04.19.
| REÖK – Meghosszabbítva a Táblaképfestészeti Biennálé jelentkezési határideje >>>
04.18.
| Alkotói pályázatot hirdet a Trafó >>>
04.15.
| 6 fesztiválfellépést lehet nyerni a debreceni tehetségkutatón >>>
04.02.
| Bogyó és Babóca 4. ‒ Tündérkártyák ‒ 13 + 1 új mese bemutatója >>>
03.31.
| Magyarországi kulturális javakat tesz elérhetővé a Digipédia >>>
03.31.
| A virtuális térbe költözött a Kazinczy Múzeum >>>
03.30.
| Segíts te is menteni a magyar webet! >>>
03.30.
| Csík János és a Mezzo rendhagyó karanténklipet készített >>>
03.24.
| Információs plakát pályázat a koronavírussal kapcsolatos személyes óvintézkedésekről >>>
NAPI TANDORI

04.02.
| Szolidaritásra buzdítanak a hazai zenészek >>>
04.01.
| Az interneten rendezik meg idén a Krakkói Filmfesztivált >>>
04.01.
| Elindul az színházi háttérszakmák áthidaló támogatására a FESZ Segélyalap >>>
03.31.
| Európai Örökség címet adományozott Szentendrének az Európai Bizottság >>>
03.24.
| Online fesztivált rendez a Friss Hús a korábbi évek filmjeiből >>>
03.23.
| Ingyenesen nézhető díjnyertes magyar természetfilmek >>>
03.23.
| Számos kulturális intézmény jelentkezik online tartalmakkal >>>
03.22.
| Több száz hangoskönyv lett ingyenesen hallgatható az MTVA Archívumában >>>
03.20.
| A mellékelt példa – A Tiszatáj Diákmellékletei >>>

Tisztelt Olvasóink, Szerzőink!

Tekintettel a járványügyi veszélyhelyzetre, a Tiszatáj szerkesztősége úgy döntött, hogy áprilistól a Tiszatáj folyóiratot kizárólag digitálisan teszi elérhetővé az érdeklődők számára. Bízunk benne, hogy a válság elmúltával, amennyiben a folyóirat-támogatások is beindulnak, olvasóink újra nyomtatott formájában is kezükbe vehetik a lapot.

>>>

Beszarni könnyű, de jól összecsinálni magad, na arra nem mindenki képes. Elengeded, had folyjék, aztán lesz ami lesz. Ehhez nem kell tudomány. Csurog a combon, csurog a térden, egy kicsi a bokára, egy kicsi a szőnyegre, ahogy esik, úgy tottyan. De ahhoz, hogy csupa szar legyen minden körülötted, azt már nem tudja bárki jöttment szarógalamb. Technika, rátermettség, elhivatottság és egészséges öntudat. Ezek szükségeltetnek egy tisztességes beszaráshoz. […]

>>>

„E zsarnok egykor jobb embernek látszott”
2020.02.05 - tiszatáj

NAGY SIKERT ARATOTT A TATABÁNYAIAK MACBETHJE SZEGEDEN

Az előadás végén sokszor visszatapsolta a szegedi közönség a tatabányai Jászai Mari Színház társulatát, mely a MASZK Egyesület HétFü-sorozatában a Szikszai Rémusz rendezte Macbethtel vendégszerepelt hétfőn a kisszínházban.

Hátborzongató a Shakespeare-tragédiákban, hogy direkt aktualizálás, tendenciózus átköltés nélkül is gyakran olyan mondatokra kaphatjuk fel a fejünk, mintha mai szerző írta volna a mostani viszonyainkról. Erre az érzésünkre rá is játszik Szikszai Rémusz rendhagyó tatabányai Macbeth-rendezése, amely Szabó Lőrinc, Kállay Géza és Szabó Stein Imre fordítását is felhasználva elég sok szöveget elhagyott az avoni hattyú amúgy sem a legtestesebb drámájából, és ezzel még inkább a  kulcsmondatokra fókuszált.

Fekete Anna minimalista díszlete is segít elvonatkoztatni tértől és időtől: fekete és fehér téglalap alakú, görgőkön folyton mozgó, keringő és változatos funkciót betöltő falak határolják a rideg játékteret. A banyák a legnagyobb fal kemény vakolatát áttörve jelennek meg, mintha valami borzongató fantasy filmet látnánk. A három vészlény közül itt csak kettőt alakít színésznő, a harmadikat Figeczky Bence kelti életre, aki a színészek többségéhez hasonlóan később más szerepben is felbukkan. Mint ahogyan Pilnay Sára és Szakács Hajnalka a következő jelenetben már boszorkányból könyök mankós patáikkal türelmetlenül dobogó, lobogó sörényű, szürreálisan artisztikus hatást keltő paripákká változnak.

 

 

Nekem úgy tűnt, mintha Duncan király nagy bejelentéséhez – megváltoztatva az uralkodóválasztás ősi szokását fiát teszi örökösévé – hozzácsaptak volna még néhány áthallásos mondatot. Ettől az uralkodó még inkább törvényeket, szokásjogot nem tisztelő despotának látszik, meggyilkolása szinte az erkölcsi világrend helyreállítása.

Az a rendezői ötlet, hogy a Macbethet alakító Nagypál Gábor saját arcát kamerázza és mutatja meg közel hozva az egyik hátfalra kivetítve, lehetne akár a lélektani folyamatok közvetítésének állandó eszköze is, de mintha nem lenne ez igazán végiggondolva a produkcióban, így a benne rejlő lehetőségek hamar elsikkadnak. Nagypál különben nem egy szokványos macsó Macbeth, talán jobban kidomborítja a rendezés a hezitálását, önmarcangolását, bizonytalanságát, esendőségét. Így néhány pillanatra a néző rokonszenvét is elnyeri. Danis Lídia Lady Macbethje is nőiesebbnek, lágyabbnak, sérülékenyebbnek tűnik a megszokottnál. Emelkedett, poétikus jelenet, ahogyan meztelenre vetkőzteti, majd egy vödör vízben lassan, asszonyi gyengédséggel és szeretettel megfüröszti a csatából hazatérő férjét. Amilyen bensőséges intimitással utána egymásra hangolódnak, az még így, felöltözve is finomabb és erotikusabb, mintha egy mindent megmutató meztelen szeretkezést látnánk. Szikszai Rémusz talán ezzel is a házaspár hétköznapiságát, normalitását igyekszik hangsúlyozni.

 

 

A vészlények jóslatai persze nem hagyják nyugodni egyiküket sem. Miután Macbeth váratlanul gyorsan Cawdor thánjává emelkedik, a következő lépcsőfok, a királyi cím megszerzése még csábítóbb lehetőség számára is, még inkább az a folyton őrlődő, imádott férjét hatalmasnak és erősnek látni akaró asszonynak. A rendezés szépen felépítve megmutatja azt a folyamatot, ahogyan Macbeth csak a Lady sürgetésére, noszogatására szánja el végül magát Duncan megölésére, ami után persze már nincs visszaút a lejtőn, egymást követik az újabb gyilkosságok. Macbeth személyiségének teljes széthullását Nagypál Gábor plasztikus játékkal tárja a néző elé. Meghökkentő, de lélektanilag talán megmagyarázható rendezői megoldás, hogy a királygyilkosság után az alvajáró, tébolyodott Lady, aki szabadulna a kezére tapadt vérfolttól, egy deszkakoporsóból kirángatja elhunyt csecsemője pólyába bugyolált tetemét, azt dajkálja, annak énekel altatódalt. Ebből az állapotból egyenesen következik öngyilkossága.

 

 

Nem lehet nem észre venni, mennyire kidolgozottak, megkoreografáltak, szinte már a mozgásszínház irányába mutatóak a színpadi akciók. Ez nyilván a mozgásért is felelős, de Banquo szerepét is eszköztelen egyszerűséggel megformáló Király Attila érdeme. Az idő múlását is felpörgetve jelző metronóm ütéseket és a többi találó hangeffektet Piroska Ádámnak és Molnár Péternek köszönhetjük. Hatásos Macduff kisfia szerepében a bábfigura alkalmazása is, mint ahogyan a kerámia fejek összeroppantása is erős effektus.

„E zsarnok egykor jobb embernek látszott” – mondja a belső ellenség ellen forduló és a hatalma megtartásáért immár mindenre kész Macbethről Mikola Gergő bölcselő Malcolmja, aki rögtön próbára teszi Macduff hűségét is. Családja kiirtásának hírére Fife thánjának összeomlását Crespo Rodrigo szívfájdítóan megrendítőnek mutatja. A tatabányai társulat és a Szkéné sok szempontból újszerű, a nézőtől komoly koncentrációt igénylő nyugtalanító és elgondolkodtató közös produkciójában Macbethet végül elnyeli a fal, melyből az előadás elején a vészbanyák törtek elő. A pusztító zsarnokot, aki erkölcsileg megsemmisült, öncélú és ingatag hatalmán kívül immár semmije sem maradt, legyőzi az összefogás. Skóciában eljöhet az új és jobb világ. Shakespeare persze nem hagy kétséget: valószínűleg abban sem lesz sok köszönet.

Hollósi Zsolt

 

Fotók: Révész Róbert/MASZK


Címke: , , , , , ,
2020.04.03 - tiszatáj

KORMÁNYOS ÁKOS AJÁNLÓJA

Ligeti György: Viola Sonata
Brácsa: Daniele Colombo
A borítókép Hans Hofmann festménye

>>>
2020.04.01 - tiszatáj

RÁCZ LAJOS BESZÉLGETÉSE
KONRÁD GYÖRGGYEL 
…a merészebbek fél lábbal kívül voltak a rendszeren, de fél lábbal belül. Nekem viszont az egyik lábam sem volt benn. Úgyhogy amikor a Csoóri Sanyi először próbálkozott a Hitel megalapításával, mondtam neki, ezt soha nem fogjátok megkapni, majd adnak helyette valami kockacukrot. Legalább állítsatok össze egy számot, és azt tegyétek le a Széchenyi Könyvtárban, hogy legyen valami kézzelfogható. Mondtam Sanyinak, hogy a legjobb az volna, ha szamizdatban megcsinálnátok, de erre nem vállalkozott.

>>>
2020.04.01 - tiszatáj

Tisztelt Olvasóink, Szerzőink!

Tekintettel a járványügyi veszélyhelyzetre, a Tiszatáj szerkesztősége úgy döntött, hogy áprilistól a Tiszatáj folyóiratot kizárólag digitálisan teszi elérhetővé az érdeklődők számára. Bízunk benne, hogy a válság elmúltával, amennyiben a folyóirat-támogatások is beindulnak, olvasóink újra nyomtatott formájában is kezükbe vehetik a lapot.

>>>
2020.03.31 - tiszatáj

LAUDÁCIÓ GERGELY ÁGNES TISZATÁJ-DÍJÁHOZ
Gergely Ágnes 1989-ben közölte a Péter-Pál után című versét a Tiszatájban, vagyis 31 éve rendszeres szerzője a lapnak. Több olyan darabot is közölt a folyóiratban, amelyre a szakma is felfigyelt. Legutóbb például a szintén Tiszatáj-díjas Sándor Iván írt 12 pontból álló kommentárt Az utolsó pillanat című költeményéről, amely a folyóirat 2017/10-es számában jelent meg. A vers azért is jelentős esemény a Tiszatáj számára, mert Gergely egyrészt tanúként szólal meg, Nagy Imre nem pusztán metaforikus alak a költeményében… – ORCSIK ROLAND LAUDÁCIÓJA

>>>
2020.03.30 - tiszatáj

Hogy egy olyannyira világgal-foglalkozó költő aktualitásáról beszélünk (hirtelen?), amilyen fokig e kritérium Szabó Lőrincnek legalább három kötetére illhet, vajon az így vizsgált líra megnövéséről az időben, vagy az idők „jelleges változásáról” (globali­zá­ciós és egyéb napjainkat tekintve: romlásáról) szól-e?
Válaszunkat előrevetítve: globálisan sem-sem, beállt korunkat (kinek-kinek tetszé­sére bízzuk, az idő készülődését tekintve huszonvalahány évet, netán tizenegy, tíz stb. évet számol-e így), a már valóban tagadhatatlan, múlandónak nem remélhető jellegeket tekintvén igencsak, igen-igen […]

>>>
2020.03.29 - tiszatáj

TERÉZIA MORA: SZERELMES UFÓK
A tíz elbeszélést felsorakoztató Szerelmes ufók mérföldkőnek tekinthető a leginkább regényeivel (el)ismertté vált Terézia Mora pályáján: novellákkal kezdte pályafutását, s immáron kanonizált szépíróként visszatért alkotói origójának műfajához. Az összehasonlítás apropója így adott, sőt egyenesen kikerülhetetlen. Az eltelt tizenhét év eredménye pedig az írói kibontakozás vonatkozásában – Mora történeteivel és hőseivel ellentétben – egyértelműen optimizmusra ad okot… – HAJNAL ZSOLT KRITIKÁJA

>>>
2020.03.29 - tiszatáj

CORPUS CHRISTI
Határozott cselekmény-és karakterívvel bír ugyan Jan Komasa vallásdrámája, legnagyobb tartalékait azonban impressziókra húzott, epizodikus felépítésű pillanatok jelentik. A Corpus Christi nemcsak szerzői filmes jegyekkel zsonglőrködik kiválóan, univerzális érvényű látlelet hiábavaló megváltásról és közösségi képmutatásról – a lengyel új film egyik aktuális képviselője nemcsak az elmúlt évtized legjobb valláskritikus műveinek sorába illeszkedik, más témákat is pedzeget… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.03.26 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS A NUNKI BAY STARSHIP TAGJAIVAL
A budapesti űrpop zenével foglalkozó Nunki Bay Starship új zenei világba utaztatja hallgatóit, hiszen nemigen találkozhatunk hasonló fúziós zenei műfajjal a környéken. Neo-pop-funk-soul? Legyen multidimenzionális brainpop! A kvartett már fellépett az Akvárium Klubban, az A38 és legutóbb a Trafó House-ban, valamint már néhány fesztiválon is bizonyították, eklektikus hangzásuk érdemes a figyelemre, hiszen irtóra eredeti… – BRESTYÁNSZKY BERNADETT INTERJÚJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő