04.19.
| REÖK – Meghosszabbítva a Táblaképfestészeti Biennálé jelentkezési határideje >>>
04.18.
| Alkotói pályázatot hirdet a Trafó >>>
04.15.
| 6 fesztiválfellépést lehet nyerni a debreceni tehetségkutatón >>>
04.02.
| Bogyó és Babóca 4. ‒ Tündérkártyák ‒ 13 + 1 új mese bemutatója >>>
03.31.
| Magyarországi kulturális javakat tesz elérhetővé a Digipédia >>>
03.31.
| A virtuális térbe költözött a Kazinczy Múzeum >>>
03.30.
| Segíts te is menteni a magyar webet! >>>
03.30.
| Csík János és a Mezzo rendhagyó karanténklipet készített >>>
03.24.
| Információs plakát pályázat a koronavírussal kapcsolatos személyes óvintézkedésekről >>>
NAPI TANDORI

04.02.
| Szolidaritásra buzdítanak a hazai zenészek >>>
04.01.
| Az interneten rendezik meg idén a Krakkói Filmfesztivált >>>
04.01.
| Elindul az színházi háttérszakmák áthidaló támogatására a FESZ Segélyalap >>>
03.31.
| Európai Örökség címet adományozott Szentendrének az Európai Bizottság >>>
03.24.
| Online fesztivált rendez a Friss Hús a korábbi évek filmjeiből >>>
03.23.
| Ingyenesen nézhető díjnyertes magyar természetfilmek >>>
03.23.
| Számos kulturális intézmény jelentkezik online tartalmakkal >>>
03.22.
| Több száz hangoskönyv lett ingyenesen hallgatható az MTVA Archívumában >>>
03.20.
| A mellékelt példa – A Tiszatáj Diákmellékletei >>>

Tisztelt Olvasóink, Szerzőink!

Tekintettel a járványügyi veszélyhelyzetre, a Tiszatáj szerkesztősége úgy döntött, hogy áprilistól a Tiszatáj folyóiratot kizárólag digitálisan teszi elérhetővé az érdeklődők számára. Bízunk benne, hogy a válság elmúltával, amennyiben a folyóirat-támogatások is beindulnak, olvasóink újra nyomtatott formájában is kezükbe vehetik a lapot.

>>>

Beszarni könnyű, de jól összecsinálni magad, na arra nem mindenki képes. Elengeded, had folyjék, aztán lesz ami lesz. Ehhez nem kell tudomány. Csurog a combon, csurog a térden, egy kicsi a bokára, egy kicsi a szőnyegre, ahogy esik, úgy tottyan. De ahhoz, hogy csupa szar legyen minden körülötted, azt már nem tudja bárki jöttment szarógalamb. Technika, rátermettség, elhivatottság és egészséges öntudat. Ezek szükségeltetnek egy tisztességes beszaráshoz. […]

>>>

Nagy Zopán: Nam June Paik, Joseph Beuys, Dora Maar és Maurer Dóra találkozása Pajtás gépem szellemével
2020.03.23 - tiszatáj

 

LONDON,
TATE MODERN – ÉS KÖRNYÉKE,
2020. ELEJE

Immissio. Átfedések, átjárások a Tate Modern Gallery különböző szintjein…

Akció. Pajtás gépem (fotó-box masinám) felmutatása mindegyik teremben…

 

Shadow self Nam June Paik Room Tate Modern 2020 01 25 by Zopan Nagy Shadow self Nam June Paik Room Tate Modern 2020 01 25 by Zopan Nagy Shadow self Nam June Paik Room Tate Modern 2020 01 25 by Zopan Nagy

 

*

Nam June Paik összetett, változatos tárlatán életművének fontosabb, nagyobb lélegzetű periódusai, illetve egy-egy korszakának szeletei, töredékei, elmélkedései egyaránt feltárulnak a 12 (tematikus, ideológiákkal is átitatott) teremben.

Innovatív játékok által a technológia és a művészet együttműködését, ütköztetését, illetve ezek variációit emeli egyedi műalkotásokká. A sajátos szobrászat, grafika, elektronikus tárgyak, preparált hangszerek metamorfózisait láthatjuk váltakozva… Aztán egy üres fal. Vetítés. Vakító fény a fehér felületen, melyre a látogatók (önmagukat nézők) vetülnek…

Paik egyik szobájában: Beethoven Holdfény szonátája, Ginsberg beat-költeményei, nigériai rituális táncok, japán tv-reklámok találkoznak. Diverzitás! Itt: a populáris és a magas kultúra ötvözése zajlik. Amott: video-mixek, szexualitás, tánc-klipek, kísérleti zene… (Kiemelés: Global Groove, 1973.)

Paik, komolyzenei tanulmányai után (1956-ban, németországi tartózkodása alatt) az experimentális zene felé fordult. Stockhausen és Cage radikális előadásai nagy hatással voltak rá. Random módon megszólaló (és mozgó) preparált zongoráit 1963-ban mutatta be, mint pl. a Zen for Wind, Zen for Tv, Foot Switch Experiment című műveit is… Első elektro-, műszaki Robotjai is abban az időben készültek…

Több munkájával demonstrálja, hogyan lehet a Tv-ket önmaguk ellen fordítani! Mágnesekkel torzít képernyőket, manipulálja, komplex robotokká (műtárgyakká) alakítja a technológiát. E műveivel arra is reflektál, hogy az emberiséget „sivárrá” teheti a televízió, ha nem változtat a folyamaton… Paik, mindezek jegyében: rendszeresen dolgozott együtt mérnökökkel és High-Tech laborokkal is…

A művész két tágasabb térben tiszteleg Joseph Beuys munkássága előtt. Speciális kunyhó-építmény installációja és videó-terme (padlótól-plafonig képernyőkkel beépített, performance- és hanganyag-áradata) is kiemelkedő…

Paik életében (így, a kiállítás egy-egy termében is) fontos szerepet kapott John Cage szellemisége: a zene / csend és a Zen Buddhista szemlélet egymásba-rezgése, illetve Merce Cunningham táncos-koreográfus elhivatottsága, halálig tartó barátságának jelenléte, akivel (többek között) sok-sok videó munkán dolgoztak együtt…

Nam June Paik kiállítása: Tate Modern, 2019. 10. 17. – 2020. 02. 09.

 

Nam June Paik Beuys room Tate Modern Nam June Paik munkái Tate Modern London 2020 Mobilfotó Zopán Nam June Paik munkái Tate Modern London 2020 Mobilfotó Zopán Nam June Paik munkája Tate Modern London 2020 Mobilfotó Zopán Nam June Paik munkája Tate Modern London 2020 Mobilfotó Zopán Nam June Paik munkája Tate Modern London 2020 Mobilfotó Zopán Nam June Paik munkája Tate Modern London 2020 Mobilfotó Zopán Nam June Paik Untitled 1-2 (Moon and Buddha&TV Budha) 1978 Nam June Paik TV Buddha 1974

 

Dora Maar kiállítása a művésznő munkásságát egyrészt tematikusan, másrészt a műfaji határok- és különbözőségek találkozása, összemosódása kapcsán mutatja be.

Az 1930-as években Brassaï-val és a divatfotós Harry Ossip Meerson-nal is együttműködő, majd Man Ray modelljeként, Picasso múzsájaként, szeretőjeként, aztán megtört modelljeként, illetve Pierre Kefer film- és fotóművész munkatársaként is ismert, a szürrealista művészek körében igen népszerű fotográfus Dora: festészettel, vegyes technikákkal is próbálkozott…

Egyik, leggyakrabban „idézett” extrém fotográfiai alkotása, abszurd Lénye az 1936-ban készült: Portrait of Ubu, avagy (Jarry immár klasszikus főhőse): a páncélozott testű „puha bőrű idegen”, például André Breton, Paul Eluard – és általában a szürrealisták – által is közkedvelt művek közé tartoztak…

Dora Maar-nak (az idegösszeomlást is megélő, majd fél évszázadon át, haláláig: „remete” életet választó alkotónak) a Pompidou Centre-ben, 2019-ben látható kiállítása után a Tate Modern egy retrospektív tárlatot rendezett, ahol a kollázsoktól, fotómontázsoktól a festészetig, a dokumentarista-, szoció- és szürrealista fotókon át a fotogramig szinte minden látható.

Dora Maar kiállítása: Tate Modern, 2019. 11. 20. – 2020. 03. 15.

 

Tate feeling 2020 jan Fotó Nagy Zopán Tate feeling 2020 jan Fotó Nagy Zopán Tate Modern kilátás 2020 jan Fotó Nagy Zopán

 

 

Maurer Dóra mintegy 50 évet átfogó (szintén retrospektív) kiállításán a koncepció a játékosságra, a „színesen lebegő” geometrikus művekre, tükör-töredékekkel beépített objektekre éppúgy koncentrál, mint a letisztult formákra, a konceptuális művekre, vagy az absztrakt, a kísérleti, illetve (bizonyos) fotográfiai, fotó alapú alkotásokra…

A felületek meggörbülnek, a (tér-idő) síkok dimenzió-átívelésekkel operálnak, az érzékszervek („időtlenül” is) vibrálnak… Átforgatások, illesztések, perforációk, átlátások… Szenzibilis ívek, szivárvány áthajlások, át: a színkombinációkból az üres felületekbe, át: fényből a fehérbe, át: a falakból a semmibe… Jelek, ritmusok, utalás nélküli utalások, gesztusokon túli gesztusok… Átjárások, átívelések…

Maurer Dóra művészetszervezői tevékenysége is jelentős. Több nemzedéken át, sokak gondolkodására volt nagy hatással. Művészetpedagógiai munkáját még 1975-ben, Erdély Miklóssal együtt kezdte kreativitás-kurzusok formájában, az akkori időkben alternatívnak számító pedagógiai módszerek alapján.  

(Maurer Dóra [Kossuth- és Munkácsy Mihály-díjas grafikus, festőművész, filmkészítő] kiállítása: 2020. 07. 05-ig látható Londonban, a Tate Modern-ben.)

 

Maurer Dóra munkái Tate Modern 2020 Fotó Nagy Zopán Maurer Dóra munkái Tate Modern 2020 Fotó Nagy Zopán Maurer Dóra munkái Tate Modern 2020 Fotó Nagy Zopán

 

*

Determinatio. Egy experimentális (noise-poet-noise) est… Majd külvárosi, sistergő csönd – és Pajtás gépem halála a temetőben… London, Croydon Cemetery…

A Tate Modern tér-élményei után néhány órával: Fixateur Externe formációnkkal egy meglehetősen zúzós zaj-zenei (hang-költészeti) előadást prezentáltunk az Old Paradise Yard nevű helyen…

 

London Croydon Cemetery Pajtás géppel Nagy Zopán 2020 január

 

Másnapi sétánk távolabbi temetőbe vezetett, ahol pihenésképpen egy romosabb sírra helyeztem a (18-20 éve velem utazó) Pajtásomat, miközben róla, és környezetéről a mobillal lőttem egy képet. Aztán arról a sírról és az opál-fényben derengő, impozáns fűzfa-sziluettről a Pajtással exponáltam. Katt. És ez volt az utolsó fotográfia, amit vele készíthettem. Meghalt. Felébreszthetetlen. Mechanikája nem volt, de szelleme annál inkább… Másnap, a Tate Modern felé közeledve: ismét (és utoljára) felmutattam. Itt szakadt meg közös utazásaink sora…

 

London Croydon Cemetery Pajtásom halála 2020 01 26 Fotó Nagy Zopán

Pajtás Achromat, 6×6-os box (1955–2020). Temetésének helye, ideje: még bizonytalan.


Címke: , , , , , , , ,
2020.04.03 - tiszatáj

KORMÁNYOS ÁKOS AJÁNLÓJA

Ligeti György: Viola Sonata
Brácsa: Daniele Colombo
A borítókép Hans Hofmann festménye

>>>
2020.04.01 - tiszatáj

RÁCZ LAJOS BESZÉLGETÉSE
KONRÁD GYÖRGGYEL 
…a merészebbek fél lábbal kívül voltak a rendszeren, de fél lábbal belül. Nekem viszont az egyik lábam sem volt benn. Úgyhogy amikor a Csoóri Sanyi először próbálkozott a Hitel megalapításával, mondtam neki, ezt soha nem fogjátok megkapni, majd adnak helyette valami kockacukrot. Legalább állítsatok össze egy számot, és azt tegyétek le a Széchenyi Könyvtárban, hogy legyen valami kézzelfogható. Mondtam Sanyinak, hogy a legjobb az volna, ha szamizdatban megcsinálnátok, de erre nem vállalkozott.

>>>
2020.04.01 - tiszatáj

Tisztelt Olvasóink, Szerzőink!

Tekintettel a járványügyi veszélyhelyzetre, a Tiszatáj szerkesztősége úgy döntött, hogy áprilistól a Tiszatáj folyóiratot kizárólag digitálisan teszi elérhetővé az érdeklődők számára. Bízunk benne, hogy a válság elmúltával, amennyiben a folyóirat-támogatások is beindulnak, olvasóink újra nyomtatott formájában is kezükbe vehetik a lapot.

>>>
2020.03.31 - tiszatáj

LAUDÁCIÓ GERGELY ÁGNES TISZATÁJ-DÍJÁHOZ
Gergely Ágnes 1989-ben közölte a Péter-Pál után című versét a Tiszatájban, vagyis 31 éve rendszeres szerzője a lapnak. Több olyan darabot is közölt a folyóiratban, amelyre a szakma is felfigyelt. Legutóbb például a szintén Tiszatáj-díjas Sándor Iván írt 12 pontból álló kommentárt Az utolsó pillanat című költeményéről, amely a folyóirat 2017/10-es számában jelent meg. A vers azért is jelentős esemény a Tiszatáj számára, mert Gergely egyrészt tanúként szólal meg, Nagy Imre nem pusztán metaforikus alak a költeményében… – ORCSIK ROLAND LAUDÁCIÓJA

>>>
2020.03.30 - tiszatáj

Hogy egy olyannyira világgal-foglalkozó költő aktualitásáról beszélünk (hirtelen?), amilyen fokig e kritérium Szabó Lőrincnek legalább három kötetére illhet, vajon az így vizsgált líra megnövéséről az időben, vagy az idők „jelleges változásáról” (globali­zá­ciós és egyéb napjainkat tekintve: romlásáról) szól-e?
Válaszunkat előrevetítve: globálisan sem-sem, beállt korunkat (kinek-kinek tetszé­sére bízzuk, az idő készülődését tekintve huszonvalahány évet, netán tizenegy, tíz stb. évet számol-e így), a már valóban tagadhatatlan, múlandónak nem remélhető jellegeket tekintvén igencsak, igen-igen […]

>>>
2020.03.29 - tiszatáj

TERÉZIA MORA: SZERELMES UFÓK
A tíz elbeszélést felsorakoztató Szerelmes ufók mérföldkőnek tekinthető a leginkább regényeivel (el)ismertté vált Terézia Mora pályáján: novellákkal kezdte pályafutását, s immáron kanonizált szépíróként visszatért alkotói origójának műfajához. Az összehasonlítás apropója így adott, sőt egyenesen kikerülhetetlen. Az eltelt tizenhét év eredménye pedig az írói kibontakozás vonatkozásában – Mora történeteivel és hőseivel ellentétben – egyértelműen optimizmusra ad okot… – HAJNAL ZSOLT KRITIKÁJA

>>>
2020.03.29 - tiszatáj

CORPUS CHRISTI
Határozott cselekmény-és karakterívvel bír ugyan Jan Komasa vallásdrámája, legnagyobb tartalékait azonban impressziókra húzott, epizodikus felépítésű pillanatok jelentik. A Corpus Christi nemcsak szerzői filmes jegyekkel zsonglőrködik kiválóan, univerzális érvényű látlelet hiábavaló megváltásról és közösségi képmutatásról – a lengyel új film egyik aktuális képviselője nemcsak az elmúlt évtized legjobb valláskritikus műveinek sorába illeszkedik, más témákat is pedzeget… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.03.26 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS A NUNKI BAY STARSHIP TAGJAIVAL
A budapesti űrpop zenével foglalkozó Nunki Bay Starship új zenei világba utaztatja hallgatóit, hiszen nemigen találkozhatunk hasonló fúziós zenei műfajjal a környéken. Neo-pop-funk-soul? Legyen multidimenzionális brainpop! A kvartett már fellépett az Akvárium Klubban, az A38 és legutóbb a Trafó House-ban, valamint már néhány fesztiválon is bizonyították, eklektikus hangzásuk érdemes a figyelemre, hiszen irtóra eredeti… – BRESTYÁNSZKY BERNADETT INTERJÚJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő