05.22.
| Táncold körbe Magyarországot online! >>>
06.18.
| Világszerte elérhető lesz a Müpa Wagner-fesztiválja >>>
05.14.
| Ezen a héten a Hóhérokat adja a Miskolci Nemzeti Színház! >>>
05.15.
| Új MADOKE-akció >>>
05.08.
| Vírushelyzet vs. szerzői jog >>>
06.12.
| A Quasimodo költőverseny fesztivállá növi ki magát. >>>
05.11.
| 25 éves a Söndörgő >>>
05.07.
| Online közvetítik a Prágai Tavasz fesztivált >>>
05.04.
| OSZK – Trianon 100 – Történelmünk tragikus sorsú művészeti alkotásai >>>
04.28.
| Alternatív valóság közösségi filmezéssel >>>
NAPI TANDORI

05.22.
| Online tárlaton láthatók a szegedi Táblaképfestészeti Biennálé alkotásai >>>
05.21.
| Könyvtárak az álhírek ellen a koronavírus-járvány idején is >>>
05.18.
| Elindult a Cinego >>>
05.13.
| Négyszázezer forint összdíjazású irodalmi pályázatot hirdet az idei PesText >>>
05.12.
| Nádasy Erika kapta idén a Déryné díjat! >>>
05.05.
| Elstartolt az 1749.hu >>>
05.04.
| Értéket ment és munkahelyeket teremt a Népi Építészeti Program >>>
04.28.
| Zene otthonmaradáshoz – Lounge remix album a Kerekes Bandtől >>>
04.24.
| Dalközpontú urbánus album Subicz Gábortól és zenekarától >>>
04.22.
| Nádasdy Ádám Aegon-díjas >>>

Aczél Géza, Samuel Martin Eno Belinga, Gömöri György, Julesz János, Rékai Anett, Vajsenbek Péter versei

Bene Zoltán, Kovács Katalin, Nyerges Gábor Ádám prózája

Bartha-Kovács Katalin, Éles Árpád, Nagy Fruzsina tanulmánya

Bakonyi István, Baráth Tibor, Kabdebó Lóránt, Lukács Barbara, Sántha József, Széchenyi Ágnes kritikája

>>>

Hegedűművész, énekesnő, zeneszerző Szirtes Edina Mókus, aki a komolyzenét tartja anyanyelvének, miközben improvizálva keveri a különböző stílusokat és műfajokat. A Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karán diplomázó alkotótól azt is megkérdeztük, mit csinál, amikor nem a zenél? – ÚJSZÁSZI ILONA INTERJÚJA

>>>

Juronics az Álomutazót ajánlja a járvány idejére
2020.03.21 - tiszatáj

A SZEGEDI KORTÁRS BALETT AZ ÖSSZES TURNÉJÁT LEMONDTA

Juronics Tamás komolyan veszi a járványt, családjával kiskundorozsmai otthonukban vészeli át ezeket a heteket. A bezártságot enyhítendő a jó öreg Shakespeare-összest ajánlja, és az Álomutazó felvétele is jó szórakozás lehet a gyermekes családoknak. A Szegedi Kortárs Balett Kossuth-díjas művészeti vezetője elmondta, a társulat az összes külföldi turnéját lemondta.

– Még mielőtt belejelentették volna a koronavírus járvánnyal kapcsolatos első kormányzati intézkedéseket, a Szegedi Kortárs Balett a meghívó féllel hozott közös megegyezés alapján őszre halasztotta a Baltikumba tervezett turnéját. Március 5-én indultunk volna, de Litvániában már korábban megjelent a betegség, és a híreket hallva Pataki András, az együttes igazgatója azonnal lépéseket tett, hogy ne kelljen elutaznunk. Abban bíztunk, legalább a március 16-án kezdődő brüsszeli turnénkra még esetleg el tudunk menni, de a magyar és belga kormány intézkedéseit is figyelembe véve ezt a vendégjátékot is elcsúsztattuk későbbi időpontra. Március 25-én indult volna tizennégy oroszországi várost érintő nagy turnénk, de a súlyos helyzetre való tekintettel természetesen azt is lemondtuk – sorolja a járványhelyzet miatti intézkedéseket Juronics Tamás, a Szegedi Kortárs Balett Kossuth-díjas művészeti vezetője.

– A társulatnak hazai fellépései nem lettek volna mostanában, hiszen a turnék miatt egészen április 17-ig külföldön vendégszerepeltünk volna. Ebben a helyzetben kényszerpihenőre küldtük a táncosokat, próbáltunk példamutatóan viselkedni, azt kértük tőlük, mindenki maradjon otthon. Az a baj, hogy a táncosoknál egy ilyen kényszerűségből vállalt nyugalmi időszak veszélyes lehet. Nem tudnak azonnal újraindulni, ha elmúlik a veszélyhelyzet, mert a testük lelassul. Szinte ugyanúgy formába kell lendülniük, mint a sportolóknak. Lehet persze otthon is csinálni valamit, de az szerintem soha nem tud ugyanolyan értékű lenni, mint az a napi rutin, amit közösen végzünk minden reggel a balett-teremben.

A Szegedi Kortárs Balettnek ebben az évadban május 22-ig voltak tervezett hazai előadásai Szegeden, a Nemzeti Táncszínházban és a veszprémi táncfesztiválon.

– Attól tartok, ezeket az előadásokat már nem tudjuk teljesíteni, ami azt jelenti, hogy ebben a szezonban valószínűleg már nem léphetünk színpadra a társulattal. Az elmaradt előadások későbbi pótlására keresnünk kell a megoldásokat a Szegedi Nemzeti Színházzal és a Nemzeti Táncszínházzal. Most persze én is, mint a legtöbb ember, várakozó állásponton vagyok. Izgatottan figyelem, hogyan alakulnak a dolgok idehaza és külföldön. A családdal bezárkóztunk Kiskundorozsmán, és komolyan vesszük a veszélyhelyzetet – hangsúlyozza Juronics Tamás.

– Az online megjelenés tekintetében gondot jelent számunkra, hogy azoknak a zenéknek, amelyekre a koreográfiáink készültek, jogkötelezettségük van. A produkciókról készült videófelvételeket nem tehetjük közzé szabadon a YouTube-on és más internetes felületeken. A Pergolesi Stabat Materére megálmodott darabunk talán az egyetlen olyan koreográfia, amely hetven évnél régebben elhunyt komponista szerzeményére készült. Ennek ellenére aktív kapcsolatot tartunk közösségi felületeinken, és a Kobak (Kortárs Balett Klub) elnevezésű Facebook-csoportunkban a nézőinkkel, rajongóinkkal. Ebben az évadban nagyon sokat dolgoztam Szegeden kívül is. A Thália Színházban az Egy csók és más semmi című Eisemann-darabot rendeztem, majd Mozart operáját, a Szöktetés a szerájból-t állítottam színpadra előbb Debrecenben, majd Győrben is, utána pedig volt egy másik hosszabb budapesti munkám is, így öröm számomra, hogy újra hosszabb ideig a családommal lehetek. Igaz, hogy a házunkhoz vagyunk kötve, de nagyon élvezem. Végre a kislányommal is együtt lehetek, aki a nyáron lesz négyéves, és ez az első éve az óvodában, amit nagyon szeret. Az elmúlt napokban itthon örültünk a jó időnek, napsütésnek, élveztük a kert adta lehetőségeket.

Arra a kérdésre, milyen olvasni- és néznivalót ajánlana a közönségnek a bezártság heteire, Juronics Tamás meglepő választ adott.

– A reménybeli nyári szabadtéri bemutatóra készülve most épp Shakespeare Sok hűhó semmiért című darabját olvasom. Szerintem a drámákat nem mindig csak színházban érdemes megnézni, elő lehet venni a Shakespeare-összest is, és ilyenkor el is lehet olvasni. Annak is van izgalma, hogy olvasás közben az ember fejében játszódik le a mű. Kicsit olyan, mintha a saját filmem forogna. Különben nem vagyok nagy tévérajongó, online sem szoktam nézni semmit. Nincs Netflixem és HBO GO szolgáltatásom sem, így a sorozatokat sem követem. A szórakoztatóiparnak ez a része nem izgat, moziba sem járok. A gyermekes családoknak a kényszerűen otthon töltött hetekre bátran ajánlom az Álomutazó című mesemusicalünket, melynek teljes felvétele megtalálható az egyik hazai videómegosztón. 2017-ben volt a bemutatója, a következő évben is nagy sikerrel játszottuk. Csodálatos, nagyszabású, látványos és nagyon szórakoztató darab, magyar alkotógárdától, sok hazai sztárral a főszerepekben. Remélem, az élő előadás varázsa a televízión keresztül is átjön.

Hollósi Zsolt

 

 


Címke: , , , , ,
2020.05.25 - tiszatáj

AZ ELSŐ ÁRULÓ

Radikális baloldaliként indult, Pasolini barátjaként tartották számon az idén 81 éves Marco Bellocchiót, jóllehet tavalyi maffiadrámája végképp nem bír semmilyen újító, pláne felforgató szándékkal: Az első áruló olykor csúnya kilengésekkel, de összességében biztos kézzel felépített biopic, amelynek esélye sincs, sőt, talán soha nem is akart a legnagyobbak közé emelkedni… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.05.23 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS BOZÓKY FELÍCIA AKA I AM SOYUZZAL
Az I Am Soyuzt hallgatva úgy érzed magad, mintha belekerültél volna egy álomba, ahol minden megtörténhet. Bozóky Felícia különböző emberi érzelmekkel apellál és közelebb hozza, érthetőbbé teszi őket számunkra. A jelenleg is orvosként praktizáló, sürgősségi osztályon dolgozó singer-songwriter mesél nekünk… – BRESTYÁNSZKI BERNADETT INTERJÚJA

>>>
2020.05.23 - tiszatáj

Hegedűművész, énekesnő, zeneszerző Szirtes Edina Mókus, aki a komolyzenét tartja anyanyelvének, miközben improvizálva keveri a különböző stílusokat és műfajokat. A Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karán diplomázó alkotótól azt is megkérdeztük, mit csinál, amikor nem a zenél? – ÚJSZÁSZI ILONA INTERJÚJA

>>>
2020.05.23 - tiszatáj

GERGELY ÁGNES: A SZOMJÚSÁG ÁRA. KÉT REGÉNY
Gergely Ágnes lírája, tárcái, memoárja és regényei szorosan összetartoznak, írásainak mélyrétegeiben beforratlan, újra meg újra feltépett sebek sejlenek fel. Regényei szereplőinek az életét egyéni és kollektív traumák, a személyiséget eltörölni próbáló hatalmi rendszerek alakítják. „Mi is megtapasztaltuk a már elfelejtett szavak – mint éhség, szomjúság és hazátlanság – elemi jelentését” – írja Pilinszky János. Gergely Ágnes azt tárja elénk, mi lett ennek a gyötrelmesen megtapasztalt, majd elfelejteni próbált elemi szomjúságnak az ára… – POLGÁR ANIKÓ KRITIKÁJA

>>>
2020.05.18 - tiszatáj

KRUSOVSZKY DÉNESSEL BENCSIK ORSOLYA BESZÉLGET
Vannak írók, akik a különböző műfajok és műnemek között az átfedéseket keresik, abból építkeznek, és olyan írók is, akikre azt szoktuk mondani, hogy „folyton ugyanazt a szöveget írják”. Én azt hiszem, hogy egyik sem vagyok, és az, hogy különböző műfajokban is dolgozom, éppen amiatt van, hogy a különbözőségük érdekel. Egyébként azt szoktam mondani, mert ez tényleg így van, hogy engem az irodalom egésze izgat. Már kamasz koromban is volt bennem egy ilyen éhség, hogy kipróbáljam a verset, a prózát, az esszét, a levelet, a naplót, a műfordítást, a kritikát és mindent, ami csak az irodalom része […]

>>>
2020.05.17 - tiszatáj

„Villányi László korokat, érzéslehetőségeket, letöréseket, vígságokat, pontos képeket és képzelgéseket ad, ámulatos a változatossága… Egyre olvasom, egyre jobban csodálom. Villányi a mindenkori élvonalak egyik írója, érzelmi felhangjai-lényege révén nem is olyan bő – másképp, persze, tágas – társaságban.” – írta Tandori Dezső… – JANÁKY MARIANNA SOROZATA

>>>
2020.05.16 - tiszatáj

CAPONE
5 év karrierpokol után új filmmel jelentkezett Az erő krónikájával hirtelen felkapottá, majd gyorsan kegyvesztetté vált Josh Trank. Szerzői kommentárokkal dúsított anti-gengsztermozijában végig ott lüktet fiaskójának összes zöngéje: drogmámoros, alkoholgőzben pácolt, kreatív nézeteltérésekkel, végül idegösszeomlással dúsított rendezőpályáját a szesztilalom legismertebb gengszterének hattyúdalával állítja párhuzamba… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.05.13 - tiszatáj

RESET – AZ IRODALOM MOST IS ÖSSZEKÖT Mi történik akkor, ha megnyomjuk a reset gombot és a rendszer leáll, újraindul? Mi történik a társadalommal, a mindennapokkal, a kapcsolatokkal, a világ megszokott működésével? Az idén, második alkalommal szeptemberre tervezett PesText Nemzetközi […]

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő