12.18.
| Figyelem és irgalmasság – Iványi Gábor és Liszkai Tamás >>>
12.07.
| Edda Művek, Prognózis, Ámen és Sziámi albumokkal zárul a Lemezjátszó Classic >>>
12.07
| Egy nő – Művész Távmozi (online premier) >>>
12.03.
| Civilként az állam működési hézagaiban – L. Ritók Nóra előadása >>>
12.01.
| ArteKino 2020 – Nézz egy hónapig ingyen európai fesztiválfilmeket! >>>
11.27.
| A Szépírók Társasága XVI. fesztiválja >>>
11.26.
| Indul az e-Trafó online programsorozat >>>
11.26.
| Asztali beszélgetések… – Tompa Andrea és Szabó B. András disputája >>>
11.25.
| Olasz világsztárral, „operapástétommal” és adventi koncerttel folytatódik a Müpa Home műsora >>>
11.25.
| Sajtó és ideológia a hatvanas években >>>
NAPI TANDORI

11.18.
| Ezer újkori metszetet tesz digitális közkinccsé az Országos Széchényi Könyvtár >>>
11.13.
| Kürti László és Ross Gillett kapja a Balassi Bálint-emlékkardot >>>
10.30.
| Lemezen adták ki Keith Jarrett legendás müpabeli koncertjét >>>
10.30.
| Hogyan mutatja be egy bevásárlóközpont értékvilágát egy logó? >>>
10.30.
| A művészet, az együttműködés és a kihívásokon felülkerekedő kreativitás ünnepe volt a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál >>>
10.29.
| Asztali beszélgetések… – Sztehlo Gábor, az embermentő >>>
10.17.
| Swimathon Pécs 2020 >>>
10.15.
| Embertani érdekességek a Határtalan Régészet őszi számában >>>
10.09.
| Sziveri János költőre emlékeztek a Kertész Imre Intézetben >>>
10.05.
| Elhunyt Böndör Pál költő, dramaturg >>>

Farkas Arnold Levente, Kiss László, Szabó Réka Dorottya, Tóth Kinga versei

Fischer Egmont, Pál Sándor Attila, Schillinger Gyöngyvér prózája

FINIS (Böndör Pál 1947–2020)

Figyelem-projekt (Tanulmányok a figyelemről)
Gyimesi Tímea, Fogarasi György, Horváth Márta, Kondor Attila, Mikola Gyöngyi, Szabó Erzsébet, Szmeskó Gábor írásai

>>>

Mindenkit nagy szeretettel várunk a SZTE JGYPK Rajz-Művészettörténet Tanszék hallgatóinak közös ólomüveg-kiállítására
2020. november 4. 17 óra 
Tiszatáj Szalon (Szeged, Roosevelt tér 10-11.)

>>>

A vágy három arca
2020.02.27 - tiszatáj

TURNÉRA INDUL
A PREMIER UTÁN
A SZEGEDI KORTÁRS BALETT

A Szegedi Kortárs Balett a Vágy címmel pénteken mutatja be háromrészes  estjét a kisszínházban. Juronics Tamás Bernarda Alba háza, Enrico Morelli Coppélia és Roberto Galvan Koncert tangóharmonikára és zenekarra című koreográfiáját a Budapest Táncfesztiválon is előadja a társulat, mely azután másfél hónapos külföldi turnésorozatra indul.

A pénteki premier előtt sajtótájékoztatóval egybekötött főpróbát tartott a Szegedi Kortárs Balett csütörtökön a kisszínházban, ahol Juronics Tamás, az együttes Kossuth-díjas művészeti vezetője elmondta: az évad második bemutatójára készülnek. Közel negyvenszer, nagy sikerrel játszották az elmúlt hónapokban a Hamupipőkét Szegeden, majd Müpában is, most pedig három egyfelvonásos koreográfiát fűztek táncestté. Vegyesbolt jelleggel – fogalmazott némi iróniával Juronics –, azaz van benne újdonság és régiség is. Az est „gyűjtőcíme”: Vágy. Ennek megjelenítésére leginkább a táncművészet alkalmas, hiszen a legtöbb koreográfia ezt a témakört járja körül, és ez a motívum különböző módon ugyan, de jelen van ezekben a darabokban is – ezért eredetileg A vágy három arca volt az est munkacíme.

Az első darabbal, Juronics Tamás koreográfiájával, a Bernarda Alba házával pár évvel ezelőtt már találkozhatott a közönség, de nem játszották túl sokszor, ezért nem szerették volna, ha eltűnik a repertoárról. Federico García Lorca jól ismert, fülledt, andalúz történetében Juronics Tamás a bezártságból, a merev, zárt világból adódó frusztrációt akarta megmutatni. Lorca mentora, mestere Manuel de Falla népszerű kompozícióját, az El amor brujo-t használta fel a koreográfiához.

A Szegedi Kortárs Balett idei évadának a mese a mottója, ezért is est második része egy felnőtt mese, egy komoly pszichoanalitikus történet, a Coppélia. Az új, 45 perces darabot Enrico Morelli koreografálta a társulat felkérésre. Szabadon kezelte a témát, nem a klasszikus balettverziót szerették volna megmutatni, azaz nem a cselekményre helyezték a fő hangsúlyt, hanem a furcsa, vágyakozó szerelem sajátos értelmezésére.

 

Juronics Tamás elmondta, Enrico Morellinek ez immár a negyedik darabja a társulattal, mindegyik korábbi művét szerették, szép sikereket értek el velük fesztiválokon is. Szeretnek vele dolgozni, szinte már házi koreográfusa az együttesnek. Észak-Olaszországból utazott Szegedre próbálni, de még jóval a koronavírus járvány ottani kirobbanása előtt. Így most tart is tőle egy kicsit, hogy majd haza kell térnie mielőtt Drezdába indul tovább a következő munkára.

– Köszönöm a meghívást, számomra mindig nagy öröm Szegeden dolgozni. Sarkított korban élünk mostanában, amikor szembe kell néznünk a félelmeinkkel. Különös tekintettel a gyermekkori félelmeinkre – fogalmazott Enrico Morelli, aki szerint az egyedüllét félelme szinte horrorisztikus érzést kelt bennünk. – A Coppéliából ez volt az első érzés, ami megmaradt bennem. Ezt erősíti fel a Homokember című E. T. A. Hoffmann-mese is, ami alapján a balett született. Ez volt a kiindulópontom, majd elkanyarodtam az egymás kereséséhez, a szerelem kereséséhez. Ez a keresés egy princípium az ember életében, mert a szerelem értelemmel tölti meg az életünket. Az emberi törékenységet is szerettem volna megmutatni. Azt mondtam a táncosoknak, próbáljuk megjeleníteni, hogy az ember olyan törékeny tud lenni belülről, mint egy porcelán bábú. Ugyanolyan érzékenységgel kellene egymással is bánnunk, mint ahogyan egy élettelen törékeny porcelán bábúval tesszük.

Morelli koreográfiája nem követi lépésről-lépésre az ismert Coppélia-mesét, inkább a többi darabjához hasonlóan most is apró történeteket, motívumokat mutat meg, amivel a sztori lényegének kiemelése volt a célja.

 

 

Az est harmadik része, Roberto Galvan koreográfiája is felújítás: az Astor Piazzola darabjára komponált Koncert tangóharmonikára és zenekarra című táncjátékot 1992-ben mutatta be az akkor még Imre Zoltán vezetésével működő Szegedi Balett. A produkcióban, mely a tangó születésének és működésének motívumait villantja fel, egykor fiatal táncosként részt vett Juronics Tamás és Pataki András is. Most úgy emlékeztek, ez a darab mérföldkő volt a társulat életében, a közös munka új utat nyitott számukra, az argentin koreográfusra egyfajta mesterként tekintettek. 1993-ban hozták létre a Szegedi Kortárs Balettet, melynek Galvan visszatérő vendégalkotója lett. Pataki András balettigazgató szerint huszonnyolc évvel ezelőtt kevesen ismerték még a tangót Szegeden, manapság már sokkal többen táncolják is, ezért érdekes lesz megfigyelni, hogyan reflektál majd a felújított előadásra a mai közönség.

Pataki András azt is elmondta, a pénteki szegedi bemutató után a Budapest Táncfesztiválon, a Nemzeti Táncszínházban játsszák majd a Vágy-estet, utána március 5-én újabb turnéra indulnak. Ez az évad a vendégszereplések évada is, hiszen tavaly októberben Mexikóban aratott nagy sikert az együttes, most pedig a Baltikumba készülnek, három előadást tartanak, Vilniusban és Rigában is fellépnek a Carmina Buranával és a Don Juannal. A kultúrpolitikai huzavonák idején még inkább arra koncentrálnak, hogy bizonyítsanak itthon és külföldön is. A balti turné után immár harmadik alkalommal Brüsszelbe készülnek, ott is műsoron lesz a Carmina Burana. A belga turné után Oroszországba indulnak, ahol 14 várost érintő vendégfellépés-sorozat vár rájuk. Habarovszkban és Vlagyivosztokban kezdenek, majd onnan jönnek visszafelé nyugatra egészen Volgográdig. Soha sem jártak ezen a területen, a szervezést kicsit beárnyékolja a koronavírus miatti frász, de folyamatosan figyelik és értékelik a helyzetet.

A másfél hónapos turnésorozat után Joseph Tmim tart mesterkurzust a társulatnak, mely fellép majd a veszprémi Tánc Fesztiválján is: a Bernarda Alba házával május 20-án nyitják a seregszemlét.

H. Zs.

 

 


Címke: , , ,
2020.12.04 - tiszatáj

GONDOLATOK BARTHA ÁGNES ZOMÁNC-ÖTVÖS-ÉKSZER MŰVÉSZETÉRŐL
A görögök a mű megvalósításának folyamatát is szellemi teljesítménynek tartották, Ferenczy Noémi szerint pedig: „minden mű visszaadja, sugározza azt az érzést, amivel csinálódott.” Nos, Bartha Ágnes munkáiban épp ez az alkotói extázis manifesztálódik. Az önfeledt játék, az anyagok sikeres megszelídítésének öröme ott ragyog minden munkáján. Ám az alkotó tudja: kiváló mesterségbeli tudás kell ahhoz, hogy az álom, a gondolat az anyagban megszólaljon… – PACSIKA EMÍLIA ÍRÁSA

Tovább olvasom >>>
2020.12.04 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS NEMES Z. MÁRIÓVAL
A poszthumanizmus változatai, Barokk Femina, Ektoplazma. Három kötet, amely részben vagy egészben Nemes Z. Márió nevéhez kötődik. E megjelenések kapcsán a költővel a poszthumanizmusról, nyelvről, képzőművészetről és a megjelent kötetiről beszélgettünk… – BORBÍRÓ ALETTA INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
2020.12.03 - tiszatáj

A HAZUGSÁG SZÍNE
Lételméleti problémák boncolgatására tökéletesen alkalmas a tágabb értelemben vett bűnügyi zsáner. Hosszú irodalmi tradíciókra visszatekintő történelme során a műfaj több módosuláson esett át Chandler hard boiled-regényeitől és Simenon erkölcsfilozófiai fejtegetésétől Thompson pszichotikus antihősöket mozgató ponyvanoirjain át a grandiózusan perverz Ellroy-tablókig… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2020.12.01 - tiszatáj

KUTASI TÜNDE SZOBRÁSZMŰVÉSZ MŰHELYSZÖKEVÉNYEK CÍMŰ KIÁLLÍTÁSÁHOZ
A bronz beavatott suttogása átszivárog a lélegzet-nyomok és időgyomok ágyásain, s belehelyezkedik a komponált idő-töredékek (helyspecifikus) zeg-zugaiba… Egy-egy sarok magába fordul, az ívek, a hasítékok, az éles gondolatok lecsendesednek… – Elmélkedik a leíró, miközben a művésznő portfólióját lapozva, belső lépéseket téve, kronológiát elvetve halad, így tekintve át az eddigi életmű kiemelt alkotásait… – NAGY ZOPÁN MEGNYITÓJA

Tovább olvasom >>>
2020.12.01 - tiszatáj

Farkas Arnold Levente, Kiss László, Szabó Réka Dorottya, Tóth Kinga versei

Fischer Egmont, Pál Sándor Attila, Schillinger Gyöngyvér prózája

FINIS (Böndör Pál 1947–2020)

Figyelem-projekt (Tanulmányok a figyelemről)
Gyimesi Tímea, Fogarasi György, Horváth Márta, Kondor Attila, Mikola Gyöngyi, Szabó Erzsébet, Szmeskó Gábor írásai

Tovább olvasom >>>
2020.12.01 - tiszatáj

SZÖVEGDISZKÓ – SZÖVEGKLIPEK
A Tiszatáj online és a Homo Ludens Project bemutatja: A Szövegdiszkó egy színházi előadássorozat, pontosabban egy színházi performansz, amelyben az irodalom, az intermédiaművészet, a zene és a film műfaja keveredik. Fúzió, ahogyan ezt említeni szokták, akár ezen lap hasábjain is. Viszont a tél a hópelyhek és jégvirág helyett a karantént hozta el. Újra. Ismét bezártság, ismét korlátozások. Nem állunk le, mondogattuk egymás között, és lett kamera, lett kiaknázatlanná vált színházterem, és lettek lelkes alkotók […]

Tovább olvasom >>>
2020.11.29 - tiszatáj

VIDA CERKVENIK BREN: WHY DON’T WE DO IT IN THE ROAD
Van, aki tanítja, van, aki tudja, és van, aki csinálja: a 2019 tavaszán megjelent, Why dont’ we do it in the road: A personal guide to outdoor interactive theatre szándéka szerint mindezen halmazokat kívánja megszólítani. És hatékonyan teszi is: a szerző Vida Cerkvenik Bren a 2006-ban született neves szlovén előadó-művészeti csoport, a Kud Ljud alapítója és alkotója. A szabadtéri akciókban utazó csapat mindegyik projektje a negyedik fal lebontásán munkálkodó érdemi megmozdulás… – JÁSZAY TAMÁS KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2020.11.28 - tiszatáj

PÁNCZÉL ANDRÁS INTERJÚJA TURCZI ISTVÁNNAL AZ IRODALMI TEHETSÉGGONDOZÁSRÓL
A Műhelyinterjú sorozatban magyar irodalmi tehetséggondozó műhelyek vezetőivel beszélget Pánczél András az általuk végzett munkáról, céljaikról, eredményeiről. A sorozat rálátást biztosít a tehetségazonosítás és a tehetséggondozás folyamatában részt vevő személyek és szervezetek munkájára. Bemutatja azt az egymástól leginkább függetlenül, jórészt civilek által működtetett tehetséggondozó rendszert, mely hozzájárul az irodalmárok pályakezdéséhez.

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Normal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő