09.30.
| Szeptemberben indul a Családi Iránytű Klub >>>
09.30.
| Grand Café – Ráolvasás 03 – Orcsik Roland: Legalja >>>
09.28.
| Törzsasztal Műhely – I. Támogatói Bazár és kötetbemutató a Jazz Kocsmában >>>
09.17.
| Jazz Kocsma – Berta Ádám A kígyó feje című regényének bemutatója >>>
09.17.
| Grand Café – 2008–2018: Válság és hegemónia Magyarországon >>>
09.14.
| Grand Café – Ráolvasás 02 – Nemes Z. Márió: Barokk Femina >>>
09.11.
| Deák17 – Egy ecsetvonásnyi Észtország és a Grimm testvérek meséi >>>
09.10.
| Molnár T. Eszter új regényének és kollázsainak bemutatója a Grand Caféban >>>
09.09.
| Duda Éva Társulat – „Újra lendületben! ” >>>
NAPI TANDORI

09.25.
| Bemutatták az első magyarországi dinoszaurusztojást >>>
09.07.
| Kossuth Rádió – Nagyok Nátyi Róberttel >>>
09.09.
| A Ludwig Múzeum pályázati felhívása >>>
08.14.
| Ír kortárs költészeti műfordító műhely >>>
08.10.
| Meghalt Bogdán László székelyföldi író, költő, újságíró >>>
07.20.
| Díjakat nyert Bollywood-ban Goztola Kristina új filmje >>>
07.15.
| PesText RESET – az irodalom most is összeköt – Csillagharcos érkezett! >>>
07.14.
| MOME Kreatív Pakk gyerekeknek a nyári szünetre >>>
07.09.
| Art is Business Díj 2020 – Ismét keresik a művészeti és üzleti szféra kiemelkedő együttműködőit >>>

DISZKÓGLÓRIA – Keresztül-kasul David Bowie életművén

Deczki Sarolta, Fenyvesi Ottó, Horváth Csaba, Lanczkor Gábor, Lengyel Zoltán, Lenkes László, Marton László Távolodó, Marx Laura, Nagy Márta Júlia, Péterfy Bori, Poós Zoltán, Delimir Rešicki, Sopotnik Zoltán, Hannah Sullivan, Szabó Eszter Ágnes, Uhl Gabriella írásai

Havasréti József Najmányi Lászlóról

>>>

Ez ma az én napom lesz! – gondolta magában Karika Marika, az örökmozgó rokkantnyugdíjas, miközben foltos harisnyáját tyúkszemes lábára igyekezett felhúzni. […]

>>>

Szakállas nő hódít a lemezpiacon
2020.01.24 - tiszatáj

ÓRIÁSI SIKER CECILIA BARTOLI ÚJ ALBUMA, A FARINELLI

A világ egyik legnépszerűbb klasszikus zenei előadója, Cecilia Bartoli, aki már 12 millió eladott lemezzel büszkélkedhet, múlt év végén megint különleges CD-vel jelentkezett. Farinelli című albumán – melynek borítójára meglepetésre egy szakállas fotója került – a zenetörténet leghíresebb kasztrált énekes sztárjának bravúráriáit szólaltatja meg az Il Giardino Armonico közreműködésével.

Bár Nyugat-Európában már november végén megjelent Cecilia Bartoli új CD-albuma, a Farinelli, nálunk tavaly még az előrendeléseket sem tudták teljesíteni a forgalmazók, csak január közepén kerülhetett a boltokba a DECCA Classics kiadványa. Úgy hírlik, alulbecsülték az igényeket, a különleges lemezt – melynek borítófotóján Bartoli nagy meglepetésre leginkább a 2014-es Eurovíziós Dalfesztivál győztesére, Conchita Wurstra emlékeztet – elkapkodták a rajongók.

Cecilia Bartolira bő negyedszázaddal ezelőtt még Gregor József hívta fel a figyelmem. Jeles basszistánk az Egyesült Államokban ismerkedett meg vele, amikor 1993 tavaszán együtt énekeltek a Houston Grand Opera Rossini-produkciójában, A sevillai borbélyban. Bartoli Rosinaként akkor debütált Texasban, Gregor pedig Basilio szerepében tért vissza régi sikerei színhelyére. A fiatal olasz mezzoszoprán – akinek világkarrierje azokban az években kezdett kiteljesedni – a La Fenice zenekarával és kórusával felvett, DECCA által kiadott Rossini Heroines CD-jét adta premier ajándékként Gregornak. Akkoriban sokan még egyértelműen Mozart- és Rossini-énekesnek gondolták, de hamar bebizonyította, sokkal szélesebb a repertoárja.

 

 

A kasztrált énekesek zenei világát felidéző első Bartoli-album, a 2009-es Sacrificium az utóbbi évtizedek egyik legnagyobb komolyzenei lemezsikerévé vált, a Legjobb klasszikus vokális előadó kategóriában elnyerte a Grammy-díjat is. Az olasz díva a barokk operák kedvéért megnyomorított énekesek emlékének ajánlotta az albumot, melyen többek között Porpora, Broschi, Händel, Vinci, Leo, Araia, Graun, Caldara kasztráltak által sikerre vitt operáiból énekelt bravúráriákat. A műsorral európai koncertturnéra indult, 2011 októberében Budapesten, a Művészetek Palotájában is előadta különleges estjét a mostani Farinelli-lemezén is játszó világhírű barokk kamarazenekar, az Il Giardino Armonico közreműködésével, a barokk specialista Giovanni Antonini vezényletével. Bartoli különben nem először járt akkor Magyarországon; magánemberként már 2007 húsvétján meghallgatta a Müpában azt a Máté passiót, melyet jó barátja, a több lemezén is közreműködő Schiff András zongoraművész dirigált. 2009 májusában lépett fel először nálunk: az Operaházban egy, a Müpában két koncertet is adott. Budapesti koncertjeire hamar elkapkodják a hazai viszonyok között borsos árúnak számító jegyeket, és mindig hatalmas ünneplésben részesíti lelkes magyar rajongótábora.

 

Farinelli és a kasztrált énekesek 

Az első név szerint is ismert kasztrált énekesek 1599-ben csatlakoztak a római Sixtus-kápolna kórusához. A 17-18. század számított a kasztrált sztárok fénykorának. A leghíresebb operaénekesek fejedelmi pompában éltek, feljegyezték, hogy egyikük fizetése pontosan négyszázszorosa volt a legjobban fizetett zenekari muzsikusénak. A pénzéhes szülők csak Itáliában évente négyezer fiúgyermeket kasztráltattak abban a reményben, hogy a beavatkozás után sztárénekes válhat belőlük. Az iparág központja Nápolyban volt; akkoriban az olasz operaházakban a kasztráltak bravúráriái után azt kiabálta a közönség: „Evviva il coltellino!” – Éljen a kis kés! Ha orvosra nem tellett, az anyák maguk végezték el gyermekeiken a műtétet, amelynek metodikáját is leírták: a gyakran ópiummal nyugtatott áldozatot forró vízbe ültették, elszorították a nyaki ütőereit, amitől olyan kábulatba került, mintha szélütést kapott volna. A vágás előtt hevítéssel fertőtlenítették a speciális herélőkést. A primitív műtétet sok fiú nem élte túl, ezért azt, aki saját gyermekét kasztrálta, elméletben halállal vagy kiközösítéssel lehetett volna büntetni. Ezt azonban könnyű volt elkerülni kutyatámadásra és más balesetekre való hivatkozással. A kasztráltak magasra nőttek, dús hajuk volt, de nem alakult ki testszőrzetük. Abnormálisan fejlődött mellkasuk miatt a legsikeresebbek elképesztően tudtak bánni a levegővel: a korabeli beszámolók szerint akár két percen keresztül is tudtak levegővétel nélkül énekelni. Bár a modern endokrinológia szerint alulfejlett nemi szervvel kellett rendelkezniük, a feljegyzések szerint sokan megőrizték szexuális késztetésüket; és a teherbeejtés veszélye nélkül prostituáltként is szerepet vállaltak. Minden idők leghíresebb kasztráltja Carlo Broschi, művésznevén Farinelli volt, aki 1705. január 24-én született, 1720-ban debütált. Miután meghódította egész Itáliát, Londonba szerződött. 1737-től több mint két évtizeden át a depressziós V. Fülöp spanyol királyt szórakoztatta. 1759-ben visszavonult, és Bolognában hatalmas villát vásárolt. Olyan nagy tiszteletnek örvendett, hogy 1782-ben bekövetkezett halála előtti hónapokban látogatást tett nála Gluck, Mozart, Casanova és II. József is.

 

A Farinelli-albumon a hallgató tizenegy áriát talál, a lemez teljes játékideje több mint hetvenöt perc. A kasztrált szupersztár bátyja, Riccardo Broschi művei mellett mentora, Nicola Porpora, valamint Johann Adolph Hasse, Geminiano Giacomelli és Antonio Caldara áriái is – köztük több olyan is, amit kifejezetten Farinellinek írt szerzőjük – helyet kaptak az összeállításban. Két Porpora-melódia nyitja az albumot, az első, Aci széles vibratókkal teletűzdelt pokolian nehéz áriája a „Nell’attendere mio bene” a Polifemoból, mely csapjunk a lecsóba jelleggel rögtön tökéletesen megmutatja Bartoli szinte utánozhatatlan virtuozitását, elképesztő ének- és légzéstechnikáját. A hallgató olykor nem hisz a fülének, az az érzése támad, ezeket a gyilkos futamokat ilyen könnyedén, ilyen éles váltásokkal képtelenség elénekelni. Porpora másik arcát is rögtön megismerhetjük a teljesen más zenei karakter Imeneo jóval lassúbb, már-már behízelgően édes, szinte meditatív, bukolikus hangulatot árasztó áriájából („Vaghi amori, grazie amate”). Az Antonius és Kleopátra című Hasse-operából Kleopátra két áriája is szerepel a lemezen. Az elsőt („Morte col fiero aspetto”) az amerikai mezzoszoprán, Joyce DiDonato is lemezre énekelte néhány éve, és a Müpában is előadta, tanulságos összehasonlítani a két szupersztár díva egyaránt fenomenális produkcióját. A másik áriából („Signor la tua Speranza… A Dio trono, impero a Dio”) a sorsával szembenéző Kleopátra tragikus alakja bontakozik ki, Bartoli a tőle megszokott vulkánszerű energiakitörésekkel, zseniálisan énekelve plasztikusan érzékelteti a figura szélsőséges érzelmi hullámzását is.

 

 

Cecilia Bartoli válogatás lemezein meglepetésként szinte mindig találhatunk egy-két világpremiernek számító felvételt is, a Farinelli-albumon sincs másként. Ezúttal két ilyen tracknek is örülhetnek a barokk zene szerelmesei: a „Lontan… Lusingato dalla speme” című Porpora-áriának a Polifemoból, melyben a díva feleselgetve trillázó duettet énekel az oboával, valamint Broschi La Merope című háromfelvonásos operájából a „Si, traditor tu sei”-nek. Ugyanebből a darabból az ária érzékien finom párja, a „Chi non sente al mio dolore” is szerepel a lemezen.

A záró ária, az Alto Giove az utóbbi években roppant népszerűvé, valóságos barokk világslágerré vált, sokan éneklik koncerteken, többen lemezre is vették. Kedvencem egy élő felvétel napjaink legjobb kontratenorjával, az argentin Franco Fagiolival, akinek különben fantasztikus Porpora-albumán is szerepel. Polifemo áriája az egyetlen a lemezen, amit Bartoli nem a Giovanni Antonini dirigálta csodálatos Il Giardino Armonico odaadó, mindig stílusos kíséretével énekel, hanem Gianluca Capuano vezényli a Les Musiciens du Prince-Monaco kamarazenekart. Bartoli ebben is remekel, de minden elismerésem ellenére Fagioli Alto Giove-ja marad számomra a favorit.

Cecilia Bartoli több mint harminc éve az egyik legfényesebben ragyogó csillag a nemzetközi operakultúra egén, ennyi idő után már a legállhatatosabb rajongó is a hanyatlás jeleit kutatva óvatosan fogadja az újabb lemezeket. A Farinelli-albumon azonban nyoma sincs hanyatlásnak, a zenetörténeti ritkaságok, elfeledett remekművek népszerűsítésével missziót teljesítő és követői révén valóságos mozgalmat elindító örökifjú díva képes újra és újra elkápráztatni a barokk zene és énekkultúra szerelmeseit.

Hollósi Zsolt

 

Cecilia Bartoli: Farinelli

Decca Classics

2019

 

 

 

 

 

 

 


Címke: , , ,
2020.09.23 - tiszatáj

FELKÉSZÜLÉS MEGHATÁROZATLAN IDEIG TARTÓ EGYÜTTLÉTRE 
Leheletfinom, csaknem éteri dimenziókban járó romantikus történetet készített Horvát Lili. A szociodrámai felhangokkal élő Szerdai gyerek után az idei Venice Days-szekcióban landolt Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre zömmel parányi rezdülésekre, definiálhatatlan érzésekre összpontosító, olykor az európai modernizmus vagy posztmodern éra leleményeiből kölcsönző, alig észrevehető hibákkal rendelkező mestermű… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.09.23 - tiszatáj

INTERJÚ MOLNÁR T. ESZTERREL
Pár héttel ezelőtt, a Grand Caféban mutatták be Szegeden Molnár T. Eszter Teréz, vagy a test emlékezete című regényét. Három elbeszélő, három Teréz, akik mind három nyelven próbálnak kitörni a hallgatásból és beilleszkedni egy-egy új közegbe. Egy összefont regény, amely szótár is egyben. Kézikönyv a kitörölhetetlen múlt és az üldözött jelen összeegyeztetéséhez… – SZUTORISZ SZABOLCS INTERJÚJA

>>>
2020.09.21 - tiszatáj

Szokatlanul keresztezett, részben helyszíni, részben online kötetbemutatóval zárta a nyarat a Törzsasztal Műhely a Jazz Kocsmában. A szlovákiai Peredről online bejelentkező Mucha Dorkát Bencsik Krisztina kérdezte a közönség előtt Puncs című kötetéről, a felolvasás hangulatát pedig Török Dénes alapozta meg zenéjével. A hibrid, inter- és multimediális bemutató után a szerzőt a Puncsról, új ifjúsági és jelenleg készülő regényéről kérdeztük… – BORBÍRÓ ALETTA INTERJÚJA

>>>
2020.09.20 - tiszatáj

Baka István (Szekszárd, 1948. július 25 – Szeged, 1995. szeptember 20.) költő, műfordító.

>>>
2020.09.18 - tiszatáj

RADU ȚUCULESCU: SZTÁLIN, ÁSÓVAL ELŐRE!
A Sztálin, ásóval előre! cselekménye két szálon fut. Az első főszereplője egy falun élő fiú, Adrian, aki az öt- és tizennégy éves kora között megélt élményeiről számol be. Ezek közül az első Sztálin halálhíréhez kötődik, az utolsó pedig a Ceauşescu hatalomra kerülése előtti évekhez. A naiv gyermeki nézőpont már a bevezető történetekben sem érvényesül maradéktalanul, a beszámolókat időről időre olyan utalások szakítják meg, amelyek az elbeszélteknek retrospektív jelleget kölcsönöznek… – HLAVACSKA ANDRÁS KRITIKÁJA

>>>
2020.09.17 - tiszatáj

RELIC (2020)
Bűntudat és személyes élmények szülték Natalie Erika James nagyjátékfilmes debütjét: japán származású, tradicionális ázsiai házban élő nagymamájának demenciája sarkallta alkotásra, miután hosszú ideig kapcsolatba sem lépett a rokonával és 2013-as találkozásuk idején az idős hölgy már fel sem ismerte őt. A Sundance-en, később VOD-on bemutatott Relic-ben a fájdalom és a tehetetlenség összes árnyalata kíméletlenül ott bujkál, ránk törve akkor is, amikor legkevésbé szeretnénk… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.09.14 - tiszatáj

BOJÁR IVÁN ANDRÁS BESZÉLGETÉSE TÉREY JÁNOSSAL
Most is azt gondolom, hogy ameddig nekem így nem lesz Trianonhoz közöm, addig nem tudom azt a bizonyos Trianon-színművet megírni, még akkor sem, hogyha Vidnyánszky Attila telefonálna személyesen, és milliókat kínálna föl ‒ erre persze nem fog sor kerülni. Szóval ez az én válaszom arra, hogy a kísérletező művészszínház foglalkozik-e nemzeti sorsproblémákkal. Szerintem igen, ki-ki a maga módján. Valamiért mégis szeretik odaírni, hogy ez akkor most konkrétan ez. Lehet, hogy tényleg az, és ez nekik valószínűleg hasznavehetetlen, ha egy konzervatív játszóhelyre gondolsz. Adja Isten, hogy ne így legyen…

>>>
2020.09.13 - tiszatáj

RÁCZ LAJOS BESZÉLGETÉSE KONRÁD GYÖRGGYEL 
Érdekes kérdés, hogy kit számítunk zsidónak. Hallottam erről egy anekdotát Izraelben, amely szerint mondták Ben-Gúriónnak, aki megalapította Izrael államot, és az első miniszterelnöke is volt, hogy sokan jönnek a Szovjetunióból olyan zsidók, akikről nem lehet tudni, hogy valójában azok-e. Erre azt válaszolta, ha valaki olyan hülye, hogy zsidónak mondja magát, akkor zsidó…

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő