07.15.
| Capa Központ – MIAU! >>>
07.16.
| Kossuth Kiadó – A karanténnapok hordaléka… >>>
08.23.
| Költözik a budapesti Fülesbagoly Tehetségkutató >>>
08.21.
| Lesz 32. Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja >>>
08.20.
| Három új kiállítással készül a nyitásra a Ludwig Múzeum >>>
08.15.
| Beethoven-esttel készül a Szegedi Szimfonikus Zenekar a Szabadtérire >>>
08.01.
| Duda Éva Társulat SUMMER INTENSIVE 2020 >>>
07.24.
| Már próbál a Dóm téri „Akárki” Zsótér Sándorral és Hegedűs D. Gézával >>>
07.17.
| Vissza a moziba! címmel rendez országos fesztivált a Cirko Film >>>
07.11.
| Western-klasszikusok mozivásznon Ennio Morricone emlékére >>>
NAPI TANDORI

07.09.
| Art is Business Díj 2020 – Ismét keresik a művészeti és üzleti szféra kiemelkedő együttműködőit >>>
07.03.
| Ők lettek az idei Táblaképfestészeti Biennálé legjobbjai >>>
07.01.
| MÓRA RENGETEG – A zöld Móra >>>
06.29.
| HOVA TOVÁBB? – 20. ARC közérzeti pályázat >>>
06.24.
| Fellendíti Szeged turizmusát a járvány után a Szabadtéri >>>
06.20.
| Megújult a magyar irodalom fordításának pályázati rendszere >>>
06.18.
| PesText – Tarol a Reset! >>>
06.09.
| Mégis lesz Szabadtéri Játékok a Dóm téren >>>
06.05.
| Életre kel az árvíz előtti szegedi belváros >>>
06.05.
| A FISZ új kötetei >>>

Drubina Orsolya, Eszteró István, Fellinger Károly, Jász Attila, Kovács Dávid, Alice Oswald, Tőzsér Árpád, Vida Gergely, Zalán Tibor versei

Boldog Zoltán, Mátyás Győző, Jesús Moncada prózája

Kulcsár-Szabó Zoltán, Móser Zoltán, Zsadányi Edit, Zsellér Anna tanulmánya

>>>

Ez ma az én napom lesz! – gondolta magában Karika Marika, az örökmozgó rokkantnyugdíjas, miközben foltos harisnyáját tyúkszemes lábára igyekezett felhúzni. A ragyogó tavaszi napfényben szinte csillámlott bibircsókos orcája, ahogy szépítkezett a borotválkozó tükrével a kezében. Arcára a fiatalság illúzióját próbálta kozmetikumok segítségével felkenni. Marcsi, hát te milyen ragyogóan festesz motyogta magában kedvenc nagydarab kisnyugdíjasunk. A rádióban éppen az aznapi híreket sorolták. […]

>>>

Szakállas nő hódít a lemezpiacon
2020.01.24 - tiszatáj

ÓRIÁSI SIKER CECILIA BARTOLI ÚJ ALBUMA, A FARINELLI

A világ egyik legnépszerűbb klasszikus zenei előadója, Cecilia Bartoli, aki már 12 millió eladott lemezzel büszkélkedhet, múlt év végén megint különleges CD-vel jelentkezett. Farinelli című albumán – melynek borítójára meglepetésre egy szakállas fotója került – a zenetörténet leghíresebb kasztrált énekes sztárjának bravúráriáit szólaltatja meg az Il Giardino Armonico közreműködésével.

Bár Nyugat-Európában már november végén megjelent Cecilia Bartoli új CD-albuma, a Farinelli, nálunk tavaly még az előrendeléseket sem tudták teljesíteni a forgalmazók, csak január közepén kerülhetett a boltokba a DECCA Classics kiadványa. Úgy hírlik, alulbecsülték az igényeket, a különleges lemezt – melynek borítófotóján Bartoli nagy meglepetésre leginkább a 2014-es Eurovíziós Dalfesztivál győztesére, Conchita Wurstra emlékeztet – elkapkodták a rajongók.

Cecilia Bartolira bő negyedszázaddal ezelőtt még Gregor József hívta fel a figyelmem. Jeles basszistánk az Egyesült Államokban ismerkedett meg vele, amikor 1993 tavaszán együtt énekeltek a Houston Grand Opera Rossini-produkciójában, A sevillai borbélyban. Bartoli Rosinaként akkor debütált Texasban, Gregor pedig Basilio szerepében tért vissza régi sikerei színhelyére. A fiatal olasz mezzoszoprán – akinek világkarrierje azokban az években kezdett kiteljesedni – a La Fenice zenekarával és kórusával felvett, DECCA által kiadott Rossini Heroines CD-jét adta premier ajándékként Gregornak. Akkoriban sokan még egyértelműen Mozart- és Rossini-énekesnek gondolták, de hamar bebizonyította, sokkal szélesebb a repertoárja.

 

 

A kasztrált énekesek zenei világát felidéző első Bartoli-album, a 2009-es Sacrificium az utóbbi évtizedek egyik legnagyobb komolyzenei lemezsikerévé vált, a Legjobb klasszikus vokális előadó kategóriában elnyerte a Grammy-díjat is. Az olasz díva a barokk operák kedvéért megnyomorított énekesek emlékének ajánlotta az albumot, melyen többek között Porpora, Broschi, Händel, Vinci, Leo, Araia, Graun, Caldara kasztráltak által sikerre vitt operáiból énekelt bravúráriákat. A műsorral európai koncertturnéra indult, 2011 októberében Budapesten, a Művészetek Palotájában is előadta különleges estjét a mostani Farinelli-lemezén is játszó világhírű barokk kamarazenekar, az Il Giardino Armonico közreműködésével, a barokk specialista Giovanni Antonini vezényletével. Bartoli különben nem először járt akkor Magyarországon; magánemberként már 2007 húsvétján meghallgatta a Müpában azt a Máté passiót, melyet jó barátja, a több lemezén is közreműködő Schiff András zongoraművész dirigált. 2009 májusában lépett fel először nálunk: az Operaházban egy, a Müpában két koncertet is adott. Budapesti koncertjeire hamar elkapkodják a hazai viszonyok között borsos árúnak számító jegyeket, és mindig hatalmas ünneplésben részesíti lelkes magyar rajongótábora.

 

Farinelli és a kasztrált énekesek 

Az első név szerint is ismert kasztrált énekesek 1599-ben csatlakoztak a római Sixtus-kápolna kórusához. A 17-18. század számított a kasztrált sztárok fénykorának. A leghíresebb operaénekesek fejedelmi pompában éltek, feljegyezték, hogy egyikük fizetése pontosan négyszázszorosa volt a legjobban fizetett zenekari muzsikusénak. A pénzéhes szülők csak Itáliában évente négyezer fiúgyermeket kasztráltattak abban a reményben, hogy a beavatkozás után sztárénekes válhat belőlük. Az iparág központja Nápolyban volt; akkoriban az olasz operaházakban a kasztráltak bravúráriái után azt kiabálta a közönség: „Evviva il coltellino!” – Éljen a kis kés! Ha orvosra nem tellett, az anyák maguk végezték el gyermekeiken a műtétet, amelynek metodikáját is leírták: a gyakran ópiummal nyugtatott áldozatot forró vízbe ültették, elszorították a nyaki ütőereit, amitől olyan kábulatba került, mintha szélütést kapott volna. A vágás előtt hevítéssel fertőtlenítették a speciális herélőkést. A primitív műtétet sok fiú nem élte túl, ezért azt, aki saját gyermekét kasztrálta, elméletben halállal vagy kiközösítéssel lehetett volna büntetni. Ezt azonban könnyű volt elkerülni kutyatámadásra és más balesetekre való hivatkozással. A kasztráltak magasra nőttek, dús hajuk volt, de nem alakult ki testszőrzetük. Abnormálisan fejlődött mellkasuk miatt a legsikeresebbek elképesztően tudtak bánni a levegővel: a korabeli beszámolók szerint akár két percen keresztül is tudtak levegővétel nélkül énekelni. Bár a modern endokrinológia szerint alulfejlett nemi szervvel kellett rendelkezniük, a feljegyzések szerint sokan megőrizték szexuális késztetésüket; és a teherbeejtés veszélye nélkül prostituáltként is szerepet vállaltak. Minden idők leghíresebb kasztráltja Carlo Broschi, művésznevén Farinelli volt, aki 1705. január 24-én született, 1720-ban debütált. Miután meghódította egész Itáliát, Londonba szerződött. 1737-től több mint két évtizeden át a depressziós V. Fülöp spanyol királyt szórakoztatta. 1759-ben visszavonult, és Bolognában hatalmas villát vásárolt. Olyan nagy tiszteletnek örvendett, hogy 1782-ben bekövetkezett halála előtti hónapokban látogatást tett nála Gluck, Mozart, Casanova és II. József is.

 

A Farinelli-albumon a hallgató tizenegy áriát talál, a lemez teljes játékideje több mint hetvenöt perc. A kasztrált szupersztár bátyja, Riccardo Broschi művei mellett mentora, Nicola Porpora, valamint Johann Adolph Hasse, Geminiano Giacomelli és Antonio Caldara áriái is – köztük több olyan is, amit kifejezetten Farinellinek írt szerzőjük – helyet kaptak az összeállításban. Két Porpora-melódia nyitja az albumot, az első, Aci széles vibratókkal teletűzdelt pokolian nehéz áriája a „Nell’attendere mio bene” a Polifemoból, mely csapjunk a lecsóba jelleggel rögtön tökéletesen megmutatja Bartoli szinte utánozhatatlan virtuozitását, elképesztő ének- és légzéstechnikáját. A hallgató olykor nem hisz a fülének, az az érzése támad, ezeket a gyilkos futamokat ilyen könnyedén, ilyen éles váltásokkal képtelenség elénekelni. Porpora másik arcát is rögtön megismerhetjük a teljesen más zenei karakter Imeneo jóval lassúbb, már-már behízelgően édes, szinte meditatív, bukolikus hangulatot árasztó áriájából („Vaghi amori, grazie amate”). Az Antonius és Kleopátra című Hasse-operából Kleopátra két áriája is szerepel a lemezen. Az elsőt („Morte col fiero aspetto”) az amerikai mezzoszoprán, Joyce DiDonato is lemezre énekelte néhány éve, és a Müpában is előadta, tanulságos összehasonlítani a két szupersztár díva egyaránt fenomenális produkcióját. A másik áriából („Signor la tua Speranza… A Dio trono, impero a Dio”) a sorsával szembenéző Kleopátra tragikus alakja bontakozik ki, Bartoli a tőle megszokott vulkánszerű energiakitörésekkel, zseniálisan énekelve plasztikusan érzékelteti a figura szélsőséges érzelmi hullámzását is.

 

 

Cecilia Bartoli válogatás lemezein meglepetésként szinte mindig találhatunk egy-két világpremiernek számító felvételt is, a Farinelli-albumon sincs másként. Ezúttal két ilyen tracknek is örülhetnek a barokk zene szerelmesei: a „Lontan… Lusingato dalla speme” című Porpora-áriának a Polifemoból, melyben a díva feleselgetve trillázó duettet énekel az oboával, valamint Broschi La Merope című háromfelvonásos operájából a „Si, traditor tu sei”-nek. Ugyanebből a darabból az ária érzékien finom párja, a „Chi non sente al mio dolore” is szerepel a lemezen.

A záró ária, az Alto Giove az utóbbi években roppant népszerűvé, valóságos barokk világslágerré vált, sokan éneklik koncerteken, többen lemezre is vették. Kedvencem egy élő felvétel napjaink legjobb kontratenorjával, az argentin Franco Fagiolival, akinek különben fantasztikus Porpora-albumán is szerepel. Polifemo áriája az egyetlen a lemezen, amit Bartoli nem a Giovanni Antonini dirigálta csodálatos Il Giardino Armonico odaadó, mindig stílusos kíséretével énekel, hanem Gianluca Capuano vezényli a Les Musiciens du Prince-Monaco kamarazenekart. Bartoli ebben is remekel, de minden elismerésem ellenére Fagioli Alto Giove-ja marad számomra a favorit.

Cecilia Bartoli több mint harminc éve az egyik legfényesebben ragyogó csillag a nemzetközi operakultúra egén, ennyi idő után már a legállhatatosabb rajongó is a hanyatlás jeleit kutatva óvatosan fogadja az újabb lemezeket. A Farinelli-albumon azonban nyoma sincs hanyatlásnak, a zenetörténeti ritkaságok, elfeledett remekművek népszerűsítésével missziót teljesítő és követői révén valóságos mozgalmat elindító örökifjú díva képes újra és újra elkápráztatni a barokk zene és énekkultúra szerelmeseit.

Hollósi Zsolt

 

Cecilia Bartoli: Farinelli

Decca Classics

2019

 

 

 

 

 

 

 


Címke: , , ,
2020.07.13 - tiszatáj

GUILLAUME MÉTAYER TÜRELEMÜVEG CÍMŰ KÖTETÉRŐL
Guillaume Métayer-t hazájában irodalomtörténészként, Fried­rich Nietzsche fordítójaként, a magyar irodalom (például József Attila és magyar kortárs szerzők) francia tolmácsolójaként is ismer(het)ik, és nem mellesleg költőként is, aki nemrégiben a Magvetőnek köszönhetően a magyar olvasóknak is bemutatkozott az Időmérték címet viselő sorozatban. Debütálás tehát ez a vékonyka, kabátzsebbe illő kötet… – ÉLES ÁRPÁD KRITIKÁJA

>>>
2020.07.12 - tiszatáj

A HALHATATLAN GÁRDA
Csúcsra járatta üzletpolitikáját a Marvel Moziverzum: a Végtelen háború és a Végjáték téren-időn átívelő, ősgonoszt földbe tipró és sajnálatosan gügye humorú szuperhős-megalomániái nemcsak rekordbevételt gyűjtöttek össze, hanem az egykor csillogó páncélzatú Bosszúállók hitelét is lerombolták. Tavaly még a hírét is alig lehetett hallani, a Netflix viszont nemcsak az év eddigi talán legnagyobb sleeper hitjével örvendeztet, de hathatós szintézist is nyújt a megafilm-panelekbe fáradtaknak… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.07.11 - tiszatáj

SZABÓ GÁBOR: TÖRTÉNETEINK VÉGE
A könyv az Emlékezés a kortárs irodalomban alcímet viseli, ebből, a fülszövegből, valamint a tartalomjegyzék felületes áttekintéséből már világosan kirajzolódik, milyen témát járnak körbe az egyes írások. Ahogyan Angyalosi Gergely is írja az Erdődy Edit-díjas szerzőnek szánt laudációjában: „Szabó Gábor tanulmányai ugyanis nem egyszerűen különféle szerzők egyes műveiről szóló, egymástól elkülönülő esszék, hanem végigvonul rajtuk […] egy jól körülírható problematika”… – DECZKI SAROLTA KRITIKÁJA

>>>
2020.07.10 - tiszatáj

INTERJÚ AZ AZNAP PROJEKT TAGJAIVAL
A dunakanyari AZNAP Projekt a transzzene, valamint a jazz fuzionálásának igazán különleges hangzásvilágával bűvöli el hallgatóit. Ennek a formációnak idén jelent meg az első nagylemeze Számtalan címmel. A zenekar három tagjával beszélgettünk, Stanislaw Lazarussal (doromb, mc), Németh Balázs Kristóffal (dob) és Őri Kiss Botonddal (zongora)… – BRESTYÁNSZKI BERNADETT INTERJÚJA

>>>
2020.07.09 - tiszatáj

FAMILY ROMANCE, LLC
Dokumentumfilmként talán jobban üzemelne a sztori. Kaspar Astrup Schröder 2012-es, itthon a 10. VERZIO Fesztiválon bemutatott, Családkölcsönző című etűdje egy famíliatagok bérbeadásával foglalkozó japán férfit követ nyomon: szakmájában hibátlanul teljesít, népes otthonában viszont a magány öngyilkosságba taszító gondolata foglalkoztatja… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.07.07 - tiszatáj

BÁN ZSÓFIA: VAGÁNYBAGOLY ÉS A HARMADIK Á
Bán Zsófia mesekönyve kellemes időtöltést nyújthat felnőtteknek és gyerekeknek egyaránt, hiszen kimagasló nyelvi leleményével olyan örökérvényű igazságokat fogalmaz meg kilencvenhat oldalban, amelyek minden korosztály számára megszívlelendők. Az érzékenyítő célzattal íródott kötet az „avagy mindenki lehet más” alcímet viseli, utalva ezzel a történet mondanivalójára… – VOJNICS-ROGICS RÉKA KRITIKÁJA

>>>
2020.07.07 - tiszatáj

(1928–2020)
Talán olyannyira mitikus ködbe burkolózott Morricone személye, hogy nem is hinnénk, karrierje valójában iskolapéldája a szamárlétra végigjárásának. Rádiójátékokhoz szerzett zenét, az első években megkötötte a kezét az amerikai slágerritmusukhoz való kötelező idomulás. Később váltott, improvizációs-avantgárd dallamokat komponált az Il Gruppo kísérleti műhelyében, a klasszikus témákat jazz-zel, funkkal fuzionálva… – SZABÓ G. ÁDÁM NEKROLÓGJA

>>>
2020.07.06 - tiszatáj

SZEMÉLYES KÖNYVAJÁNLÓ
Nagyon is jól emlékszem, és időről-időre újra emlékeznem is kell arra a kényszerű megtorpanásra, amikor Báthori Csabát a piarista orosztanárunk visszaparancsolta a helyére. Második utáni nyáron Csaba lefordította Gogol Revizorját, mert nem volt megelégedve az ismert fordítással. Kezében a kockás füzettel a katedra felé indult, hogy tanárának átadja egész nyarának, minden erejének és tudásának summázatát, az újrafordított Revizort… – MÁTÉ-TÓTH ANDRÁS ALÁNLÓJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő