02.20.
| Kurtág 95: élőben közvetíti a zeneszerző születésnapi koncertjét a Müpa >>>
02.25.
| Duda Éva Társulat: Prizma >>>
02.18.
| Az Erdélyi Magyar Írók Ligája rendezvényei a Magyar Széppróza Napja alkalmából >>>
02.16.
| Homo Ludens Project – Beszélgetés Dr. Beck Zoltánnal, Dr. Kelemen Zoltánnal, Orsós Jánossal >>>
02.15.
| Plakátkiállítás a Visegrádi csoport 30. évfordulója alkalmából >>>
02.15.
| A Magyar Művészeti Akadémia Elfolyó idő c. tárlata a Pesti Vigadóban >>>
02.13.
| Csáth és démonai bemutató a Vígstreamházban >>>
02.11.
| Egy nő filmvetítés ingyenes · Online esemény >>>
02.06.
| Februári új kiállítások, programok, események a Deák17 Galériában >>>
02.06.
| Otthonába költözik a színház! – indulnak a Miskolci Nemzeti Színház online közvetítései >>>
 TiszaLINE Szalon

02.04.
| A Szépírók Társaságának felhívása >>>
12.15.
| Humorban gazdag Ájvonne érkezik a REÖK-be >>>
12.13.
| Trafó – Mi a te ügyed? >>>
12.11.
| Izgalmas kortárs krimi Podmaniczky Szilárd új könyve? >>>
11.18.
| Ezer újkori metszetet tesz digitális közkinccsé az Országos Széchényi Könyvtár >>>
11.13.
| Kürti László és Ross Gillett kapja a Balassi Bálint-emlékkardot >>>
10.30.
| Lemezen adták ki Keith Jarrett legendás müpabeli koncertjét >>>
10.30.
| Hogyan mutatja be egy bevásárlóközpont értékvilágát egy logó? >>>
10.30.
| A művészet, az együttműködés és a kihívásokon felülkerekedő kreativitás ünnepe volt a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál >>>
10.29.
| Asztali beszélgetések… – Sztehlo Gábor, az embermentő >>>

Quan Barry, Báthori Csaba, Becsy András, Csehy Zoltán, Alan Dugan, G. István László, Németh András, Radnai István, Vas Máté versei

Mátyás Győző, Petőcz András prózája

Mítoszok, mesék, testamentumok – Margaret Atwood szövegvilágairól (Benczik Vera, Kérchy Anna, Kovács Fruzsina, Kürtösi Katalin, Martonyi Éva, Sághy Miklós tanulmányai)

>>>

Mindenkit nagy szeretettel várunk a SZTE JGYPK Rajz-Művészettörténet Tanszék hallgatóinak közös ólomüveg-kiállítására
2020. november 4. 17 óra 
Tiszatáj Szalon (Szeged, Roosevelt tér 10-11.)

>>>

Juronics az Álomutazót ajánlja a járvány idejére
2020.03.21 - tiszatáj

A SZEGEDI KORTÁRS BALETT AZ ÖSSZES TURNÉJÁT LEMONDTA

Juronics Tamás komolyan veszi a járványt, családjával kiskundorozsmai otthonukban vészeli át ezeket a heteket. A bezártságot enyhítendő a jó öreg Shakespeare-összest ajánlja, és az Álomutazó felvétele is jó szórakozás lehet a gyermekes családoknak. A Szegedi Kortárs Balett Kossuth-díjas művészeti vezetője elmondta, a társulat az összes külföldi turnéját lemondta.

– Még mielőtt belejelentették volna a koronavírus járvánnyal kapcsolatos első kormányzati intézkedéseket, a Szegedi Kortárs Balett a meghívó féllel hozott közös megegyezés alapján őszre halasztotta a Baltikumba tervezett turnéját. Március 5-én indultunk volna, de Litvániában már korábban megjelent a betegség, és a híreket hallva Pataki András, az együttes igazgatója azonnal lépéseket tett, hogy ne kelljen elutaznunk. Abban bíztunk, legalább a március 16-án kezdődő brüsszeli turnénkra még esetleg el tudunk menni, de a magyar és belga kormány intézkedéseit is figyelembe véve ezt a vendégjátékot is elcsúsztattuk későbbi időpontra. Március 25-én indult volna tizennégy oroszországi várost érintő nagy turnénk, de a súlyos helyzetre való tekintettel természetesen azt is lemondtuk – sorolja a járványhelyzet miatti intézkedéseket Juronics Tamás, a Szegedi Kortárs Balett Kossuth-díjas művészeti vezetője.

– A társulatnak hazai fellépései nem lettek volna mostanában, hiszen a turnék miatt egészen április 17-ig külföldön vendégszerepeltünk volna. Ebben a helyzetben kényszerpihenőre küldtük a táncosokat, próbáltunk példamutatóan viselkedni, azt kértük tőlük, mindenki maradjon otthon. Az a baj, hogy a táncosoknál egy ilyen kényszerűségből vállalt nyugalmi időszak veszélyes lehet. Nem tudnak azonnal újraindulni, ha elmúlik a veszélyhelyzet, mert a testük lelassul. Szinte ugyanúgy formába kell lendülniük, mint a sportolóknak. Lehet persze otthon is csinálni valamit, de az szerintem soha nem tud ugyanolyan értékű lenni, mint az a napi rutin, amit közösen végzünk minden reggel a balett-teremben.

A Szegedi Kortárs Balettnek ebben az évadban május 22-ig voltak tervezett hazai előadásai Szegeden, a Nemzeti Táncszínházban és a veszprémi táncfesztiválon.

– Attól tartok, ezeket az előadásokat már nem tudjuk teljesíteni, ami azt jelenti, hogy ebben a szezonban valószínűleg már nem léphetünk színpadra a társulattal. Az elmaradt előadások későbbi pótlására keresnünk kell a megoldásokat a Szegedi Nemzeti Színházzal és a Nemzeti Táncszínházzal. Most persze én is, mint a legtöbb ember, várakozó állásponton vagyok. Izgatottan figyelem, hogyan alakulnak a dolgok idehaza és külföldön. A családdal bezárkóztunk Kiskundorozsmán, és komolyan vesszük a veszélyhelyzetet – hangsúlyozza Juronics Tamás.

– Az online megjelenés tekintetében gondot jelent számunkra, hogy azoknak a zenéknek, amelyekre a koreográfiáink készültek, jogkötelezettségük van. A produkciókról készült videófelvételeket nem tehetjük közzé szabadon a YouTube-on és más internetes felületeken. A Pergolesi Stabat Materére megálmodott darabunk talán az egyetlen olyan koreográfia, amely hetven évnél régebben elhunyt komponista szerzeményére készült. Ennek ellenére aktív kapcsolatot tartunk közösségi felületeinken, és a Kobak (Kortárs Balett Klub) elnevezésű Facebook-csoportunkban a nézőinkkel, rajongóinkkal. Ebben az évadban nagyon sokat dolgoztam Szegeden kívül is. A Thália Színházban az Egy csók és más semmi című Eisemann-darabot rendeztem, majd Mozart operáját, a Szöktetés a szerájból-t állítottam színpadra előbb Debrecenben, majd Győrben is, utána pedig volt egy másik hosszabb budapesti munkám is, így öröm számomra, hogy újra hosszabb ideig a családommal lehetek. Igaz, hogy a házunkhoz vagyunk kötve, de nagyon élvezem. Végre a kislányommal is együtt lehetek, aki a nyáron lesz négyéves, és ez az első éve az óvodában, amit nagyon szeret. Az elmúlt napokban itthon örültünk a jó időnek, napsütésnek, élveztük a kert adta lehetőségeket.

Arra a kérdésre, milyen olvasni- és néznivalót ajánlana a közönségnek a bezártság heteire, Juronics Tamás meglepő választ adott.

– A reménybeli nyári szabadtéri bemutatóra készülve most épp Shakespeare Sok hűhó semmiért című darabját olvasom. Szerintem a drámákat nem mindig csak színházban érdemes megnézni, elő lehet venni a Shakespeare-összest is, és ilyenkor el is lehet olvasni. Annak is van izgalma, hogy olvasás közben az ember fejében játszódik le a mű. Kicsit olyan, mintha a saját filmem forogna. Különben nem vagyok nagy tévérajongó, online sem szoktam nézni semmit. Nincs Netflixem és HBO GO szolgáltatásom sem, így a sorozatokat sem követem. A szórakoztatóiparnak ez a része nem izgat, moziba sem járok. A gyermekes családoknak a kényszerűen otthon töltött hetekre bátran ajánlom az Álomutazó című mesemusicalünket, melynek teljes felvétele megtalálható az egyik hazai videómegosztón. 2017-ben volt a bemutatója, a következő évben is nagy sikerrel játszottuk. Csodálatos, nagyszabású, látványos és nagyon szórakoztató darab, magyar alkotógárdától, sok hazai sztárral a főszerepekben. Remélem, az élő előadás varázsa a televízión keresztül is átjön.

Hollósi Zsolt

 

 


Címke: , , , , ,
2021.03.04 - tiszatáj

MARKÓ BÉLA: AMIT AZ ÖRDÖG JÓVÁHAGY. SZONETTEK
A keresés kényszere – talán ezzel írható le az az erő, ami ott munkál a kötet egésze mögött. Mi lakozik a festékrétegek alatt? Mit rejthet egy sötét folt a vásznon, mit lepleznek a ruhák redői, mit vet ki a partra a tenger? Hol vannak, hová vezetnek az alkotáson hagyott nyomok – legyen szó festményről, épületről, versről, a teremtett világról? Ahogy a szonettek beszélője a festmények vonalaiban, foltjaiban próbál „egy-egy üzenetre lelni” (47), úgy keresi a soráthajlásokban, a szabályos és szabálytalan szonettrészletekben az olvasó is az értelmezés kapaszkodóit… – VARGA BETTI KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.03.03 - tiszatáj

GYÖRGY PÉTER: FAUSTUS AFRIKÁBAN. SZERZŐDÉS A VALÓSÁGGAL
György Péter Faustus Afrikában című könyvének, mely időben és térben széles kulturális horizonton vizsgálja a művészet és a valóság viszonyát, alapvető tézise, hogy a hatalmi, politikai viszonyok döntően befolyásolják, milyen művészi „szerződések” köthetők a valósággal egy adott korban, és ebből következően ezek a paktumok azt is nagymértékben meghatározzák, hogy miképpen közvetíti, vagy talán helyesebben: hozza létre számunkra a művészet a valóságot… – SÁGHY MIKLÓS KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.03.02 - tiszatáj

POÓS ZOLTÁN: ROCK & ROLL ÁRUHÁZ – EZ A DIVAT, 1957–2000
A divat nemcsak az individualitás kifejezésének ad lehetőséget, hanem a közösségi létezésnek is. Ott képes működni, ahol megvalósul a szabadság társadalmi struktúrája és emberi közösségek jönnek létre. Ehhez pedig rugalmas társadalmi és gazdasági feltételek szükségesek. Az ötvenes és hatvanas évek Magyarországára az előbb felsorolt körülmények kevéssé voltak jellemzők. Ugyanakkor a divat igénye volt az egyik legnagyobb ösztönzője a rendszer demokratizálódásának… – HERCEG LILLA KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.03.01 - tiszatáj

JIM THOMPSON: 1280 FŐ
Unalmasnak, sőt, ostobának látszó, valójában simulékony, jéghidegen könyörtelen, ravasz gonosztevő: ismerős karaktertípus az oklahomai író több, mint 30 évet felölelő ouvre-jában, Daniel Woodrell (Winter’s Bone) cseppet sem véletlenül jegyzi meg a reprint 2011-es előszavában, hogy Thompson legalább kétszer építette fel ugyanazt a figurát. És valóban, az 1280 fő az 1952-es, gyakran csúcsműként aposztrofált A bennem élő gyilkos […] párdarabja, összekötő motívumuk egy seriffuniformisba bújt pszichopata bomló elméjének mélyanalízisével kecsegtet – nem véletlenül hivatkoznak a skizofréniát, halált, átverést dőlt betűkkel hangsúlyozó szerzőre Stephen Kingtől Jo Nesbóig… SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.02.28 - tiszatáj

BORSIK MIKLÓS: ÁTOKNAPTÁR
Borsik Miklós Átoknaptár című debütáló munkája ennél jobb időzítéssel nehezen tudott volna megjelenni. Lírájának ismerős és közeli tapasztalatainkat kényelmetlen, groteszk fénytörésekbe állító mozzanatai ugyanis most, 2021 elején olvasva akarva-akaratlanul visszatükröznek valamit a minket körülvevő világ aktuális kizökkentségéből, a bizonytalanság és az abból fakadó feszültségek természetéből. Elég csupán egy kicsit figyelmesebben körülnéznem a magam környezetében, hogy hasonlóképp tűnjön fel előttem is minden, mint Borsik vonaton ülő versbeszélője előtt… – TOKAI TAMÁS KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.02.27 - tiszatáj

BENEDEK MIKLÓS: MIKÖZBEN HALKAN
Pontos képet sosem fest, csupán a precíz körvonalakkal érzékeltet. A lírai alanyok egészen aprónak látszanak ebben a kötetben, míg az őket körbevevő környezet, társas kapcsolatok, primitív viszonyulások hangsúlyossá válnak. A mondatvégi írásjelek (kivételt képez a pont és néhol a kérdőjel) teljes elhagyása sűrített formát eredményez, mégis ennek ellenére minden egyes szabadvers kifejtve, hosszabb szövegfolyamként is megállná a helyét… – WERNER NIKOLETT KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.02.26 - tiszatáj

LEGÉNDY JÁCINT: FÖLDALATTI OLTÁR
Látványos és sokatmondó a kötet borítója, amelyen a szer­ző félmeztelen, alvó portréja látható kékes derengésben, amely nagyon illeszkedik a tematikához. A sejtelmes portré a kitárulkozás és a zártság aktusaként egyszerre jeleníti meg az underground individuum önmagát felvállaló, kifejező testnyelvét, ugyanakkor a modellnek a nézők felé tanúsított közömbös passzivitását, a nyugalom, a békés önmegadás magatartását. Az oldalmargókon végigfuttatott illusztrációk, amelyek a költő saját kollázsaiból készültek, már önmagukért beszélve idézik meg a ’80-as évek újhullámának hangulatát, mintegy annak oltárképeiként… – HORVÁTH ÉVA KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.02.24 - tiszatáj

TÉREY JÁNOS: NAGY TERVEKKEL JÖTTEM ROSMERSHOLMBA
Térey János egész lírai életművét áthatja a nagyság igénye. Már az első kötetekben feltűnő volt a beszélő erőteljes hangja, a megszólalás provokatív élessége, a sokat emlegetett természetes arrogancia. A nagyság itt leginkább a gyengeség (és gyengédség) hiányában, a kíméletlen határozottságban, illetve a nyelvi eredetiségben, elevenségben, pezsgésben érvényesült… – GÖRFÖL BALÁZS KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Normal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő