04.19.
| REÖK – Meghosszabbítva a Táblaképfestészeti Biennálé jelentkezési határideje >>>
04.18.
| Alkotói pályázatot hirdet a Trafó >>>
04.15.
| 6 fesztiválfellépést lehet nyerni a debreceni tehetségkutatón >>>
04.02.
| Bogyó és Babóca 4. ‒ Tündérkártyák ‒ 13 + 1 új mese bemutatója >>>
03.31.
| Magyarországi kulturális javakat tesz elérhetővé a Digipédia >>>
03.31.
| A virtuális térbe költözött a Kazinczy Múzeum >>>
03.30.
| Segíts te is menteni a magyar webet! >>>
03.30.
| Csík János és a Mezzo rendhagyó karanténklipet készített >>>
03.24.
| Információs plakát pályázat a koronavírussal kapcsolatos személyes óvintézkedésekről >>>
NAPI TANDORI

04.02.
| Szolidaritásra buzdítanak a hazai zenészek >>>
04.01.
| Az interneten rendezik meg idén a Krakkói Filmfesztivált >>>
04.01.
| Elindul az színházi háttérszakmák áthidaló támogatására a FESZ Segélyalap >>>
03.31.
| Európai Örökség címet adományozott Szentendrének az Európai Bizottság >>>
03.24.
| Online fesztivált rendez a Friss Hús a korábbi évek filmjeiből >>>
03.23.
| Ingyenesen nézhető díjnyertes magyar természetfilmek >>>
03.23.
| Számos kulturális intézmény jelentkezik online tartalmakkal >>>
03.22.
| Több száz hangoskönyv lett ingyenesen hallgatható az MTVA Archívumában >>>
03.20.
| A mellékelt példa – A Tiszatáj Diákmellékletei >>>

Tisztelt Olvasóink, Szerzőink!

Tekintettel a járványügyi veszélyhelyzetre, a Tiszatáj szerkesztősége úgy döntött, hogy áprilistól a Tiszatáj folyóiratot kizárólag digitálisan teszi elérhetővé az érdeklődők számára. Bízunk benne, hogy a válság elmúltával, amennyiben a folyóirat-támogatások is beindulnak, olvasóink újra nyomtatott formájában is kezükbe vehetik a lapot.

>>>

Beszarni könnyű, de jól összecsinálni magad, na arra nem mindenki képes. Elengeded, had folyjék, aztán lesz ami lesz. Ehhez nem kell tudomány. Csurog a combon, csurog a térden, egy kicsi a bokára, egy kicsi a szőnyegre, ahogy esik, úgy tottyan. De ahhoz, hogy csupa szar legyen minden körülötted, azt már nem tudja bárki jöttment szarógalamb. Technika, rátermettség, elhivatottság és egészséges öntudat. Ezek szükségeltetnek egy tisztességes beszaráshoz. […]

>>>

Jenei Gyula: Ítélőképesség és tisztesség
2020.03.24 - tiszatáj

AVAGY HIÁNYCIKKEK A KOCSMÁBAN

Itt ülök a kocsmában, az ifjú tavasz épp télre vált, a kezem ügyében pedig féldeci ötvenfokos birspálinka. Fertőtlenítőnek. Minap egyik barátom magyarázta, miközben szigorúan tartottuk a másfél méteres térközt, hogy az előbb azért húzott le egy portoricóit, mert orvosfelesége hatvanfokos alkoholt javasolt a vírus ellen. Nem kézmosásra, hanem szájüreg-fertőtlenítésre. Különben sört ivott volna. Vagy fröccsöt, száraz fehérből.

Hatvanfokost mi már nem kaptunk, de gondoltam, megteszi az ötvenes is, ha másra nem, hát pszichésen jó. Oldja a hülyeséget. Elvégre szájmaszkból is sokféle létezik. A minap például egy asszonyság saját készítésűt mutogatott itt a kocsmában. Két lepedődarab közé nejlont varrt. Az a szűrő. Nem kérdeztem meg, hogy előtte biztostűvel kilyuggatja-e.

Ez a kocsma egyébként, ahol most ülök, virtuális (csak a pálinka igazi), Facebooknak hívják, s mondanak róla sok rosszat, de az is állandóan itt lóg, aki szidja. Most baromi nagy a tolongás, iszonyatos a hangzavar. Művelt ivócimborám ezt, kissé nagyképűen, digitális zajnak nevezi.

Hát most bele lehet süketülni, akkora. Minden kocsmaasztalnál kiabálnak. Többnyire nem úgy, hogy vitatkoznak, hanem hogy a más asztaloknál ülőket szidják. Elvannak a maguk… Hogy is mondja pallérozott haverom? Véleménybuborék! Elvannak a maguk véleménybuborékjában. Egymást erősítik, átkiabálnak a szomszéd asztalokhoz. Ha nem virtuális hely lenne, akkor naponta többször ki kellene jönni a rendőrségnek a hullákat eltakarítani. Mert a légkör olyan, hogy ha valaki egy adott asztal törzsközönségéből (törzsi közösségéből) óvatos, halk ellenvéleményt fogalmaz meg, vagy csak rákérdez valamire, esetleg megkérdőjelezi egy adat, egy statisztika, egy címadás, egy poszt hitelességét, etikusságát, könnyen megkapja az ajánlatot, még ha szmájlit biggyesztenek is mellé: lehet, jobban jársz, ha törlöd magad az FB-ről. Ez maga a selyemzsinór. Ki vagy nézve a kaszinóból, az életből. Törölheted, felkötheted magad. Eláshatod.

Nézzük, hallgatjuk, aztán megosztjuk, továbbadjuk a híreket a Facebook-kocsmában, mindegy, hogy igaz vagy hamis. A lényeg csak az, hogy találkozzon aktuális félelmeinkkel, reményeinkkel, politikai szimpátiánkkal vagy indulatainkkal.

Hogy a maszkban vécépapírból vagy nejlonból van a szűrő? Hát nem mindegy az? Lesznek, akiket az egyik, másokat a másik nyugtat meg. És meg is magyarázzák. Bármit megmagyaráznak. És lájkolnak, és megosztanak vadul. Nem tehetnek róla: ők a hívők. Akármit elhisznek, ami nekik jólesik, főleg ha az egybecseng saját csoportjuk, asztaltársaságuk, politikai vagy törzsi közösségük dogmáival.

Azért az ötvenfokos üt. Mondjuk el is szoktam tőle. Könyökömre támaszkodva bambulok, hogy most akkor, mi van. Mindenki beszél, fontoskodik, én meg csak kapkodom a fejem a zsongásban.

A szegedi tanárképzőn történelmet is tanultam, s kiváló tanáraink nagyon belénk sulykoltak egy szót: forráskritika. (Forráskritika, kollégák! Forráskritika!) Emlékszem egy történetre, kiváló középkoros tanárunk mesélte: egy régész egyetemi hallgatókkal ásott, s a diákok valami másik régészeti kultúra maradványait, cserépdarabjait csempészték a lelőhelyen talált tárgyak közé. A régész csodálkozott, aztán tanulmányokban megmagyarázta a dolgot; de amikor a turpisság kiderült, állítólag önkritikát gyakorolt, és visszavonult a szakmából.

Egyszer, még a nyolcvanas években, amikor az orosz volt a kötelező nyelv, megkérdezték Simonyi Imrét, mit tanítana a gimnazistáknak. Ez volt a szarkasztikus, pengeéles válasz: „Ítélőképességre tanítanék. Emellett két nyelvet…, a magyart és egy idegent, például az oroszt, hogy oroszul is legyen ítélőképessége a palinak.” Az orosz természetesen behelyettesíthető bármilyen ideológiai vonzalommal.

Persze olykor tévedni is lehet. (Simonyinak erre is volt egy bon mot-ja: „tévedni emberi dolog / de nem tévedni is az”.) Szóval tévedni lehet, sőt könnyebb, mint olykor bevallani a tévedést, a tévedésünket. Tévedéseinket. Mert a bevalláshoz tisztesség is kell.

Ebben a Facebook nevű kocsmában, néhány szájüreg-fertőtlenítő feles után már nem tudja eldönteni az ember, hogy egyeseknél az ítélőképesség vagy a tisztesség van híján. De hogy valamelyik, esetleg mindkettő hiányzik, az bizonyos.


Címke: , ,
2020.04.03 - tiszatáj

KORMÁNYOS ÁKOS AJÁNLÓJA

Ligeti György: Viola Sonata
Brácsa: Daniele Colombo
A borítókép Hans Hofmann festménye

>>>
2020.04.01 - tiszatáj

RÁCZ LAJOS BESZÉLGETÉSE
KONRÁD GYÖRGGYEL 
…a merészebbek fél lábbal kívül voltak a rendszeren, de fél lábbal belül. Nekem viszont az egyik lábam sem volt benn. Úgyhogy amikor a Csoóri Sanyi először próbálkozott a Hitel megalapításával, mondtam neki, ezt soha nem fogjátok megkapni, majd adnak helyette valami kockacukrot. Legalább állítsatok össze egy számot, és azt tegyétek le a Széchenyi Könyvtárban, hogy legyen valami kézzelfogható. Mondtam Sanyinak, hogy a legjobb az volna, ha szamizdatban megcsinálnátok, de erre nem vállalkozott.

>>>
2020.04.01 - tiszatáj

Tisztelt Olvasóink, Szerzőink!

Tekintettel a járványügyi veszélyhelyzetre, a Tiszatáj szerkesztősége úgy döntött, hogy áprilistól a Tiszatáj folyóiratot kizárólag digitálisan teszi elérhetővé az érdeklődők számára. Bízunk benne, hogy a válság elmúltával, amennyiben a folyóirat-támogatások is beindulnak, olvasóink újra nyomtatott formájában is kezükbe vehetik a lapot.

>>>
2020.03.31 - tiszatáj

LAUDÁCIÓ GERGELY ÁGNES TISZATÁJ-DÍJÁHOZ
Gergely Ágnes 1989-ben közölte a Péter-Pál után című versét a Tiszatájban, vagyis 31 éve rendszeres szerzője a lapnak. Több olyan darabot is közölt a folyóiratban, amelyre a szakma is felfigyelt. Legutóbb például a szintén Tiszatáj-díjas Sándor Iván írt 12 pontból álló kommentárt Az utolsó pillanat című költeményéről, amely a folyóirat 2017/10-es számában jelent meg. A vers azért is jelentős esemény a Tiszatáj számára, mert Gergely egyrészt tanúként szólal meg, Nagy Imre nem pusztán metaforikus alak a költeményében… – ORCSIK ROLAND LAUDÁCIÓJA

>>>
2020.03.30 - tiszatáj

Hogy egy olyannyira világgal-foglalkozó költő aktualitásáról beszélünk (hirtelen?), amilyen fokig e kritérium Szabó Lőrincnek legalább három kötetére illhet, vajon az így vizsgált líra megnövéséről az időben, vagy az idők „jelleges változásáról” (globali­zá­ciós és egyéb napjainkat tekintve: romlásáról) szól-e?
Válaszunkat előrevetítve: globálisan sem-sem, beállt korunkat (kinek-kinek tetszé­sére bízzuk, az idő készülődését tekintve huszonvalahány évet, netán tizenegy, tíz stb. évet számol-e így), a már valóban tagadhatatlan, múlandónak nem remélhető jellegeket tekintvén igencsak, igen-igen […]

>>>
2020.03.29 - tiszatáj

TERÉZIA MORA: SZERELMES UFÓK
A tíz elbeszélést felsorakoztató Szerelmes ufók mérföldkőnek tekinthető a leginkább regényeivel (el)ismertté vált Terézia Mora pályáján: novellákkal kezdte pályafutását, s immáron kanonizált szépíróként visszatért alkotói origójának műfajához. Az összehasonlítás apropója így adott, sőt egyenesen kikerülhetetlen. Az eltelt tizenhét év eredménye pedig az írói kibontakozás vonatkozásában – Mora történeteivel és hőseivel ellentétben – egyértelműen optimizmusra ad okot… – HAJNAL ZSOLT KRITIKÁJA

>>>
2020.03.29 - tiszatáj

CORPUS CHRISTI
Határozott cselekmény-és karakterívvel bír ugyan Jan Komasa vallásdrámája, legnagyobb tartalékait azonban impressziókra húzott, epizodikus felépítésű pillanatok jelentik. A Corpus Christi nemcsak szerzői filmes jegyekkel zsonglőrködik kiválóan, univerzális érvényű látlelet hiábavaló megváltásról és közösségi képmutatásról – a lengyel új film egyik aktuális képviselője nemcsak az elmúlt évtized legjobb valláskritikus műveinek sorába illeszkedik, más témákat is pedzeget… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.03.26 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS A NUNKI BAY STARSHIP TAGJAIVAL
A budapesti űrpop zenével foglalkozó Nunki Bay Starship új zenei világba utaztatja hallgatóit, hiszen nemigen találkozhatunk hasonló fúziós zenei műfajjal a környéken. Neo-pop-funk-soul? Legyen multidimenzionális brainpop! A kvartett már fellépett az Akvárium Klubban, az A38 és legutóbb a Trafó House-ban, valamint már néhány fesztiválon is bizonyították, eklektikus hangzásuk érdemes a figyelemre, hiszen irtóra eredeti… – BRESTYÁNSZKY BERNADETT INTERJÚJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő