Jean-Pierre és Luc Dardenne leheletfinom emberbarátisággal tüntetnek a fanatizmus ellen. Teljesen megérdemelten landolt náluk a tavalyi cannes-i seregszemle legjobb rendezői díja, ám furcsa módon a mozi így is jóval kevesebb hozsannával gazdagszik, mint amennyit érdemel: csendes és szikár, ám hatalmasat szóló, kevésből rengeteget sajtoló auteur-meglepetésgyőzelem.

Szabó G. Ádám

 

 

 

Le jeune Ahmed, 2019

Rendező: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne

Szereplők: Idir Ben Addi, Myriem Akheddiou, Victoria Bluck, Claire Bodson, Othmane Moumen

 

 

 

 

 

 

 


Címke: , , , , ,
2020.07.13 - tiszatáj

GUILLAUME MÉTAYER TÜRELEMÜVEG CÍMŰ KÖTETÉRŐL
Guillaume Métayer-t hazájában irodalomtörténészként, Fried­rich Nietzsche fordítójaként, a magyar irodalom (például József Attila és magyar kortárs szerzők) francia tolmácsolójaként is ismer(het)ik, és nem mellesleg költőként is, aki nemrégiben a Magvetőnek köszönhetően a magyar olvasóknak is bemutatkozott az Időmérték címet viselő sorozatban. Debütálás tehát ez a vékonyka, kabátzsebbe illő kötet… – ÉLES ÁRPÁD KRITIKÁJA

>>>
2020.07.12 - tiszatáj

A HALHATATLAN GÁRDA
Csúcsra járatta üzletpolitikáját a Marvel Moziverzum: a Végtelen háború és a Végjáték téren-időn átívelő, ősgonoszt földbe tipró és sajnálatosan gügye humorú szuperhős-megalomániái nemcsak rekordbevételt gyűjtöttek össze, hanem az egykor csillogó páncélzatú Bosszúállók hitelét is lerombolták. Tavaly még a hírét is alig lehetett hallani, a Netflix viszont nemcsak az év eddigi talán legnagyobb sleeper hitjével örvendeztet, de hathatós szintézist is nyújt a megafilm-panelekbe fáradtaknak… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.07.11 - tiszatáj

SZABÓ GÁBOR: TÖRTÉNETEINK VÉGE
A könyv az Emlékezés a kortárs irodalomban alcímet viseli, ebből, a fülszövegből, valamint a tartalomjegyzék felületes áttekintéséből már világosan kirajzolódik, milyen témát járnak körbe az egyes írások. Ahogyan Angyalosi Gergely is írja az Erdődy Edit-díjas szerzőnek szánt laudációjában: „Szabó Gábor tanulmányai ugyanis nem egyszerűen különféle szerzők egyes műveiről szóló, egymástól elkülönülő esszék, hanem végigvonul rajtuk […] egy jól körülírható problematika”… – DECZKI SAROLTA KRITIKÁJA

>>>
2020.07.10 - tiszatáj

INTERJÚ AZ AZNAP PROJEKT TAGJAIVAL
A dunakanyari AZNAP Projekt a transzzene, valamint a jazz fuzionálásának igazán különleges hangzásvilágával bűvöli el hallgatóit. Ennek a formációnak idén jelent meg az első nagylemeze Számtalan címmel. A zenekar három tagjával beszélgettünk, Stanislaw Lazarussal (doromb, mc), Németh Balázs Kristóffal (dob) és Őri Kiss Botonddal (zongora)… – BRESTYÁNSZKI BERNADETT INTERJÚJA

>>>
2020.07.09 - tiszatáj

FAMILY ROMANCE, LLC
Dokumentumfilmként talán jobban üzemelne a sztori. Kaspar Astrup Schröder 2012-es, itthon a 10. VERZIO Fesztiválon bemutatott, Családkölcsönző című etűdje egy famíliatagok bérbeadásával foglalkozó japán férfit követ nyomon: szakmájában hibátlanul teljesít, népes otthonában viszont a magány öngyilkosságba taszító gondolata foglalkoztatja… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.07.07 - tiszatáj

BÁN ZSÓFIA: VAGÁNYBAGOLY ÉS A HARMADIK Á
Bán Zsófia mesekönyve kellemes időtöltést nyújthat felnőtteknek és gyerekeknek egyaránt, hiszen kimagasló nyelvi leleményével olyan örökérvényű igazságokat fogalmaz meg kilencvenhat oldalban, amelyek minden korosztály számára megszívlelendők. Az érzékenyítő célzattal íródott kötet az „avagy mindenki lehet más” alcímet viseli, utalva ezzel a történet mondanivalójára… – VOJNICS-ROGICS RÉKA KRITIKÁJA

>>>
2020.07.07 - tiszatáj

(1928–2020)
Talán olyannyira mitikus ködbe burkolózott Morricone személye, hogy nem is hinnénk, karrierje valójában iskolapéldája a szamárlétra végigjárásának. Rádiójátékokhoz szerzett zenét, az első években megkötötte a kezét az amerikai slágerritmusukhoz való kötelező idomulás. Később váltott, improvizációs-avantgárd dallamokat komponált az Il Gruppo kísérleti műhelyében, a klasszikus témákat jazz-zel, funkkal fuzionálva… – SZABÓ G. ÁDÁM NEKROLÓGJA

>>>
2020.07.06 - tiszatáj

SZEMÉLYES KÖNYVAJÁNLÓ
Nagyon is jól emlékszem, és időről-időre újra emlékeznem is kell arra a kényszerű megtorpanásra, amikor Báthori Csabát a piarista orosztanárunk visszaparancsolta a helyére. Második utáni nyáron Csaba lefordította Gogol Revizorját, mert nem volt megelégedve az ismert fordítással. Kezében a kockás füzettel a katedra felé indult, hogy tanárának átadja egész nyarának, minden erejének és tudásának summázatát, az újrafordított Revizort… – MÁTÉ-TÓTH ANDRÁS ALÁNLÓJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő