04.19.
| REÖK – Meghosszabbítva a Táblaképfestészeti Biennálé jelentkezési határideje >>>
04.18.
| Alkotói pályázatot hirdet a Trafó >>>
04.15.
| 6 fesztiválfellépést lehet nyerni a debreceni tehetségkutatón >>>
04.02.
| Bogyó és Babóca 4. ‒ Tündérkártyák ‒ 13 + 1 új mese bemutatója >>>
03.31.
| Magyarországi kulturális javakat tesz elérhetővé a Digipédia >>>
03.31.
| A virtuális térbe költözött a Kazinczy Múzeum >>>
03.30.
| Segíts te is menteni a magyar webet! >>>
03.30.
| Csík János és a Mezzo rendhagyó karanténklipet készített >>>
03.24.
| Információs plakát pályázat a koronavírussal kapcsolatos személyes óvintézkedésekről >>>
NAPI TANDORI

04.02.
| Szolidaritásra buzdítanak a hazai zenészek >>>
04.01.
| Az interneten rendezik meg idén a Krakkói Filmfesztivált >>>
04.01.
| Elindul az színházi háttérszakmák áthidaló támogatására a FESZ Segélyalap >>>
03.31.
| Európai Örökség címet adományozott Szentendrének az Európai Bizottság >>>
03.24.
| Online fesztivált rendez a Friss Hús a korábbi évek filmjeiből >>>
03.23.
| Ingyenesen nézhető díjnyertes magyar természetfilmek >>>
03.23.
| Számos kulturális intézmény jelentkezik online tartalmakkal >>>
03.22.
| Több száz hangoskönyv lett ingyenesen hallgatható az MTVA Archívumában >>>
03.20.
| A mellékelt példa – A Tiszatáj Diákmellékletei >>>

Tisztelt Olvasóink, Szerzőink!

Tekintettel a járványügyi veszélyhelyzetre, a Tiszatáj szerkesztősége úgy döntött, hogy áprilistól a Tiszatáj folyóiratot kizárólag digitálisan teszi elérhetővé az érdeklődők számára. Bízunk benne, hogy a válság elmúltával, amennyiben a folyóirat-támogatások is beindulnak, olvasóink újra nyomtatott formájában is kezükbe vehetik a lapot.

>>>

Beszarni könnyű, de jól összecsinálni magad, na arra nem mindenki képes. Elengeded, had folyjék, aztán lesz ami lesz. Ehhez nem kell tudomány. Csurog a combon, csurog a térden, egy kicsi a bokára, egy kicsi a szőnyegre, ahogy esik, úgy tottyan. De ahhoz, hogy csupa szar legyen minden körülötted, azt már nem tudja bárki jöttment szarógalamb. Technika, rátermettség, elhivatottság és egészséges öntudat. Ezek szükségeltetnek egy tisztességes beszaráshoz. […]

>>>

MADOKE – 5+1 ingyen nézhető doku vasárnapig!
2020.01.15 - tiszatáj

Február 3. és 9. között öt többszörösen díjnyertes, egészestés dokumentumfilmet, továbbá egy rövidfilmet tesz elérhetővé a nemrégiben megalakult Magyar Dokumentumfilmesek Egyesülete (MADOKE). Ingyen nézhető a Gettó Balboa, a Könnyű leckék, a Nagyi projekt, a Puskás Hungary, a Drifter és a Mignon.

A MADOKE pénteken tartotta bemutatkozó sajtótájékoztatóját Budapesten, ahol elhangzott: az egyesület célja népszerűsíteni a minőségi kreatív dokumentumfilmeket, megismertetni azokat a hazai és a nemzetközi közönséggel, valamint párbeszédet kezdeményezni az alkotók és a döntéshozók között.

    Józsa László producer, a MADOKE elnöke elmondta, hogy a szervezet jelenleg már száz tagot számlál. Olyan neves alkotók is csatlakoztak, mint Almási Tamás, Sós Ágnes, Pálos György, Ferenczi Gábor vagy az On the Spot alkotói. Kiemelte, hogy a tagok közé nemcsak producerek, rendezők, operatőrök kerülhetnek, hanem forgalmazók és fesztiválszervezők is.

    Zurbó Dorottya rendező, a szervezet elnökségi tagja hangsúlyozta: a szakmai egyesület lehetőséget ad arra, hogy a dokumentumfilmesek különböző generációi a fesztiválokon túl is találkozhassanak egymással és megismerhessék egymás munkáit. De céljuk a műfaj népszerűsítése is, ezért indítja útjára a szervezet hétfőn első, 5+1 filmes akcióját, és az év során több hasonló akciót is terveznek. A szakmai események mellett dokumentumfilmes brandet is építenek, a egyesület honlapján dokumentumfilmes sikereket és híreket is megosztanak majd, és a tagok profilja is felkerül a portálra.

    Dér Asia rendező, elnökségi tag hangsúlyozta: hiányzik a kutató munka a dokumentumfilm gyártása és forgalmazása kapcsán. Terveik szerint statisztikát készítenek a dokumentumfilmek nézőszámáról, fesztiválszereplésekről és a díjakról. Ezt az adatbázist mindenki számára hozzáférhetővé teszik.

    Oláh Kata rendező, producer, elnökségi tag hangsúlyozta: fontos számukra, hogy más szervezetekkel is felvegyék a kapcsolatot. Segíteni szeretnék az alkotókat, hogy megtalálják forgalmazóikat vagy tévécsatornáikat, és együtt szeretnének működni olyan fesztiválokkal, szerveződésekkel is, mint a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál (BIDF), a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál, a Dunadock vagy a Kinedok.

    Tuza-Ritter Bernadett rendező, a MADOKE elnökhelyettese kiemelte, hogy elsődleges számukra a nemzetközi nyitás. Szerveznek majd előadásokat, amelyeken felkészítik az alkotókat a külföldi fesztiválszereplésekre, tartanak tematikus szakmai workshopokat, díjnyertes magyar és külföldi alkotók részvételével mesterkurzusokat, valamint szakmai fórumokat, és képviselik a magyar dokumentumfilmet nemzetközi fórumokon és fesztiválokon.

 

Az egyesület egyik kiemelt célja a dokumentumfilmes műfaj népszerűsítése, ezért indítják el hétfőn első akciójukat, amelynek keretében február 3. és 9. között öt többszörösen díjnyertes, egészestés dokumentumfilmet, valamint egy rövidfilmet ingyenesen tekinthetnek meg az érdeklődők az egyesület honlapján, a https://madoke.hu/ oldalon. A filmek csak Magyarországról érhetőek el!

 

A MADOKE 5+1 dokumentumfilmes akciójának listája:

 

  1. Bogdán Árpád: Gettó Balboa (2018)

  2. Zurbó Dorottya: Könnyű leckék (2018)

  3. Révész Bálint: Nagyi projekt (2017)

  4. Hörcher Gábor: Drifter (2014)

  5. Almási Tamás: Puskás Hungary (2009)

     +1   Oláh Kata & Csukás Sándor: Mignon (2019)

 

  1. Gettó Balboa (r.: Bogdán Árpád, 2018)

Sipos Mihály, a nyolcadik kerület egykor rettegett alvilági figurája, egy végzetesnek tűnő lövésből felépülve számot vet bűnös életével. Napjainkban a kerület szegényebb sorban élő fiataljainak tart bokszedzéseket; missziójának mottója: “sporttal a drog ellen.” Tanítványai közül kiemelkedik a szorgalmas és tehetséges Szabó Zolika, aki válaszút előtt áll: vagy az éjszakai életet választja, vagy profi ökölvívó lesz és ringbe száll álmaiért. A film e két ember sorsát követi nyomon, az első edzésektől a világbajnoki övmeccs ringjéig.

Bogdán Árpád filmje 2018-ban elnyerte az Ake Dikhea? Roma Filmfesztivál legjobb filmjének járó díját; 2019-ben a legjobb dokumentumfilmnek és a legjobb operatőrnek járó Magyar Filmdíjat, valamint a Pekingi Filmfesztivál dokumentumfilmes szekciójának díját.

Előzetes:https://vimeo.com/317991666

 

  1. Könnyű leckék (r.: Zurbó Dorottya, 2018)

A Könnyű leckék egy gyönyörű, fiatal szomáliai menekült lány életét tárja elénk, aki a felnőtté válás küszöbén minden szálat el kell, hogy szakítson, ami hazájához köti, hogy új életet kezdhessen Magyarországon. A költői hangvételű filmben a leghétköznapibb szituációk során szembesülünk a legnagyobb tabukkal, ahogy a lány elindul az asszimiláció útján és lépésről lépésre elsajátítja az európai szokásokat. Édesanyja áll hozzá a legközelebb, ő segítette a szökését is, most mégis egyre nagyobb kulturális szakadék tátong köztük. Hogyan is mondhatná el neki a változásokat, amiken keresztül megy? Ez a belső vívódás és a feloldozás iránti vágy válik filmmé a vásznon és talán ez az egyetlen útja a vallomásnak is.

Zurbó Dorottya filmjének világpremierje 2018-ban a Locarnói Filmfesztivál Kritikusok Hete szekciójának versenyprogramjában volt, azóta számos nemzetközi fesztiválon szerepelt (Szarajevó FF, HotDocs, Thessaloniki FF, TIFF, Camden IFF) és 2019-ben elnyerte a Magyar Filmkritikusok Legjobb Dokumentumfilmnek járó díját, a ZagrebDox Movies that Matter  díját a legjobb emberjogi filmért, a ZagrebDox zsűri különdíját a fiatal alkotók kategóriában valamint a Legjobb vágónak járó Magyar Filmdíjat.

Előzetes: https://vimeo.com/290252470

 

  1. Nagyi projekt (r.: Révész Bálint, 2017)

A film három fiatalember felnőtté válásának és nagymamáik múltjának története – egy tényleges és egy szimbolikus utazás formájában. Ahogyan a fiúk bebarangolják Európát, a nagyik – egy angol kém, egy náci németországi táncosnő és egy magyar kommunista holokauszt-túlélő – felelevenítik élményeiket, egy virtuális utazás is kibontakozik a huszadik század történelmébe.

Révész Bálint filmje 2017-ben megkapta a Dok Leipzig MDR filmdját, 2018-ban elnyerte a New Generation díjat a Tajvani Nemzetközi Filmfesztiválon, valamint a magyar filmkritikusok legjobb dokumentumfilmnek járó díját és a Verzió Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál Gyerekzsűrijének díját.

Előzetes: https://vimeo.com/296196635

 

  1. Drifter (r.: Hörcher Gábor, 2014)

Ricsit környezete folyton arra kényszeríti, hogy behúzza a kéziféket. De mint minden vagány srác, Ricsi sem akar megfelelni senkinek: otthagyja az iskolát, mert ő valaki szeretne lenni. Most, azonnal, 17 évesen. A jogsi nélküli illegális rodeók, a hajnalig tartó bulik, a rendőrök elöli futás és a szüleivel való állandó viták a hétköznapjai részévé válnak. Ricsi elhatározza, hogy kipofozza roncs BMW-jét a kertvégi disznóólból kialakított garázsban, hogy elindulhasson a vidék híres rally versenyén.

Hörcher Gábor alkotása átmenet a dokumentumfilm és a játékfilm között. A Drifter 2014-ben elnyerte a legjobb elsőfilmnek járó rangos IDFA-díjat, a zsűri különdíját a GoEast és a Docs Against Gravity filmfesztiválokon, 2016-ban pedig a legjobb magyar dokumentumfilmnek járó Magyar Filmdíjat.

Előzetes: https://vimeo.com/ondemand/drifter/149345623

 

  1. Puskás Hungary (r.: Almási Tamás, 2009)

Látványos, érzelmekkel teli film Puskás Öcsiről a kispesti csibészről, a nagyszívű barátról, a legragyogóbb futballcsillagról. Agyonimádott, később üldözött sztár volt Magyarországon. Körbeutazta a világot, szinte mindent elért, amit a pályán lehetett. Imádják Spanyolországban, Görögországban, Ausztráliában a világon mindenfelé. Tisztelte más népek kultúráját, elfogadta szokásaikat, megtanulta nyelvüket, és mindeközben megmaradt magyarnak. Szerette az életet, és azt élte is az utolsó leheletéig. Ö lett a világ legismertebb magyarja.

Almási Tamás filmje számos elismerésben részesült, többek között 2010-ben elnyerte a Magyar Filmkritikusok Díját, a 41. Magyar Filmszemle Fődíját és az Art Mozi Egyesület Díját.

Előzetes: https://www.youtube.com/watch?v=JTU1BwTlYrk

 

+1 Mignon (r.: Oláh Kata, Csukás Sándor, 2019)

Marika életének értelme a tánc. Hiába múlt el 80, szenvedélyesen imádja a süteményeket, plüssállatait, és szebbnél szebb csillogó ruháit. Ha fellépésről van szó ott van mellette János. Jöhet bármi: tangó, waltz, swing, cha-cha-cha. Ám Marika szenvedélye szomorú és sötét emlékeket rejt. Amikor megszólal a zene és ő színpadra lép és táncolni kezd, minden fájdalma elmúlik. Olyankor nem kell elveszett gyermekkorára gondolnia.

Oláh Kata és Csukás Sándor 28 perces rövidfilmje elnyerte a 2019-es BIDF Meztelen rövidség kategóriájának fődíját.

Előzetes: https://vimeo.com/272945500

 

Az 5+1 filmes akcióban szereplő filmek csak Magyarországon tekinthetők meg ingyenesen, a MADOKE honlapján keresztül: https://madoke.hu/

Facebook: https://www.facebook.com/magyardoku/

Instagram: https://www.instagram.com/magyardoku/

 



2020.04.05 - tiszatáj

A PLATFORM
Színdarabnak készült, Galder Gaztelu-Urrutia azonban 2 év alatt felturbózta az alapanyagot és filmmé gyúrta át. Nem váltja meg a világot a Netflixen kikötő A platform, jobbára serényen illeszkedik a kortárs spanyol zsánerfilmek sorába, horror-és suspense-elemekkel tűzdelt társadalombírálata viszont nagyrészt jól működik… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.04.03 - tiszatáj

BATYKÓ RÓBERT: RHOMBUS HEAD
Batykó konzekvensen épülő festészeti életművében nemrég új lépcsőfokot jelentettek a képein megjelenő enigmatikus képterek és rejtélyes kompozíciók. Legújabb képein – amiket a Rhombus Head sorozatban láthatunk – is továbbviszi poszt-digitális festészeti gyakorlatát: amíg eddigi sorozataiban a virtuális valóságban fellelhető képi formák festészeti újrafogalmazásán dolgozott, új művei már határozottan az ábrázolhatóság kérdéseit feszegetik… – IGOR SPLIT KRITIKÁJA

>>>
2020.04.03 - tiszatáj

KORMÁNYOS ÁKOS AJÁNLÓJA

Ligeti György: Viola Sonata
Brácsa: Daniele Colombo
A borítókép Hans Hofmann festménye

>>>
2020.04.01 - tiszatáj

RÁCZ LAJOS BESZÉLGETÉSE
KONRÁD GYÖRGGYEL 
…a merészebbek fél lábbal kívül voltak a rendszeren, de fél lábbal belül. Nekem viszont az egyik lábam sem volt benn. Úgyhogy amikor a Csoóri Sanyi először próbálkozott a Hitel megalapításával, mondtam neki, ezt soha nem fogjátok megkapni, majd adnak helyette valami kockacukrot. Legalább állítsatok össze egy számot, és azt tegyétek le a Széchenyi Könyvtárban, hogy legyen valami kézzelfogható. Mondtam Sanyinak, hogy a legjobb az volna, ha szamizdatban megcsinálnátok, de erre nem vállalkozott.

>>>
2020.04.01 - tiszatáj

Tisztelt Olvasóink, Szerzőink!

Tekintettel a járványügyi veszélyhelyzetre, a Tiszatáj szerkesztősége úgy döntött, hogy áprilistól a Tiszatáj folyóiratot kizárólag digitálisan teszi elérhetővé az érdeklődők számára. Bízunk benne, hogy a válság elmúltával, amennyiben a folyóirat-támogatások is beindulnak, olvasóink újra nyomtatott formájában is kezükbe vehetik a lapot.

>>>
2020.03.31 - tiszatáj

LAUDÁCIÓ GERGELY ÁGNES TISZATÁJ-DÍJÁHOZ
Gergely Ágnes 1989-ben közölte a Péter-Pál után című versét a Tiszatájban, vagyis 31 éve rendszeres szerzője a lapnak. Több olyan darabot is közölt a folyóiratban, amelyre a szakma is felfigyelt. Legutóbb például a szintén Tiszatáj-díjas Sándor Iván írt 12 pontból álló kommentárt Az utolsó pillanat című költeményéről, amely a folyóirat 2017/10-es számában jelent meg. A vers azért is jelentős esemény a Tiszatáj számára, mert Gergely egyrészt tanúként szólal meg, Nagy Imre nem pusztán metaforikus alak a költeményében… – ORCSIK ROLAND LAUDÁCIÓJA

>>>
2020.03.30 - tiszatáj

Hogy egy olyannyira világgal-foglalkozó költő aktualitásáról beszélünk (hirtelen?), amilyen fokig e kritérium Szabó Lőrincnek legalább három kötetére illhet, vajon az így vizsgált líra megnövéséről az időben, vagy az idők „jelleges változásáról” (globali­zá­ciós és egyéb napjainkat tekintve: romlásáról) szól-e?
Válaszunkat előrevetítve: globálisan sem-sem, beállt korunkat (kinek-kinek tetszé­sére bízzuk, az idő készülődését tekintve huszonvalahány évet, netán tizenegy, tíz stb. évet számol-e így), a már valóban tagadhatatlan, múlandónak nem remélhető jellegeket tekintvén igencsak, igen-igen […]

>>>
2020.03.29 - tiszatáj

TERÉZIA MORA: SZERELMES UFÓK
A tíz elbeszélést felsorakoztató Szerelmes ufók mérföldkőnek tekinthető a leginkább regényeivel (el)ismertté vált Terézia Mora pályáján: novellákkal kezdte pályafutását, s immáron kanonizált szépíróként visszatért alkotói origójának műfajához. Az összehasonlítás apropója így adott, sőt egyenesen kikerülhetetlen. Az eltelt tizenhét év eredménye pedig az írói kibontakozás vonatkozásában – Mora történeteivel és hőseivel ellentétben – egyértelműen optimizmusra ad okot… – HAJNAL ZSOLT KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő