07.15.
| Capa Központ – MIAU! >>>
07.16.
| Kossuth Kiadó – A karanténnapok hordaléka… >>>
08.23.
| Költözik a budapesti Fülesbagoly Tehetségkutató >>>
08.21.
| Lesz 32. Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja >>>
08.20.
| Három új kiállítással készül a nyitásra a Ludwig Múzeum >>>
08.15.
| Beethoven-esttel készül a Szegedi Szimfonikus Zenekar a Szabadtérire >>>
08.01.
| Duda Éva Társulat SUMMER INTENSIVE 2020 >>>
07.24.
| Már próbál a Dóm téri „Akárki” Zsótér Sándorral és Hegedűs D. Gézával >>>
07.17.
| Vissza a moziba! címmel rendez országos fesztivált a Cirko Film >>>
07.11.
| Western-klasszikusok mozivásznon Ennio Morricone emlékére >>>
NAPI TANDORI

07.09.
| Art is Business Díj 2020 – Ismét keresik a művészeti és üzleti szféra kiemelkedő együttműködőit >>>
07.03.
| Ők lettek az idei Táblaképfestészeti Biennálé legjobbjai >>>
07.01.
| MÓRA RENGETEG – A zöld Móra >>>
06.29.
| HOVA TOVÁBB? – 20. ARC közérzeti pályázat >>>
06.24.
| Fellendíti Szeged turizmusát a járvány után a Szabadtéri >>>
06.20.
| Megújult a magyar irodalom fordításának pályázati rendszere >>>
06.18.
| PesText – Tarol a Reset! >>>
06.09.
| Mégis lesz Szabadtéri Játékok a Dóm téren >>>
06.05.
| Életre kel az árvíz előtti szegedi belváros >>>
06.05.
| A FISZ új kötetei >>>

Drubina Orsolya, Eszteró István, Fellinger Károly, Jász Attila, Kovács Dávid, Alice Oswald, Tőzsér Árpád, Vida Gergely, Zalán Tibor versei

Boldog Zoltán, Mátyás Győző, Jesús Moncada prózája

Kulcsár-Szabó Zoltán, Móser Zoltán, Zsadányi Edit, Zsellér Anna tanulmánya

>>>

Ez ma az én napom lesz! – gondolta magában Karika Marika, az örökmozgó rokkantnyugdíjas, miközben foltos harisnyáját tyúkszemes lábára igyekezett felhúzni. A ragyogó tavaszi napfényben szinte csillámlott bibircsókos orcája, ahogy szépítkezett a borotválkozó tükrével a kezében. Arcára a fiatalság illúzióját próbálta kozmetikumok segítségével felkenni. Marcsi, hát te milyen ragyogóan festesz motyogta magában kedvenc nagydarab kisnyugdíjasunk. A rádióban éppen az aznapi híreket sorolták. […]

>>>

A vágy három arca
2020.02.27 - tiszatáj

TURNÉRA INDUL
A PREMIER UTÁN
A SZEGEDI KORTÁRS BALETT

A Szegedi Kortárs Balett a Vágy címmel pénteken mutatja be háromrészes  estjét a kisszínházban. Juronics Tamás Bernarda Alba háza, Enrico Morelli Coppélia és Roberto Galvan Koncert tangóharmonikára és zenekarra című koreográfiáját a Budapest Táncfesztiválon is előadja a társulat, mely azután másfél hónapos külföldi turnésorozatra indul.

A pénteki premier előtt sajtótájékoztatóval egybekötött főpróbát tartott a Szegedi Kortárs Balett csütörtökön a kisszínházban, ahol Juronics Tamás, az együttes Kossuth-díjas művészeti vezetője elmondta: az évad második bemutatójára készülnek. Közel negyvenszer, nagy sikerrel játszották az elmúlt hónapokban a Hamupipőkét Szegeden, majd Müpában is, most pedig három egyfelvonásos koreográfiát fűztek táncestté. Vegyesbolt jelleggel – fogalmazott némi iróniával Juronics –, azaz van benne újdonság és régiség is. Az est „gyűjtőcíme”: Vágy. Ennek megjelenítésére leginkább a táncművészet alkalmas, hiszen a legtöbb koreográfia ezt a témakört járja körül, és ez a motívum különböző módon ugyan, de jelen van ezekben a darabokban is – ezért eredetileg A vágy három arca volt az est munkacíme.

Az első darabbal, Juronics Tamás koreográfiájával, a Bernarda Alba házával pár évvel ezelőtt már találkozhatott a közönség, de nem játszották túl sokszor, ezért nem szerették volna, ha eltűnik a repertoárról. Federico García Lorca jól ismert, fülledt, andalúz történetében Juronics Tamás a bezártságból, a merev, zárt világból adódó frusztrációt akarta megmutatni. Lorca mentora, mestere Manuel de Falla népszerű kompozícióját, az El amor brujo-t használta fel a koreográfiához.

A Szegedi Kortárs Balett idei évadának a mese a mottója, ezért is est második része egy felnőtt mese, egy komoly pszichoanalitikus történet, a Coppélia. Az új, 45 perces darabot Enrico Morelli koreografálta a társulat felkérésre. Szabadon kezelte a témát, nem a klasszikus balettverziót szerették volna megmutatni, azaz nem a cselekményre helyezték a fő hangsúlyt, hanem a furcsa, vágyakozó szerelem sajátos értelmezésére.

 

Juronics Tamás elmondta, Enrico Morellinek ez immár a negyedik darabja a társulattal, mindegyik korábbi művét szerették, szép sikereket értek el velük fesztiválokon is. Szeretnek vele dolgozni, szinte már házi koreográfusa az együttesnek. Észak-Olaszországból utazott Szegedre próbálni, de még jóval a koronavírus járvány ottani kirobbanása előtt. Így most tart is tőle egy kicsit, hogy majd haza kell térnie mielőtt Drezdába indul tovább a következő munkára.

– Köszönöm a meghívást, számomra mindig nagy öröm Szegeden dolgozni. Sarkított korban élünk mostanában, amikor szembe kell néznünk a félelmeinkkel. Különös tekintettel a gyermekkori félelmeinkre – fogalmazott Enrico Morelli, aki szerint az egyedüllét félelme szinte horrorisztikus érzést kelt bennünk. – A Coppéliából ez volt az első érzés, ami megmaradt bennem. Ezt erősíti fel a Homokember című E. T. A. Hoffmann-mese is, ami alapján a balett született. Ez volt a kiindulópontom, majd elkanyarodtam az egymás kereséséhez, a szerelem kereséséhez. Ez a keresés egy princípium az ember életében, mert a szerelem értelemmel tölti meg az életünket. Az emberi törékenységet is szerettem volna megmutatni. Azt mondtam a táncosoknak, próbáljuk megjeleníteni, hogy az ember olyan törékeny tud lenni belülről, mint egy porcelán bábú. Ugyanolyan érzékenységgel kellene egymással is bánnunk, mint ahogyan egy élettelen törékeny porcelán bábúval tesszük.

Morelli koreográfiája nem követi lépésről-lépésre az ismert Coppélia-mesét, inkább a többi darabjához hasonlóan most is apró történeteket, motívumokat mutat meg, amivel a sztori lényegének kiemelése volt a célja.

 

 

Az est harmadik része, Roberto Galvan koreográfiája is felújítás: az Astor Piazzola darabjára komponált Koncert tangóharmonikára és zenekarra című táncjátékot 1992-ben mutatta be az akkor még Imre Zoltán vezetésével működő Szegedi Balett. A produkcióban, mely a tangó születésének és működésének motívumait villantja fel, egykor fiatal táncosként részt vett Juronics Tamás és Pataki András is. Most úgy emlékeztek, ez a darab mérföldkő volt a társulat életében, a közös munka új utat nyitott számukra, az argentin koreográfusra egyfajta mesterként tekintettek. 1993-ban hozták létre a Szegedi Kortárs Balettet, melynek Galvan visszatérő vendégalkotója lett. Pataki András balettigazgató szerint huszonnyolc évvel ezelőtt kevesen ismerték még a tangót Szegeden, manapság már sokkal többen táncolják is, ezért érdekes lesz megfigyelni, hogyan reflektál majd a felújított előadásra a mai közönség.

Pataki András azt is elmondta, a pénteki szegedi bemutató után a Budapest Táncfesztiválon, a Nemzeti Táncszínházban játsszák majd a Vágy-estet, utána március 5-én újabb turnéra indulnak. Ez az évad a vendégszereplések évada is, hiszen tavaly októberben Mexikóban aratott nagy sikert az együttes, most pedig a Baltikumba készülnek, három előadást tartanak, Vilniusban és Rigában is fellépnek a Carmina Buranával és a Don Juannal. A kultúrpolitikai huzavonák idején még inkább arra koncentrálnak, hogy bizonyítsanak itthon és külföldön is. A balti turné után immár harmadik alkalommal Brüsszelbe készülnek, ott is műsoron lesz a Carmina Burana. A belga turné után Oroszországba indulnak, ahol 14 várost érintő vendégfellépés-sorozat vár rájuk. Habarovszkban és Vlagyivosztokban kezdenek, majd onnan jönnek visszafelé nyugatra egészen Volgográdig. Soha sem jártak ezen a területen, a szervezést kicsit beárnyékolja a koronavírus miatti frász, de folyamatosan figyelik és értékelik a helyzetet.

A másfél hónapos turnésorozat után Joseph Tmim tart mesterkurzust a társulatnak, mely fellép majd a veszprémi Tánc Fesztiválján is: a Bernarda Alba házával május 20-án nyitják a seregszemlét.

H. Zs.

 

 


Címke: , , ,
2020.07.13 - tiszatáj

GUILLAUME MÉTAYER TÜRELEMÜVEG CÍMŰ KÖTETÉRŐL
Guillaume Métayer-t hazájában irodalomtörténészként, Fried­rich Nietzsche fordítójaként, a magyar irodalom (például József Attila és magyar kortárs szerzők) francia tolmácsolójaként is ismer(het)ik, és nem mellesleg költőként is, aki nemrégiben a Magvetőnek köszönhetően a magyar olvasóknak is bemutatkozott az Időmérték címet viselő sorozatban. Debütálás tehát ez a vékonyka, kabátzsebbe illő kötet… – ÉLES ÁRPÁD KRITIKÁJA

>>>
2020.07.12 - tiszatáj

A HALHATATLAN GÁRDA
Csúcsra járatta üzletpolitikáját a Marvel Moziverzum: a Végtelen háború és a Végjáték téren-időn átívelő, ősgonoszt földbe tipró és sajnálatosan gügye humorú szuperhős-megalomániái nemcsak rekordbevételt gyűjtöttek össze, hanem az egykor csillogó páncélzatú Bosszúállók hitelét is lerombolták. Tavaly még a hírét is alig lehetett hallani, a Netflix viszont nemcsak az év eddigi talán legnagyobb sleeper hitjével örvendeztet, de hathatós szintézist is nyújt a megafilm-panelekbe fáradtaknak… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.07.11 - tiszatáj

SZABÓ GÁBOR: TÖRTÉNETEINK VÉGE
A könyv az Emlékezés a kortárs irodalomban alcímet viseli, ebből, a fülszövegből, valamint a tartalomjegyzék felületes áttekintéséből már világosan kirajzolódik, milyen témát járnak körbe az egyes írások. Ahogyan Angyalosi Gergely is írja az Erdődy Edit-díjas szerzőnek szánt laudációjában: „Szabó Gábor tanulmányai ugyanis nem egyszerűen különféle szerzők egyes műveiről szóló, egymástól elkülönülő esszék, hanem végigvonul rajtuk […] egy jól körülírható problematika”… – DECZKI SAROLTA KRITIKÁJA

>>>
2020.07.10 - tiszatáj

INTERJÚ AZ AZNAP PROJEKT TAGJAIVAL
A dunakanyari AZNAP Projekt a transzzene, valamint a jazz fuzionálásának igazán különleges hangzásvilágával bűvöli el hallgatóit. Ennek a formációnak idén jelent meg az első nagylemeze Számtalan címmel. A zenekar három tagjával beszélgettünk, Stanislaw Lazarussal (doromb, mc), Németh Balázs Kristóffal (dob) és Őri Kiss Botonddal (zongora)… – BRESTYÁNSZKI BERNADETT INTERJÚJA

>>>
2020.07.09 - tiszatáj

FAMILY ROMANCE, LLC
Dokumentumfilmként talán jobban üzemelne a sztori. Kaspar Astrup Schröder 2012-es, itthon a 10. VERZIO Fesztiválon bemutatott, Családkölcsönző című etűdje egy famíliatagok bérbeadásával foglalkozó japán férfit követ nyomon: szakmájában hibátlanul teljesít, népes otthonában viszont a magány öngyilkosságba taszító gondolata foglalkoztatja… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.07.07 - tiszatáj

BÁN ZSÓFIA: VAGÁNYBAGOLY ÉS A HARMADIK Á
Bán Zsófia mesekönyve kellemes időtöltést nyújthat felnőtteknek és gyerekeknek egyaránt, hiszen kimagasló nyelvi leleményével olyan örökérvényű igazságokat fogalmaz meg kilencvenhat oldalban, amelyek minden korosztály számára megszívlelendők. Az érzékenyítő célzattal íródott kötet az „avagy mindenki lehet más” alcímet viseli, utalva ezzel a történet mondanivalójára… – VOJNICS-ROGICS RÉKA KRITIKÁJA

>>>
2020.07.07 - tiszatáj

(1928–2020)
Talán olyannyira mitikus ködbe burkolózott Morricone személye, hogy nem is hinnénk, karrierje valójában iskolapéldája a szamárlétra végigjárásának. Rádiójátékokhoz szerzett zenét, az első években megkötötte a kezét az amerikai slágerritmusukhoz való kötelező idomulás. Később váltott, improvizációs-avantgárd dallamokat komponált az Il Gruppo kísérleti műhelyében, a klasszikus témákat jazz-zel, funkkal fuzionálva… – SZABÓ G. ÁDÁM NEKROLÓGJA

>>>
2020.07.06 - tiszatáj

SZEMÉLYES KÖNYVAJÁNLÓ
Nagyon is jól emlékszem, és időről-időre újra emlékeznem is kell arra a kényszerű megtorpanásra, amikor Báthori Csabát a piarista orosztanárunk visszaparancsolta a helyére. Második utáni nyáron Csaba lefordította Gogol Revizorját, mert nem volt megelégedve az ismert fordítással. Kezében a kockás füzettel a katedra felé indult, hogy tanárának átadja egész nyarának, minden erejének és tudásának summázatát, az újrafordított Revizort… – MÁTÉ-TÓTH ANDRÁS ALÁNLÓJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő