04.19.
| REÖK – Meghosszabbítva a Táblaképfestészeti Biennálé jelentkezési határideje >>>
04.18.
| Alkotói pályázatot hirdet a Trafó >>>
04.15.
| 6 fesztiválfellépést lehet nyerni a debreceni tehetségkutatón >>>
04.02.
| Bogyó és Babóca 4. ‒ Tündérkártyák ‒ 13 + 1 új mese bemutatója >>>
03.31.
| Magyarországi kulturális javakat tesz elérhetővé a Digipédia >>>
03.31.
| A virtuális térbe költözött a Kazinczy Múzeum >>>
03.30.
| Segíts te is menteni a magyar webet! >>>
03.30.
| Csík János és a Mezzo rendhagyó karanténklipet készített >>>
03.24.
| Információs plakát pályázat a koronavírussal kapcsolatos személyes óvintézkedésekről >>>
NAPI TANDORI

04.02.
| Szolidaritásra buzdítanak a hazai zenészek >>>
04.01.
| Az interneten rendezik meg idén a Krakkói Filmfesztivált >>>
04.01.
| Elindul az színházi háttérszakmák áthidaló támogatására a FESZ Segélyalap >>>
03.31.
| Európai Örökség címet adományozott Szentendrének az Európai Bizottság >>>
03.24.
| Online fesztivált rendez a Friss Hús a korábbi évek filmjeiből >>>
03.23.
| Ingyenesen nézhető díjnyertes magyar természetfilmek >>>
03.23.
| Számos kulturális intézmény jelentkezik online tartalmakkal >>>
03.22.
| Több száz hangoskönyv lett ingyenesen hallgatható az MTVA Archívumában >>>
03.20.
| A mellékelt példa – A Tiszatáj Diákmellékletei >>>

Tisztelt Olvasóink, Szerzőink!

Tekintettel a járványügyi veszélyhelyzetre, a Tiszatáj szerkesztősége úgy döntött, hogy áprilistól a Tiszatáj folyóiratot kizárólag digitálisan teszi elérhetővé az érdeklődők számára. Bízunk benne, hogy a válság elmúltával, amennyiben a folyóirat-támogatások is beindulnak, olvasóink újra nyomtatott formájában is kezükbe vehetik a lapot.

>>>

Beszarni könnyű, de jól összecsinálni magad, na arra nem mindenki képes. Elengeded, had folyjék, aztán lesz ami lesz. Ehhez nem kell tudomány. Csurog a combon, csurog a térden, egy kicsi a bokára, egy kicsi a szőnyegre, ahogy esik, úgy tottyan. De ahhoz, hogy csupa szar legyen minden körülötted, azt már nem tudja bárki jöttment szarógalamb. Technika, rátermettség, elhivatottság és egészséges öntudat. Ezek szükségeltetnek egy tisztességes beszaráshoz. […]

>>>

Vírusirtó készült az operaslágerből
2020.03.24 - tiszatáj

LÁSZLÓ BOLDIZSÁR A JÁRVÁNYRA HANGOLVA ÉNEKLI KALAF NÉPSZERŰ ÁRIÁJÁT

Pár nap alatt több mint hetvenezren nézték meg László Boldizsár YouTube-csatornáján azt a videót, amelyben Puccini Turandotjából Kalaf híres slágeráriáját énekli a koronavírus miatt átírt figyelmeztető szöveggel. A népszerű tenorista családjával újszegedi otthonukban várja a járvány végét, kerítést fest és négyéves kislányukkal játszik.

– Amikor a színházak bezárták a kapuikat, első gondolatom az volt, hogy a szegedi énekes kollégákkal vonuljunk be a színházba, és a színpadon elszeparálva énekeljük el olyan előadások kivonatait, amiket a következő hónapokban játszottam volna. Két héttel ezelőtt még nem gondoltuk végig, milyen fontos, hogy mindannyian otthon maradjunk. Múlt hétfőn beszéltem az ötletemről Barnák Lászlóval, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatójával, aki rögtön mondta, hogy nem lehet belépni ezekbe az épületekbe. Akkor fogtam fel először igazán, mennyire komoly ez az ügy. Itthon ülve persze egy csomó minden bennünk marad, de annak sem lenne sok értelme, ha bemennénk a színházba, mert azzal rossz üzenetet küldenénk a közönségnek: ti csak maradjatok otthon, mi pedig majd játszunk nektek. Ezzel nem segítenénk senkinek. Akkor jutott eszembe, hogy egy stúdióban felvett zenei anyagra itthon is tudnánk saját videóklipet készíteni – meséli László Boldizsár a YouTube-on napok alatt népszerűvé vált különleges „operaátirat” keletkezéséről. Puccini Turandotjából Kalaf híres slágeráriáját, amit a koronavírus miatt átírt figyelmeztető szöveggel énekel, pár nap alatt több mint hetvenezren nézték meg.

– Felhívtam Éger László barátomat, aki a január 6-i Erkel színházi koncertemre írt nagyon sok szöveget, mellesleg Gájer Bálintnak is gyakran ő adja a dalszövegeket. Egy nap alatt írt a Nessun dormára egy keményebb rapes szöveget, ami elég durvára sikerült, így kicsit tompítani kellett az élét. Szerintem a végső verzió elég jó üzenet a koronavírus-járvány idején az embereknek. Egyszerre vicces, figyelemfelkeltő és talán kicsit sokkoló is, hiszen mégiscsak megmutatkozik benne ennek a vírusnak a fenyegető réme, ami mindenkit a saját magánszférájába kényszerít. Nincs mese, ezt pozíciótól függetlenül tudomásul kell vennünk. A videókészítés közben döbbentem rá én is, hogy ezt az ügyet, most muszáj nagyon komolyan venni. A végső vágás adta meg az egész kezdeményezés értelmét. Bevallom, először magam sem gondoltam, hogy ennyire átmegy majd az üzenet. Igazi családi vállalkozás volt ez a munka, mert a nagylányom, Dorina vágta a filmet. A volt feleségem segítségével készítettünk hozzá angol nyelvű feliratot is, hogy nyelvi korlátok nélkül terjedhessen a YouTube-on. Jött is már hozzá visszhang még Olaszországból is. Nagyon megköszönték – újságolja egy kis büszkeséggel a hangjában a népszerű tenorista.

– Eléggé szétszakított most a tágabb családunk. Feleségem, Helga édesanyja a Vajdaságban él, ahova most nem lehet elmenni. A szüleim, akik már mindketten hetven fölöttiek, Pakson laknak, őket is izoláltuk. Sikerült rábeszélni édesanyámat is, aki a húgommal sajtot árul, hogy hagyja abba a vásározást. Ők az a korosztály, akik mindig másokra gondolnak először, nem a saját egészségükre. Dorina lányom Budapesten él, de a párja Esztergom mellett erdész, sokat ingáznak egymáshoz. Másfél évvel ezelőtt, amikor volt egy motorbalesetem, ami után hat hétig fekvőgipsszel nyomtam az ágyat itthon, gyakorlatilag kipróbáltam, milyen a házi karantén. A felépülés után már semmilyen szakmai kihívást nem vettem véresen komolyan, mert rá kellett jöjjek, mennyire sérülékenyek vagyunk. Mennyire nem azon múlik, hogy létrejön-e valami, hogy akarom-e vagy sem, vagy mennyire vagyok felkészült. Sok-sok egészen apró dolognak gondolt tényező bármikor ugyanúgy keresztbe tehet, mint most ez a vírus. Azóta, hogy ezt megtanultam, sokkal könnyebben engedek el bármit, amibe időt, energiát, munkát öltem. Ez a járvány ráadásul igazából nem is ért váratlanul bennünket, felkészülhettünk rá az elmúlt hónapokban, ha figyeltük a híreket. Lehetett sejteni, hogy hozzánk is befog gyűrűzni, csak azt nem lehetett tudni, pontosan mikor. Számítottam erre az opcióra, de azt persze nem gondoltam, hogy ilyen súlyos lesz a helyzet. Azt reméltem, elsüvít majd mellettünk.

Úgy volt, hogy az Oscar-díjas filmrendező, Szabó István visszalépése miatt rendhagyó módon, koncertszerűen mutatja majd be március 20-án a Szegedi Nemzeti Színház operatársulata Wagner Tannhäuserjét a nagyszínházban László Boldizsár címszereplésével, de a járvány ennek a produkciónak is betett.

– Nem kis energiánk van a felkészülésben, de most úgy tűnik ez a hajó már elment. Nagyon örültem, hogy a kedvemért még azt is vállalták, hogy ne németül adjuk elő, hanem magyarul. Akkora anyag lett volna, hogy úgy éreztem, ilyen rövid idő alatt németül nem menne bele a fejembe. A felkészülés során megszerettem Tannhäuser szerepét, úgy érzem, nem veszett kárba ez a sok munka. Talán egyszer még németül is nekifutok. Most teljesen lekötnek az újszegedi házunk körüli munkák. Egy hónappal ezelőtt hívtam az új kerítésünkhöz egy hozzáértő mestert, hogy csiszolja és fesse le, de ahogy kialakult ez a rendkívüli helyzet, visszamondtam a megbízást. Úgyis itthon vagyok, megcsinálom magam. Egy hete csiszolgatok és festek, még a videóklipbe is beépítettem a munkát. Lassan haladok, de nagyon élvezem a munkát. Közben sokat játszunk a kislányunkkal is, aki mannaként érzékeli, hogy nem kell naponta oviba mennie. A Cotton Club Singers 25 éves születésnapja alkalmából a Müpába szerveztünk egy jubileumi koncertet, amire már az összes jegy elfogyott, de könnyen előfordulhat, hogy azt sem tudjuk majd megtartani. Később mindenképp pótolni szeretnénk. Az Operaház elmaradó előadásait szerintem júliusban és augusztusban pótolni kellene az Erkel Színházban és az Eiffel Műhelyházban. Biztos vagyok benne, hogy ebben a helyzetben a közönség sem indul meg rögtön külföldre, nem terveznek idén nagy nyaralásokat. Szerintem az énekesek sem zúgolódnának amiatt, ha nyáron kellene dolgozniuk, mert mindenki alig várja, hogy újra színpadra léphessen. Ez egy átmeneti időszak, most mindenki egyéni tragédiaként és mint egy hollywoodi filmet éli meg. Ugyanakkor szerintem azzal, hogy másfél-két hónapra leáll a Föld, megoldotta önmagának azokat a regenerálódási gondjait, melyek már sok helyen látszódtak. Figyelmeztetés ez számunkra is: rendbe kell jönnünk agyilag. A világ megmutatja most azt az arcát, hogy eszeveszett, kényszeres rohanás nélkül is lehet létezni. Nem normális, hogy állandóan repülőn, kocsiban, hajón ülünk. Most meg kell tanulnia az emberiségnek, hogy ezek nélkül is van élet. Ha nem tanuljuk most meg, hogy mi a dolgunk, hogy ne következzék be újra, akkor sokkal durvábban, másképpen ismétlődhet meg mindez. Mindannyiunknak meg kellene hallanunk a Föld mostani rezgéseit. A Földet csak egy nagy, önálló organizmusként tudom elképzelni. Ha ez az organizmus veszélyben van, akkor megmutatja nekünk az erejét. A következő üzenete még nagyobb, erősebb lehet. Hiszek abban, hogy meghálálná, ha sokkal jobban vigyáznánk rá. Ezt az utolsó rakodómunkástól Donald Trumpig muszáj mindenkinek meghallania, mert mindenkire ugyanazok az egyetemes törvények vonatkoznak – hangsúlyozza László Boldizsár, aki a kényszerű bezártság heteire is mindenkinek ajánlja saját YouTube-csatornáját, ahol azt tervezi, hogy az eddig felkerült operarészletek mellett néhány  teljes előadást is megoszt majd.

– Jó szívvel ajánlom a Met és más nagy operaházak nagyszerű felvételeit is. Szerintem ilyenkor még többen néznek ilyen zenei videókat. Bevallom, nem én vagyok az ideális fogyasztó, elég ritkán marad időm a munkámon kívül is zenét hallgatni. Itthon háttérzeneként többnyire jazz szokott szólni a YouTube-ról. Lazításképpen tegnap például egy Will Smith-filmet néztem meg. Az itthonlét számomra elsősorban a kislányomról, Grétiről és a pihenésről szól.

Hollósi Zsolt

 

László Boldizsár csatornái:

https://www.facebook.com/laszloboldizsarofficial/

https://www.youtube.com/boldizsarlaszlo


Címke: , , , , , , ,
2020.04.03 - tiszatáj

KORMÁNYOS ÁKOS AJÁNLÓJA

Ligeti György: Viola Sonata
Brácsa: Daniele Colombo
A borítókép Hans Hofmann festménye

>>>
2020.04.01 - tiszatáj

RÁCZ LAJOS BESZÉLGETÉSE
KONRÁD GYÖRGGYEL 
…a merészebbek fél lábbal kívül voltak a rendszeren, de fél lábbal belül. Nekem viszont az egyik lábam sem volt benn. Úgyhogy amikor a Csoóri Sanyi először próbálkozott a Hitel megalapításával, mondtam neki, ezt soha nem fogjátok megkapni, majd adnak helyette valami kockacukrot. Legalább állítsatok össze egy számot, és azt tegyétek le a Széchenyi Könyvtárban, hogy legyen valami kézzelfogható. Mondtam Sanyinak, hogy a legjobb az volna, ha szamizdatban megcsinálnátok, de erre nem vállalkozott.

>>>
2020.04.01 - tiszatáj

Tisztelt Olvasóink, Szerzőink!

Tekintettel a járványügyi veszélyhelyzetre, a Tiszatáj szerkesztősége úgy döntött, hogy áprilistól a Tiszatáj folyóiratot kizárólag digitálisan teszi elérhetővé az érdeklődők számára. Bízunk benne, hogy a válság elmúltával, amennyiben a folyóirat-támogatások is beindulnak, olvasóink újra nyomtatott formájában is kezükbe vehetik a lapot.

>>>
2020.03.31 - tiszatáj

LAUDÁCIÓ GERGELY ÁGNES TISZATÁJ-DÍJÁHOZ
Gergely Ágnes 1989-ben közölte a Péter-Pál után című versét a Tiszatájban, vagyis 31 éve rendszeres szerzője a lapnak. Több olyan darabot is közölt a folyóiratban, amelyre a szakma is felfigyelt. Legutóbb például a szintén Tiszatáj-díjas Sándor Iván írt 12 pontból álló kommentárt Az utolsó pillanat című költeményéről, amely a folyóirat 2017/10-es számában jelent meg. A vers azért is jelentős esemény a Tiszatáj számára, mert Gergely egyrészt tanúként szólal meg, Nagy Imre nem pusztán metaforikus alak a költeményében… – ORCSIK ROLAND LAUDÁCIÓJA

>>>
2020.03.30 - tiszatáj

Hogy egy olyannyira világgal-foglalkozó költő aktualitásáról beszélünk (hirtelen?), amilyen fokig e kritérium Szabó Lőrincnek legalább három kötetére illhet, vajon az így vizsgált líra megnövéséről az időben, vagy az idők „jelleges változásáról” (globali­zá­ciós és egyéb napjainkat tekintve: romlásáról) szól-e?
Válaszunkat előrevetítve: globálisan sem-sem, beállt korunkat (kinek-kinek tetszé­sére bízzuk, az idő készülődését tekintve huszonvalahány évet, netán tizenegy, tíz stb. évet számol-e így), a már valóban tagadhatatlan, múlandónak nem remélhető jellegeket tekintvén igencsak, igen-igen […]

>>>
2020.03.29 - tiszatáj

TERÉZIA MORA: SZERELMES UFÓK
A tíz elbeszélést felsorakoztató Szerelmes ufók mérföldkőnek tekinthető a leginkább regényeivel (el)ismertté vált Terézia Mora pályáján: novellákkal kezdte pályafutását, s immáron kanonizált szépíróként visszatért alkotói origójának műfajához. Az összehasonlítás apropója így adott, sőt egyenesen kikerülhetetlen. Az eltelt tizenhét év eredménye pedig az írói kibontakozás vonatkozásában – Mora történeteivel és hőseivel ellentétben – egyértelműen optimizmusra ad okot… – HAJNAL ZSOLT KRITIKÁJA

>>>
2020.03.29 - tiszatáj

CORPUS CHRISTI
Határozott cselekmény-és karakterívvel bír ugyan Jan Komasa vallásdrámája, legnagyobb tartalékait azonban impressziókra húzott, epizodikus felépítésű pillanatok jelentik. A Corpus Christi nemcsak szerzői filmes jegyekkel zsonglőrködik kiválóan, univerzális érvényű látlelet hiábavaló megváltásról és közösségi képmutatásról – a lengyel új film egyik aktuális képviselője nemcsak az elmúlt évtized legjobb valláskritikus műveinek sorába illeszkedik, más témákat is pedzeget… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.03.26 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS A NUNKI BAY STARSHIP TAGJAIVAL
A budapesti űrpop zenével foglalkozó Nunki Bay Starship új zenei világba utaztatja hallgatóit, hiszen nemigen találkozhatunk hasonló fúziós zenei műfajjal a környéken. Neo-pop-funk-soul? Legyen multidimenzionális brainpop! A kvartett már fellépett az Akvárium Klubban, az A38 és legutóbb a Trafó House-ban, valamint már néhány fesztiválon is bizonyították, eklektikus hangzásuk érdemes a figyelemre, hiszen irtóra eredeti… – BRESTYÁNSZKY BERNADETT INTERJÚJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő