02.20.
| Kortárs szlovák irodalom a Tiszatáj és a Kalligram című folyóiratokban >>>
02.29.
| Übü, a király a REÖK Stúdiószínpadán >>>
02.27.
| Asztali beszélgetések… – Beszélgetés a művészetről >>>
02.18.
| Borsos Miklós emlékkiállítás az Országos Széchényi Könyvtárban >>>
02.13.
| Két díva, ha találkozik: Ute Lemper és a legendás Marlene Dietrich „randevúja” a Müpában >>>
02.12.
| A Homo Ludens Project és a ZUG Színház februári programjai >>>
02.11.
| Jazz Kocsma – Simon Bettina Strand című kötetének bemutatója >>>
02.08.
| A vád tanúja című produkciót mutatja be a Játékszín >>>
02.05.
| Kilencedszer érkezik a Finn Filmnapok >>>
02.03.
| MADOKE – 5+1 ingyen nézhető doku vasárnapig! >>>
02.01.
| „Lét-közeli” művészet a Reök-palotában >>>
01.31.
| Müpa – Négy az egyben >>>
01.30.
| Asztali beszélgetések… – Mesék a csodakertről – Az egyetlen Földért >>>
NAPI TANDORI

02.14.
| Vitray Tamás Händel operában lép színpadra >>>
02.14.
| Kézzelfogható múlt, megújuló tájházak és szakralitás: a népi építészetről tartottak konferenciát >>>
02.11.
| Müpa – A jazz nagyágyúi Budapesten >>>
02.11.
| Az olvasáskultúra védelmében >>>
02.10.
| Történelmet írt az Élősködők című dél-koreai film >>>
02.01.
| Elhunyt Tornai József író, költő, a nemzet művésze >>>
01.31.
| A FOMO rendezője, Hartung Attila az Ivan & The Parazol dalához készített klipet >>>
01.18.
| Különleges Kakaókoncerttel készült a Miskolci Nemzeti Színház >>>
01.17.
| Világsztár érkezik Budapestre! – Az Animus elhozza olvasóinak Jo Nesbøt >>>
01.17.
| Megalakult a Magyar Dokumentumfilmesek Egyesülete >>>
01.16.
| JCDecaux – Jöjjön velünk egy kortárs művészeti utazásra! >>>
01.14.
| Öt hiányszakma képzését támogatja a Nemzeti Filmintézet >>>
01.14.
| Plusz előadást hirdet a Szabadtéri az Apáca show-ból >>>

Böndör Pál, Lövétei Lázár László, Máhr Gábor, Meliorisz Béla, Szöllősi Mátyás, Tandori Dezső, Werner Nikolett versei

Abafáy-Deák Csillag, Ferdinand von Schirach, Vincze Ferenc prózája

VOLTAM, SZÓLTAN – Tandori Dezső emlékére
(Debreczeni György, Dukay Barnabás, Fried István, Györe Balázs, Jász Attila, Szabó Marcell)

>>>

Első gong. Még el kell mennem pisilni. Lehúzom a cappuccinot, a mignont szép gyorsan belapátolom a számba. Második gong. Elindulok a mosdó felé, nincs sor. Kézmosás után próbálom helyreállítani arcom evés és ivás előtti állapotát. Harmadik gong. Előhalászom retikülömből a már félig gyűrött jegyet, megpróbálok javítani a helyzeten. Hét óra múlt két perccel. Nem baj, sose kezdik időben […]

>>>

Csangcsungi történet
2020.02.11 - tiszatáj

A BÚCSÚ

Önéletrajzi ihletésű dramedy-vel robbant be tavaly a köztudatba Lulu Wang. Sundance-en debütált családregénye, A búcsú csírájában először 2016-ban a This American Life című rádióműsor részeként hallható What You Don’t Know-ban jelent meg. 100 percessé duzzasztott vallomása azonban – leszámítva a nyitó „valódi hazugság alapján” felütést – kevéssé méltó egy igazán érzékeny mementóhoz.

Wang csupán a kortárs amerikai independent cinema legnagyobb sablonjait tologatja, hovatovább, mozija eleve ősi panelekből építkezik: Ozui hagyományokat tükröző, alapvetően drámaiatlan cselekményében A búcsú a Tokiói történet 21. századi variánsa. Ugyanúgy felbukkannak benne a generációs különbségek, illetve kulturális differenciák – noha Wangot rendkívül izgatja hősnője, pontosabban alteregója, Billi fizikai és belső utazása, a direktornő sajnos képtelen ütemmel felruházni a nagy potenciállal kecsegtető történetet. Fordulópontjai vagy szereplői jócskán beleivódtak a mainstreambe: kapunk szigorú anyát, reflektálatlan édesapát, illetve Nai Nai, a hősnőhöz igen közel álló nagymama is színre lép, hidat képezve a modern, vagyis Billi által magáénak vallott felfogás és a konzervatív értékek között. Persze, A búcsú – zökkenői dacára – az Awkwafina játszott főfigura karakterívére ügyel: gyökértelen, slampos, az életben helyét kereső 30 évesként a Pán Péter-nemzedék tagja, típusalakja és lődörgése a Frances Hától a Csajokon át a Fleabagig ismerős. Mégis, hiába rokonlelkek, sőt, kelti életre a színésznő Wang 6-7 évvel ezelőtti önmagát (ahogy a nagymama húgával ez konkrétan meg is történik), nem lángol a karakterben igazi tűz, csupán ide-oda lépked, belekerül a kínai-amerikai entikumforgatagba, holott a rendezőnő kezdeményező figuraként tekint rá.

 

 

Billi ugyanis rákban haldokló nagymamája után repül Csangcsungba és rokonai, szülei döntése ellenére próbál önállósulni, ám a felhőkarcolók, hotellépcső-labirintusok szegélyezte városban csak hajigálja őt a minimalizmust tévesen unalomra cserélő Lulu Wang-szkript. Családi vacsora, az unokafivér esküvője, valamint a szülőkkel való pengeváltások epizódjai folydogálnak lendület nélkül és e pillanatképek bámulásakor semmi olyan nem hangzik el, amiről ne volna tudomásunk. Függetlenség versus hagyománytisztelet összeférhetetlenségéről például rétegzetten, újszerűen szónokolhatna A búcsú, csakhogy ilyen téren is beéri a klisékkel: Lu Jian, a mama rideg tekintettel marasztalja el a lányát, aki részben ironikusan, részben feldúltan száll szembe az eggyel korábbi generáció nézőpontjával. Individualizmus és kollektivizmus összeütközésével ugyancsak ildomos lenne foglalkozni, pláne, hogy A búcsú New York-Csangcsung-tengelye révén nemzeti, sőt, globális szinte emelkedne két eltérő létfelfogás az egyediség-egyéniség vállalásáról, illetve tömegbe olvadásról („A kiálló szögek beütik.” – vallják a japánok), Wang azonban Billi emancipációján keresztül legfeljebb azt ábrázolja, mi történik a hősnővel, azt nem, hogyan, vagyis mi megy végbe benne. Igaz, a hősnő és Nai Nai határokon, emberöltőkön, könnyeken átívelő szeretete messze a film legerősebb pontja, a rendezőnő idővel e finomhangolt, melankolikus kapcsolatot is puszta információközléssé redukálja. Hiányoznak a tekintetekbe vésett konfliktusok, helyzetekből fakadó, moziszékbe szögező pillanatok – obligát pont volna az unokatestvér örömkönnyekkel átitatott házassága, de a lagzi is elvész a színpompában (mint az Awkwafinát ugyancsak felvonultató, kínos Rómeó és Júlia-parafrázissá vedlő Kőgazdag ázsiaiak), a Killing Me Softly apa-lány dalolászásában.

 

 

Néhány közel hibátlan szcénán azért megakadhat a szem. Hosszú hallgatás, voltaképpen passzív, finom humorral oldott beletörődés után Billi múlt és jelen identitásformáló erejéről kezd beszélni. Hagyományos alárendelt-szerepbe passzírozva, takarítás közben nyíltan a hideg matróna szemére veti, gyerekkorában, kínai gyökereinek birtokában az élete jószerivel csodával ért fel, míg az USA-ba költözés benne bizonytalanságokat okozva kényszerítette felnövésre. Látta, ahogy a régi, felnőtt, idős rokonai, barátai meghalnak, ezért foggal-körömmel ragaszkodik Nai Nai életben maradásához és a benne összpontosuló tovaszállt boldogsághoz: olyan határpillanat ez, mely nemcsak egy viccelődő, odamondó Billit, hanem egy érzékeny nőt villant fel és szintén nem egy fásult mamán, hanem egy, a költözésbe így-úgy valamelyest belerokkant felmenőn állapodik meg. Sőt, másra is lehet csettinteni – A búcsú ugyanis, kevés jó pillanatában még a hazugság természetrajzát is forszírozza. Nai Nai halálhírét ugyanis (kínai-amerikai Good Bye Lenin!-ként) az idős asszonyra váró sokk miatt nem merik közölni vele, az esküvő csupán porhintés, ürügy arra, hogy a rokonság utoljára lássa őt, vagyis a szeretet, az odafordulás eszményei rakódnak zárójelbe a diszharmóniát hirdető családi melodráma-narratíváért. Billi és az orvos dialógusa ennél is jobban elevenbe talál: utóbbi szerint füllentés, kegyes hazugság a rákbetegség titkolása, míg a főhősnő szerint a döntés – noha tényleg jó szándék vezérli – továbbra sem őszinteség, hanem egy utolsó hónapjait élő megvezetése lenne, így Lulu Wang e percekben valóban képes új színárnyalatokkal gazdagítani a betegségmelodrámákat.

Országokra, felfogásokra kiterjesztett műként ugyan nem üzemel túl jól A búcsú és privát nyűglődésekre fókuszáló nevelődéssztoriként is csak fenntartásokkal tanácsos bólintani rá, lehetetlen elvitatni tőle, hogy Wang a nehézségek dacára optimizmust próbál hirdetni. Nem tagadja a veszteségeket, sem a múlt keserűségeit, egyszerre szomorú és oldott vallomástörténete azonban nem leng ki a trauma vagy a boldogság irányába: a továbblépésre utaló befejezés vagy a fellélegzést biztosító utószó mindenképpen ennek bizonyítékai.

Szabó G. Ádám

 

 

 

The Farewell, 2019

Rendező: Lulu Wang

Szereplők: Awkwafina, Tzi Ma, Diana Lin, Zhao Shuzhen, Lu Hong

 

 

 

 

 

 

 

 


Címke: , , , ,
2020.02.17 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS SZABÓ ISTVÁNNAL ÉS SÁNDOR PÁLLAL
Egy orvosprofesszor visszatér a szülőfalujába és körzeti orvosként próbál dolgozni. Szabó István Zárójelentés című filmjének a történetét a valóságból vette. Az Oscar-díjas rendező új filmének érdekessége, hogy a produceri feladatokat, pályatársa, Sándor Pál vállalta. A szegedi bemutató idején a Szeged Televízió vendégei voltak, ez a páros interjú annak a beszélgetésnek az írott változata.

>>>
2020.02.16 - tiszatáj

HORVÁTH VERONIKA:
MINDEN ÁTJÁRHATÓ
A grillázspoézis olvadós-ragadós, édes-keserű és törhető. A grillázspoézisnek is van költői énje, aki ragadós-olvadós, keserű-édes és törékeny. Leélni, felélni, megélni, elélni, átélni próbál. A próbaköveken végigmenni. Grillázstestbe szorult létezését leírni, kiírni, felírni, megírni, átírni, szétírni. Egy elsőkötetes szerző munkájáról kritikát írni grillázs-súlyos feladvány, ugyanakkor édes teher. Horváth Veronika Minden átjárható grillázskötete igazi magával ragadó(s) életcukrászdai csemege… – LAJTOS NÓRA KRITIKÁJA

>>>
2020.02.14 - tiszatáj

ÜNNEPELTÉK A NÉZŐK SZABÓ ISTVÁN ÚJ FILMJÉT SZEGEDEN
Tapsviharral köszöntötték a nézők az alkotókat csütörtök este Szabó István új filmje, a Zárójelentés közönségtalálkozóján a Belvárosi moziban. Az Oscar-díjas rendező az országos premier előtti telt házas vetítésen megköszönte a szegediek hozzájárulását, segítségét a mai társadalmunkról is látleletet adó filmjéhez… – HOLLÓSI ZSOLT BESZÁMOLÓJA

>>>
2020.02.13 - tiszatáj

Vállalkozásunk, mely Tandori Dezső „kezdetlen és végetlen” jelenlétének felidézését tűzte ki célul, nem keres kezdő- és végpontokat, a viszonyítás mindig mesterséges menedékeit, melyekhez tartva magát felméri a nehezen felmérhetőt, Tandori hozzájárulását az elmúlt évtizedek magyar- és világkultúrájához… – TÓTH ÁKOS

>>>
2020.02.13 - tiszatáj

PETRI GYÖRGY UTOLSÓ TANDORI-VERSE
A Búcsúsorok Dezsőnek című vers nemrégiben került elő Petri György hagyatékából, alighanem a költő utolsó alkotásainak egyike. Írásom címéül pedig a költő egy másik – a pálya első szakaszában íródott, a Körülírt zuhanásban napvilágot látott – versének címét választottam, mégpedig két okból is.

>>>
2020.02.11 - tiszatáj

A SZEGEDI MESTERTANÁR TANKÖNYVSOROZATÁT TALÁLTÁK
A LEGJOBBNAK A VILÁGON
Óriási sikert ért el Gárdián Gábor gordonkaművész, a szegedi Király-König Péter Zeneiskola mestertanára: a világ egyik legnagyobb zeneműkiadója, a Shanghai Music Publishing House megállapodást kötött vele a Gárdián Gordonkaiskola című tankönyvsorozatának kínai kiadásáról, és tervezik az angol–magyar verziót is a nyugati piac meghódítására… – HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA

>>>
2020.02.11 - tiszatáj

A BÚCSÚ
Önéletrajzi ihletésű dramedy-vel robbant be tavaly a köztudatba Lulu Wang. Sundance-en debütált családregénye, A búcsú csírájában először 2016-ban a This American Life című rádióműsor részeként hallható What You Don’t Know-ban jelent meg. 100 percessé duzzasztott vallomása azonban – leszámítva a nyitó „valódi hazugság alapján” felütést – kevéssé méltó egy igazán érzékeny mementóhoz… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.02.10 - tiszatáj

Meglepetésre az Élősködők című dél-koreai alkotás kapta a legjobb filmnek járó díjat a 92. Oscar-gálán vasárnap Los Angelesben. Bong Dzsun Ho műve az első az amerikai filmakadémia rangos elismerésének történetében, amely nem angol nyelvű filmként diadalmaskodott a legjelentősebb kategóriában.

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő