07.15.
| Capa Központ – MIAU! >>>
07.16.
| Kossuth Kiadó – A karanténnapok hordaléka… >>>
08.23.
| Költözik a budapesti Fülesbagoly Tehetségkutató >>>
08.21.
| Lesz 32. Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja >>>
08.20.
| Három új kiállítással készül a nyitásra a Ludwig Múzeum >>>
08.15.
| Beethoven-esttel készül a Szegedi Szimfonikus Zenekar a Szabadtérire >>>
08.01.
| Duda Éva Társulat SUMMER INTENSIVE 2020 >>>
07.24.
| Már próbál a Dóm téri „Akárki” Zsótér Sándorral és Hegedűs D. Gézával >>>
07.17.
| Vissza a moziba! címmel rendez országos fesztivált a Cirko Film >>>
07.11.
| Western-klasszikusok mozivásznon Ennio Morricone emlékére >>>
NAPI TANDORI

07.09.
| Art is Business Díj 2020 – Ismét keresik a művészeti és üzleti szféra kiemelkedő együttműködőit >>>
07.03.
| Ők lettek az idei Táblaképfestészeti Biennálé legjobbjai >>>
07.01.
| MÓRA RENGETEG – A zöld Móra >>>
06.29.
| HOVA TOVÁBB? – 20. ARC közérzeti pályázat >>>
06.24.
| Fellendíti Szeged turizmusát a járvány után a Szabadtéri >>>
06.20.
| Megújult a magyar irodalom fordításának pályázati rendszere >>>
06.18.
| PesText – Tarol a Reset! >>>
06.09.
| Mégis lesz Szabadtéri Játékok a Dóm téren >>>
06.05.
| Életre kel az árvíz előtti szegedi belváros >>>
06.05.
| A FISZ új kötetei >>>

Drubina Orsolya, Eszteró István, Fellinger Károly, Jász Attila, Kovács Dávid, Alice Oswald, Tőzsér Árpád, Vida Gergely, Zalán Tibor versei

Boldog Zoltán, Mátyás Győző, Jesús Moncada prózája

Kulcsár-Szabó Zoltán, Móser Zoltán, Zsadányi Edit, Zsellér Anna tanulmánya

>>>

Ez ma az én napom lesz! – gondolta magában Karika Marika, az örökmozgó rokkantnyugdíjas, miközben foltos harisnyáját tyúkszemes lábára igyekezett felhúzni. A ragyogó tavaszi napfényben szinte csillámlott bibircsókos orcája, ahogy szépítkezett a borotválkozó tükrével a kezében. Arcára a fiatalság illúzióját próbálta kozmetikumok segítségével felkenni. Marcsi, hát te milyen ragyogóan festesz motyogta magában kedvenc nagydarab kisnyugdíjasunk. A rádióban éppen az aznapi híreket sorolták. […]

>>>

Teljesen más dimenzió
2020.04.08 - tiszatáj

INTERJÚ KUDÁSZ GÁBOR ARIONNAL WORKOUT – A FINE SENSE OF PATRIOTISM C. KIÁLLÍTÁSA KAPCSÁN

A stadionban sokezer dressz ütemre mozdulva formál rózsát, szívet, sólymot, lobogót. A fiúk kiemelik a lányokat, megragadják egymás kezét vagy összeölelkeznek, attól függően, hogy éppen mit kíván a koreográfia. Kötődéseik és túlhevült arcuk a lelátóról már nem kivehető. Jelek és minták váltakoznak kétes ideológiák szlogenjeivel, zúgnak a vezényszavak és mozgósító ritmusok. A magasból nézve mindez egyszerre lendületes és változatlan, fiatalos és konzervatív, globális és hazafias, értelmetlen és jelentőségteljes. Csehszlovákia alakulásának 100. évfordulóján, Prágában vagyunk, a történelem legforróbb nyarán, a sólymok rajzásán.

– A Workout c. kiállítás képanyagát nagyon rövid idő alatt fotóztad, míg munkásságodat egyébként hosszú projektek jellemzik. Jelen esetben beszélhetünk arról, hogy a kiállított anyag egy szintén időigényes munka végeredménye?

Igen, általában több éven keresztül foglalkozom egy-egy témával. Ez többek között azért is jó, mert így van idő arra, hogy a projekt komplexebbé válhasson. Jelenleg egy olyan anyagon dolgozom, amely magyar tinédzserek ambícióival, jövőképével foglalkozik. Ez szép lassan halad a saját szabályai szerint. Azt, amin itthon ügyködöm, egy tágabb kontextusba szerettem volna helyezni. A prágai esemény a várakozásaimtól eltérő, igen intenzív és elemeiben sokkoló élmény volt. Összességében öt és fél nap állt rendelkezésemre, ami magába foglalta az előadásokat és a próbákat is. Ilyenkor, nincs idő arra, hogy közben azon agyalj, mi ez, mit is gondolsz te erről az egészről. Elég volt annyi, tudtam miért érdekel a dolog.

A fotózás után, már otthon, újabb csalódás ért. Előhívtam a filmeket és akkor szembesültem azzal, hogy a töltőzsák – amiben a filmet cseréltem – műszálas bélése elöregedett és egy összefüggő szöszréteg borította az összes negatívot. Részben emiatt is, hosszabb ideig parkolópályára helyeztem az anyagot. Nézőképeket készítettem, hogy lássam, mi van rajta, de ezt meg kellett még emészteni és ki kellett alakítanom egyfajta viszonyt ezzel az újonnan felbukkanó problémával szemben, egyrészről ugye, hogy nem sikerült, meg azzal a ténnyel is, amivel ott szembesültem, hogy van egy igen erőteljes morális, történelmi vetülete ennek az egész projektnek.

 

Kudász Gábor Arion: Stadium (Heart) 2020 59x50 cm, inkjet print, epoxy resin, wood Stadium (Gathering) 2020 59x50 cm, inkjet print, epoxy resin, wood (Fotó: Kudász Gábor Arion)

 

– A Memorabilia c. projekted óta fekete-fehér fotókat készítesz, míg az előtt színesben fotóztál. Az, hogy a képek fekete-fehérek, az időtlenséget szimbolizálják vagy – például a jelenlegi, Workout c. anyag – konkrétan egy meghatározott időszakra utal?

A Memorabilia esetében úgy alakult, hogy két kiállítás nyílt meg párhuzamosan. A Magyar Fotográfusok Házában, szinte kivétel nélkül a sorozat színes képei voltak kiállítva, míg a Faur Zsófi Galériában egyetlen, fekete fehérben készült fejezet. Ebben az esetben az emlékezet működése miatt „váltogattam”. A Human című sorozatban pragmatikus okokból döntöttem a fekete-fehér technika mellett. Színesben kezdtem el a munkát, de mivel az egész történetnek a téglagyár a helyszíne, a tégla vöröses színe dominált. Ezzel szemben azt akartam, hogy a képek ne magáról a tégláról, hanem a vele összefüggésbe hozható tágabb összefüggésekről szóljanak. A tégla „téglaságától” pedig úgy tudtam a legegyszerűbben megszabadulni, hogy fekete-fehérben folytattam a munkát. A fekete-fehér kép egyszerre jár információ vesztéssel és információ többlettel. Az agyunk kipótol számtalan részletet. A Workout készítésekor a monokróm kép kevésbé szolgálta egy konkrét időszak megidézését, mint a képek megformálása, a frontális kiterített kompozíciók, a nagyjából standard távolság a modellektől.

 

Kudász Gábor Arion: Slavia – Animal Rights Movement, 2020 59x50 cm, inkjet print, epoxy resin, wood (Fotó: Kudász Gábor Arion)

 

– A stadionok, mint tömegek befogadására alkalmas létesítmények, mit árulhatnak el egy adott országról? Méretük vagy mennyiségük alapján lehet-e bármilyen következtetést levonni?

Minek magunkat kivonni abból a világból, amelyben élünk. A stadion szót nem lehet úgy kimondani Magyarországon, hogy politikai töltete ne lenne, de az kevéssé érdekel, hogy ezzel kapcsolatban fogalmazzak meg bármit is. Azt viszont felettébb érdekesnek találom, hogy az egykor milliókat mozgató Sokol mára hogyan vált egyfajta (akár politikai értelemben is) marginális  eseménnyé, hogyan vesztítette el korszerűségét, társadalmat megszólító erejét.

– 1918, Csehszlovákia születése, 1920 pedig a trianoni békeszerződés aláírásának dátuma. Csehszlovákia megalakulásának 100. évfordulójának évében fotóztad a Sokol Slet-et. Idén van a trianoni békeszerződés aláírásának 100. évfordulója. Felfejthető-e bármiféle kapcsolat, összefüggés ezen események és a projekted között? 

Számos országból érkeztek résztvevők, nemzetek zászlói, az összes uniós lobogó, a testvériség, a barátság, a közösség címszava alatt ott volt, a magyar kivételével. A Csehszlovákia megalakulásának századik évfordulóján tartott rendezvény, magyar nézőpontból legalábbis kérdéses, mintha ugyanannak a történelmi szövetnek a fonákját látnánk. Az előjelek felcserélődése önmagában indok, hogy innen foglalkoztasson az ottani emlékezet.

 

Kudász Gábor Arion: There is a race going on and you are not in it - II. 2020 320x350 cm, cotton canvas, steel tube (Fotó: Kudász Gábor Arion)

 

– A színes geometriai alakzatok használata alkotásaidon, a befogadás során esztétikai funkcióval rendelkeznek csupán, vagy ennél sokkal többről van szó? A fiatal srác aki az „UOMO” feliratos gatyájában tiszteleg, mintha a jövő felé nézne. A férfivá válás küzdelmeinek irányába vagy hazafiasan tiszteleg a nemzet lobogója előtt és kész akár életét is feláldozni érte?

Amikor a kontaktokat csináltam, színes fóliát raktam a negatívra, egy piros sávot, vagy kék háromszöget, amit a cseh zászlóból emeltem ki és úgy repróztam le. A negatívot pozitívba fordítva a piros átfordult UV zöldbe, a mély kékből meg élénk pink lett. Megtetszett ez a pozitív-negatív játék. A szereplőket nem különösebben érdekli, hogy mit jelentenek heroikus mozdulataik, nekik elég, hogy ez így szép. A lefényképezett mozdulatok vektorait a kép széléig meghosszabbítva, egy vonalhálót rajzolhatunk fel rá, síkokra tagoljuk. Ha a fóliarétegeket rárakom a képekre, a mozdulatok által kijelölt síkbeli idomok mentén, majd visszafordítom pozitívba a fotót, számomra is meglepő új zászlók keletkeznek, új identitások lehetősége rajzolódik ki.

Kezdetben még nem gondoltam erre a lehetőségre, mert túlságosan koncentráltam arra, hogy a pár fős sejtek performanszait, azt az apró, de az egészhez nélkülözhetetlen építőelemet mutassák be képeken. Az UOMO feliratú boxert viselő fiú, a napellenzős kézmozdulattal is, egy a sok ilyen póz közül. Azt hihetnénk, hogy a koreográfiáknak van valamiféle narratívája, vagy jelentése. A nagy koreográfiát messziről nézve: egyik zászló átmorfolódik egy másik zászlóvá, vagy szív alakot formálnak a küzdőtéren, de az egyén nem jelenik meg motívumként. A mozdulatsorozatok többsége pusztán azt a célt szolgálja, hogy tetszetős legyen.  Ha te, vagy mi a mozdulatot emlékeink vagy közmegegyezés alapján egy lobogó előtt tisztelgő fiatal katonának olvassuk, az nem a képből jön. Az azonban nem véletlen, hogy több képen is szerepel az UOMO – magyarul: ember – felirat.

 

Kudász Gábor Arion: UOMO, 2020 50x59 cm, inkjet print, epoxy resin, wood (Fotó: Kudász Gábor Arion)

 

– Zászlókat idéző, installált fotók. Ez bizonyos tekintetben utal vajon, többek között a Sokol-esemémyek esztétikájára, beleértve a lelátókon uralkodó hangulatot is, ami összekapcsolódik egyfajta patrióta magatartással is? 

Benne van ebben a képi világban a saját gyerekkorom emléke is, a 10-12 éves korom előtti felvonulások, a majális, a játszótéri mászókázás. Innen idézem a képfelület nyalóka szerű hatását, az installációban a mászóka formát.

A munka folyamán beszélgettem egy vexillológussal, Kottra Györgyivel. A vexillológia a zászlótan, a heraldika azon ága, mely a zászlók jelentésével, történetével foglalkozik. Elvittem neki ezeket a visszaforgatott fotókat. Igazából azzal a nagyon egyszerű kéréssel, hogy segítsen a generatív módon létrejött jelentéseket tisztázni. Mondta, nagyon kedves fiatalember vagyok, örül hogy megkerestem, de a zászlók azok nem így működnek. A cseh zászlóban a vörös mást jelent, mint az olasz zászlóban vagy a japánban és az meg aztán végképp más, mint amit a szocialista, kommunista szovjetunió zászlajában a vörös szimbolizál. Ezek igazából a színekhez társított gondolatok, a színek és formák jelentése nem egyezményes. És ezt már én teszem hozzá: hanem látens gondolati töltetek.

 

Kudász Gábor Arion: There is something wrong and you don’t know about it, 2020 50x59 cm, inkjet print, epoxy resin, wood (Fotó: Kudász Gábor Arion)

 

– Nő és férfi viszonya a képen. Sárga kör. Brand logó vagy bdsm lobogó?

Aki nem látta élőben a kiállítást, annak nehéz lehet elképzelni, hogy a műgyanta öntés során milyen sorsszerű felismerésnek éltem meg, hogy házilag nem tudom kifogástalan minőségben legyártani a rétegeket, ami emiatt tele lett buborékkal és a fent említett kakasos nyalókához hasonlatosan áttetsző színű fényes-matt, ragacsos hatású lett a felülete.

Az első próbát bevittem a diákjaimnak megmutatni a fotográfia és az installáció viszonyát taglaló órára. Ekkor került szóba, hogy olyan, mint a kakasos nyalóka. Ez a szándékolatlan hasonlóság igazából az a pont, ahonnan a Sokol történetet szemlélhetem, vagy ahonnan emlékezhetek a rendszerváltás előtti időre, ami a mai Sokol és a mai világunk negatívja. Nosztalgiával emlékszem vissza arra, amikor bementem az iskola melletti kisboltba, ahol lehetett cigirágót kapni, meg ezt a nyalókát. Azzal az egyszerű, szerencsétlen cukor izével, amihez természetesen komoly érzelmi kötődés alakult ki bennem. A műgyanta pontosan ezt testesíti meg, ehetetlen formában.

 

Kudász Gábor Arion: Queer Anarchism - Anarcho Feminism, 2020 59x50 cm, inkjet print, epoxy resin, wood (Fotó: Kudász Gábor Arion)

 

A szereplők ruháján ott virítottak a nagy brandek nevei. Ma már nem az van, hogy a ruhám alapján meg lehet mondani, milyen nemzetiségű vagy vallású vagyok, hanem azt, hogy ki a kedvenc popsztárom vagy milyen szexuális szokásaim vannak. Teljesen más dimenzió.

– Egyes képeiden tetten érhető a kettősség megragadása szubkultúrák és a nacionalista ideológiák viszonylatában?

A Sokol találkozó óta eltelt időben a modelljeimnek emailben feltettem néhány kérdést is. Megkérdeztem például: hárman vagytok a képen, mi bennetek a közös? Egyikük sem írta válaszul azt, hogy csehek vagyunk vagy nacionalisták. Azt válaszolták, hogy szeretünk táncolni, vagy mi hárman srácok, mind gördeszkázunk.

(Kudász Gábor Arion: Workout – a fine sense of patriotism, Faur Zsófi Galéria, Budapest)

Lak Róbert

 

Kudász Gábor Arion: Love addict, 2020 (Fotó: Kudász Gábor Arion) Kudász Gábor Arion: The (Belgian) Red Square, 2020 (Fotó: Kudász Gábor Arion) Kudász Gábor Arion: You should stop immediately, 2020 (Fotó: Kudász Gábor Arion)


Címke: , , , , ,
2020.07.13 - tiszatáj

GUILLAUME MÉTAYER TÜRELEMÜVEG CÍMŰ KÖTETÉRŐL
Guillaume Métayer-t hazájában irodalomtörténészként, Fried­rich Nietzsche fordítójaként, a magyar irodalom (például József Attila és magyar kortárs szerzők) francia tolmácsolójaként is ismer(het)ik, és nem mellesleg költőként is, aki nemrégiben a Magvetőnek köszönhetően a magyar olvasóknak is bemutatkozott az Időmérték címet viselő sorozatban. Debütálás tehát ez a vékonyka, kabátzsebbe illő kötet… – ÉLES ÁRPÁD KRITIKÁJA

>>>
2020.07.12 - tiszatáj

A HALHATATLAN GÁRDA
Csúcsra járatta üzletpolitikáját a Marvel Moziverzum: a Végtelen háború és a Végjáték téren-időn átívelő, ősgonoszt földbe tipró és sajnálatosan gügye humorú szuperhős-megalomániái nemcsak rekordbevételt gyűjtöttek össze, hanem az egykor csillogó páncélzatú Bosszúállók hitelét is lerombolták. Tavaly még a hírét is alig lehetett hallani, a Netflix viszont nemcsak az év eddigi talán legnagyobb sleeper hitjével örvendeztet, de hathatós szintézist is nyújt a megafilm-panelekbe fáradtaknak… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.07.11 - tiszatáj

SZABÓ GÁBOR: TÖRTÉNETEINK VÉGE
A könyv az Emlékezés a kortárs irodalomban alcímet viseli, ebből, a fülszövegből, valamint a tartalomjegyzék felületes áttekintéséből már világosan kirajzolódik, milyen témát járnak körbe az egyes írások. Ahogyan Angyalosi Gergely is írja az Erdődy Edit-díjas szerzőnek szánt laudációjában: „Szabó Gábor tanulmányai ugyanis nem egyszerűen különféle szerzők egyes műveiről szóló, egymástól elkülönülő esszék, hanem végigvonul rajtuk […] egy jól körülírható problematika”… – DECZKI SAROLTA KRITIKÁJA

>>>
2020.07.10 - tiszatáj

INTERJÚ AZ AZNAP PROJEKT TAGJAIVAL
A dunakanyari AZNAP Projekt a transzzene, valamint a jazz fuzionálásának igazán különleges hangzásvilágával bűvöli el hallgatóit. Ennek a formációnak idén jelent meg az első nagylemeze Számtalan címmel. A zenekar három tagjával beszélgettünk, Stanislaw Lazarussal (doromb, mc), Németh Balázs Kristóffal (dob) és Őri Kiss Botonddal (zongora)… – BRESTYÁNSZKI BERNADETT INTERJÚJA

>>>
2020.07.09 - tiszatáj

FAMILY ROMANCE, LLC
Dokumentumfilmként talán jobban üzemelne a sztori. Kaspar Astrup Schröder 2012-es, itthon a 10. VERZIO Fesztiválon bemutatott, Családkölcsönző című etűdje egy famíliatagok bérbeadásával foglalkozó japán férfit követ nyomon: szakmájában hibátlanul teljesít, népes otthonában viszont a magány öngyilkosságba taszító gondolata foglalkoztatja… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.07.07 - tiszatáj

BÁN ZSÓFIA: VAGÁNYBAGOLY ÉS A HARMADIK Á
Bán Zsófia mesekönyve kellemes időtöltést nyújthat felnőtteknek és gyerekeknek egyaránt, hiszen kimagasló nyelvi leleményével olyan örökérvényű igazságokat fogalmaz meg kilencvenhat oldalban, amelyek minden korosztály számára megszívlelendők. Az érzékenyítő célzattal íródott kötet az „avagy mindenki lehet más” alcímet viseli, utalva ezzel a történet mondanivalójára… – VOJNICS-ROGICS RÉKA KRITIKÁJA

>>>
2020.07.07 - tiszatáj

(1928–2020)
Talán olyannyira mitikus ködbe burkolózott Morricone személye, hogy nem is hinnénk, karrierje valójában iskolapéldája a szamárlétra végigjárásának. Rádiójátékokhoz szerzett zenét, az első években megkötötte a kezét az amerikai slágerritmusukhoz való kötelező idomulás. Később váltott, improvizációs-avantgárd dallamokat komponált az Il Gruppo kísérleti műhelyében, a klasszikus témákat jazz-zel, funkkal fuzionálva… – SZABÓ G. ÁDÁM NEKROLÓGJA

>>>
2020.07.06 - tiszatáj

SZEMÉLYES KÖNYVAJÁNLÓ
Nagyon is jól emlékszem, és időről-időre újra emlékeznem is kell arra a kényszerű megtorpanásra, amikor Báthori Csabát a piarista orosztanárunk visszaparancsolta a helyére. Második utáni nyáron Csaba lefordította Gogol Revizorját, mert nem volt megelégedve az ismert fordítással. Kezében a kockás füzettel a katedra felé indult, hogy tanárának átadja egész nyarának, minden erejének és tudásának summázatát, az újrafordított Revizort… – MÁTÉ-TÓTH ANDRÁS ALÁNLÓJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő