12.18.
| Figyelem és irgalmasság – Iványi Gábor és Liszkai Tamás >>>
12.07.
| Edda Művek, Prognózis, Ámen és Sziámi albumokkal zárul a Lemezjátszó Classic >>>
12.07
| Egy nő – Művész Távmozi (online premier) >>>
12.03.
| Civilként az állam működési hézagaiban – L. Ritók Nóra előadása >>>
12.01.
| ArteKino 2020 – Nézz egy hónapig ingyen európai fesztiválfilmeket! >>>
11.27.
| A Szépírók Társasága XVI. fesztiválja >>>
11.26.
| Indul az e-Trafó online programsorozat >>>
11.26.
| Asztali beszélgetések… – Tompa Andrea és Szabó B. András disputája >>>
11.25.
| Olasz világsztárral, „operapástétommal” és adventi koncerttel folytatódik a Müpa Home műsora >>>
11.25.
| Sajtó és ideológia a hatvanas években >>>
NAPI TANDORI

11.18.
| Ezer újkori metszetet tesz digitális közkinccsé az Országos Széchényi Könyvtár >>>
11.13.
| Kürti László és Ross Gillett kapja a Balassi Bálint-emlékkardot >>>
10.30.
| Lemezen adták ki Keith Jarrett legendás müpabeli koncertjét >>>
10.30.
| Hogyan mutatja be egy bevásárlóközpont értékvilágát egy logó? >>>
10.30.
| A művészet, az együttműködés és a kihívásokon felülkerekedő kreativitás ünnepe volt a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál >>>
10.29.
| Asztali beszélgetések… – Sztehlo Gábor, az embermentő >>>
10.17.
| Swimathon Pécs 2020 >>>
10.15.
| Embertani érdekességek a Határtalan Régészet őszi számában >>>
10.09.
| Sziveri János költőre emlékeztek a Kertész Imre Intézetben >>>
10.05.
| Elhunyt Böndör Pál költő, dramaturg >>>

Farkas Arnold Levente, Kiss László, Szabó Réka Dorottya, Tóth Kinga versei

Fischer Egmont, Pál Sándor Attila, Schillinger Gyöngyvér prózája

FINIS (Böndör Pál 1947–2020)

Figyelem-projekt (Tanulmányok a figyelemről)
Gyimesi Tímea, Fogarasi György, Horváth Márta, Kondor Attila, Mikola Gyöngyi, Szabó Erzsébet, Szmeskó Gábor írásai

>>>

Mindenkit nagy szeretettel várunk a SZTE JGYPK Rajz-Művészettörténet Tanszék hallgatóinak közös ólomüveg-kiállítására
2020. november 4. 17 óra 
Tiszatáj Szalon (Szeged, Roosevelt tér 10-11.)

>>>

Vírusirtó készült az operaslágerből
2020.03.24 - tiszatáj

LÁSZLÓ BOLDIZSÁR A JÁRVÁNYRA HANGOLVA ÉNEKLI KALAF NÉPSZERŰ ÁRIÁJÁT

Pár nap alatt több mint hetvenezren nézték meg László Boldizsár YouTube-csatornáján azt a videót, amelyben Puccini Turandotjából Kalaf híres slágeráriáját énekli a koronavírus miatt átírt figyelmeztető szöveggel. A népszerű tenorista családjával újszegedi otthonukban várja a járvány végét, kerítést fest és négyéves kislányukkal játszik.

– Amikor a színházak bezárták a kapuikat, első gondolatom az volt, hogy a szegedi énekes kollégákkal vonuljunk be a színházba, és a színpadon elszeparálva énekeljük el olyan előadások kivonatait, amiket a következő hónapokban játszottam volna. Két héttel ezelőtt még nem gondoltuk végig, milyen fontos, hogy mindannyian otthon maradjunk. Múlt hétfőn beszéltem az ötletemről Barnák Lászlóval, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatójával, aki rögtön mondta, hogy nem lehet belépni ezekbe az épületekbe. Akkor fogtam fel először igazán, mennyire komoly ez az ügy. Itthon ülve persze egy csomó minden bennünk marad, de annak sem lenne sok értelme, ha bemennénk a színházba, mert azzal rossz üzenetet küldenénk a közönségnek: ti csak maradjatok otthon, mi pedig majd játszunk nektek. Ezzel nem segítenénk senkinek. Akkor jutott eszembe, hogy egy stúdióban felvett zenei anyagra itthon is tudnánk saját videóklipet készíteni – meséli László Boldizsár a YouTube-on napok alatt népszerűvé vált különleges „operaátirat” keletkezéséről. Puccini Turandotjából Kalaf híres slágeráriáját, amit a koronavírus miatt átírt figyelmeztető szöveggel énekel, pár nap alatt több mint hetvenezren nézték meg.

– Felhívtam Éger László barátomat, aki a január 6-i Erkel színházi koncertemre írt nagyon sok szöveget, mellesleg Gájer Bálintnak is gyakran ő adja a dalszövegeket. Egy nap alatt írt a Nessun dormára egy keményebb rapes szöveget, ami elég durvára sikerült, így kicsit tompítani kellett az élét. Szerintem a végső verzió elég jó üzenet a koronavírus-járvány idején az embereknek. Egyszerre vicces, figyelemfelkeltő és talán kicsit sokkoló is, hiszen mégiscsak megmutatkozik benne ennek a vírusnak a fenyegető réme, ami mindenkit a saját magánszférájába kényszerít. Nincs mese, ezt pozíciótól függetlenül tudomásul kell vennünk. A videókészítés közben döbbentem rá én is, hogy ezt az ügyet, most muszáj nagyon komolyan venni. A végső vágás adta meg az egész kezdeményezés értelmét. Bevallom, először magam sem gondoltam, hogy ennyire átmegy majd az üzenet. Igazi családi vállalkozás volt ez a munka, mert a nagylányom, Dorina vágta a filmet. A volt feleségem segítségével készítettünk hozzá angol nyelvű feliratot is, hogy nyelvi korlátok nélkül terjedhessen a YouTube-on. Jött is már hozzá visszhang még Olaszországból is. Nagyon megköszönték – újságolja egy kis büszkeséggel a hangjában a népszerű tenorista.

– Eléggé szétszakított most a tágabb családunk. Feleségem, Helga édesanyja a Vajdaságban él, ahova most nem lehet elmenni. A szüleim, akik már mindketten hetven fölöttiek, Pakson laknak, őket is izoláltuk. Sikerült rábeszélni édesanyámat is, aki a húgommal sajtot árul, hogy hagyja abba a vásározást. Ők az a korosztály, akik mindig másokra gondolnak először, nem a saját egészségükre. Dorina lányom Budapesten él, de a párja Esztergom mellett erdész, sokat ingáznak egymáshoz. Másfél évvel ezelőtt, amikor volt egy motorbalesetem, ami után hat hétig fekvőgipsszel nyomtam az ágyat itthon, gyakorlatilag kipróbáltam, milyen a házi karantén. A felépülés után már semmilyen szakmai kihívást nem vettem véresen komolyan, mert rá kellett jöjjek, mennyire sérülékenyek vagyunk. Mennyire nem azon múlik, hogy létrejön-e valami, hogy akarom-e vagy sem, vagy mennyire vagyok felkészült. Sok-sok egészen apró dolognak gondolt tényező bármikor ugyanúgy keresztbe tehet, mint most ez a vírus. Azóta, hogy ezt megtanultam, sokkal könnyebben engedek el bármit, amibe időt, energiát, munkát öltem. Ez a járvány ráadásul igazából nem is ért váratlanul bennünket, felkészülhettünk rá az elmúlt hónapokban, ha figyeltük a híreket. Lehetett sejteni, hogy hozzánk is befog gyűrűzni, csak azt nem lehetett tudni, pontosan mikor. Számítottam erre az opcióra, de azt persze nem gondoltam, hogy ilyen súlyos lesz a helyzet. Azt reméltem, elsüvít majd mellettünk.

Úgy volt, hogy az Oscar-díjas filmrendező, Szabó István visszalépése miatt rendhagyó módon, koncertszerűen mutatja majd be március 20-án a Szegedi Nemzeti Színház operatársulata Wagner Tannhäuserjét a nagyszínházban László Boldizsár címszereplésével, de a járvány ennek a produkciónak is betett.

– Nem kis energiánk van a felkészülésben, de most úgy tűnik ez a hajó már elment. Nagyon örültem, hogy a kedvemért még azt is vállalták, hogy ne németül adjuk elő, hanem magyarul. Akkora anyag lett volna, hogy úgy éreztem, ilyen rövid idő alatt németül nem menne bele a fejembe. A felkészülés során megszerettem Tannhäuser szerepét, úgy érzem, nem veszett kárba ez a sok munka. Talán egyszer még németül is nekifutok. Most teljesen lekötnek az újszegedi házunk körüli munkák. Egy hónappal ezelőtt hívtam az új kerítésünkhöz egy hozzáértő mestert, hogy csiszolja és fesse le, de ahogy kialakult ez a rendkívüli helyzet, visszamondtam a megbízást. Úgyis itthon vagyok, megcsinálom magam. Egy hete csiszolgatok és festek, még a videóklipbe is beépítettem a munkát. Lassan haladok, de nagyon élvezem a munkát. Közben sokat játszunk a kislányunkkal is, aki mannaként érzékeli, hogy nem kell naponta oviba mennie. A Cotton Club Singers 25 éves születésnapja alkalmából a Müpába szerveztünk egy jubileumi koncertet, amire már az összes jegy elfogyott, de könnyen előfordulhat, hogy azt sem tudjuk majd megtartani. Később mindenképp pótolni szeretnénk. Az Operaház elmaradó előadásait szerintem júliusban és augusztusban pótolni kellene az Erkel Színházban és az Eiffel Műhelyházban. Biztos vagyok benne, hogy ebben a helyzetben a közönség sem indul meg rögtön külföldre, nem terveznek idén nagy nyaralásokat. Szerintem az énekesek sem zúgolódnának amiatt, ha nyáron kellene dolgozniuk, mert mindenki alig várja, hogy újra színpadra léphessen. Ez egy átmeneti időszak, most mindenki egyéni tragédiaként és mint egy hollywoodi filmet éli meg. Ugyanakkor szerintem azzal, hogy másfél-két hónapra leáll a Föld, megoldotta önmagának azokat a regenerálódási gondjait, melyek már sok helyen látszódtak. Figyelmeztetés ez számunkra is: rendbe kell jönnünk agyilag. A világ megmutatja most azt az arcát, hogy eszeveszett, kényszeres rohanás nélkül is lehet létezni. Nem normális, hogy állandóan repülőn, kocsiban, hajón ülünk. Most meg kell tanulnia az emberiségnek, hogy ezek nélkül is van élet. Ha nem tanuljuk most meg, hogy mi a dolgunk, hogy ne következzék be újra, akkor sokkal durvábban, másképpen ismétlődhet meg mindez. Mindannyiunknak meg kellene hallanunk a Föld mostani rezgéseit. A Földet csak egy nagy, önálló organizmusként tudom elképzelni. Ha ez az organizmus veszélyben van, akkor megmutatja nekünk az erejét. A következő üzenete még nagyobb, erősebb lehet. Hiszek abban, hogy meghálálná, ha sokkal jobban vigyáznánk rá. Ezt az utolsó rakodómunkástól Donald Trumpig muszáj mindenkinek meghallania, mert mindenkire ugyanazok az egyetemes törvények vonatkoznak – hangsúlyozza László Boldizsár, aki a kényszerű bezártság heteire is mindenkinek ajánlja saját YouTube-csatornáját, ahol azt tervezi, hogy az eddig felkerült operarészletek mellett néhány  teljes előadást is megoszt majd.

– Jó szívvel ajánlom a Met és más nagy operaházak nagyszerű felvételeit is. Szerintem ilyenkor még többen néznek ilyen zenei videókat. Bevallom, nem én vagyok az ideális fogyasztó, elég ritkán marad időm a munkámon kívül is zenét hallgatni. Itthon háttérzeneként többnyire jazz szokott szólni a YouTube-ról. Lazításképpen tegnap például egy Will Smith-filmet néztem meg. Az itthonlét számomra elsősorban a kislányomról, Grétiről és a pihenésről szól.

Hollósi Zsolt

 

László Boldizsár csatornái:

https://www.facebook.com/laszloboldizsarofficial/

https://www.youtube.com/boldizsarlaszlo


Címke: , , , , , , ,
2020.12.04 - tiszatáj

GONDOLATOK BARTHA ÁGNES ZOMÁNC-ÖTVÖS-ÉKSZER MŰVÉSZETÉRŐL
A görögök a mű megvalósításának folyamatát is szellemi teljesítménynek tartották, Ferenczy Noémi szerint pedig: „minden mű visszaadja, sugározza azt az érzést, amivel csinálódott.” Nos, Bartha Ágnes munkáiban épp ez az alkotói extázis manifesztálódik. Az önfeledt játék, az anyagok sikeres megszelídítésének öröme ott ragyog minden munkáján. Ám az alkotó tudja: kiváló mesterségbeli tudás kell ahhoz, hogy az álom, a gondolat az anyagban megszólaljon… – PACSIKA EMÍLIA ÍRÁSA

Tovább olvasom >>>
2020.12.04 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS NEMES Z. MÁRIÓVAL
A poszthumanizmus változatai, Barokk Femina, Ektoplazma. Három kötet, amely részben vagy egészben Nemes Z. Márió nevéhez kötődik. E megjelenések kapcsán a költővel a poszthumanizmusról, nyelvről, képzőművészetről és a megjelent kötetiről beszélgettünk… – BORBÍRÓ ALETTA INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
2020.12.03 - tiszatáj

A HAZUGSÁG SZÍNE
Lételméleti problémák boncolgatására tökéletesen alkalmas a tágabb értelemben vett bűnügyi zsáner. Hosszú irodalmi tradíciókra visszatekintő történelme során a műfaj több módosuláson esett át Chandler hard boiled-regényeitől és Simenon erkölcsfilozófiai fejtegetésétől Thompson pszichotikus antihősöket mozgató ponyvanoirjain át a grandiózusan perverz Ellroy-tablókig… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2020.12.01 - tiszatáj

KUTASI TÜNDE SZOBRÁSZMŰVÉSZ MŰHELYSZÖKEVÉNYEK CÍMŰ KIÁLLÍTÁSÁHOZ
A bronz beavatott suttogása átszivárog a lélegzet-nyomok és időgyomok ágyásain, s belehelyezkedik a komponált idő-töredékek (helyspecifikus) zeg-zugaiba… Egy-egy sarok magába fordul, az ívek, a hasítékok, az éles gondolatok lecsendesednek… – Elmélkedik a leíró, miközben a művésznő portfólióját lapozva, belső lépéseket téve, kronológiát elvetve halad, így tekintve át az eddigi életmű kiemelt alkotásait… – NAGY ZOPÁN MEGNYITÓJA

Tovább olvasom >>>
2020.12.01 - tiszatáj

Farkas Arnold Levente, Kiss László, Szabó Réka Dorottya, Tóth Kinga versei

Fischer Egmont, Pál Sándor Attila, Schillinger Gyöngyvér prózája

FINIS (Böndör Pál 1947–2020)

Figyelem-projekt (Tanulmányok a figyelemről)
Gyimesi Tímea, Fogarasi György, Horváth Márta, Kondor Attila, Mikola Gyöngyi, Szabó Erzsébet, Szmeskó Gábor írásai

Tovább olvasom >>>
2020.12.01 - tiszatáj

SZÖVEGDISZKÓ – SZÖVEGKLIPEK
A Tiszatáj online és a Homo Ludens Project bemutatja: A Szövegdiszkó egy színházi előadássorozat, pontosabban egy színházi performansz, amelyben az irodalom, az intermédiaművészet, a zene és a film műfaja keveredik. Fúzió, ahogyan ezt említeni szokták, akár ezen lap hasábjain is. Viszont a tél a hópelyhek és jégvirág helyett a karantént hozta el. Újra. Ismét bezártság, ismét korlátozások. Nem állunk le, mondogattuk egymás között, és lett kamera, lett kiaknázatlanná vált színházterem, és lettek lelkes alkotók […]

Tovább olvasom >>>
2020.11.29 - tiszatáj

VIDA CERKVENIK BREN: WHY DON’T WE DO IT IN THE ROAD
Van, aki tanítja, van, aki tudja, és van, aki csinálja: a 2019 tavaszán megjelent, Why dont’ we do it in the road: A personal guide to outdoor interactive theatre szándéka szerint mindezen halmazokat kívánja megszólítani. És hatékonyan teszi is: a szerző Vida Cerkvenik Bren a 2006-ban született neves szlovén előadó-művészeti csoport, a Kud Ljud alapítója és alkotója. A szabadtéri akciókban utazó csapat mindegyik projektje a negyedik fal lebontásán munkálkodó érdemi megmozdulás… – JÁSZAY TAMÁS KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2020.11.28 - tiszatáj

PÁNCZÉL ANDRÁS INTERJÚJA TURCZI ISTVÁNNAL AZ IRODALMI TEHETSÉGGONDOZÁSRÓL
A Műhelyinterjú sorozatban magyar irodalmi tehetséggondozó műhelyek vezetőivel beszélget Pánczél András az általuk végzett munkáról, céljaikról, eredményeiről. A sorozat rálátást biztosít a tehetségazonosítás és a tehetséggondozás folyamatában részt vevő személyek és szervezetek munkájára. Bemutatja azt az egymástól leginkább függetlenül, jórészt civilek által működtetett tehetséggondozó rendszert, mely hozzájárul az irodalmárok pályakezdéséhez.

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Normal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő